سانس آخر سینما قدس مشهد
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۶۲۸۲۵
ایسنا/خراسان رضوی سینما قدس مشهد پس از ۵۱ سال فعالیت به پایان راه خود رسیده است و با تعطیلی همیشگی سینمایی جدید جایگزین آن خواهد شد.
گذر زمان همراه با روزآمدی و تغییرات رفتهرفته انسانها، اشیاء و سازهها را با خود میبرد و تنها خاطراتی را به یادگار میگذارد. این تغییر امروز به یکی از سینماهای قدیمی مشهد رسیده و قرار است با پایان کار و احتمالاً تخریب آن تنها خاطرات روزهای خوش آن در ذهنها بماند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این سینمای ۵۱ ساله که در خیابان پاسداران قرار داشت دارای دو سالن نمایش با ظرفیت ۵۸۸ و ۲۴۲ صندلی بود و پس از انقلاب حوزه هنری آن را مدیریت میکند. اکنون حوزه هنری تصمیم گرفته با توجه به قدیمیبودن و قرارگیری در موقعیت جغرافیایی نامناسب و نداشتن امکانات کافی پایان کار سینما را رقم بزند و با فروش آن سینمای دیگری را جایگزین آن کند. بر این اساس قرار است پردیس سینمایی مجتمع مهر کوهسنگی به عنوان سینمای جدید حوزه هنری در مشهد جایگزین سینما قدس شود.
محمد ملکثابت -مدیر کل امور حقوقی حوزه هنری کشور- در گفتوگو با ایسنا در این خصوص، اظهار کرد: بر اساس بررسیهایی که در حوزه هنری صورت گرفت مشخص شد که سینما قدس از نظر موقعیت شهری، تأمین پارکینگ، نزدیکی به دو سینمای هویزه و آفریقا و همچنین شرایط خاص دیگری که داشت قابلیت اینکه بتواند در قالب یک سینما فعالیت داشته باشد را ندارد. البته این تصمیمی یک روزه نبود و کارگروهی در طی مدت یکسال بر روی این موضوع تمرکز داشتند و بنا شد که این سینما به محل دیگری واگذار شود.
وی ادامه داد: از طرفی با واگذاری این سینما موفق شدیم که سینمای دیگری را جایگزین کنیم و جایگاه خوبی را برای ادامه فعالیت سینمایی در کشور در شهر مشهد پیدا کنیم. بر همین اساس حوزه هنری طبقه ششم مجتمع مهر کوهسنگی که بالغ بر ۵۰۰۰ متر مربع است را خریداری کرد و تصمیم گرفت که این مکان را تبدیل به یک پردیس سینمایی کند و اکنون در حال آمادهسازی این سینما است و امیدواریم که این سینما با بیش از ۱۰ سالن و با امکانات به روز، کمتر از یکسال آینده افتتاح شود.
مدیر کل امور حقوقی حوزه هنری کشور تصریح کرد: این در حالی است که حوزه هنری برای خرید این سینما علاوه بر مبلغی که به ازای فروش سینما قدس دریافت کرده بود، مبالغی را هم از بودجه خود استفاده کرده است که در حقیقت این کار یک معاوضه معقولی در یک جریانی است که به نفع حوزه هنری و البته وجه فرهنگی مشهد و جوانان مشهد است.
ملکثابت با تاکید بر اینکه «مشهد در این پازل سینمایی و تدبیر سینماسازی که حوزه هنری در برنامههای خود دارد برد خیلی شیرینی داشته است»، افزود: در واقع ما از یک سالن مستهلکی که امکانات مطلوبی نداشت، از پارکینگ مطلوبی برخوردار نبود و شرایط خاص خود را داشت به یک پردیس سینمایی با ۱۰ سالن داشته و دارای موقعیت خوب شهری از جمله دسترسی آسان به مترو، قرارگیری در کنار فضایی مانند فضای سبز کوهسنگی، برخورداری از ظرفیت بسیار خوب بالغ بر ۶۰۰ پارکینگ و قرارگیری در کنار پارکینگ الیت با ظرفیت ۲۰۰۰ جای پارک رسیدیم.
وی عنوان کرد: با توجه به اینکه اکنون این پردیس سینمایی در حال آمادهسازی است طبق پیشنهاداتی که ارائه شده، احتمالاً با نام پردیس سینمایی «مهر کوهسنگی» فعالیت خود را آغاز کند، اما باز هم به طور قطع نمیتوان گفت که این سینما با چه نامی افتتاح خواهد شد.
