Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@14:21:31 GMT

رنج گردشگری بحران‌زده از عدم تخصص و هم‌صدایی

تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۴۶۶۰۲

رنج گردشگری بحران‌زده از عدم تخصص و هم‌صدایی

به گزارش خبرنگار مهر، مجید فرهادی یونکی مدرس گردشگری در یادداشتی که آن را در اختیار خبرگزاری مهر قرار داد نوشت: حدود یک سالی است که از بحران جهانی کووید ۱۹ می‌گذرد، جوامع در سطح جهانی با چالش‌های اقتصادی و اجتماعی مختلفی روبه‌رو شده‌اند. کشور ما هم از آن مستثنا نبوده است، در این میان صنعتی که بیشترین آسیب را دید گردشگری بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میزان این آسیب در کشور ما بسیار بیشتر از سطح جهانی است و علت آن‌هم از عدم تخصص و هم‌صدایی در بدنه صنعت گردشگری نشأت گرفته می‌شود.

در اولین ماهای انتشار کووید ۱۹ اولینی صنعتی که تحت تأثیر این مسئله قرار گرفت و پیکان‌ها به سمت آن رفت گردشگری بوده است و فعالین و کسب و کارها صنعت گردشگری در راستای سیاست‌های کلان حاکمیت و ستاد ملی کرونا جهت مدیریت بحران، هماهنگی‌ها و همکاری‌های لازم رو با ستاد ملی کرونا داشته‌اند و کسب کارهای این صنعت به‌صورت داوطلبانه به‌صورت کامل متوقف شده‌اند.

در این میان هیچ تحقیق علمی و مستندی وجود نداشته است که بیانگر آن باشد که یکی از عوامل اصلی شیوع کووید ۱۹ در کشور ما گردشگری بوده است. بدین‌سان فعالین صنعت گردشگری جهت حل این بحران به وجود آمده اقدام به طراحی الگویی جهت انجام سفرهای ایمن با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با نظارت کامل کرده‌اند ولی به دلیل عدم توان وزارت گردشگری در مقابله با چالش‌های پیش رو نتوانست به‌صورت درست این مسئله رو در سطح ستاد ملی کرونا تبیین و تفهیم کند.

ستاد ملی کرونا در تمام بیانیه‌های خود بر عدم انجام هرگونه سفری اشاره‌کرده است بدون هیچ دلیل و مستند علمی که گردشگری عامل شیوع کووید ۱۹ است، با این اوصاف تناقضاتی در این عدم سفر وجود دارد مبنی بر عدم توقف ویزای درمانی و سفرهای درمانی به مقصد ایران، سوال اینجاست چرا ویزاها و سفرهای درمانی به مقصد ایران متوقف نشده است؟ آیا منافع مراکز درمانی، کلینیک‌های زیبایی و بیمارستان‌ها در عدم توقیف ویزای درمانی نقش‌آفرینی کرده است؟

وقتی ویزای درمانی صادر می‌شود و سفرهای گردشگری سلامت و درمانی به قوت خود باقی هستند و حتی مقاصد تفریحی مانند کیش و قشم بعضاً با بیش از ۷۰ درصد ضریب اشغال هتل‌ها فعال‌اند دلیل محدودیت سفر و گردشگری به دیگر شهرهای کشور چیست؟ این تناقضات در سطح ریاست جمهوری نیز مطرح است، به گونه‌ای که ریاست جمهوری در بیانیه‌ای اعلام کرده که سفر عامل شیوع کرونا نبوده است ولی در عمل و گفتارهای بعدی این رو نقض کرده، در این میان حمایتی جدی هم از کسب و کارها و فعالین صنعت گردشگری صورت نگرفته است.

گویا ناتوانی دولت در کنترل شیوع کرونا و مدیریت بحران دیواری کوتاه‌تر از گردشگری و اوقات فراغت مردم نداشته و گردشگری و سفر بهانه خوبی برای توجیه عدم توانایی در مدیریت بحران است، در این میان نتایج پدافند زیستی استان یزد حائز توجه است، در این نتایج گردشگری حتی جزو ۱۰ عامل اصلی شیوع کرونا در یزد نبوده است.

عدم هم‌صدایی از سمت تشکل‌های گردشگری در سطح حاکمیت قابل‌توجه است و این تشکل‌ها در این بحران به وجود آمده صدای واحد نداشته‌اند و نتوانسته‌اند در این میان بیانیه مشترک و واحد بدهند، اینکه کووید ۱۹ با جهش‌های اخیر مسئله‌ای بغرنج و پیچیده‌ای شده صحیح است ولی اینکه وزارت گردشگری در بحران پیش رو منفعل عمل کند و اقدامی سازنده نکند که مبادا پیکان‌ها علیه صنعت گردشگری در سطح حاکمیت فعال بشود ابتدایی‌ترین واکنش به بحران پیش رو است.

