Web Analytics Made Easy - Statcounter

کیوان نخعی نویسنده و کارگردان تئاتر که علاوه بر اجرای نمایش‌های آیینی و سنتی در حوزه تئاتر خیابانی نیز فعالیت دارد درباره سرنوشت نامعلوم یکی از اجراهایش به خبرنگار مهر گفت: سه سال قبل نمایش «پسماندگان» را در جشنواره تئاتر فجر و جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک به صحنه بردم که بازخوردهای خوبی داشت و در جشنواره تئاتر «هایفست» ارمنستان نیز به صحنه رفت که در آنجا نیز مورد توجه قرار گرفت و از طرف جشنواره پیشنهاد اجرای یک کار مشترک نیز به ما داده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این اجرای مشترک نیز بین ایران و ارمنستان شکل گرفت و ما برای این کار از بخش‌های حرکتی نمایش با همکاری هنرمندان ارمنستانی بهره گرفتیم که تجربه جالبی را برایمان رقم زد با این وجود بعد از گذشت چندسال هنوز نتوانستیم این نمایش را در ایران اجرا کنیم. این اثر نمایشی مضمونی در ارتباط با محیط زیست دارد و از فضایی طنز برخوردار است از این رو مخاطبان با کار ارتباط خوبی برقرار می‌کنند اما با وجود نامه نگاری‌ها و وعده‌هایی که سازمان‌های مختلف به ما دادند نتوانستیم نمایش را به صحنه ببریم.

نخعی یادآور شد: نمایش «پسماندگان» جنبه آموزشی دارد و به مسائل اجتماعی به ویژه محیط زیست می‌پردازد که باید بسیار جدی گرفته شود. نمایش داستان درگیری کاغذ و بطری آب معدنی است و پسماندهایی که در محیط پیرامونی ما وجود دارند و با کنترل نکردن آن‌ها تبدیل به هیولایی در زندگی‌مان شده‌اند. با وجودی که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران می‌تواند از اجرای چنین نمایش‌هایی حمایت کند اما این اتفاق رخ نداد. ارگان‌های زیادی در کشور وجود دارند که می‌توانند در زمینه حمایت از محیط زیست فرهنگسازی کنند و از آثاری که در این زمینه تولید می‌شود، حمایت کنند اما این مساله برایشان بی اهمیت است.

وی درباره وضعیت امروز تئاتر خیابانی بیان کرد: وضعیت تئاتر خیابانی در کشور ما می‌توانست خیلی بهتر از چیزی که الان هست، باشد. در حال حاضر چند دهه از شکل‌گیری تئاتر خیابانی به صورت حرفه‌ای در تئاتر ایران می‌گذرد اما پیشرفتی را که باید، نداشته است در حالی که با وجود نظریات مختلف و مقاله و کتاب‌های زیادی که در این زمینه وجود دارد آموزش درستی در زمینه تئاتر خیابانی و استفاده از تکنیک‌های درست این نوع از تئاتر نشده است. می‌توانم به جرات بگویم در این دوره از جشنواره تئاتر فجر حداقل به ۳۵ درصد آثاری که در بخش تئاتر خیابانی به صحنه رفت نمی‌توان نام تئاتر خیابانی یا حتی محیطی را داد. نقش تماشاگر در این نوع از تئاتر انکارناپذیر است. مخاطب تئاتر خیابانی تماشاگر گذری است پس باید در همان چند دقیقه‌ای که دارد از جلو نمایش عبور می‌کند، او را درگیر و جذب کار کرد اما آثاری که من امسال دیدم خیلی در جذب مخاطب موفق نبودند و شاید تماشاگران را دل‌زده هم می‌کردند.

وی در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: در حال حاضر تئاتر خیابانی صنف دارد پس می‌شود بعد از اجراهای این آثار آنها را مورد کارشناسی و تجزیه و تحلیل قرار داد و مشخص کرد که نمایش‌های امروزه چقدر به مفهوم نهایی تئاتر محیطی و خیابانی نزدیک هستند و راه کاری برای اجرای درست و اصولی و البته تداوم اجرای عمومی این آثار اندیشید.

کد خبر 5159930 آروین موذن زاده

منبع: مهر

کلیدواژه: کیوان نخعی جشنواره تئاتر فجر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تئاتر خیابانی فیلم سینمایی تئاتر ایران جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران مبارک فیلم کوتاه سریال ایرانی موسیقی ایرانی رادیو سلامت برنامه تلویزیونی آلبوم موسیقی ویروس کرونا حضور هنر ایران در جهان شبکه پنج سیما کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شبکه دو سیما تئاتر خیابانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۱۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش و نقد فیلم‌تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» در سینماتک خانه هنرمندان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از صبا، نهمین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلم تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلم تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» اختصاص دارد.

فیلم تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» به نویسندگی علی حاتمی و کارگردانی عباس جوانمرد (محصول ۱۳۴۵) چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آید.

پس از نمایش این فیلم تئاتر نشست نقد و بررسی آن با حضور عباس غفاری (میزبان) و سیدمحسن حسن‌زاده (منتقد تئاتر) برگزار می‌شود.

در این نمایش فیلم ۴۵ دقیقه‌ای، حسین کسبیان، بهمن مفید، نصرت پرتوی و محمود دولت‌آبادی به ایفای نقش می‌پردازند.

علاقه‌مندان برای حضور در این جلسه می‌توانند به سایت تیوال مراجعه فرمایند.

دیگر خبرها

  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • کارگروه مشترک برای آسیب شناسی روند رسیدگی به پرونده‌ها تشکیل شود
  • موافق اجرای نمایش در سالن‌های خصوصی نیستم/ اقتصاد تئاتر رضایت‌بخش نیست
  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهرهای استان گلستان
  • نمایش و نقد فیلم‌تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» در سینماتک خانه هنرمندان
  • سرنوشت نامعلوم تعدادی از پیکر شهدا در سراسر منطقه غزه