Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@16:05:04 GMT

رابطه رنگ پوست و سطح ویتامین دی در بدن

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۰۹۰۶۷

رابطه رنگ پوست و سطح ویتامین دی در بدن

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، یک رژیم غذایی متعادل که مقدار درست از ویتامین ها، مواد معدنی، چربی‌های ضروری، انرژی، و پروتئین را در اختیار بدن قرار می‌دهد، نقشی کلیدی در حفظ سلامت انسان ایفا می‌کند.

 کمبود هر یک از این مواد مغذی می‌تواند اثری منفی بر کیفیت زندگی انسان داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مواد مغذی چگونگی رشد و عملکرد بدن را تنظیم می‌کنند. ویتامین D یکی از مواد مغذی کلیدی برای حفظ سلامت بدن انسان محسوب می‌شود.

ویتامین D به بدن در جذب کلسیم کمک می‌کند که برای تقویت رشد استخوان‌ها ضروری است. کمبود این ویتامین می‌تواند بر سلامت کلی انسان تاثیرگذار باشد.

سطح کمتر از ۲۰ نانوگرم در میلی لیتر نشان دهنده کمبود ویتامین D است. در ادامه با برخی نشانه‌ها و علائم کمبود این ماده مغذی بیشتر آشنا می‌شویم.

بیمار شدن مکرر

سیستم ایمنی بدن از شما در برابر عوامل بیماری‌زا، مانند باکتری‌ها و ویروس ها، محافظت می‌کند. ویتامین D با سلول‌های سازنده سیستم ایمنی در تعامل است. زمانی که بدن با کمبود این ماده مغذی مواجه است، اثر منفی بر سیستم ایمنی گذاشته و شما را هرچه بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا،کرونا، آلرژی ها، آسم، و اگزما می‌سازد. این‌ها تنها بخش کوچکی از مواردی هستند که به واسطه بروز مشکلات در عملکرد سیستم ایمنی بدن انسان می‌توانند شکل بگیرند.

خستگی مداوم

خستگی می‌تواند بر تقریبا تمام جنبه‌های زندگی انسان تاثیرگذار باشد. برخی مطالعات ارتباط بین کمبود ویتامین D و خستگی در زنان را نشان می‌دهند. ویتامین D سطوح انرژی را افزایش می‌دهد و شما را برای مدت زمان طولانی‌تر فعال نگه می‌دارد. از این رو، اگر در میانه‌های روز با احساس خستگی شدید مواجه می‌شوید، بررسی سطوح ویتامین D بدن یکی از گزینه‌هایی است که می‌توانید مد نظر قرار دهید.

افت سلامت استخوان‌ها

سلامت ضعیف استخوان‌ها یکی دیگر از نشانه‌های سطوح پایین ویتامین D در بدن است. مقدار مناسب ویتامین D در رژیم غذایی شما به بدن در ساخت و حفظ استخوان‌ها کمک می‌کند. کمبود کلسیم و ویتامین D می‌تواند آسیب‌های استخوانی را افزایش داده و موجب کمردرد شود. ضعف سلامت استخوانی خطر شکستگی‌ها و آسیب دیدگی‌های دیگر را افزایش می‌دهد. از این رو، به دریافت مقادیر کافی ویتامین D برای ساخت استخوان‌ها و عضلاتی سالم نیاز دارید.

ریزش مو

شکستگی و ریزش مو معمولا به استرس نسبت داده می‌شوند. با این وجود، عوامل دیگر نیز می‌توانند به سلامت مو آسیب برسانند. کمبود ویتامین D یکی از آن‌ها است که می‌تواند موجب ریزش موی شدید شود. آلوپسی یک بیماری خودایمنی است که به واسطه ریزش شدید مو تعریف می‌شود.

اگرچه داده‌های زیادی در این زمینه وجود ندارند، اما ممکن است ارتباطی بین آلوپسی و کمبود ویتامین D وجود داشته باشد. برخی مطالعات نشان می‌دهند افراد مبتلا به آلوپسی یا ریزش مو با الگوی زنانه دارای سطوح پایین‌تر ویتامین D هستند که می‌تواند با ریزش موی شدید مرتبط باشد.

بهبودی کند زخم‌ها

بدن انسان دارای مکانیزم‌های خودبهبودی است که به ترمیم و بهینه‌سازی سلامت کمک می‌کنند. اما اگر بهبودی زخم‌های شما به کندی صورت می‌گیرد، این می‌تواند نشانه‌ای از کمبود ویتامین D باشد. ویتامین D نقش مهمی در مبارزه با عفونت، کنترل التهاب و حصول اطمینان از روند مناسب بهبودی آسیب ایفا می‌کند. سطوح ناکافی ویتامین D می‌تواند روند بهبودی را مختل کرده یا حتی به طور کامل در معرض خطر قرار دهد.

درد عضلانی شدید

تشخیص این که چه چیزی موجب درد عضلانی می‌شود، دشوار است، اما برخی مطالعات نشان می‌دهند که این می‌تواند نشانه‌ای از کمبود ویتامین D باشد. کمبود این ماده مغذی می‌تواند موجب ضعف در عضلات شده و به درد‌های عضلانی مزمن هم در بزرگسالان و هم کودکان منجر شود. کارشناسان شواهد قابل توجهی در این زمینه ندارند، اما به گفته آن‌ها این شرایط به صورت خفیف آغاز شده و با گذشت زمان وخیم‌تر می‌شود. همچنین، بین درد مزمن در عضلات و سطوح پایین ویتامین D خون پیوندی وجود دارد.

رابطه رنگ پوست و سطح ویتامین دی در بدن

اگرچه خورشید به تولید ویتامین D بدن کمک می کند، اما مطالعات جدید نشان داد که آفتاب زیاد و برنزه کردن می تواند باعث کاهش این ویتامین ضروری در بدن شود.

بنابر گفته‌های محققان، پوست برنزه می‌تواند در برابر اشعه‌های مضر فرابنفش خورشید محافظت ایجاد کند، اما این افزایش رنگ دانه‌ها باعث مسدود شدن سنتز ویتامین D می‌شود و توانایی پوست برای تولید ویتامین D را محدود می‌سازد.

هرچند پوست تیره محافظت بیشتری در مقابل نور خورشید ایجاد می‌کند، اما باعث می‌شود مقادیر کمتری ویتامین D در پوست انسان تولید شود. ازآنجایی‌که ویتامین D براثر برخورد اشعه ماوراءبنفش با کلسترول موجود در لایه زیرین پوست انسان تولید می‌شود.

هرچه پوست تیره‌تر باشد اشعه کمتری به لایه زیرین می‌رسد و درنتیجه ویتامین D کمتری تولید می‌شود. برای رنگین‌پوستانی که در نواحی استوایی زندگی می‌کنند این مسئله با تابش شدید و مقادیر بالای UV جبران می‌شود.

از آنجایی که قاره آفریقا منشأ انسان است و مردمان این قاره سیاه‌پوست هستند شاید برایتان سؤال پیش‌آمده باشد که چرا در بقیه مناطق زمین رنگ پوست مردم تغییر کرده است.

خب هرچه به عرض‌های بالاتر زمین می‌رویم میزان اشعه ماوراءبنفش خورشید کمتر می‌شود. مطابق یک نظریه رایج و پرطرفدار در طی نسل‌های متوالی رنگ پوست افراد روشن‌تر شده تا بتواند مقادیر بیشتر ویتامین D را تولید کند، چون تابش آفتاب در مناطق شمالی ضعیف‌تر بوده است.

این مورد کلی یک استثنا دارد و آن‌هم اسکیمو‌های قطب شمال هستند. رنگ پوست آن‌ها باوجوداینکه در معرض تابش بسیار ضعیف نور خورشید قرار دارد تغییر چندانی نکرده وتیره مانده است.


این تیرگی در عرض‌های شمالی خود دلیلی بر درستی نظریه ارتباط رنگ پوست و ویتامین D است. دلیل این مسئله این است که آن‌ها به منبع دیگری برای دریافت ویتامین D دست پیداکرده‌اند که همان ماهی است.


با توجه به این‌که غذای آن‌ها سرشار از ماهی است و مقادیر مناسبی ویتامین D دریافت می‌کنند پوستشان نیازی به تغییر رنگ نداشته و تیره مانده است؛ بنابراین تیرگی یا روشنی پوست یک ویژگی ذاتی و ژنتیکی نیست و بر اساس شرایط و محیط تغییر می‌کند.

سخن پایانی

برای مقابله با کمبود ویتامین D می‌توانید مواد غذایی سرشار از این ماده مغذی مانند ماهی‌های سالمون، تن و ساردین، روغن جگر کاد، زرده تخم مرغ، قارچ و خوراکی‌های غنی شده با ویتامین D مانند شیر گاو، شیر سویا و آب پرتقال را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. همچنین، قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید می‌تواند به تولید ویتامین D در بدن کمک کند. با بازگشت این ویتامین به سطوح مطلوب در بدن، علائم نیز معمولا از بین می‌روند.

انتهای پیام/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویتامین دی اخبار سلامت کمبود ویتامین D ماده مغذی سیستم ایمنی ویتامین D ویتامین D استخوان ها رنگ پوست ریزش مو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۰۹۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستان قاچاقچی گردو در پوست گردو

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای گیلان ، سرهنگ عیسی روشن قلب با اشاره به اجرای طرح برخورد با قاچاق و حمایت از کالا‌ها و محصولات تولید داخل کشور گفت: ماموران ایست و بازرسی شهید فیض‌اللهی رودبار در بازرسی از یک دستگاه اتوبوس ۷۰۰ کیلوگرم گردوی خارجی قاچاق را کشف و ضبط کردند.
وی افزود: کارشناسان ارزش این گردو‌های قاچاق را ۳۵۰ میلیون تومان اعلام کرده اند.
فرمانده انتظامی رودبار گفت : متهم ۳۹ ساله که کالای قاچاق را از یکی از استان‌های غربی کشور به رشت حمل می‌کرد برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی شد.

دیگر خبرها

  • بهترین ساعت برای مصرف ویتامین D صبح است یا شب؟
  • بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند
  • نوشیدنی‌های سرشار از آهن
  • خواص جکوزی برای پوست
  • نشانه‌های کمبود ویتامین K
  • دستان قاچاقچی گردو در پوست گردو
  • رشد انفجاری موها با مصرف این ماده غذایی
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زرده تخم‌مرغ
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زده تخم‌مرغ
  • کمبود این ویتامین سبب یبوست می‌شود