Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@02:57:36 GMT

بوتولیسم؛ علت قطعی مرگ پرندگان میانکاله

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۱۳۸۰۱

بوتولیسم؛ علت قطعی مرگ پرندگان میانکاله

بیشترین تنوع در پرندگان بوشهر، رشد ۳.۵ برابری وسعت آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی غرب مازندران، عمیق شدن کف دریاچه ارومیه، بوتولیسم علت قطعی مرگ پرندگان میانکاله، هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درباره افزایش انتشار گازهای کربنی و مشاهده نوعی موش کمیاب در کرمانشاه را در بسته محیط زیست ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: پرندگان با ۲۲۰ گونه در میان حیات وحش این استان بیشترین تنوع را دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خسرو درویشی افزود: انواع پرستوهای دریایی و سلیم خرچنگ‌خوار که در جزایر این استان زادآور هستند و پرندگان شکاری از تیره شاهینیان و هوبره از شاخص‌ترین پرندگان بوشهر هستند.

وی با بیان اینکه استان بوشهر به سبب تنوع زیستگاهی و اقلیمی آن از مهمترین محل‌های زیستی و مهاجرت گونه‌های مختلف حیات وحش کشور است، گفت: ۴۶ گونه پستانداران نیز در این استان زیست می‌کنند که گونه‌های کل و بز، قوچ و میش، آهو و جبیر و در کنار آن‌ها گربه سانان به عنوان گونه‌های تحت حمایت و حفاظت و پلنگ ایرانی از شاخص‌ترین آنها به شمار می‌روند.

درویشی تصریح کرد: دست کم ۴۰ گونه از خزندگان نیز در استان بوشهر پایش شده است که علاوه بر انواع مارها، لاکپشت‌های مهاجر زادآور، گونه در معرض انقراض لاکپشت نوک عقابی که در جزایر این استان زادآوری دارد، از مهمترین گونه‌های خزنده استان به شمار می‌آیند.

رشد ۳.۵ برابری وسعت آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی غرب مازندران

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: امسال آتش‌سوزی عرصه‌های جنگلی و مرتعی تحت پوشش این اداره کل افزایش ۳.۵ برابری داشته است.

مهدی عسگری افزود: امسال علی‌رغم کاهش حضور گردشگران و مسافرت به مازندران ناشی از شیوع ویروس کرونا، شاهد افزایش تعداد آتش‌سوزی‌ها از ۱۹ فقره با سطح ۱۵ هکتار به ۴۱ فقره با سطح ۵۳.۵ هکتار بودیم.

وی گفت: علت بیش از ۹۰ درصد آتش‌سوزی اراضی جنگلی و مرتعی غرب مازندران عوامل انسانی است که با توجه به ۲۷۰ روستا مجاور جنگل باید با فرهنگ سازی لازم از همکاری آن‌ها در این زمینه بهره برد.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی همچنین از افزایش اجرای ۴۱ درصدی احکام قضائی جرایم منابع طبیعی در سال جاری خبر داد و افزود: امسال ۶۷ فقره حکم با وسعت ۳۷ هکتار در حوزه غرب استان مازندران اجرایی شد.

کف دریاچه ارومیه عمیق شد

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه کف دریاچه ارومیه عمق گرفته است، گفت: این خبر خوب به این معنی است که آب جدید وارد دریاچه شده و نمک‌ها را حل کرده است که نکته بسیار امیدوار کننده‌ای است.

مسعود تجریشی با بیان اینکه افزایش یک متری عمق آب در دریاچه ارومیه اتفاق افتاده است، افزود: امیدواریم با آب بیشتری که به سمت دریاچه ارومیه می‌آید، مردم بتوانند استفاده‌های تفرجگاهی نیز از این پهنه آبی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه احیای دریاچه ارومیه فرصت طلایی است، گفت: احیای دریاچه ارومیه نشان داد که می‌توانیم مصرف آب کشاورزی را کم کنیم و در عین حال تولیدات را افزایش دهیم.

