Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد مهدی مظاهری، دبیرکل کمیته ملی اسکان بشر ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: رویکرد دفتر هبیتات در ایران باید اجرای پروژه‌های اثرگذار ملی باشد.

مظاهری با اشاره به اهمیت موضوع پایداری سازه‌ها در مقابل خطرات و بلایای طبیعی، گفت: در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد ساز‌های کشور در معرض خطر و بلایای طبیعی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل تاب آوری و مقاومت سازه‌ها از اصول اساسی ساخت و ساز ساختمان هاست.

او ادامه داد: از طرفی به همان نسبت که موضوع تاب آوری و مقاومت سازه‌ها برای مراکز بهداشتی مهم است، برای مدارس و ساختمان‌ها و دیگر سازه‌ها نیز حائز اهمیت خواهد بود.

این استاد دانشگاه افزود: گرچه توسعه پایدار با سلامت و درمان در ارتباط تنگاتنگ است، اما مضامین دیگری مانند تاب آوری نیز وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند.

عضو فرهنگستان هنر کشور، در ادامه به برنامه‌ها و اهداف برنامه اسکان بشر ملل متحد (هبیتات) اشاره کرد و گفت: هبیتات به عنوان آژانس شهری سازمان ملل متحد برای ایجاد شهر‌ها و جوامع فراگیر با سازمان‌ها و کشور‌ها مختلف همکاری می‌کند و رویکرد آن نیروی مثبت تغییر دهنده برای مردم و جوامع در راستای افزایش رفا‌ه و امنیت است.

عضو هیئت امنای دانشگاه صداوسیما اضافه کرد: نکته نخست آن است که باید در نظر داشت توسعه پایدار شهری بدون داشتن مراکز درمانی پایدار مقاوم و تاب آور متصور نیست. همچنین بیمارستان‌ها باید در بالاترین سطح خدمات دهی قرار گیرند.

مظاهری افزود: درعین حال کادر درمان نیز باید دسترسی کامل به امکانات مورد نیازشان را داشته باشند و این امکانات را در دسترس آسیب دیدگان قرار دهند.

کووید ۱۹ امان جامعه جهانی را بریده است

عضو هیات امنای بنیاد ایران شناسی در ادامه همچنین به اهمیت مسئله استراتژی اشاره کرد و افزود: استراتژی به مفهوم ایجاد ساختار مناسب برای مشارکت جامعه در توسعه خدمات بهداشتی و درمانی و همچنین تامین انتظاراتی است که مردم از بیمارستان‌ها داشته و مطالبه می‌کنند. از این رو لازم است میان مراکز بهداشتی و درمانی و مردمی که خواهان دریافت خدمات هستند، کارآمدی و ارتباط موثری برقرار شود.

او با بیان اینکه اهداف توسعه شهری پیوند نزدیکی با تامین امنیت و سلامت جامعه دارد، تاکید کرد: اطمینان از زندگی سالم و ارتقای رفاه برای توسعه پایدار حق طبیعی هر شهروندی در جهان است. بیماری کووید ۱۹ امان جامعه جهانی را بریده و درد و رنج را چند برابر کرده است.

مظاهری افزود: تامین امنیت و بهداشت نه فقط با تمرکز بر سازه‌های بیمارستانی، بلکه با آوردن بیمارستان به درون جامعه باید مورد توجه قرار گیرد که این امر از راه گسترش همکاری‌های بین بیمارستان‌ها و جوامع محلی امکانپذیر است.

دبیرکل کمیته ملی اسکان بشر ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: با توجه به ماموریت دفتر هبیتات در ایران، ظرفیت بالایی برای اجرای پروژه‌های اثرگذار ملی متصور است. در واقع دفتر پروژه‌هایی را می‌تواند خلق کند که به عنوان پروژه‌های برجسته قابلیت نسخه برداری بین المللی نیز داشته باشند؛ زیرا ایران دارای چنین ظرفیتی است.

به گفته این مقام مسئول، گرچه اجرای پروژه‌ها در سطح ملی مطلوب است، اما انتظار می‌رود تفکر و اندیشه جهانی برای آن‌ها شکل گیرد تا در مقیاس جهانی اثرگذار باشند؛ در غیر این صورت نمونه‌های این پروژه‌ها در سطح کشور‌های توسعه نیافته وجود دارد.

عضو فرهنگستان هنر گفت: پیشنهاد می‌شود یکی از ماموریت‌های هبیتات گسترش شبکه‌ها و ظرفیت سازی باشد، زیرا ایران ظرفیت بالایی دارد و یکی از معدود کشور‌هایی است که با همسایگان زیادی در ارتباط است. چنین ظرفیتی این انتظار ایجاد می‌کند که دفتر هبیتات در ایران به عنوان یک TOTAL POINT ظرفیت کشور‌های همسایه را نیز فعال و شبکه‌ای منسجم و قوی برای عملیاتی کردن اهداف توسعه شکل دهد.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به ظرفیت پزشکی ایران اظهار کرد: ایران این ظرفیت را دارد که به قطب پزشکی و درمان در منطقه تبدیل شود، زیرا ارزان بودن هزینه‌های درمان مزیتی است که دفتر هبیتات در ایران با یک نگرش منطقه‌ای و فراملی منابع کشور‌ها را جذب کند.

او با درنظر گرفتن این موضوع که ایران به یکی از مقاصد گردشگری پزشکی منطقه تبدیل شده است، ادامه داد: می‌توان با یک برنامه ریزی دقیق، زنجیره تامین از مرحله پیش از پذیرش بیمار تا دوران بعد از نقاهت را شکل داد تا ایران به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری سلامت نه فقط در منطقه بلکه در جهان شناخته شود.

بیشتر بخوانید

آموزش‌های دانشگاهی با نیاز‌های بومی شهر‌ها منطبق نیست

این استاد دانشگاه گفت: در این راستا دفتر هبیتات در ایران باید بتواند با استفاده از ظرفیت‌ها و منابع موجود نخست خود را به یک مرکز پایدار رو به رشد از طریق دستیابی به منابع پایدار تبدیل کند و سپس با روش جذب همکاری، سطح کاری و اثرگذاری خود را ارتقا دهد که چنین اقدامی را در راستای دیپلماسی عمومی است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: توسعه شهری گردشگری سلامت پروژه ها ملل متحد کشور ها سازه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۹۴۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ پروژه جدید به ارزش ۲۵ میلیارد دلار برای ایجاد ارزش افزوده در دستورکار وزارت نفت است/ برنامه‌ریزی برای تبدیل متانول به بنزین

وزیر نفت از بهره‌برداری ۷۹ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۱۶ میلیارد دلار خبر داد و گفت: ۵۰ پروژه جدید به ارزش ۲۵ میلیارد دلار برای ایجاد ارزش افزوده نیز در دستور کار داریم.

به گزارش خبرنگار شانا، جواد اوجی امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌) در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعه طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و اکتشاف و تولید ایرانی در جمع خبرنگاران بیان کرد: استفاده از ظرفیت هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ صنایع پتروشیمی در توسعه میدان‌های گازی اهمیت بسیاری دارد. امروز برای توسعه نزدیک به ۱۶ مخزن گازی با شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی کشور تفاهم‌نامه امضا شد که به‌سمت قرارداد و اجرایی‌شدن می‌رود.

وی افزود: شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی با کمک شرکت‌های اکتشاف و تولید در توسعه میدان‌های گازی ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند و با توسعه این میدان‌ها، در دو، سه سال آینده بیش از ۱۲۷ میلیون مترمکعب گاز به تولید گاز کشور افزوده می‌شود که هم تأمین‌کننده خوراک پتروشیمی‌ها خواهد بود و هم به فرایند توسعه میدان‌های گازی کشور کمک می‌کند.

وزیر نفت تصریح کرد: سابقه نداشته است شرکت‌های پتروشیمی در زمینه توسعه میدان‌ها ورود کنند. در نمایشگاهی که در حسینیه امام خمینی (ره) با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد، ایشان تأکید کردند که از ظرفیت هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ استفاده کنید که امروز الحمدالله این اتفاق مبارک رقم خورد.

