Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@22:42:47 GMT

الان وقت سیگنال مثبت به دنیاست

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۵۹۸۴۷

الان وقت سیگنال مثبت به دنیاست

در ادامه گفت وگوی ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ روزنامه آرمان ملی با علی‌اکبر فرازی سفیر پیشین ایران در مجارستان آمده است: همین چند روز پیش بود که جو بایدن با پیشنهاد اتحادیه اروپا برای پیوستن به مذاکرات با ایران در راستای احیای برجام موافقت کرده و آنها نیز امیدوار شدند که ایران به میز مذاکرات بازگردد این  در حالی است که شرط اول ایران برداشت تحریم‌هایی است که به شکل غیرقانونی علیه تهران وضع شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان در داخل ایران برخی این هراس را دارند که پیشنهاد مذاکرات ممکن است ایران را به مذاکرات دیگری بکشاند و از طریق آنها مطالبات جدیدی از تهران شود که مربوط به برنامه دفاعی و خاورمیانه است. در راستای بررسی این روند، «آرمان ملی» گفت‌وگویی با علی‌اکبر فرازی سفیر پیشین ایران در مجارستان داشته است که در ادامه می‌خوانید.

 امروز دیپلماسی می‌تواند راهگشای مسائل مربوط به برجام باشد و سیاست طرفین برجام به موفقیت ختم خواهد شد؟

در یــک سیــاست موفق هیچگاه عبارتی تحت‌عنوان پایان دیپلماسی نداریم. هرگاه به پایان دیپلماسی برسیم، صرفا دو مساله مطرح می‌شود یا سیاست‌ها اشتباه بوده است یا اراده‌ای برای حل دیپلماتیک مسائل نداشته‌اند. زمانی که بحث ورود آمریکا به برجام مطرح بود، گمانه‌زنی‌های زیادی مطرح بود و باید این بازگشت همزمان می‌شد با برداشتن تحریم‌هایی که دوره ترامپ وضع شده بود؛ زیرا این دو مقوله در راستای یکدیگر و تکمیل‌کننده برجام هستند. زمانی که این مساله مطرح شد بسیاری عنوان کردند که طرفین به بن‌بست رسیده‌اند که اشتباه بود. دیپلماسی هیچگاه به بن‌بست ختم نمی‌شود، مگر اینکه ذات آن را تغییر و اشتباه آن را در دستورکار قرار دهیم. امروز با مشاهده نشانه‌هایی از سوی طرفین برجام می‌توان امیدوار بود که گره‌های این عرصه یکی پس از دیگری باز شود. این نشانه‌ها در عرصه‌های مختلف خودنمایی می‌کنند. آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی، عراق و عمان شاید مهم‌ترین نشانه در این روزها باشد. باید توجه داشت که دیپلماسی نمی‌تواند تمام عملکرد و دستاوردهای خود را در مقابل چشم جهانیان فریاد بزند.

 آفت‌های این مسیر دیپلماسی چه مواردی است؟

قدم‌های دیپلماتیکی که برداشته می‌شود همواره متناسب با سیگنال‌های دریافتی است. طرفین در حال برداشتن گام‌های مثبت و حیاتی هستند. در این میان طرف‌های سومی نیز وجود دارند که در حال کارشکنی در برجام هستند و از احیای آن متضرر می‌شوند. برخی در تلاش هستند تا مانع حل مشکلات ایران با اروپا و آمریکا شوند. ما در داخل کشور نیز باید صدای واحد داشته باشیم و همان صدای واحد باید از دستگاه دیپلماسی کشور به گوش جهانیان برسد. ماموریت ذاتی وزارت خارجه همین امر است. نباید سیگنال‌های منفی به خارج از کشور ارسال شود. این امر با وجود نزدیک شدن به ایام انتخابات ممکن است از سوی افراد گوناگون صورت گیرد؛ زیرا نظرات مختلفی دارند و می‌خواهند رای شهروندان را به سمت خود جلب کنند. تجربه نشان داده است که رای‌دهندگان اقبالی به شعارها و شخصیت‌هایی که به دنبال بن‌بست در عرصه بین‌الملل هستند نشان نمی‌دهند و گروه‌های مختلف سیاسی باید بدانند که گام‌ها و شعارهای آنها باید در راستای این باشد که گره برجام باز شود و در این عرصه به دیپلماسی هوشمند ایران امیدوار هستم.

