Web Analytics Made Easy - Statcounter

۱۵ اسفند روزی که در تقویم به نام درختکاری ثبت شده و مردم در سراسر ایران گامی مثبت برای طبیعت خود برمی‌دارند تا اینگونه به استقبال عید نوروز و فصل بهار رهسپار شوند.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان؛ این‌روزها که طبیعت با تردستی زیبایش قامت بلند کاج‌ها، کوچه و خیابان‌ها، دشت و کوهسارها، پشت بام خانه‌ها و غیره را با قطرات بارانش شستشو داد زمین جانی تازه گرفت و هوا نفسی نو کشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اصلا اسفند که به نیمه خود می‌رسد حال و هوایش عوض می‌شود رخت زمستان برمی‌بندد و آغوش بهار را به رخ می‌کشد.

 

۱۵ اسفند است روزی که در تقویم به نام درختکاری ثبت شده و مردم در سراسر ایران گامی مثبت برای طبیعت خود برمی‌دارندو بر زمین خدادادی نهالی می‌کارند تا اینگونه به استقبال عید نوروز و فصل بهار رهسپار شوند.

 

حفظ عرصه‌های طبیعی برای ایجاد فضای مناسب ویژه زندگی نسل آینده مهم است

بهمن مرادنیا استاندار کردستان در مراسمی به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری در روستای آرندان از توابع سنندج با بیان اینکه همه ساله از پانزدهم اسفندماه یک هفته به نام هفته منابع طبیعی نامگذاری شده است، گفت: حفظ منابع خاک و توسعه فضای سبز از جمله موارد ارزشمندی است که باید همواره مورد توجه قرار گیرد.

 

وی حفظ عرصه‌های طبیعی و توسعه آن به منظور ایجاد فضای مناسب برای زندگی و انتقال به نسل آینده را مهم دانست و از مردم درخواست کرد علاوه بر مشارکت خود در این سنت پسندیده آن را نیز در جامعه ترویج دهند.

 

مرادنیا با بیان اینکه در چند سال گذشته گام‌های بلندی در حفظ منابع طبیعی و افزایش درختکاری برداشته شده است، گفت: همزمان با هفته درختکاری امسال در ۵۰۰ هکتار از اراضی روستای آرندان نهالکاری صورت گرفته و در ماه‌های گذشته نیز ۳۵۰ هکتار دیگر از اراضی اطراف سنندج نهالکاری شده است.

 

وی اضافه کرد: در سال گذشته نیز ۷۰۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی در گاوشان کامیاران درختکاری صورت گرفت و امیدوارم این کار همچنان تداوم داشته باشد.

 

وسعت جنگل‌های سنندج به ۴۳۰۰ هکتار رسیده است

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سنندج نیز در رابطه با اهداف این سازمان در راستای توسعه جنگل‌کاری می‌گوید: از ابتدای سال‌جاری تا کنون در قالب دو طرح 930 هکتار از اراضی ملی سطح شهرستان جنگل‌کاری شده است.

 

رئوف نصری اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی این سازمان توسعه جنگل‌کاری است و که در همین راستا هر ساله در قالب جنگل‌کاری اقتصادی و مشارکتی طرح‌هایی با مشارکت مردم روستاها انجام می‌شود.

 

وی با بیان اینکه امسال در همین راستا در 2 سایت جداگانه در بخشی از منابع طبیعی شهرستان در منطقه ماموخ 430 هکتار و در روستای آرندان نیز 500 هکتار جنگل‌کاری صورت گرفته است، اعلام کرد: طی چند سال گذشته بیش از 2 هزار و 300 هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی شهرستان جنگل‌کاری شده است و وسعت کل جنگل‌های سنندج در حال حاضر 4 هزار و 300 هکتار است.

 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سنندج به اهداف اجرای این طرح‌ها اشاره کرد و گفت: ذخیره‌سازی باران، ذخیره‌سازی رطوبت خاک، جلوگیری از فرسایش خاک، ایجاد اشتعال، بالا رفتن سرانه فضای سبز روستاها و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی از مهمترین این اهداف هستند.

 

نصری با بیان اینکه طرح‌های اجرا شده در زمینه جنگل‌کاری در سنندج بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، بیان کرد: یک میلیارد و 800 میلیون تومان در سایت اول و یک میلیارد تومان نیز در سایت دوم هزینه صرف شده است.

 

لزوم توجه بهدحفظ و نگهداری نهال‌های کاشته شده

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان نیز با اشاره به اهمیت درختکاری و توسعه فضای سبز اظهار داشت: شهرداری در این دوره با حمایت اعضای شورای شهر و مسئولان استانی اقدامات ارزنده‌ای در خصوص توسعه فضاهای سبز در سطح شهر صورت داده است.

 

شهرام ملکی گفت: کاشت نهال در سطح شهر کاری بسیار مهم و ارزشمند است، اما حفظ و نگهداری از نهال‌های کاشته شده نیز بسیار حائز اهمیت است.

 

وی گفت: برنامه‌ریزی لازم برای احداث فضای سبز در دیگر نقاط سطح شهر نظیر نواحی منفصل شهری صورت گرفته که بزودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

 

کاشت و حفاظت درخت وظیفه آحاد جامعه است

حشمت‌اله صیدی شهردار سنندج نیز کاشت و حفاظت از درخت و منابع طبیعی را وظیفه آحاد جامعه دانست و با بیان اینکه سال گذشته 25 هکتار اراضی تپه پیر چنار و پارک کودک با  مشارکت سپاه و منابع طبیعی  نهال کاری شد، گفت: امسال هم به مناسبت هفته منابع طبیعی عملیات نهال کاری 3 هکتار از اراضی پارک کودک انجام خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: 5 هزار اصله نهال شامل گونه‌های بومی و متناسب با شرایط آب و هوایی و نیاز آبی پایین شامل سنجد، ارغوان، زبان گنجشک، بادام تلخ و زالزالک در پارک کودک و دیگر پارک‌های جنگلی کاشت می‌شود.

 

صیدی همچنین تاکید کرد: تامین آب این مسیر از ایستگاه پمپاژ چشمه گویزه کویر تامین  شده و عملیات چاله‌کنی با اندازه 50*50 با فاصله استاندارد 4 متری جهت غرس و کاشت نهال انجام شده است.

پایان پیام/713

منبع: شبستان

کلیدواژه: ۱۵ اسفند درختکاری کردستان هکتار از اراضی منابع طبیعی سال گذشته جنگل کاری فضای سبز سطح شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۱۷۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پویش کاشت هزار و ۵۰۰ اصله نهال زالزالک در پیرانشهر

در مراسمی با حضور مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی، فرماندار پیرانشهر و جمعی از مسئولان این شهرستان در راستای طرح نهضت ملی و مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سراسر کشور، پویش کاشت هزار و ۵۰۰ اصله نهال زالزالک با همکاری همیاران و فعالان طبیعت در تپه گردشگری شهر پیرانشهر انجام گرفت.

تداوم کاشت نهال زالزالک با همکاری اداره منابع‌طبیعی، شهرداری و همیاران طبیعت، در روز‌های آینده در فضا‌های سبز و معابر شهر پیرانشهر نیز انجام خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • طرح جنگل‌داری چندمنظوره با رویکرد حفاظتی و توسعه توریسم بررسی شد
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت
  • دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه
  • پویش کاشت هزار و ۵۰۰ اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی