Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-29@01:05:06 GMT

برترین‌های چهارمین جشنواره ملی فیلم ایثار معرفی شدند

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۲۱۶۴۱

برترین‌های چهارمین جشنواره ملی فیلم ایثار معرفی شدند

آیین اختتامیه چهارمین جشنواره ملی فیلم ایثار با حضور معاون رییس جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در تالار وحدت و معرفی برترین ها، برگزار شد.

به گزارش مشرق، سعید اوحدی جمعه شب در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره ملی فیلم ایثار با تشکر از برگزیدگان این جشنواره گفت: امسال شاهد تصمیمی جدی برای برگزاری برنامه‌های روز بزرگداشت شهدا هستیم و برنامه اختتامیه این جشنواره از سری همین برنامه‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ارسال ۹۴۰ اثر به این جشنواره به ‌رغم بیماری کرونا و تمام محدودیت‌ها، نشان‌دهنده ظرفیت بسیار خوب این جشنواره و همچنین اهمیت بسیار زیاد فرهنگ ایثار و شهادت و روز بزرگداشت شهداست.

معاون رییس جمهوری با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب برای جلوگیری از تحریف اتفاقات و ارزش‌های انقلاب اسلامی، گفت: تحریف، آفتی بسیار خطرناک است که می‌تواند همه چیز را تخریب و مسیر رسیدن به کمال را منحرف کند. تحریف، موضوع جدیدی نیست و حتی در صدر اسلام هم برای آن تلاش می‌شده است. برگزاری چنین جشنواره‌ای یکی از گام‌هایی است که می‌توان با توجه به ماهیت مستند بودن آن با بخشی از تحریف‌ها مقابله کرد.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران تأکید کرد: جشنواره فیلم ایثار در واقع تأسی به کسانی است که خود به سیره پیامبر اسلام (ص) تأسی کرده‌اند. امروز دنیای استکبار به این جمع‌بندی قطعی رسیده که مقابله نظامی با جمهوری اسلامی ممکن نیست و رو به جنگ نرم آورده‌اند. اگر در جنگ سخت با گلوله برای تسخیر مرزهای جغرافیایی استفاده می‌کنند در جنگ نرم فرهنگ انسان‌ها را با آثار فرهنگی خود تسخیر می‌کنند و برگزاری جشنواره ملی فیلم ایثار و برنامه‌های مشابه آن می‌تواند با جنگ نرم مقابله کند.

اوحدی با تأکید بر ضرورت انتقال ارزش‌ها به نسل‌های بعدی گفت: امروز ۱۲ میلیون سند از شهدا و ایثارگران در اختیار بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار دارد و این امکان وجود دارد که این اسناد در اختیار هنرمندان قرار گیرد تا بر اساس آن آثار مختلف هنری تولید شود.
معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این مراسم ضمن خیرمقدم به حاضران گفت: این جشنواره بر آن است تا با بهره‌گیری از دستاوردهای هنرمندان خلاق و متعهد نسبت به تعمیم ارزش‌های ایثار و بروز رفتارهای نیکوکارانه اقدام کند.

سردار «یعقوب سلیمانی» در ادامه به بیان و تشریح روند برگزاری، بخش‌ها، اهداف و آثار رسیده به دبیرخانه چهارمین جشنواره ملی فیلم ایثار پرداخت و گفت: امیدواریم با خلق آثار فاخر هنری بتوانیم بخشی از دین خود را به شهدا و ایثارگران ادا کنیم.

مهدی فرجی نماینده هیأت داوران نیز در این مراسم به ذکر مواردی در خصوص روند داوری‌ها و آثار دریافتی پرداخت و افزود: امیدواریم شاهد برگزاری این جشنواره به صورت بین‌المللی باشیم.