 سفر آتی گروسی به تهران و نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این روند دیپلماتیک چه می‌تواند باشد؟

فاکتور مهمی که در این عرصه وجود دارد بی‌شک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. ما انتظار زیادی از این مجموعه نداریم و اگر آنها کار حرفه‌ای خود را انجام دهند و گزارشات خود را حرفه‌ای و مبتنی بر واقعیات موجود تنظیم کند، کمک می‌کند به تسهیل گفت‌وگو و یک مانع را از مسیر پیش رو برمی‌دارد. باید توجه داشت مشکلات میان ایران و ایالات‌متحده صرفا برجام و مسائل هسته‌ای نیست، بلکه موارد دیگری است که باید در بلندمدت بین دو طرف مطرح شود. امروز صرفا مسائل برجامی مطرح است و یکی از بازیگران اصلی آن نیز آژانس است. آژانس نباید تحت تاثیر فشارهای بیرونی قرار گیرد. می‌توان خوش‌بین بود که از این وضعیت پیچیده خارج شویم. در حوزه برجام گام‌های مثبت را می‌توان برداشت اما در حوزه‌های دیگر اما و اگرها زیاد است و پس از برجام و برداشته شدن تحریم‌ها زمینه خوبی برای گفت‌وگو وجود دارد. استراتژی ایران مبتنی بر این است که با تامل گام بردارد و راه بازگشت به نقطه صفر را برای طرف مقابل باقی نگذارد بلکه رو به جلو باشد تا مشکلات حل شود و آمریکای بایدن نیز این سیاست را قبول دارد و رو به جلو حرکت می‌کند. تمامی قدم‌هایی که تاکنون برداشته شده مثبت و روبه‌جلو است اما خواسته اصلی ایران برداشتن کامل تحریم‌هاست تا ایران بتواند راستی‌آزمایی انجام دهد. گرچه اقدامات دولت بایدن مثبت است اما روند باید به گونه‌ای باشد که آنها نیز به تمام تعهدات خود عمل کنند.

منبع: روزنامه آرمان ملی برچسب‌ها برجام اتحادیه اروپا خاورمیانه جو بایدن حسن روحانی ترامپ آژانس بین المللی انرژی اتمی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام اتحادیه اروپا خاورمیانه برجام اتحادیه اروپا خاورمیانه جو بایدن حسن روحانی ترامپ آژانس بین المللی انرژی اتمی اخبار کنکور تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۵۹۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق

انتشار اخبار مذاکره از سوی محافل خبری نزدیک به آمریکایی‌ها(رسانه‌های فارسی صدای آمریکا در تهران) و تکذیب آن در تریبون‌های رسمی نشانه میل بایدن به تشویق تهران به گفتگو است!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز شنبه هشتم اردیبهشت در حالی چاپ و منتشر شد که سیاه و سپید اوراق زدایی از بودجه دولت، اوج‌گیری تنش‌ها در دانشگاه‌های امریکا در پی حمایت از غزه و پیگیری دیپلماسی اقتصادی با آفریقا پس از آسیا و برگزاری کنکور در صفحات نخست روزنامه های امروز برجسته شده است.

ارسال چند پیام از سوی آمریکایی‌ها و سپس تکذیب آن حکایت از سردرگمی کاخ سفید همچنان مورد استقبال رسانه‌های اصلاح‌طلب قرار دارد، روزنامه آرمان ملی در سرمقاله خود با عنوان « پالس‌های مذاکراتی» نوشته است:

این روزها اخبار مختلفی از احتمال تبادل پیام بین ایران و آمریکا در رسانه‌ها منعکس می‌شود که باید این تبادل پیام را به منزله ارسال پالس‌های مثبت به منظور جلوگیری از تنش‌آلود شدن فضا بین دو سویه پرونده هسته‌ای یعنی ایران و آمریکا تحلیل کرد و آن را به فال نیک گرفت.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است:

چرا که هر مقدار شاهد کاهش تنش دو سویه باشیم می‌توان به بهبود شرایط و استفاده از ابزارهای دیپلماتیک امیدوار بود. آنچه در ارتباط با موشک‌پرانی‌های ایران علیه اسرائیل اتفاق افتاد این بود که پالس‌هایی میان ایران و آمریکا تبادل شد. آمریکایی‌ها از طرق مختلف و حتی از طریق عربستان پیام دادند که قرار نیست که آمریکا وارد نبرد ایران و اسرائیل شود.

