Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-30@07:25:15 GMT

خواص گلابی | مضرات گلابی | خواص گلابی در بارداری

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۳۲۶۹۸

خواص گلابی | مضرات گلابی | خواص گلابی در بارداری

گلابی از میوه هایی است که از زمان های بسیار قدیم برای عطر و طعم خوشمزه آنها نگهداری می شده است. این میوه به طور گسترده ای در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد ، از مزایای سلامتی گلابی ها می توان در کمک به کاهش وزن ، بهبود هضم ، تقویت سلامت قلب و کمک به تنظیم فشار خون اشاره کرد. تصور می شود گلابی باعث تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهاب می شود و ممکن است به مراقبت از پوست ، چشم و مو کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گلابی چیست؟

گلابی میوه ای خوشمزه و شیرین با گوشت آبدار است. اصطلاح گلابی در واقع تعدادی از درختان و بوته های موجود در جنس Pyrus ، خانواده بزرگ Rosaceae را توصیف می کند. انواع زیادی از درخت گلابی وجود دارد ، اما تعداد معدودی از آنها دارای میوه های خوراکی هستند که توسط انسان قابل مصرف هستند. تعدادی از انواع گلابی فقط به عنوان درختان تزئینی و درختچه استفاده می شود.

تصور می شود  منشاء آن در چین بوده و بومی اروپا ، آفریقای شمالی و آسیا است. گلابی هزاران سال است که بخشی از رژیم های غذایی افراد است و در ادبیات سلتیک ، تاریخ روم و چینی یافت شده است. گلابی ها می توانند به راحتی در مکانهایی با آب و هوای معتدل و خنک رشد کنند که باعث می شود آنها بسیار متنوع و قابل کشت باشند.


ارزش غذایی گلابی

علم مدرن اکنون برای ما آشکار می کند که ممکن است خواص سلامتی گلابی به دلیل مواد معدنی ، ویتامین و ترکیبات آلی گونه های آن باشد.

به گزارش پایگاه داده ملی مواد مغذی USDA ، برخی از این مؤلفه های فعال و مؤثر شامل:

پتاسیم فیبر رژیم غذایی ویتامین C مس ویتامین K منگنز ترکیبات فنولیک منیزیم فولات ویتامین B

 علاوه بر این  که گلابی در رژیم غذایی خوشمزه است ، گلابی حاوی بسیاری از مواد مغذی است مطالعه منتشر شده در Nutrition Today به رهبری دکتر جوآن اسلاوین ، که استاد دانشگاه مینه سوتا است ، نتیجه گرفت که میوه هایی مانند گلابی منابع بسیار عالی فیبر رژیم غذایی هستند.

در حالی که یک وعده غذایی گلابی 18٪ از نیاز روزانه به دریافت فیبر را تأمین می کند می توانند یک عامل بسیار قوی برای بهبود سلامت گوارشی نیز باشند. بیشتر فیبر موجود در گلابی یک پلی ساکارید غیر محلول (NSP) است ، به این معنی که به عنوان ماده حجیم کننده در روده عمل می کند. این فیبر مواد غذایی را جمع می کند و فله ای را اضافه می کند ، بنابراین عبور مواد غذایی از روده راحت تر است. همچنین حرکات روده را تنظیم کرده و احتمال ابتلا به یبوست و همچنین اسهال و مدفوع شل را کاهش می دهد.

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه ترشی هفت میوه

گلابی گلابی و دیابت

بر اساس مطالعات جدید دانشمندان، مصرف روزانه گلابی می‌تواند سبب بهبود فشار خون و عملکرد عروق خونی در افراد میانسال مبتلا به سندروم متابولیک گردد. سندروم متابولیک مجموعه‌ای از فاکتورهای خطرناک می باشد که تا حد زیادی با پیشرفت بیماری‌های مزمنی چون بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع دو در ارتباط است.

در میان میوه‌های مختلفی که در دنیا یافت می‌گردد گلابی را به عنوان منبع غنی فیبر و ویتامین ث می‌شناسند. هر دانه گلابی تنها ۱۰۰ کالری انرژی دارد. یک عدد گلابی متوسط ۲۴ درصد نیاز روزانه بدن به فیبر را فراهم می‌کند. دانشمندان ۵۰ نفر از افراد ۴۵ تا ۶۵ ساله را مورد مطالعه قرار دادند که ۳ مورد از ۵ مورد علائم سندروم متابولیک را دارا بودند.