مدیر کل امور حقوقی حوزه هنری کشور با اشاره به اینکه «یک نهضت سینما سازی در چند سال گذشته در مشهد شکل گرفته است»، گفت: خوشبختانه این شهر در مسیر ناوگان سینمایی رشد قابل توجهی داشته است. این در حالی است که سینما هویزه با موقعیت خوبی که دارد یک سینمای محبوب به نظر میآید و امروز برای جریان فرهنگی انقلاب اسلامی مشهد و البته کشور یک افتخار است، زیرا این سینما به دلیل اقدامات متنوع و خوبی که انجام داده است جزء سه سینمای برتر کشور محسوب میشود.
ملک ثابت اضافه کرد: همچنین علاوه بر این سینما، سینما آفریقا هم که در گذشته یک سینمای معمولی بود با بازسازی، انجام برخی اقدامات و استفاده از امکانات بهروز به یکی از سینماهای خوب مشهد تبدیل شد و امروز به مخاطبان خود خدمترسانی میکند.
وی با اشاره به تصمیماتی که در خصوص سینماهای کشور گرفته شده، اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تصمیمات مختلفی برای سینماهای کشور گرفته شد. طبق آخرین تصمیمات گرفته شده قرار است با عنایت به سیاستگذاری که در جایگاه، گسترش و بازسازی ناوگان هنری آن دسته از سینماهایی که در مجموعه نهادهای زیر مجموعه دفتر مقام معظم رهبری هستند به حوزه هنری واگذار شوند. بر این اساس حوزه هنری در پازل سینماهای خود، سینماهای مختلفی را در شهرهای مختلفی دارد که هماهنگی، اداره، بازسازی و جابهجایی آنها زیر نظر سازمان مرکزی حوزه هنری صورت میگیرد.
مدیر کل امور حقوقی حوزه هنری کشور عنوان کرد: طبق آخرین دستوری که از سوی دفتر مقام رهبری در سال ۹۲ صادر شده و پیشنهادهای مختلفی است که در نهادهای مختلفی داده شده است، سینماهای در اختیار نهادهایی مانند بنیاد جانبازان، کمیته امداد امام خمینی(ره)، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و بنیاد شهید به حوزه هنری تحویل دادهاند.
ملکثابت اضافه کرد: در واقع هدف از این واگذاری این بوده که ناوگان سینمایی یک مدیریت و برنامهریزی منسجم و قابلیت کنترل و بهینهسازی داشته باشد. بر این اساس امروزه هیچ یک از این نهادها، سینمایی ندارند. بر مبنای این تدبیر کلی نظام فرهنگی کشور سینماهای نهادها در یک مرکز و آن هم در حوزه هنری متمرکز شدهاند.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری سینما سینما قدس مشهد پردیس سینمایی سینما قدس ملک ثابت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۶۲۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جزئیاتی تازه درباره آخرین عاشقانه زندهیاد حسام محمودی
آفتابنیوز :
فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبا» دومین ساخته کاوه صباغزاده مدتی است که در بخش «سینما آنلاین» فیلمنت اکران آنلاین شده است به همین بهانه محمد جلیلوند منتقد سینما در یادداشتی درباره ویژگیهای این فیلم عاشقانه نوشته است.
در این یادداشت آمده است:
«عنصری به نام تخیل که نقش مهمی در شکلگیری صنعت سینما داشته و آن را به یکی از سودآورترین صنایع جهان تبدیل کرده، متاسفانه جایگاه چندانی در سینمای ایران نداشته و واقعگرایی آن هم به شکل افراطی و سرشار از اغراق جای تخیل را پر کرده است. در سالهای اخیر اندک تلاشهایی برای تولید آثاری متفاوت با جریان روز سینمای کشورمان صورت گرفته و گهگاه نیز به نتایج درخورتوجهی منجر شده که یکی از شاخصترین آنها «رمانتیسم عماد و طوبا» ساخته کاوه صباغزاده است که تجربهای نو و امیدوارکننده در قالب کمدی-رمانتیک به حساب میآید. پلتفرم فیلمنت که تنوع در پخش آثار سینمایی را در دستور کار خود داشته و در سال جاری نیز مانور بیشتری هم روی تنوع مضمونی اکران آنلاین داده، به تازگی پخش آنلاین این فیلم را آغاز کرده که میتواند دارای جذابیتهای زیادی برای علاقهمندان این دسته از آثار باشد.