تجریشی تاکید کرد: باید در این مسیر تا ۵ ساله آینده حرکت کنیم تا مطمئن شویم احیای اکولوژیکی دریاچه ارومیه اتفاق افتاده است.

وی اظهار کرد: برنامه‌ها و اقدامات انجام شده برای احیای دریاچه ارومیه در سال‌های گذشته، می‌تواند الگویی برای دیگر تالاب‌های کشور و مشکلات آبی جاری باشد.

معاون منابع انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه می‌تواند الگویی برای تمام دنیا باشد، افزود: در کتاب درسی دانش آموزان استرالیا به عنوان تجربه و مدیریت ناموفق از دریاچه ارومیه نامبرده شده بود، ولی ما در کوتاه‌ترین زمان با علم، توان و ابتکار داخلی توانستیم دریاچه را احیا کنیم که دستاورد بسیار بزرگی است.

بوتولیسم علت قطعی مرگ پرندگان میانکاله اعلام شد

دامپزشکی کشور با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پس از انجام تمامی آزمایش‌ها، تحلیل داده‌ها و طرح فرضیات مختلف به این نتیجه قطعی رسیده است که علت مرگ مشکوک پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله بیماری بوتولیسم بوده است.

تلفات مشکوک پرندگان مهاجر تالاب میانکاله از نهم بهمن ماه امسال مشاهده شد و همچنان ادامه دارد. طبق اعلام محیط زیست مازندران تا پایان وقت روز دوشنبه ۱۱ اسفند در مجموع بیش از ۱۹ هزار قطعه لاشه پرندگان تلف شده از سطح آب، لنجزارهای حاشیه و خشکی اطراف تالاب میانکاله جمع‌آوری شده است.

دامپزشکی کشور که پیش از این هم با توجه به تجربه مرگ مشکوک پرندگان میانکاله در سال ۹۸ احتمال بیماری بوتولیسم را برای دومین سال مطرح کرده بود، در اطلاعیه‌ای که امروز سه شنبه منتشر کرد، کارهای انجام شده برای رسیدن به این نتیجه قطعی را هم تشریح شده است.

روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور در اطلاعیه خود مراحل ۱۳ گانه ای را که این سازمان برای نتیجه گیری قطعی علت مرگ پرندگان مهاجر پیموده، تشریح نمود و از جمع آوری اطلاعات میدانی، تحلیل داده‌ها، تهیه تابلوی بالینی غالب پرندگان بیمار، تهیه تابلوی کالبد گشایی از پرندگان مریض و تازه تلف شده، ارزیابی خواص فیزیک و شیمیایی آب و رسوب میانکاله، ارزیابی اولیه تغییرات اکوسیستمی محل، انجام اپیدمیولوژی توصیفی، ارائه فرضیه‌های احتمالی، انجام تست‌های آزمایشگاهی برای تأیید و یا رد فرضیه‌های احتمالی، تحلیل نتایج آزمایشگاهی دریافتی از آزمایشگاه‌های مجاز و معتبر برای تأیید و یا رد فرضیه‌های احتمالی به عنوان بخشی از این مراحل یاد کرده است.

در این اطلاعیه تاکید شده است که اطلاعات میدانی برای انجام کارهای تحقیقاتی توسط نیروهای سازمان حفاظت محیط زیست و دامپزشکی در قالب فرم‌های خاصی جمع آوری شده که در آن فاکتورهای محیطی، تخمین زمان شروع مرگ و میر، گونه‌های درگیر، سن و جنس پرندگان درگیر، تعداد پرندگان مریض یا مرده، جمعیت در معرض خطر، ویژگی‌های محل تلف شدن پرنده و تغییرات جمعیتی پرندگان جدیدی که وارد منطقه شدند، مورد توجه بوده است.