دانشمندان به طور تصادفی از آنها خواستند هر روز به مدت ۱۲ هفته روزی ۲ عدد گلابی تازه متوسط و یا ۵۰ گرم نوشیدنی با طعم گلابی مصرف نمایند. در این آزمایش بالینی اثرات ضد فشار خون مصرف گلابی تازه در افراد میانسال مبتلا به سندروم متابولیک بررسی شد. نتایج به دست آمده نشان داد که بعد از ۱۲ هفته از مصرف گلابی تازه در ۲۶ نفر از شرکت‌کنندگان فشار خون سیستولیک و فشار نبض به طور قابل توجهی به کمتر از حد طبیعی رسیده بود. این در حالی است که هیچ تغییری در افراد گروهی که نوشیدنی مصرف کرده بودند دیده نشد.

پیشنهاد می شود بخوانید : ماسک گلابی

درخت گلابی

سارا جانسون سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه کلورادو امریکا می‌گوید: نتایج اولیه بسیار امیدوارکننده بوده است باور ما این است که باید دنبال مواد غذایی چون گلابی باشیم که موجب بهبود فاکتورهای خطر بیماری‌های قبلی عروقی مانند فشار خون در افراد میانسال می‌گردد.

جانسون افزود: اختلالات قلبی عروقی که با سن افراد در ارتباط می باشد در کسانی که سندروم متابولیک دارند شتاب می‌گیرد و موجب افزایش فشار خون آنها می‌شود بنابراین نیاز است در جهت تایید خاصیت ضد فشار خون گلابی تازه و تاثیر آن بر عملکرد قلب و عروق تحقیقات بیشتری انجام گردد.

رژیم غذایی متعادل سرشار از میوه‌ها و سبزی‌ها مانند گلابی، ترکیبات اصلی و مغذی مفید، ویتامین‌ها، فیبر، پتاسیم، فتوکمیکال‌های مورد نیاز بدن را تامین می‌نماید.

تاثیر گلابی در بارداری

مادران باردار به دلیل مصرف آهن ممکن است دچار یبوست گردند. مصرف گلابی به دلیل داشتن فیبر غذایی به حل مشکل یبوست کمک می‌نماید. همچنین ویتامین ث موجود در گلابی به جذب آهن کمک می‌کند و حالت تهوع در دوران بارداری را تسکین می‌دهد.

از مضرات گلابی می‌توان گفت گلابی در افراد سرد مزاج که معده ضعیف دارند سبب نفخ معده می‌گردد این افراد می‌توانند گلابی را با مربای زنجبیل مصرف نمایند.

دیگر خواص مفید گلابی

این میوه همچنین سرشار از ویتامین است. ویتامین C موجود در گلابی حدود هفت درصد از نیاز روزانه یک بزرگسال را پوشش می دهد. اسید فولیک ، یک ویتامین از کمپلکس B ، به ویژه تشکیل خون را تقویت می کند و در ایجاد هورمون های شادی (به عنوان مثال سروتونین) نقش دارد. گلابی همچنین منبع بسیاری از مواد معدنی مهم مانند آهن ، پتاسیم ، مس ، ید ، منیزیم ، فسفات و روی است. به دلیل محتوای بالای پتاسیم ، میوه اثر کم آبی دارد و مشکلات کلیه و مثانه را برطرف می کند. مانند سیب ، بیشتر ویتامین های گلابی زیر پوست است. در صورت امکان ، باید آن را با پوسته خورده مصرف کرد.

امیدواریم مطلب خواص گلابی برایتان مفید باشد.

پیشنهاد می شود بخوانید : با گلابی لاغر شوید

منبع: ساعت24

کلیدواژه: سئوی سایت سندروم متابولیک گلابی تازه رژیم غذایی فشار خون میوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۳۲۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص شگفت‌انگیز پوست موز | چیزهایی که درباره این میوه پرخاصیت نمی‌دانید

همشهری آنلاین – آرش نهاوندی: به گفته متخصصان، پوست موز بسیار مغذی و سرشار از فواید است. در این مطلب به برخی از فواید پوست موز نگاهی انداخته‌ایم.

خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد: مشخص شده که پوست موز سرشار از پلی فنول‌ها، کاروتنوئیدها و سایر آنتی اکسیدان‌ها است که از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد سرطان زا محافظت می‌کند. مصرف بیشتر پوست موز می تواند سطح آنتی اکسیدان را افزایش داده و احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

افسردگی را کاهش می‌دهد: ویتامین B۶ و محتوای بالای تریپتوفان موز می‌تواند به بهبود برخی از علائم افسردگی و سایر اختلالات خلقی کمک کند.

کلسترول را کاهش می‌دهد: پوست موز دارای فیبرهای محلول و نامحلول است که باعث کاهش کلسترول و جلوگیری از چسبیدن کلسترول به دیواره رگ ها می‌شود. این خاصیت پوست موز به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کمک می‌کند.

برای چشمان خوب است: پوست موز برای چشم مفید است و احتمال ابتلا به آب مروارید را کاهش می‌دهد. گفته می‌شود قرار دادن آن روی چشم به کاهش پف کردگی کمک می‌کند. همچنین، لایه برداری با موز به روشن شدن حلقه‌های تیره زیر چشم و کاهش ظاهر خطوط ریز کمک می‌کند.

یبوست را برطرف می‌کند: موز سرشار از فیبر است و به حرکات منظم روده کمک می‌کند. فیبر به رشد باکتری‌های خوب در روده کمک کرده که باعث تقویت هضم می‌شود و روده را سالم نگه می دارد.

دندان‌ها را درخشان می‌کند: به گفته متخصصان، مالیدن پوست موز به دندان‌ها یک دقیقه در روز به مدت یک هفته می‌تواند به درخشندگی دندان کمک کند. موز سرشار از پتاسیم و منیزیم است و در صورت تماس با دندان مواد معدنی آن جذب مینا شده و دندان‌ها را سفید می‌کند.

جوش‌ها را درمان می‌کند: اگر از جوش‌های روی صورت‌تان خسته شده‌اید و این جوش‌ها شما را اذیت می‌کنند، به سادگی شروع به مالیدن پوست موز روی صورت خود کنید و در عرض یک هفته تفاوت را مشاهده کنید. پوست موزبه کاهش التهاب در پوست کمک می‌کنند و همچنین سرشار از فنولیک است که مملو مواد ضد میکروبی برای درمان جوش و آکنه است.

درد را کاهش می‌دهد: بر اساس نتایج مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱ انجام شد، پوست موز سرشار از ترکیبات فعال زیستی مانند کاروتنوئیدها و پلی فنول‌ها است. پوست موز همچنین سرشار از خواص ضد التهابی است و به کاهش درد بدن کمک می‌کند.

از پوست در برابر اشعه فرا بنفش محافظت می‌کند: پوست موز سرشار از ترکیبات زیست فعال مانند فنولیک‌ها، فلاونوئیدها، تانن‌ها، کاروتنوئیدها و آلکالوئیدها است که به جلوگیری از رادیکال‌های آزاد و همچنین محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

با خواص بی نظیر و جادویی موز آشنا شوید | موز چاق کننده است؟ خواص ویژه موز سیاه شده که نمی دانستید | چرا موزهای ظاهرا خراب خاصیت بیشتری دارند؟!

کد خبر 847529 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها خواص مواد غذایی مواد غذایی خبر مهم رژیم غذایی موز

دیگر خبرها

  • خواص ریواس و فواید آب ریواس برای جوانسازی و لاغری + عوارض
  • ۵ ویتامین ضروری و مکمل مفید برای سلامت مردان
  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • این غذاها را با هم نخورید!
  • فواید و مضرات روغن حیوانی
  • با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز | چیزهایی که درباره این میوه پرخاصیت نمی‌دانید
  • خواص بی نظیر نخود فرنگی برای لاغری | هر فنجان نخود فرنگی چقدر کالری دارد؟
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • با مصرف این میوه جوان شوید