** برگزیدگان فیلم ایثار 

در این آیین از برگزیدگان چهارمین جشنواره فیلم ایثار به شرح زیر تقدیر شد:
* بهترین فیلم مستند بالای ۱۵ دقیقه: فیلم مردان زندگی ساخته یحیی رضایی؛ 
* بهترین کارگردانی فیلم مستند بالای ۱۵ دقیقه: ایوب مروانی پور کارگردان مستند سنگربان؛ 
* دیپلم افتخار بهترین کارگردانی بخش مستند بلند: الهام آقالری کارگردان مستند بلند قهرمان (به نام مادر)؛ 
* بهترین فیلم کوتاه ۱۲۰ ثانیه‌ای: فیلم عینک ساخته مرجان اسماعیلی؛ 
* بهترین کارگردانی فیلم کوتاه ۱۲۰ ثانیه‌ای: محمدرضا خردمندان کارگردان فیلم آنلاین (برخط)؛ 
* دیپلم افتخار بهترین کارگردانی فیلم کوتاه داستانی: یونس شهباز سازنده فیلم حاوار؛ 
* بهترین فیلم کوتاه داستانی: فیلم برادر ساخته مهدیه قطب الدین محمدی؛ 
* بهترین کارگردانی فیلم کوتاه داستانی: فیلم جبران می‌کنم ساخته جمال احمدی؛ 
* بهترین فیلم بخش ویژه حاج قاسم سلیمانی: فیلم چند قدم آن‌طرف‌تر ساخته محمد فرجی صالحی؛ 
* بهترین کارگردانی نماهنگ: داود جلیلی کارگردان نماهنگ برمدار ۳۲؛ 
* بهترین نماهنگ: اقیانوس بی‌پایان ساخته محمد رضایی؛ 
* بهترین فیلم کوتاه پویانمایی: این سو و آن سو ساخته لیدا فضلی؛ 
* بهترین کارگردانی فیلم کوتاه پویانمایی: جعفر صیادی کارگردانی درون یک چارچوب؛ 
* تندیس بهترین صداگذاری: جمال احمدی از فیلم کوتاه داستانی جبران می‌کنم؛ 
* تندیس بهترین صدابرداری: یونس شهباز از فیلم کوتاه داستانی؛ 
* دیپلم افتخار بهترین فیلم مستند کوتاه: فیلم مستند کوتاه بوم‌رنگ ساخته کیومرث محمد چناری؛ 
* تندیس بهترین بازیگر زن فیلم داستانی کوتاه: مهری آل آقا بازیگر فیلم داستانی کوتاه کارت قرمز؛ 
* تندیس بهترین بازیگر مرد فیلم داستانی کوتاه: سجاد بابایی از فیلم داستانی کوتاه برادر؛ 
* بهترین تدوین فیلم بخش‌های شش‌گانه: ساسان فلاح‌پور برای فیلم در خاطرات بادیه؛ 
* بهترین تصویربرداری بخش‌های شش‌گانه: یحیی رضایی از فیلم مردان زندگی؛ 
* تندیس بهترین پژوهش و فیلمنامه: محسن سخا برای فیلم در قفس؛ 
* دیپلم افتخار پژوهش بخش حجاب و عفاف: امین قدمی برای فیلم دز هنوز از شهر من رد می‌شود؛ 
* بهترین کارگردانی بخش نماز، عفاف و حجاب: مهدی امامی کارگردان فیلم مثل پروانه؛ 
* بهترین فیلم بخش نماز، عفاف و حجاب: فیلم سوم ب ساخته مرتضی راوش؛ 
* بهترین فیلم مستند بالای ۱۵ دقیقه: مردان زندگی ساخته یحیی رضایی؛ 
* بهترین فیلم کوتاه داستانی: برادر ساخته مهدیه قطب الدین محمدی.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا سعید اوحدی فیلم مشرق شهید بنیاد شهید چهارمین جشنواره ملی فیلم ایثار بهترین کارگردانی فیلم کوتاه بنیاد شهید و امور ایثارگران فیلم کوتاه داستانی فیلم داستانی کوتاه بهترین فیلم کوتاه تندیس بهترین دیپلم افتخار فیلم مستند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۱۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقتی «خانه خدا» سینماها را شلوغ کرد

همزمان با آغاز سفر عمره زائران ایرانی و در آستانه فرارسیدن موسم حج، از فیلم مستندی می‌توان یاد کرد که حدود ۶ دهه قبل، از خانه خدا و مناسک حج ساخته شد و تماشاگران زیادی را به سینماها کشاند.

به گزارش ایسنا،مستند «خانه‌ خدا» محصول ۱۳۴۵ است که به عنوان اولین مستند جدی ایران و به باور برخی، کامل‌ترین سند سینماییِ جهان درباره‌ مناسک حج - تا زمان ساخت فیلم - شناخته می‌شود.

«خانه خدا» فیلمی منحصر به فرد درباره مراسم و مناسک حج و از نخستین فیلم‌های مستند است که در سال ۱۳۴۵ در سینماهای تهران و چند شهر دیگر به نمایش عمومی درآمد و با اقبال گسترده مردم روبه‌رو شد. این مستند حتی توانست به بازارهای جهانی راه پیدا کند و در بخش گسترده‌ای از کشورهای مسلمان به نمایش درآید.