دامپزشکی کشور پس از تشریح اقدامات میدانی و عملیاتی انجام شده، نتیجه گیری کرده است که با توجه به آلگوریتم آزمایشگاهی در محورهای ۶ گانه بیماری‌های فرامرزی بر اساس تست‌های پیشرفته مولکولی، بیماری‌های باکتریایی با کشت در محیط‌های اختصاصی، مسمومیت‌های ناشی از سموم ارگانوفسفره، مسمومیت‌های ناشی از سموم ارگانوکلره، فلزات سنگین و بیوتوکسین و مطالعات میدانی عملیاتی انجام گرفته بر روی جمعیت حیات وحش دامی منطقه از جمله گراز یا خوک وحشی، عامل اصلی رخداد مرگ و میر بالای پرندگان تالاب میانکاله سم بیوتوکسین حساس به حرارت یا بوتولیسم بوده است.

آژانس بین المللی انرژی درباره افزایش انتشار گازهای کربنی هشدار داد

آژانس بین المللی انرژی (IEA) هشدار داد هرچند کشورهای بزرگ اقتصادی برای نجات از محدودیت‌های کرونایی و رونق دوباره اقتصاد خود تلاش می‌کنند، اما جهان تنها چند ماه فرصت دارد تا مانع افزایش انتشار گازهای کربنی به میزان دوران پیشا کرونا شود.

آمار جدید دیده‌بان جهانی انرژی نشان می‌دهد که انتشار گازهای ناشی از سوخت فسیلی در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ میلادی افزایش یکنواختی را داشته است به طوری که تا دسامبر ۲۰۲۰( آذر- دی) انتشار گازهای کربنی ۲ درصد بیشتر از ماه سال قبل از آن بوده است. بازگشت به افزایش انتشار گازهای کربنی تنها چند ماه پس از کاهش گسترده انتشار چنین گازهایی در نتیجه همه‌گیری کرونا که از زمان پایان جنگ جهانی دوم بی سابقه بوده، بروز کرده است.

دکتر فیت بیرول مدیر اجرایی اژانس بین‌المللی انرژی گفت: اگر در چند ماه آینده دولت‌ها سیاست‌های درستی را در بخش انرژی‌های پاک اتخاذ و اجرا نکنند ممکن است ما طبق معمول به تجارت با تمرکز کربنی باز گردیم که این امر در مغایرت کامل با تعهدات بلندپروازانه چندین دولت برای حرکت در مسیر مخالف آن است.

آژانس بین المللی انرژی یکی از چند گروه با نهادی است که از دولت‌ها خواسته در بسته‌های محرک اقتصادی خود در بحران کرونا طرح‌هایی را برای استفاده از سیاست‌های انرژی سبز اجرا کنند.

با این حال تحقیقات روزنامه گاردین فاش کرده که تنها تعداد اندکی از کشورهای بزرگ جهان در تلاش برای کاستن از سوخت‌های فسیلی و استفاده از دیگر منابع انرژی مانند انرژی تجدید شدنی برای تولید برق، وسایل نقلیه الکتریکی و بهینه‌سازی مصرف انرژی، منابع کافی را اختصاص داده‌اند.

این گزارش بیان می‌کند کشورهایی مانند چین، هند، آمریکا و برزیل کمترین کمک را به اقدامات محرک اقتصادی سبز کرده‌اند و در نیمه دوم سال گذشته میلادی که فعالیت‌های اقتصادی از سر گرفته شده است باعث افزایش انتشار گازهای کربنی شده‌اند.

نوعی موش کمیاب در کرمانشاه مشاهده شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه از تصویربرداری و مشاهده نوعی موش کمیاب در منطقه حفاظت شده «امروله» شهرستان صحنه خبر داد.

فریدون یاوری گفت: این برای نخستین بار است که گونه پستاندار کمیاب «کالومیسکوس» (زیبا موش) توسط محیط‌بانان اداره حفاظت محیط زیست صحنه مشاهده و تصویربرداری می‌شود.

