۱۴۴ شهید مدافع سلامت در فهرست مصادیق شهدای خدمت قرار گرفتند
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۳۷۳۳۷
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از ایثار، سعید اوحدی، معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران پس از پایان این نشست گفت: امروز هفتمین جلسه کمیته ملی تعیین مصادیق شهدای عزیز و مظلوم مدافع سلامت تشکیل شد. تاکنون ۱۷ جلسه کمیته کارشناسی در سطح ملی تشکیل و پروندههایی که از استانها به کمیته کارشناسی رسیده، با دقت بررسی شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: با تشکیل جلسات کمیته ملی تعیین مصادیق شهدای سلامت به ریاست وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با عضویت سازمان برنامه و بودجه، بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان امور اداری و استخدامی کشور، با نهایت دقت اما با سرعت، پرونده شهدای مدافع سلامت مورد بررسی قرار میگیرد.
مهندس اوحدی یادآور شد: تا امروز ۲۷۷ پرونده به کمیته ملی تعیین مصادیق شهید خدمت ارسال شده است که امروز با تأیید ۴۴ پرونده دیگر، ۱۴۴ پرونده شهدای مدافع سلامت، تعیین تکلیف شد و این پروندهها در اختیار بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار میگیرد و افتخار و توفیق بسیار بزرگی برای ما است که بتوانیم در خدمت خانوادههای این عزیزان باشیم که انصافاً صفحات زرین دیگری را بر کتاب تاریخ پرافتخار انقلاب اسلامی، به رشته تحریر درآوردند.
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: ۹۱ پرونده ارسالی به کمیته ملی، نقص مدارک داشت که مقرر شد در آخرین نشست این کمیته در سال جاری که هفته آینده برگزار میشود، این پروندهها مورد بررسی قرار گیرد. پیشبینی ما این است که با تعیین تکلیف این ۹۱ پرونده، بیش از ۸۵ درصد از پروندههای تکمیل شده، تعیین تکلیف شده باشد.
وی خاطرنشان کرد: در جلسه هفتم کمیته ملی تعیین مصادیق شهید خدمت همانند جلسات قبلی وقتی پرونده شهدای مدافع سلامت را بررسی میکنیم، فضای بسیار سنگینی بر جلسات حاکم است چون میبینیم که در لیست ما ژنرالهای بزرگی اعم از متخصصان قلب، بیهوشی، اطفال، ریه و عفونی و پرستاران و کادر خدوم بهداشتی و درمانی که همه چیز خود را برای سلامت و دفاع از حریم سلامت مردم، در طبق اخلاص گذاشتهاند، حضور دارند. قطعاً پیام کادر بهداشتی و درمانی این است که مردم حتماً دستورالعملهای بهداشتی را رعایت کنند چون شرایط بسیار سخت است.
مهندس اوحدی اظهار داشت: امروز کارنامه وزارت بهداشت و کادر بهداشتی و درمانی کشور که با همت و عزم آنها و پشتیبانی و رعایت مردم به دست آمده، نسبت به دیگر کشورها، قابل قبول است. امیدواریم که با همکاری مردم به پیک چهارم بیماری نرسیم و شاهد روزهای خوبی برای مردم ایران باشیم.
۴۷۲۳۷
کد خبر 1493316منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: بنیاد شهید و امور ایثارگران ویروس کرونا بنیاد شهید و امور ایثارگران کمیته ملی تعیین مصادیق مدافع سلامت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۳۷۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مطهری؛ مدافع کیان سیاسی قرآن کریم
این رویکرد البته در زندگی علمی و سیاسی ایشان بسیار جدی است در حدی که می توان به عنوان سیره و روش علمی و عملی از آن نام برد. با این نگاه شهید مطهری را از جنبه غیرت دینی نسبت به تعرض به ساحت سیاسی قرآن کریم نیز باید معلم و الگو برای محققان و مفسران بدانیم.
سرنخهایی از جهاد علمی استاد شهید در دفاع از کیان سیاسی قرآن و همینطور فهم صحیح از آیات سیاسی را برای نمونه در کتاب «آشنایی با قرآن» شهید مطهری میتوان گزارش کرد که محصول جلسات تفسیری ایشان است و عملاً پاسخی به برداشتهای غلط گروههای التقاطی دوران شکلگیری و عصر آغازین انقلاب اسلامی همچون برداشتهای مارکسیستی منافقان، برداشتهای سوسیالیستی افرادی چون شریعتی یا افرادی لیبرال مسلک همچون بازرگان و... است. کتابهای دیگر شهید مطهری مانند امامت و رهبری، ولاها و ولایتها، علل گرایش به مادیگری و... نیز همگی در چنین فضایی قابل معرفیاند.