مسئله اوقات فراغت و سفر فراتر از کسب‌وکارهای ورشکسته گردشگری است، حال روحی جامعه ما به خاطر بحران کووید ۱۹ و مشکلات به وجود آمده مساعد نیست. سفر به‌مانند مسکنی جهت ترمیم این فشارها است، آیا به مشکلات روحی جامعه نباید توجه شود؟ راهکاری که در این بحران به وجود آمده پیشنهاد می‌شود، شفافیت و پاسخگویی وزارت گردشگری است اینکه به‌صورت شفاف اقدامات مؤثر خود را بیان کند و همچنین هم‌صدایی توسط تمام فعالین و تشکل‌های صنعت گردشگری با بیانیه مشترک به بحران حاضر است.

کد خبر 5164111 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: گردشگری دانشگاه ها ویروس کرونا شهرداری تهران شورای شهر تهران سازمان تامین اجتماعی وزارت آموزش و پرورش ویروس کرونا علی اصغر مونسان متروی تهران محسن حاجی میرزایی هوای سالم سامانه بارشی قوه قضاییه کمیته امداد امام خمینی ترخیص کالا شرکت مترو تهران ستاد ملی کرونا صنعت گردشگری وجود آمده هم صدایی کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۴۶۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد

زی‌سان: این مرد ۷۲ ساله ناشناس زمانی که در سال ۲۰۲۲ و پس از دریافت چندین واکسن کووید، به نوع اومیکرون (Omicron) ویروس کرونا مبتلا شد، دچار نقص ایمنی شدید بود.

به گزارش زی‌سان، از آن زمان، وی در مجموع ۶۱۳ روز تا زمان مرگش در اکتبر سال گذشته، به طور مداوم تستش به ویروس کرونا مثبت بود.
اگرچه موارد بسیار طولانی کووید-۱۹ در گذشته گزارش شده، اما این طولانی‌ترین موردی است که تاکنون وجود داشته است.

در طول ۲۰ ماه عفونت، پزشکان تمام تلاش خود را برای کمک به مرد مسن انجام دادند، اما هیچ نتیجه‌ای حاصل نشد. بدن او حتی با کمک دارو‌های آنتی‌بادی نمی‌توانست پاسخ ایمنی کافی برای مبارزه با ویروس داشته باشد و سال گذشته به دلیل تشدید یک بیماری زمینه‌ای درگذشت.

بیماران مبتلا به “SARS-CoV-۲” معمولاً ویروس را ظرف چندروز یا چند هفته از بین می‌برند، اما در این حالت شدید، عفونت تقریباً دو سال ادامه داشت.

در طول دوره عفونت، پزشکان مکرراً از مرد نمونه‌برداری کردند تا مواد ژنتیکی ویروس کرونا را تجزیه و تحلیل کنند و دریافتند که نوع اصلی Omicron BA۱ در بدن او بیش از ۵۰ جهش داشته است؛ جهش‌هایی که می‌توانستند از سیستم ایمنی بدن انسان فرار کنند.

خوشبختانه، «هیچ انتقال مستندی» از این مرد به سایر اعضای جامعه وجود نداشت، اما این مورد بر خطرات طولانی‌مدت عفونت SARS-CoV-۲ تاکید دارد.

محققان نوشتند: «این مورد بر خطر عفونت‌های پایدار SARS-CoV-۲ در افراد دارای نقص ایمنی تاکید می‌کند، زیرا ممکن است انواع منحصر به فرد ویروس کووید به دلیل تکامل گسترده، درون میزبان ظاهر شود.»

tags # کرونا سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • قدردانی فرماندار رفسنجان از عملکرد گروه جهادی شهدای صنعت مس سرچشمه
  • تغییرات اقلیمی بحران جدیدی برای بناهای تاریخی ایجاد کرده است
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • تک‌صدایی در لرستان نباید داشته باشیم/ هدف‌گذاری برای سفر دوم دولت
  • اجرای طرح کدینگ نباید به صنعت گردشگری و جذب مسافر لطمه وارد کند
  • بررسی بحران بورس در «ناامیدی سم است»/ ساخت مجموعه مستندی درباره صنعت خودرو در ایران