وی افزود: این گونه پستاندار کمیاب تاکنون در استان کرمانشاه مشاهده نشده بود از این رو مشاهده و ثبت آن اتفاق مهمی در بحث محیط زیستی استان محسوب می‌شود. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه توضیح داد ثبت زیبا موش در منطقه غرب و رشته کوه‌های زاگرس نفوذ و پراکنش این گونه در دیگر بخش‌های فلات ایران را نشان می‌دهد.

کد خبر 479181

منبع: ایمنا

کلیدواژه: پرنده آتش سوزی مراتع آتش سوزی جنگل دریاچه ارومیه پرندگان میانکاله اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان آلودگی محیط زیست بسته خبری محیط زیست تلفات پرندگان میانکاله تنوع زیستی پرندگان سوخت مازوت گازهای کربنی موش کمیاب شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق افزایش انتشار گازهای کربنی آژانس بین المللی انرژی احیای دریاچه ارومیه پرندگان میانکاله حفاظت محیط زیست تالاب میانکاله دامپزشکی کشور مرگ پرندگان اداره کل حیات وحش آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۱۳۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت دریاچه ارومیه برخلاف خوش‌بینی‌ها بحرانی است!

 به گزارش تابناک، اعتماد نوشت: هفته اول فروردین، علی سلاجقه، رییس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: «به دنبال رهاسازی آب از سدها در زمان مناسب و زمانی که کشاورزان به آب نیاز نداشتند و همچنین با افزایش حدود ۸۰ تا ۸۵ درصدی میانگین بارش‌ها نسبت به سال قبل، میانگین حجم آب دریاچه حدود ۵۵ تا 60 درصد نسبت به پارسال افزایش یافت و حجم آب دریاچه ارومیه تقریبا به حدود ۱۶ میلیارد لیتر افزایش پیدا کرد که نسبت به سال قبل دو برابر شد.»

جدیدترین خبر را هم سخنگوی صنعت آب در نشست خبری هفته قبل خود گفت و اعلام کرد: «تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به سال قبل ۱۲ سانت و نسبت به ابتدای سال آبی (مهر 1402) ۶۰ سانت افزایش داشته و حجم آب موجود در دریاچه ۲.۲ میلیارد مترمکعب تخمین زده می‌شود.»

این اخبار در حالی منتشر شده که آبان پارسال، مرکز تحقیقات سنجش از دور دانشگاه صنعتی شریف در آخرین گزارش خود اعلام کرد که طبق آخرین تصاویر ماهواره‌ای، در فاصله آبان 1401 تا آبان 1402، از سطح 878 کیلومتر مربعی آب دریاچه ارومیه، حدود 80 درصد خشک شده و فقط 170 کیلومتر مربع و معادل 4 درصد از سطح آب دریاچه باقی مانده که مساوی با مرگ قطعی دریاچه ارومیه است.

این گزارش واکنشی به ادعای سخنگوی صنعت آب بود که شهریور پارسال خشک شدن دریاچه ارومیه را تکذیب و اعلام کرد: « هم اکنون حجم این دریاچه به یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون مترمکعب رسیده در حالی که سال ۱۳۹۴ این عدد یک میلیارد مترمکعب بوده و ارتفاع آب حدود ۹ سانت بیشتر از سال ۱۳۹۴ است .در مهرماه سال ۱۳۹۴ تراز دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۰۴ بود، اما اکنون این عدد به ۱۲۷۰.۱۸ رسیده که نشان‌دهنده افزایش تراز دریاچه ارومیه است. مساحت دریاچه ارومیه هزار کیلومتر است در حالی که این عدد در سال ۱۳۹۴ حدود ۷۰۰ کیلومتر بوده است.»