اوجی با بیان اینکه پارسال قراردادهای سازنده‌ای با شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی در زمینه جمع‌آوری گازهای مشعل داشتیم، گفت: بخشی از این‌ها به بهره‌برداری رسیده است. همچنین در خصوص تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی، به‌ویژه پتروشیمی‌هایی که متانول تولید می‌کنند، با شرکت‌های ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و صنایع پتروشیمی برنامه‌ریزی‌هایی شده است.

وی افزود: ان‌شاءالله بخشی از تولید متانول کشور به‌سمت تولید بنزین و ارزش‌ افزوده سوق داده می‌شود. امروز بسیاری از کشورها از خوراک متانول به تولید بنزین دست یافته‌اند که ما دانش فنی و توانمندی تولید آن را داریم؛ بنابراین در بعضی پتروشیمی‌ها که سهام‌داران آن‌ها تمایل داشتند، با همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی این اتفاق مطلوب رقم خواهد خورد و ما بخشی از ظرفیت تولید متانول را به تولید بنزین سوق خواهیم داد که اعداد و ارقام آن را در مصاحبه‌های بعدی اعلام خواهم کرد.

وزیر نفت ادامه داد: با توجه به افت قیمتی که طی چند سال اخیر در بحث محصولات تولید متانول داشته‌ایم و از طرفی برای جبران ناترازی بنزین، می‌توانیم از بنزینی که از خوراک متانول تولید می‌شود استفاده کنیم. این موضوع در کشور چین هم اتفاق افتاده است.

اوجی از بهره‌برداری ۷۹ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۱۶ میلیارد دلار خبر داد و گفت: ۵۰ پروژه جدید همسو با ارزش افزوده به ارزش ۲۵ میلیارد دلار را نیز در دستور کار داریم. از این پروژه‌ها و پروژه‌هایی که تکمیل می‌شوند یا نیمه‌تمام هستند، روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه به تولید نفت ما اضافه می‌شود. همچنین روزانه ۳۵ میلیون مترمکعب به تولید گاز و بیش از روزانه ۵۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایشی کشور اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه وزارت نفت در آغاز سال نو به اجرای پروژه‌های کلان با استفاده از منابع داخلی توجه نشان داده و بالاترین وزارتخانه و دستگاه در کشور در موضوع جذب سرمایه‌ خارجی وزارت نفت بوده است، گفت: در توسعه میدان‌ها نشان دادیم که معطل شرکت‌های خارجی نیستیم و با سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در دو سال اخیر، نگاه درستی برای توانمندی بخش داخلی ایجاد شده است.

وزیر نفت تصریح کرد: امروز اتفاق مطلوب با فعالان بخش خصوصی که عمده سهام‌دارانِ این پتروشیمی‌ها و هلدینگ‌ها هستند رقم خورد، البته سهام‌داران آن‌ها مردم هستند و بیش از ۵۰ میلیون نفر در صنایع پتروشیمی و مجتمع‌های بزرگ پتروشیمی سهم‌ دارند.

دیگر خبرها

  • ۵۰ پروژه جدید به ارزش ۲۵ میلیارد دلار برای ایجاد ارزش افزوده در دستورکار وزارت نفت است/ برنامه‌ریزی برای تبدیل متانول به بنزین
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی/ افزایش حدود ۶ برابری سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در دولت سیزدهم
  • ویدئوی عجیب از وضعیت آموزشی دانشجویان دندانپزشکی 
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی
  • انصاری نیک: «خلیج فارس» هویت ایران و یکی از پایه های قدرت تمدنی کشور است/ غرب نمی خواهد در منطقه امنیت برقرار باشد، زیرا امنیت ضامن توسعه است
  • مرزهای جغرافیایی صادرات فرش باید توسعه پیدا کند
  • استخراج ۱۸۳ هزار بشکه نفت در بهمئی/ سد آبریز آرزویی بر دل مردم
  • ضرورت تشکیل کمیسیون مشترک برای پیگیری موافقتنامه‌های دوجانبه بین ایران و اوگاندا
  • شهرکرد به عنوان بام ایران معرفی شود
  • تبدیل ایران به صادرکننده تجهیزات پزشکی