Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی عباسی رئیس شورای ملی زیتون در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش تولید زیتون خبر داد و گفت: با توجه به سال ناآور تولید، امسال در مجموع ۷۰ تا ۷۵ هزار تن زیتون در کشور تولید شد که نسبت به سال قبل کاهش چشمگیری داشته است.

وی قیمت هر کیلو زیتون در فصل برداشت را ۱۳ هزار تومان اعلام‌کرد و افزود: قیمت زیتون همانند دیگر‌محصولات کشاورزی در ابتدای فصل با قیمت نازلی از کشاورزان و باغداران خریداری می‌شود و سپس چند برابر قیمت به فروش می‌رسد به طوریکه هم اکنون قیمت هر کیلو زیتون به ۲۵ هزار تومان رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عباسی تولید روغن زیتون را ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار تن اعلام کرد و گفت: تولید روغن زیتون به عوامل مختلفی همچون سال آور یا ناآور تولید و همچنین این موضوع که تشکل‌ها چقدر توانسته در ارتباط با بحث روغن زیتون و توجیه اقتصادی آن فعالیت داشتند؟

رئیس شورای ملی زیتون ادامه داد: با توجه به سرانه مصرف ۲۰۰ تا ۲۱۰ گرمی روغن زیتون، بخشی از روغن مورد نیاز باید از طریق واردات تامین شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه امکان خوداتکایی روغن زیتون در داخل وجود دارد، تصریح کرد: سال گذشته در آستانه خودکفایی بودیم که متاسفانه واردات ۱۱ هزار تن روغن پومیس باعث شکست این طرح شد و در سال ۹۷ بحث واردات روغن زیتون با ارز دولتی مطرح بود که با پیگیری‌های متعدد شورا ارز ترجیحی حذف شد و امسال هم با رفع این موانع موضوع دیگری همچون بحث اختلاط روغن زیتون با روغن‌های دیگر مطرح است، در حالیکه با رفع این مشکلات به می‌توان در تامین روغن زیتون بی نیاز از واردات بود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: زیتون روغن زیتون کشاورزی روغن زیتون هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۲۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت

صادرات انواع محصولات کشاورزی تا پایان سال گذشته از ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت.

به گزارش ایسنا، حامد نجفی علمدارلو - قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: همزمان با مدیریت مصرف و کاهش واردات، برنامه‌ریزی صورت گرفته منجر به بهبود تجاری این بخش به میزان بیش از ۲ میلیارد دلار شده است.

وی افزود: براساس آمار گمرک، صادرات محصولات کشاورزی در سال گذشته ۶.۲ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱، یک میلیارد دلار افزایش را نشان می‌دهد.

نجفی گفت: همچنین میزان واردات در بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، یک میلیارد دلار کاهش و در مجموع تراز تجاری ۲ میلیارد دلار بهبود یافته است.

وی با بیان اینکه کارشناسی‌های انجام شده نشان می‌دهد مراقبت از شرایط فوق و تداوم آن نیازمند افزایش تولید است، گفت: تامین مالی، ریالی، ارزی و به‌هنگام زنجیره تامین محصولات کشاورزی، راهکار اساسی رشد تولید است.

قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: ارزش افزوده بخش کشاورزی با صادرات آن رابطه دوطرفه دارد و تجارب موفق نشان داده است، اختصاص ارز به نهاده‌های تولیدی بخش کشاورزی، اگر به لحاظ زمانی در اولویت تامین و تخصیص قرار گیرد، منجر به کاهش واردات محصول نهایی و افزایش صادرات می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • این سالاد پروتئینی خوشمزه با سس پستو را از دست ندهید
  • قیمت روغن خوراکی در بازار امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • آغاز توزیع بیش از ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان
  • وابستگی به واردات نهاده‌های دامی با جایگزینی علوفه کم آب کاهش می‌یابد
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان
  • روزانه ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در تهران و البرز توزیع می شود
  • گوجه سبز سر به فلک کشید؛ هر کیلو گوجه سبز چند؟
  • توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است