در مقابل این ادعا در گزارش مرکز تحقیقات سنجش از دور دانشگاه صنعتی شریف و با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای اعلام شد: «... در آبان 1400 حدود 900 کیلومتر مربع از سطح آب دریاچه کاسته شده که این کاهش در سال‌های بعد هم ادامه داشته تا که در آبان 1401، سطح آب دریاچه به کمتر از 880 کیلومتر مربع رسیده است. سطح آب موجود در دریاچه ارومیه در ۷ آبان ۱۴۰۲ به عدد ۱۷۰ کیلومتر مربع رسیده که نسبت به سطح متناظر با تراز اکولوژیک این دریاچه ۴۳۳۳ کیلومتر مربعی، تنها ۴ درصد وسعت آن باقی مانده است. این سطح کمتر از یک چهارم آن مقداری است که پیش از این در سال ۱۳۹۴ به عنوان کمترین سطح دریاچه ثبت شده بوده است. برآورد می‌شود که حجم آب موجود در دریاچه ارومیه به حدود عدد ۴۵ میلیون متر مکعب رسیده است.»

محمد درویش، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور در واکنش به اظهارات مسوولان حوزه محیط زیست و صنعت آب و استان آذربایجان غربی درباره بهبود وضع دریاچه ارومیه در فروردین امسال و سرنوشت دریاچه در ماه‌های آتی سال می‌گوید: «وضعیت فعلی دریاچه ارومیه، حاصل یک اتفاق طبیعی است.

میزان بارندگی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه تا 31 فروردین ماه امسال در طول 55 سال اخیر بی‌سابقه بوده و حتی در دوران طلایی و سال 1375 که دریاچه ارومیه 33 میلیارد متر مکعب آب داشت هم، چنین بارشی را حوضه آبریز دریاچه شاهد نبودیم و با یک سال کاملا استثنایی روبه‌رو هستیم که میزان بارندگی‌ها، حداقل 20 درصد بیش از میانگین 55 ساله بوده و بنابراین، دوستان در این زمینه هیچ هنری به خرج نداده‌اند چون دلیل ورود حدود یک و نیم تا دو میلیارد متر مکعب آب به دریاچه، بارش‌های مستقیم در سطح دریاچه و سرریز آب سدها به سمت دریاچه است.

مسوولان زمانی می‌توانند بگویند که در احیای دریاچه ارومیه موفق بوده‌اند که در یک سال آبی نرمال و در خشکسالی، اعلام کنند که با پلمب چه تعداد چاه و با تغییر کاربری چند هکتار اراضی و با چه میزان کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و صنعت و با تصفیه چه میزان پساب، چه میزان آب به دریاچه وارد شده است. اگر این اقدامات انجام شود، در واقع همان 27 بند مصوب ستاد احیای دریاچه ارومیه اجرا شده است؛ مصوباتی که به دریافت اعتبار 1.1 میلیارد دلاری برای احیای دریاچه منجر شد.

بنابراین، آنچه امروز از بالا آمدن سطح آب دریاچه ارومیه شاهدیم، کار مسوولان نبوده بلکه کار خدا و کار آسمان بوده و مسوولان مطلقا در این زمینه هیچ هنری به خرج نداده‌اند. مسوولان اگر می‌توانستند، باز هم جلوی رهاسازی سدها را می‌گرفتند چنان که همین حالا، نمایندگان استان آذربایجان غربی اصرار دارند که دو سد جدید در حوضه آبریز دریاچه ارومیه افتتاح شود در حالی که هم اکنون 101 سد در این حوضه در حال بهره‌برداری است و فقط بهره‌برداری از 4 سد را متوقف کردند.

در کدام کشور سراغ دارید که در یک حوضه آبریز، تعداد سدها را از 11 سد به 105 سد افزایش بدهند و تمام شریان‌های ورودی دریاچه را قطع کنند؟ حجم ذخیره‌سازی این سدها، 4.5 میلیارد متر مکعب اما حقابه دریاچه ارومیه 3.4 میلیارد متر مکعب است و وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی و استانداری آذربایجان غربی و سازمان حفاظت محیط زیست، زمانی می‌توانند بگویند که دریاچه را احیا کرده‌اند که اعلام کنند این حقابه، هر سال تحت هر شرایطی و به هر قیمتی در اختیار دریاچه قرار می‌گیرد.»

محمد درویش بابت تبعات خشک شدن دریاچه ارومیه و آسیب‌های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی این فاجعه برای استان‌های همجوار و کشورهای همسایه هشدار می‌دهد و می‌گوید: «سه استان کردستان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه قرار گرفته‌اند. وسعت حوضه آبریز دریاچه ارومیه 5 برابر کشور لبنان است و اثرات راهبردی فروپاشی حوضه آبریز دریاچه بر 10 استان ایران و همچنین، کشورهای همجوار شامل جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق غیر قابل انکار است.

به دنبال خشک شدن دریاچه، برخاستن ذرات غبار و نمک با قطر کمتر از 10 میکرون، نه تنها باعث شیوع سرطان خون و افزایش فشار آسمُزی در انسان می‌شود، بلکه کیفیت فتوسنتز را مختل می‌کند و توان ریسک پذیری را در منطقه کاهش می‌دهد و افزایش مهاجرت را دامن می‌زند که همین پدیده به تنهایی یک پدیده امنیتی بسیار خطرناک است. با توجه به اینکه یکی از بالاترین تراکم‌های جمعیتی کشور در حوضه آبریز دریاچه ارومیه است، اگر قابلیت سکونتگاهی این حوضه به هر دلیل از بین برود، فشار این تخریب به استان‌هایی همچون قزوین و زنجان و اردبیل منتقل می‌شود که همین امروز هم با بحران مواجهند و این بحران‌ها علاوه بر رشد حاشیه نشینی، تبعات امنیتی جبران‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت.»

پیش‌بینی این کارشناس محیط زیست، نقطه مقابل خوش‌بینی‌های دولت است. درویش 6 ماه آینده را می‌بیند؛ روزهای گرم شهریور ماه که تصاویری از بستر خشکیده دریاچه ارومیه منتشر خواهد شد و در تکمیل پیش‌بینی خود می‌گوید: «با افزایش گرما و افزایش مصرف آب در بخش کشاورزی، حتما دریاچه تا 6 ماه آینده خشک خواهد شد چون مسوولان هیچ تمهیدی برای پلمب چاه‌ها یا رهاسازی آب از سدها یا کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی در نظر نگرفته‌اند. با وجود اخباری که اخیرا درباره افزایش 12 سانتی‌متری سطح آب دریاچه ارومیه منتشر شده، مسوولان در برنامه احیای دریاچه با شکست روبه‌رو شده‌اند و متاسفم که در اثنای انتشار این اخبار، به این فکر نیستند که وقتی 6 ماه بعد و با گرم شدن هوا، همین میزان آب از کف دریاچه ناپدید بشود، چه جوابی به مردم و رسانه‌ها خواهند داد؟»

در این سال‌ها به کرات گفته شد که یکی از دلایل خشک شدن دریاچه ارومیه، کشاورزی غیراصولی و پرآب‌بر و برداشت بی‌رویه آب در بخش کشاورزی بوده و حتی محمد درویش هم در گفت‌وگوی خود مصداق‌هایی از افزایش وسعت زمین‌های کشاورزی و رشد تعداد چاه‌های مجاز و غیرمجاز ارائه داد اما اهالی استان آذربایجان غربی و همسایگان دریاچه، جور دیگری به مساله خشک شدن دریاچه ارومیه نگاه می‌کنند و معتقدند که باید سیستم «مقصریاب» متوقف شود چون اگر قرار به پیدا کردن مقصران واقعی باشد، آن وقت معلوم خواهد شد که برخلاف تصور عمومی، کشاورزان استان آذربایجان غربی هیچ نقشی در خشک شدن دریاچه نداشته‌اند.

یوسفی‌راد هم مثل کارشناسان واقع بین محیط زیست، خوش‌بینی پایداری نسبت به استمرار اوضاع این روزهای دریاچه ندارد و می‌گوید: « افزایش تراز دریاچه به دلیل بارش‌های خوب و رها سازی سدها بوده اما مطمئن باشید که شهریور ماه، این تراز حتی بحرانی‌تر از سال‌های گذشته هم می‌شود. به نظر من رهاسازی این حجم آب شیرین به شوره‌زار دریاچه ارومیه، یک کار پوپولیستی است.

حقابه دریاچه ارومیه باید تامین شود ولی با رهاسازی آب پشت سدها، گاهی حتی فراتر از حقابه هم عمل کرده‌ایم چون می‌خواستیم شعارهای‌مان را اجرا کنیم و مثلا مردم بدانند که این دولت بیشتر از دولت قبل برای احیای دریاچه کار کرده یا آن دولت تراز اب را افزایش داد و... شرایط امروز دریاچه، هنر دست خداست به جای آنکه اقدام قاطعانه و مستمری محسوب شود. فرض کنیم که حال خوب دریاچه مرهون اقدامات این دولت است.

آیا این دولت در اردیبهشت ماه دولت نیست؟ آن زمان وقتی دریاچه به‌ طور کامل خشک شد، مربوط به اقدامات چه کسی خواهد بود؟ به نظر من صادقانه‌ترین تراز آب دریاچه را در شهریورماه خواهیم دید؛ زمانی که بارندگی‌ها قطع شده و حجم آب پشت سدها به نقطه بحرانی رسیده چون بیشتر سدهای استان و از جمله سد شهر چای در ارومیه یا سد مهاباد یا سد بوکان، برای تامین آب شرب شهرها ایجاد شده و به همین سبب، سدهای استراتژیک محسوب می‌شوند اما مسوولان به بهانه آبیاری تراز دریاچه ارومیه، حتی مصرف آب شهروندان را به خطر می‌اندازند در حالی که در ایران و جهان، تعداد زیادی دریاچه خشک شده و دریاچه ارومیه، اولین دریاچه‌ای نیست که با بحران خشک شدن روبه‌رو شده بلکه نمونه‌های زیادی از دریاچه‌های نمکی خشک شده در سراسر جهان و حتی در کشورهای همسایه مثل ترکمستان و ازبکستان و حتی در شمال شرق ایران داریم.

ستاد احیای دریاچه ارومیه در همه این سال‌ها می‌توانست به این فکر بیفتد که بخشی از دریاچه قابل احیا نیست و مثلا شمال دریاچه و از سلماس تا ارومیه به دلیل محدودیت منابع آبی، ممکن بود با اقداماتی قابل کشت شود و در عوض، باقی مناطق دریاچه احیا شود. جالب است که این‌ بار، آب سدها در نقاط قابل عکسبرداری رهاسازی شده در حالی که وضعیت شمال دریاچه ارومیه، فرقی نکرده و حتما با گرم‌تر شدن هوا، شاهد تبخیر و عقب‌نشینی و عقب‌رفت همین میزان آب موجود در دریاچه خواهیم بود و حتما آب در نقاطی مثل بخش‌های شمالی که کمتر از دو یا سه متر عمق دارد، حتی خیلی زودتر از مرداد و شهریور تبخیر می‌شود و این نقطه به شوره‌زار تبدیل خواهد شد.»

دیگر خبرها

  • تصاویر| تفریح در بخش پرآب دریاچه ارومیه
  • فیلم| حال خوش مردم در جوار دریاچه ارومیه
  • وضعیت دریاچه ارومیه برخلاف خوش‌بینی‌ها بحرانی است!
  • آخرین وضعیت دریاچه ارومیه
  • پرنده هواتزین (Hoatzin) یا مرغ بدبو آمریکایی (+عکس)
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض/ عکس
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض است | گزارش همشهری از وضعیت عقاب طلایی ایران
  • آب چه رودخانه‌هایی از کردستان به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود؟
  • تالاب های نقده، فرصتی برای رونق اکوتوریسم
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه