Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@04:40:53 GMT

کف دریاچه ارومیه عمیق شد

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۰۶۶۳۰

کف دریاچه ارومیه عمیق شد

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، تجریشی مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه افزایش یک متری عمق آب در دریاچه ارومیه اتفاق افتاده است،گفت: امیدواریم با آب بیشتری که به سمت دریاچه ارومیه می‌آید مردم بتوانند استفاده‌های تفرجگاهی نیز از این پهنه آبی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با تاکید بر اینکه احیای دریاچه ارومیه فرصت طلایی است، گفت: احیای دریاچه ارومیه نشان داد که می‌توانیم مصرف آب کشاورزی را کم کنیم و در عین حال تولیدات را افزایش دهیم.

تجریشی گفت: باید در این مسیر تا ۵ ساله آینده حرکت کنیم تا مطمئن شویم احیای اکولوژیکی دریاچه ارومیه اتفاق افتاده است.

او گفت: برنامه‌ها و اقدامات انجام شده برای احیای دریاچه ارومیه در سال‌های گذشته، می‌تواند الگویی برای دیگر تالاب‌های کشور و مشکلات آبی جاری باشد.

تجریشی گفت: فاز تثبیت دریاچه ارومیه را در سال‌های ۹۶ و ۹۷ گذراندیم و بعد از آن به دنبال این بودیم که با کاهش مصرف آب، بهره وری آب را افزایش دهیم و کشاورزی منطقه  از حالت سنتی به کشاورزی پیشرفته‌تر تبدیل شود.

او گفت: از سال ۱۳۹۷ به این سمت حرکت کردیم که چگونه می‌توانیم با آب کاهش یافته که به سمت دریاچه سرریز شده و نیز آب باقی مانده، به معیشت کشاورزان منطقه کمک کنیم.

مدیر دفتربرنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: بنا بر اعلام وزارت جهاد کشاورزی در این سال‌ها با استفاده از ۴۰ درصد آبی که در پایاب سد‌ها داشتیم، ۱۵ تا ۲۵ درصد تولیدات زراعی و باغی را افزایش دادیم که نشان می‌دهد پیش از این، آب را اسراف می‌کردیم.

او با اشاره به اینکه در قدم بعدی باید از ۶۰ درصد آب باقی مانده تولیدات کشاورزی افزایش پیدا کند، افزود: یکی از برنامه‌های گسترده این است که روی ۵ محصول اصلی یونجه، گندم، انگور، سیب و چغندرقند متمرکز شویم.

تجریشی گفت: در خصوص چغندر قند با این روش که مازاد بر تولید نباید از استان خارج شود، برنامه ریزی کردیم و توانستیم با نشاء، آبیاری زیر سطحی و بذر‌های مناسب تمام نیاز داخلی استان‌های پیرامونی دریاچه ارومیه را تامین و ادامه فعالیت کارخانه قند میاندوآب را ممکن کنیم.

او افزود: در گندم نیز سه بذر مختلف که مراکز تحقیقاتی بخش خصوصی تولید کرده بودند، معرفی و امسال در ۴۷ هزار هکتار از ۱۱۷ هزار هکتار اراضی کشت گندم انجام گرفت و این روند تا ۵ سال آینده ادامه پیدا می‌کند.

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: در رابطه با گیاهان دارویی، برنامه مفصلی از سوی جهادکشاورزی به عنوان مجری طرح گیاهان دارویی از ۳ سال پیش شروع شده و هر سال ۱۰۰ درصد سطح زیرکشت اراضی گیاهان دارویی افزایش پیدا کرده و سعی کردیم از ظرفیت‌های علمی جهاد دانشگاهی دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی نیز در مورد اینکه چه نوع گیاهان دارویی در این استان‌ها کاشت شود و همچنین احصای چالش‌ها و موانع موجود در این مسیر کمک گرفته شود.

او گفت: ظرفیت بسیار خوب زیر ساختی در حوزه گیاهان دارویی در کشور وجود دارد و دریاچه ارومیه تاکنون از جمله حوضه‌های آبریزی بوده است که ساختار آن معکوس بوده، یعنی ظرفیت کارخانه‌ای وجود داشته  ولی محصول به عمل نمی‌آمد.

تجریشی گفت: در حوضه آبریز دریاچه ارومیه سعی کرده ایم به سمت کشت گیاهان کم آبری برویم که دارای ارزش اقتصادی بالایی تری هستند.