مبارزه با برداشتهای سیاسی نادرست از قرآن
ایشان در مواجهه با قرآن کریم آن را دارای یک نظام فکری جامع میداند که نظام سیاسی بخشی از آن است. برای همین ذیل آیاتی مثل خمس که دیگران نگاهی عادی به آنها دارند با رویکرد نظام اسلامی به آن مینگرد. بیان شهید مطهری را در مورد آیه انفال و خمس در جلد سوم آشنایی با قرآن ایشان ببینید: «چهره آیه انفال و آیه خمس آنچنانکه شیعه تفسیر میکند با آنچه اهل تسنن تفسیر میکند از زمین تا آسمان متفاوت است. آن طور که شیعه تفسیر میکند یک مفهوم بسیار عام و کلی مییابد و از یک نظر ارتباط پیدا میکند با نظام اقتصادی اسلام و از نظر دیگر ارتباط دارد با نظام حکومتی و سیاسی اسلامی». این بیان گویای نگاه دقیق سیاسی ایشان است.
آسیبهایی که تفسیر سیاسی قرآن با آن روبهرو است پرشمار است. مثلاً گاهی وضعیت زمانه و روزگار به گونهای است که مفسر را به سمت برداشت نادرست میکشاند. شهید مطهری با همه آنها مبازره دارد. مثلاً آسیبها را از منظر زمینههای انگیزشی و روانی و عاطفی میتوان گزارش کرد. برای نمونه گاهی «انفعال در برابر نظریات غیرقطعیِ دانش سیاسی موجود و تطبیق قرآن بر آنها»، بستر برداشتهای نادرست میشود. زمانی «ایجاد پوشش برای اهداف ضددینی» انگیزه اشخاص و مکاتب برای ارائه برداشتهای سیاسی نادرست از قرآن است، به گونهای که قرآن را مؤید نگاههای مکاتب و آرای آنها مینمایاند و موجب ظهور برداشتهای التقاطی از قرآن در حوزه حیات سیاسی میشود که شهید مطهری از جمله مبارزان با این رویکرد مخرب شمرده میشود.
خروشهای علمی، اوج بصیرت سیاسی
یکی از معضلات جدی که استاد شهید با آن روبهرو بود مسئله التقاط بود. ما در این دوران با بسترسازیِ «رویکرد التقاطی» برای آسیب دیدن برداشتهای سیاسی مواجه بودیم. میدانید که التقاط عنوان عامی است که گروههای متعددی ذیل آن گرد میآیند از جمله: ۱- گروههایی که برداشتهای کارکردگرایانه و جامعه گرایانه و سوسیالیستی از قرآن دارند. ۲- گروههایی که نگرش متأثر از معرفتشناسی غربی دارند.
طرفداران رویکرد مارکسیستی و سوسیالیستی، قرآن و دیگر متون اسلامی را ابزار و متنِ انقلابی (مارکسیستی، سوسیالیستی) میدانستند. از این جریانها در ادبیات شهید مطهری با عنوان «ماتریالیسم اغفال شده یا منافق» یاد میشود. بیان ایشان چنین است.
«ماتریالیسم در ایران در یکی دو سال اخیر به نیرنگ تازهای بس خطرناکتر از تحریف شخصیتها دست زده است و آن تحریف آیات قرآن کریم وتفسیرهای مادی محتوای آیات با حفظ پوشش ظاهری الفاظ است». این دست خروشهای علمی، اوج بصیرت سیاسی در عرصه تفسیری استاد را نمایان میکند و البته ادامه همین هوشیاری و آگاهیها بود که استاد را به افتخار شهادت رساند.
از مبارزه استاد با انحراف برداشتها از قرآن در مورد این جریان نمونههای بسیاری نقل شده است. یکی از آنها مربوط به مواجهه علمی استاد شهید با دکتر شریعتی است. ایشان روش فهم قرآن توسط شریعتی را آسیب دیده میدانست. البته در بحث روشنفکری دینی، شریعتی از افراد مؤثر در رویکرد علمی اجتماعی است. وی در فهم مفاهیم قرآن از روشهای «ساختارشناسی اجتماعی» و مبتنی بر دیدگاهای جامعهشناسی تأثیر پذیرفته بود و برداشتهایی تفسیری در چارچوب فضای اندیشگی جامعهشناسی غربی ارائه میکرد. نگرش طبقاتی با محوریت غنی و فقیر و تفسیر تضادهای اجتماعی و دینی بر این مبنا در آثار شریعتی حضور پررنگی دارد و البته شهید مطهری آن را نقد میکند و معتقد است گرایش فقرا و محرومان به پیامبران و رویارویی با اغنیا را نباید با تحلیل طبقاتی توجیه کرد. همچنان که همه مؤمنان و موحدان و انقلابگران توحیدی از طبقه مستضعف نبودند و پیامبران، فطرتهای ناآلوده یا کم آلوده را از طبقات استضعافگر شکار میکردند و آنها را علیه خودشان (توبه) یا علیه طبقهشان (انقلاب) برمیشوراندند، همه طبقه مستضعف نیز در زمره مؤمنان و انقلابگران توحیدی نبودند. از نظر وی قرآن صحنههای مختلفی میآورد که گروههایی از مستضعفان را محکوم و داخل تیپ کافران و مشمولان عذاب الهی معرفی میکند.
منبع: روزنامه قدس