صباغزاده پس از ساخت فیلم گرم و دلنشین «ایتالیا ایتالیا»، در دومین فیلم سینمایی خود «رمانتیسم عماد و طوبا» قالب کمدی-رمانتیک را برگزیده است. او قصه خود که با نگاهی به کتاب «سیر عشق» نوشته آلن دوباتن نوشته شده را بر پایه عشق میان عماد و طوبا بنا کرده و دیگر اجزا را حول محور این دو چیده است. در عین حال، فیلمنامهای شخصیت محور خلق کرده که یکی از تمهای ابدی سینما با عنوان عشق به تاروپودش گره خورده و آن را پیش میبرد. صباغزاده قصهاش را خوب شروع کرده و آن را با ریتمی مناسب به نقطه عطف نخست میرساند. زوج جوانی که تماشاگر را به تماشای قصه زندگی خود دعوت کرده و فرازوفرودهای آشنایی را به تصویر میکشند. استفاده از راوی هم نکته مثبتی برای فیلم و شیوه روایت آن به حساب میآید که از آن برای قصهگوتر شدن کار بهره گرفته شده که در ساختار فیلمنامه فیلم به خوبی جا افتاده است.
اهل سینما و تئاتر بودن این دو نیز ایدهای مناسب برای خلق شوخیهای جذاب به نظر میرسد که در عین حال رگههای پررنگی از فانتزی دارد. «رمانتیسم عماد و طوبا» نگاه روانشناسانهای به قهرمانهای خود و سیر روابط آنها داشته و در عین حال دست به آسیبشناسی هم میزند. موضوعی که در سینمای ایران به آن کمتر پرداخته شده و این فیلم از این حیث نمونهای شاخص و درخشان به حساب میآید.
صباغزاده برای جذابتر شدن فیلم خود شوخیهای بامزهای را با تکیه بر ظرفیتهای کمدی رمانتیک خلق کرده که حال و هوای شیرینی به فیلم بخشیده است. از طرف دیگر روی وجوه بصری فیلم خود نیز به خوبی کار کرده و از رنگ و به ویژه نور برای خیالانگیزتر شدن فیلم خود سود جسته که میتوان آن را جزو نقاط قوت فیلم به حساب آورد. همان نکتهای که تماشای «رمانتیسم عماد و طوبا» را دلپذیرتر کرده و آن را به ذات سینما نزدیک میکند.
انتخاب بازیگر در کمدی رمانتیکها از اهمیت فوق العادهای برخوردار بوده و تنها اندک لغزشی میتواند کلیت کار را به خطر بیندازد. آن هم فیلمهایی از جنس «رمانتیسم عماد و طوبا» که با تکیه بر دو شخصیت اصلی خود پیش رفته و کاملا متکی به بازیگران خود است. صباغزاده نقشهای اصلی فیلم خود را به دو بازیگری سپرده که تا زمان تولید فیلم تجربه سینمایی زیادی نداشته و بیشتر در قاب کوچک تلویزیون حضور داشتهاند. با این حال، شیمی رابطه عماد و طوبا با تکیه بر بازی خوب این دو قابل قبول از کار درآمده است. زندهیاد حسام محمودی به شخصیت عماد باورپذیری خوبی بخشیده و تماشاگر را به سمت خود میکشاند. در طرف دیگر، الناز حبیبی در نقش طوبا قرار دارد که به خوبی از فیزیک و میمیک چهرهاش برای جان بخشیدن به نقش بهره گرفته و بازی درخشانی را ارایه کرده است. تا جایی که برای نخستینبار نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر جشنواره فیلم فجر شده است. البته نمیتوان از گروه بازیگران «رمانتیسم عماد و طوبا» گفت و از کنار زندهیاد علی انصاریان عبور کرد. بازیگری که در نقشی مکمل خوش درخشیده و آخرین فیلم سینماییاش، نوید حضور بازیگری توانا در عرصه سینمای ایران را میداد.
«رمانتیسم عماد و طوبا» از آن دسته فیلمهایی است که قابلیت ارتباط با طیفهای مختلف سنی به خصوص زوجهای جوان را داشته و لحظات شیرینی را برای مخاطبان خود رقم میزند.»
منبع: خبرگزاری مهر