او گفت: تا آخر امسال و حداکثر خرداد ماه سال آینده عمده پروژه‌های سازه‌ای از جمله سردهنه‌ها و همچنین پروژه انتقال آب و تصفیه خانه‌های در نظر گرفته شده برای احیای دریاچه ارومیه به اتمام می‌رسد و در دولت بعدی نیاز به اجرای پروژه‌های سنگین با منابع مالی بالا نخواهیم داشت.

مدیر دفتربرنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: فعالیت‌های کاهش مصرف آب کشاورزی از سال ۹۸ شروع شده و برنامه‌ها در سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشاورزی به تصویب رسیده و در سال آبی امسال، جهاد کشاورزی در ۴۰ منطقه روستایی به عنوان پایلوت برنامه‌ها را آغاز کرده و سازمان جهانی فائو نیز کمک می‌کند تا از تجربه بین المللی برای مصرف آب کمتر و افزایش تولیدات استفاده کنیم.

او افزود: تمام اقدامات و کار‌های مربوط به احیای دریاچه ارومیه در این راستاست که بعد از اینکه پروژه‌های سازه‌ای به اتمام برسند، تا سال ۱۴۰۶ دریاچه به تراز اکولوژیک برسد و پروژه‌هایی اجرایی شوند که بقیه آب مورد نیاز را تامین کنند.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دریاچه ارومیه وزارت جهاد کشاورزی برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گیاهان دارویی برنامه ها مصرف آب او گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۰۶۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب چه رودخانه‌هایی از کردستان به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود؟

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: آب رودخانه‌های سقز، آدینان، خورخوره، سرشاخه‌های ساروق و سرشاخه‌های سیمینه‌رود از استان کردستان به سمت دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود.

آرش آریانژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در کردستان اظهار می‌کند: آب رودخانه‌های سقز، آدینان، خورخوره، سرشاخه‌های ساروق و سرشاخه‌های سیمینه‌رود از استان کردستان به سمت دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود.

وی میزان حجم جریان سطحی خروجی از استان کردستان به سمت دریاچه ارومیه در سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ را معادل ۱۲۸۴ میلیون مترمکعب اعلام می‌کند و می‌افزاید: حجم جریان سطحی خروجی از استان به سمت دریاچه ارومیه در دوره درازمدت ۱۵۶۲ میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان ادامه داد: حجم جریان سطحی خروجی از استان کردستان به سمت دریاچه ارومیه در سال آبی جاری تا پایان اسفند ۱۴۰۲ نیز معادل ۶۹۹ میلیون مترمکعب بوده است.

آریانژاد اضافه کرد: شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان در چارچوب طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی مؤظف به اجرای طرح‌ها و پروژه‌هایی است که از محل اجرای آنها حجم معینی آب ذخیره شده و در راستای احیای دریاچه ارومیه به کار گرفته شده است.

وی یکی مهمترین این پروژه‌ها را انسداد چاه‌های غیرمجاز دانست و گفت: از ابتدای اجرای طرح تعادل بخشی تا پایان سال گذشته، ۹۸۴ حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده که از این محل، حجم آبی به میزان ۱۴.۵۸ میلیون مترمکعب به آبخوان‌های استان برگشت داده شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان نصب و بهره‌برداری ۵۵۰ دستگاه کنتور هوشمند را نیز از دیگر اقدامات این شرکت دانست و تصریح کرد: اصلاح ۳۶۰ پروانه بهره‌برداری و ذخیره آب از این محل به میزان ۴.۸۳ میلیون مترمکعب، جلوگیری از اضافه برداشت ۳.۲ میلیون مترمکعب آب از محل چاه‌های مجاز از ابتدای اجرای طرح تا پایان سال ۱۴۰۲، انجام اقدامات لازم برنامه سازگاری با کم آبی و رهاسازی بیش از ۱.۲ میلیارد مترمکعب آب سطحی در سال به دریاچه سد شهید کاظمی (تعهد استان کردستان کمتر از یک میلیارد مترمکعب در سال است) از دیگر تعهدات و اقدامات این شرکت در راستای احیای دریاچه ارومیه بوده است.

کد خبر 748320

دیگر خبرها

  • تصاویر| تفریح در بخش پرآب دریاچه ارومیه
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر عبور کرد
  • آب‌گیری دریاچه ارومیه در ایام گرم و کم بارش ادامه پیدا کند
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر بالاتر رفت
  • فیلم| حال خوش مردم در جوار دریاچه ارومیه
  • وضعیت دریاچه ارومیه برخلاف خوش‌بینی‌ها بحرانی است!
  • آخرین وضعیت دریاچه ارومیه
  • دمیده شدن دوباره امید در کالبد دریاچه ارومیه/ حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • آب چه رودخانه‌هایی از کردستان به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود؟