روزنامه شرق نیز در گزارشی با عنوان « نگرانی افراطی‌ها از احتمال مذاکره» خط گفتگوی مستقیم میان ایران و آمریکا پس از عملیات وعده صادق را پیش کشیده و می‌نویسد:

بلافاصله پس از پاسخ نظامی ایران به حملات اخیر اسرائیل، زمزمه‌های احتمال مذاکره با آمریکا افزایش پیدا کرد. اگرچه‌ ایران و آمریکا انجام چنین مذاکراتی را تکذیب کردند، اما آیا امروز بهترین فرصت برای اقدام به مذاکره مستقیم نیست؟ ‌ ایران این برتری را که با عملیات ۲۶ فروردین به دست آمد، برای چه کاری نیاز دارد؟ قرار است نگه داشته شود تا روزی که دوباره آنها احیانا با یک عملیات متقابل، ورق را برگردانند؟ تصور آنها از آینده چیست؟ کدام کشوری همیشه در موضع‌ برتری مانده و از آن خارج نشده است؟ موضع‌ برتری اگر به کار گرفتن امتیاز در دیپلماسی نخورد، قرار است به چه کار بیاید؟ البته به این پرسش تنها یک دسته‌ جواب روشنی خواهند داد؛ آنهایی که بدون ترس و واهمه می‌گویند: «ما قصد داریم این شرایط برتری را ادامه دهیم تا به یک جنگ فراگیر وارد شده و کار را یکسره کنیم». ‌آیا در میان جریان رادیکال، کسی هست که بتواند به این صراحت دست به چنین اعترافی بزند؟

روزنامه هم‌میهن نیز همین خط خبری را پیش برده و در گفتگو با سیدمحمد صدر اجرای برجام و FATF اولویت نظام را اولویت اصلی کشور خواهنده است؛ در بخشی از این گفتگو آمده است:

در عین حال دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی باید تمام تلاش خود را به کار گیرد که قضایای مسکوت و معطل‌مانده از گذشته مانند برجام و FATF را نیز حل و فصل کند، چراکه تا این قضایای دیپلماتیک حل‌وفصل نشود، ما از تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی شدید ناشی از آن رنج خواهیم برد.

الان آمریکا در شرایط خاصی قرار دارد. در شش ماه گذشته هم مشخص شد که آمریکایی‌ها به دنبال مشارکت در جنگ یا گسترش بحران در منطقه نیستند و تا این حد مشخص شده‌است که سیاست آمریکا این است که جنگ غزه در سراسر خاورمیانه گسترش پیدا نکند، پای کشورهای دیگر به آن کشیده‌نشود و آمریکا درگیر یک منازعه جدید در منطقه نشود.

انتشار این دست اخبار از سوی محافل خبری نزدیک به آمریکایی‌ها(رسانه‌های فارسی صدای آمریکا در تهران) و تکذیب آن در تریبون‌های رسمی نشانه میل بایدن به تشویق تهران به آغاز مذاکراتی است که با دادن مشوق‌هایی ایران را در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا مهار کند. به‌عبارتی‌دیگر آمریکایی‌ها پس از مشاهده ضرب دست ایران در عملیات وعده صادق به این نتیجه رسیده‌اند که افزایش فشار بر ایران کارکرد خود را ازدست‌داده و تنها گزینه فعال روی میز گفتگو است.

در حال حاضر این سوال مطرح است که این جریان چرا تجربه های گذشته را مدنظر داشته و باور نمی کند که دشمنی امریکا با مذاکره برطرف نمی‌شود؟ واقعیت آن است که آمریکا دنبال منافع خودش در ایران است. از دیگر سو در شرایطی که عملیات وعده صادق علاوه بر نشان دادن قدرت سخت جمهوری اسلامی و اراده ملت ایران و قدرت نرمی را نیز میان جبهه مقاومت و تمامی مخالفان جبهه استکباری خلق کرده سخن گفتن از ترس برخی کشورهای منطقه از ایران امتداد دادن عملیات روانی صهیونیست بوده و تکرار آن شائبه دار می باشد.

دیگر خبرها

  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • آردا گولر: رئال مادرید بهترین تیم دنیاست و گل‌زدن برای آن، حس فوق‌العاده‌ای دارد
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • تراز تجاری ایران با آفریقا باید علاوه بر مثبت بودن پایدار باشد
  • پوچتینو: امری یکی از بهترین سرمربیان دنیاست؛ همه ما باید اثبات کنیم لایق حضور در چلسی هستیم
  • تأمین ۴۰ درصدی نیاز داخلی به دستگاه نوار قلب با محصول ایران‌ساخت
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور