Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: قطر سعی کرده روابط تنش آمیز بین عربستان و جمهوری اسلامی ایران را از طریق میانجیگری و نزدیک تر کردن دیدگاه ها به وضعیت کاهش تنش برساند.

«صباح زنگنه»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص روابط قطر و ایران و نقش قطر برای میانجیگری گفت: قطر همسایه ایران هست و مشترکات زیادی از نظر تاریخی، فرهنگی و دینی با ایران دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین از لحاظ موقعیت جغرافیایی دو کشور در خلیج فارس هستند و هر اتفاقی که در منطقه می افتد تاثیر در این دو کشور دارد. این اشتراکات سبب می شود که هر دو کشور به فکر منافع، امنیت و ثبات منطقه باشند. بنابراین هرگونه اخلال یا استفاده از زور در روابط منطقه ای مخالف سیاست های دو کشور است. این وضعیت کمک می کند تا دو کشور در صحنه های منطقه ای و بین‌المللی به کمک یکدیگر بیایند.

او افزود: تحولاتی که در منطقه رخ داد قطر را به نحو خاصی تحت تاثیر قرار داده بود، جمهوری اسلامی ایران کنار قطر ایستاد تا این مراحل سخت و صعب العبور را طی کند و به سلامت وارد مراحل بعدی شود. محاصره ای که قطر از سر گذراند ایران کنار این کشور ایستاد و مانع شد تا آثار سوء این محاصره بر مردم و دولت قطر آثار منفی بگذارد. نسبت به حضور برخی کشورهای منطقه در یمن و جنگی که در یمن تحمیل شد ایران مخالف این موضوع بود و قطر خود را از این رفتار مخرب کنار کشید و نشان داد، عقلانیتی در میان حاکمان این کشور وجود دارد که آینده های دوری را می بینند که مردم منطقه کنار هم باشند و نه دشمن هم.

او ادامه داد: قطر سعی کرده روابط تنش آمیز بین عربستان و جمهوری اسلامی ایران را از طریق میانجیگری و نزدیک تر کردن دیدگاه ها به وضعیت کاهش تنش برساند. در موضوع فلسطین دیدگاه های مشترک دو کشور نشان می دهد که خواستار حمایت از آرمان و ملت فلسطین هستند. اشتراکات زیادی در مسائل منطقه ای و بین المللی وجود دارد، همچنین حفظ حقوق کشورهای نفتی و صادرکننده گاز یکی از همین زمینه ها هم است.

او درباره میانجیگری قطر و رایزنی با تروئیکای اروپا درباره ایران اظهار کرد: فرانسه و آلمان روابط نزدیکی دارند و این دو کشور هم بخشی از گروه 5+1 هستند و در یکی از پرونده های حساس برجام حضور دارند. دو کشور در موضوع هسته ای ایران از قبل از انقلاب مشارکت داشتند. فرانسه تولیدکننده اوارنیوم غنی شده بود و قبل از انقلاب در پروژه ها سرمایه گذاری داشته و فرانسه از برنامه های ایران مطلع بود و تا پیروزی انقلاب همراهی کرده و بعد از پیروزی انقلاب، سرمایه گذاری در ایران را دچار مشکل کرد. آلمان هم در ساخت نیروگاه بوشهر همراهی کرده بود و قرار بود ساخت آن توسط شرکت های آلمانی صورت بگیرد. اما پس از انقلاب که بخش های زیادی از نیروگاه و تاسیاست فیزیکی آن را انجام داده بود، عقب نشینی کرد.

این کارشناس بیان کرد: این دو کشور قبل از انقلاب و دو دهه پس از انقلاب جزو وارد کنندگان نفت از ایران و صادرکننده کالا و خدمات به ایران بودند اما این مزیت هم دچار نوسان شد. آمریکا فشارهایی به آنها وارد کرد و الان هم نسبت به مسائل منطقه و فعالیت هسته ای ابراز نگرانی می کنند و اینکه فاصله بین ایران و آمریکا بیشتر شود، احساس نگرانی دارند. اروپایی ها سعی می‌کنند فاصله ها را کاهش دهند اما نه آن طور که ایران به فعالیت هسته ای قانونی و مسالمت آمیز خود ادامه دهد و این ناشی از خصلت کشورهای غربی نسبت به رشد کشورهای آسیا و غرب آسیا است. بهترین راه کاهش اختلافات و درگیری ها، درک مشترک از نیازها و نگرانی های ایران است. در این صورت کشورها به بهبود و توسعه روابط کمک خواهند کرد و در پیش برد سهم در بازار انرژی جهان می توانند نقش ایفا کنند.

گفتنی است؛ نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، صبح جمعه با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر، تلفنى گفت و گو کرد. آخرین تحولات منطقه بخصوص درباره ایران و روابط دوجانبه محور گفت و گو بوده است. پیش از این هم قطر با تروئیکای اروپایی راجب برجام رایزنی کرده بود.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: قطر ایران خلیج فارس جمهوری اسلامی ایران سلامت دولت کشورهای منطقه یمن عربستان جمهوری اسلامی فلسطین حقوق گاز آلمان موضوع هسته ای انقلاب فرانسه سرمایه سرمایه گذاری عقب نشینی هسته ای ایران و آمریکا مسالمت آمیز کشورهای غربی رشد آسیا جهان وزیر خارجه ایران خلیج فارس قطر آمریکا میانجیگری هسته ای دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۳۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو شورای شهر خواستار شد: برخورد قانونی با خاطیان مرگ کارگر شهرداری تهران

عضو شورای شهر تهران بر لزوم رعایت دستورالعمل استقرار و نظام نگهداشت HSE (بهداشت، ایمنی و محیط زیست) در مناطق تأکید کرد.   به گزارش ایسنا، احمد صادقی در دویست و سی و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران گفت: بارش های نیمه شب جمعه و صبح ۱۵ اردیبهشت ماه در شهرداری منطقه ۱۵ به آدرس بزرگراه بعثت نرسیده به میدان بسیج سبب شد یکی از منهولهای موجود در مسیر به واسطه  شدت بارش و حجم زیاد آب های بالادستی و نیز عدم کشش شبکه جمع آوری آب های سطحی دچار انسداد و گرفتگی شود.   وی ادامه داد: این امر سبب می شود عوامل اجرایی و مدیران خدمات شهری به محل اعزام  شوند و کارگران اداره مسیل های منطقه جهت رفع گرفتگی داخل منهول فاضلاب شوند؛ اما  به طور ناگهانی، فشار آب سبب افتادن یکی از کارگران به داخل شبکه می شود و متأسفانه این فرد تا به امروز پیدا نشده، علی رغم اینکه آتش نشانی زحمات زیادی برای جستجو و پیدا کردن این فرد انجام داده است.    احمد صادقی ادامه داد: من تشکر می کنم از زحمات مجموعه خدمات شهری در این چند روز ولی این زحمات سبب نمی شود که موارد و ضوابط ایمنی رعایت نشود. لایروبی مسیل ها به عنوان چک لیست عملیات به مناطق طی سال های قبل ابلاغ شده و اسناد لازم  به عنوان دستور العمل استقرار و نظام نگاهداشت مدیریت «اچ اس ای» در هر منطقه موجود است که با بررسی های به عمل آمده مشخص شده در این منطقه نیز این دستورالعمل موجود بوده است.   از طرفی عدم انجام عملیات در حین بارندگی به دلیل شرایط نامساعد  اعم از  دبی بالای آب و عدم اطلاع از خطراتی که  در این شرایط وجود دارد از توصیه هایی است که در حوزه خدمات شهری باید مورد توجه قرار گیرد که متاسفانه در حادثه منطقه ۱۵ این مورد رعایت نشده است.    صادقی تاکید کرد: ذکر دو نکته در این حادثه حایز اهمیت است که امیدوارم مجموعه مدیریت شهری به آن توجه داشته باشد؛   نخست آنکه ساختار اچی اس ای در شهرداری تهران نیازمند تقویت است و یک شهر با جمعیتی بیش از  ۱۰ میلیون نفر صرفا با چند کارشناس در منطقه امکان نظارت بر سیستم ایمنی شهر را ندارد. لذا بایستی این سیستم تقویت و اگر بخش خصوصی صلاحیت دار باید در این بخش استفاده بشود.    وی ادامه داد: نکته دوم که خیلی مهم است؛ موضوع بررسی عدم رعایت دستور العمل استقرار و نگهداشت نظام مدیریت اچ اس ای در  منطقه مذکور است که  در صورت رعایت نکردن این نظامات به طور حتم می بایست با  خاطیان چه عوامل پیمانکاران و چه مدیران برخورد قانونی صورت گیرد. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • رئیسی: «وعده صادق» از نقاط عطف اجماع‌ساز میان مردم بود | انحرافی در فعالیت‌های هسته‌ای نداریم
  • رئیسی: «وعده صادق» از نقاط عطف اجماع‌ساز میان مردم بود/انحرافی در فعالیت‌های هسته‌ای نداریم
  • یسی: «وعده صادق» از نقاط عطف اجماع‌ساز میان مردم بود/انحرافی در فعالیت‌های هسته‌ای نداریم
  • مناظره آتشین آمریکایی‌ها و سعودی‌ها درباره ایران در شبکه اسرائیلی!
  • محورهای رایزنی وزرای خارجه روسیه و عربستان
  • عضو شورای شهر خواستار شد: برخورد قانونی با خاطیان مرگ کارگر شهرداری تهران
  • برخورد قانونی با خاطیان فوت کارگر شهرداری تهران
  • شرط آمریکا برای توافق امنیتی با عربستان ؛ پای اسرائیل در میان است
  • مسکو از جنگ ایران و اسرائیل چه بهره‌ای برد؟ روسیه تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد ایران نمی‌گذارد
  • توافق ایران و عربستان در زمینه تسهیل صدور روادید تجاری