درباره‌ نحوه تولید «خانه‌ خدا» ابهامات زیادی وجود دارد. پژوهشگران مختلف در نوشته‌های خود، اطلاعاتی ضد و نقیض، درباره‌ عوامل این مستند ارائه داده‌اند. برخی مونتاژ فیلم را نتیجه کار ابراهیم گلستان دانسته‌اند و تعدادی نیز نام ابوالقاسم رضایی و جلال مقدم را به عنوان تدوین‌گر آورده‌اند. در برخی منابع پژوهشی گفتار فیلم را از آنِ ابراهیم گلستان می‌دانند حال آن که نظر محقّقانی دیگر بر آن است که روایت اولیه را محمود سعادت و حمزه رحمانی نوشته‌اند و گلستان تنها متن آن دو را بازنگری و ویرایش کرده‌ است.  حتی در مورد کارگردان فیلم هم اتفاق نظر وجود ندارد. در عنوان‌بندی نام کارگردان نیامده و شاید همین سبب شده برخی این عنوان را به جلال مقدم منتسب کنند.  

درباره این مستند محمد تهامی‌نژاد گفته است:  «از زمان تولید «خانه‌ خدا» تا کنون همواره این پرسش مطرح شده که کارگردان این فیلم چه کسی بوده؛ این در حالی است که در تیتراژ فیلم، از اشاره‌ مستقیم به این عنوان پرهیز شده و تهیه‌کننده (استودیو ایران‌فیلم که محل فعلی خانه سینماست) ترجیح داده هیچ اسمی از کارگردان نباشد.

سال‌ها قبل، جلال مقدم در گفت‌وگویی با مجله‌ «نگین» گفته بود این فیلم کارگردان مشخصی نداشته و به همین دلیل نام کسی در تیتراژ قید نشده است اما نکته این‌جاست که در نسخه‌ ویدیویی این فیلم و در تیتراژ انگلیسی آن که سال‌ها قبل در آمریکا توزیع شد، نام ابوالقاسم رضایی به عنوان کارگردان و جلال مقدم به عنوان مشاور تهیه‌کننده قید شده است. همچنین در نامه‌ای که در حاشیه‌ یکی از نمایش‌های محدود این فیلم (درخانه‌ شهریاران جوان) توسط زنده‌یاد نعمت حقیقی فرستاده شد به صراحت به این نکته تاکید و اشاره شده بود که فیلم «خانه‌ خدا» متعلق به ابوالقاسم رضایی و ساخته‌ اوست.»

در این زمینه بخوانید:

بالاخره «خانه خدا» را چه کسی ساخته است؟

گفته شده است که ابوالقاسم رضایی چهار فیلم‌بردار (احمد شیرازی، محمود ایثاری، عباس دستمالچی و نعمت حقیقی) را با تجهیزات کامل به عربستان سعودی برد و هر یک از آن‌ها جدا از هم صحنه‌هایی را روی نوار سلولویید ضبط کردند؛ بدون آن که سهم هر یک پس از تدوین فیلم مشخص باشد. در تیتراژ این فیلم که ابتدا با آوازی از علی بهاری آغاز می‌شود اسامی همه عوامل با عنوان "حاجی" ذکر شده است.

از مستند «خانه خدا»، نگاتیوی باقی نمانده و چند سال قبل از روی پزیتیوهای به‌جامانده از آن، نسخه‌ای به سفارش فیلمخانه ملی ایران در «شرکت پیشگامان سینمای آریا» ترمیم و بازسازی شد که در بهار سال ۱۳۹۶ در جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد و دو سال بعد هم کانون فیلمِ خانه سینما با برگزاری یک نشست تخصصی آن را دوباره نمایش داد.

در طول این سال‌ها چنین فیلمی با این ویژگی‌ها و با تغییرات ایجاد شده در مکان‌های برپایی مناسک حج ساخته نشده، در صورتی که براساس برخی منابع مستند «خانه خدا» گویا به ۸۲ کشور فروخته شده بود و تولیدی بسیار سودآور محسوب می‌شده است.

در ادامه بخشی از مراحل بازسازی مستند «خانه خدا» را که در فیلمخانه ملی ایران انجام شده و نسخه کامل‌ آن در فضای مجازی موجود است، مشاهده می‌کنید:

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وقتی «خانه خدا» سینماها را شلوغ کرد
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • تولید سه فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوان مهاباد
  • ۳ فیلم کوتاه داستانی در مهاباد تولید شد
  • ۳ جایزه و یک تقدیر از سینمای ایران در جشنواره مسکو
  • ۲ انیمشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
  • جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو برای فیلمساز ایرانی
  • جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو برای سام کلانتری
  • گروه های جشنواره هنرهای نمایشی مازندران معرفی شدند
  • معرفی گروه‌های راه یافته به مرحله استانی جشنواره هنر‌های نمایشی