Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@22:36:48 GMT

نظارت همگانی فضای مجازی، جایگزین نظارت میدانی

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۷۶۶۱۲

نظارت همگانی فضای مجازی، جایگزین نظارت میدانی

ارتباطات اکنون به «صدای» مردم تبدیل شده است، صدایی که بی‌واسطه مطالبه می‌کند و جواب می‌گیرد. امروز در دورانی هستیم که نظارت همگانی فضای مجازی جایگزین نظارت میدانی شده است.

در گذشته برای اطلاع از مشکلات مناطق محروم و دورافتاده، باید نظارت میدانی انجام می‌شد، بنابراین بسیاری از این مناطق برای سال‌های طولانی دچار مشکلات و کمبودهایی بودند که توجهی به رفع آنها نمی‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما گسترش شبکه‌های ارتباطی و فضای مجازی، این روند را تغییر داد به طوری که اکنون با وقوع کوچکترین اتفاق و بروز مشکلی در هر نقطه دور افتاده‌ای، امکان اطلاع رسانی سراسری درباره آن وجود دارد.

در این میان، روستاها که معمولا از کمترین امکانات و زیرساخت‌های ارتباطی برخوردار بوده‌اند، در انعکاس و پیگیری رفع مشکل دارای بیشترین چالش بوده‌اند.

اما در سال‌های اخیر و به ویژه دوران فعالیت دولت تدبیر و امید، این روند تغییر یافته و زیرساخت های ارتباطی در مناطق روستایی، گسترش قابل توجهی یافته است. آمارها نشان می‌دهد شاخص‌های ارتباطی در دولت یازدهم و دوازدهم سرعت بیشتری به خود گرفت.

حدود هشت سال قبل روستاهای بالای ۲۰ خانوار دسترسی‌شان به شبکه ملی اطلاعات صفر بود، اما اغلب شهرها به دنیای بدون واسطه اینترنت دسترسی داشتند. مدتی گذشت و این کمبود کاملا به چشم آمد و جبران عقب‌ماندگی در حوزه توسعه ارتباطات در روستاها در دستور کار قرار گرفت.

عزم جدی برای اتصال روستاها به اینترنت، تقریبا از ۴ سال قبل و با حضور وزیر جوان ارتباطات آغاز شد و تا پایان سال گذشته به ۳۵ هزار روستای دارای اتصال رسید. اکنون تعداد این روستاها از ۳۵ هزار و ۵۲۰ روستا نیز گذر کرده است.

از یک سال قبل و با شیوع ویروس کرونا، اینترنت به زیرساخت حیاتی کشور تبدیل شد. آموزش، سلامت، خرید، دریافت تسهیلات دولتی، اطلاع‌رسانی همگی جزو کارهای مهمی بودند که پیش از شروع کرونا به صورت حضوری انجام می‌شد، اما با آغاز پاندومی همگی به یک چیز وابسته شدند؛ اتصال به اینترنت.

اتصال به اینترنت، بیش از گذشته به مطالبه جدی مردم در روستاها برای رساندن «صدای‌شان» به مسئولین تبدیل شده است. اتصال به اینترنت،  فضایی فراهم کرده که هیچ چیز از چشم آدم‌ها دور نماند.

رفع مشکل اینترنت روستایی پس از مطالبه در فضای مجازی

عکس‌ها، ویدیوها، توئیت‌ها امروز صدای مردم شده‌اند. صدایی که بی واسطه به گوش مسئولین می‌رسد و بارها شاهد بودیم این صدا توانسته تعداد زیادی از مشکلات را حل کند. دیگر نیاز نیست مسئولانی که سمت اجرایی در کشور ندارند، برای اطلاع از مشکلات به شهر و روستاهای مختلف بروند. مردم با انتشار یک عکس یا ویدیو می‌توانند مطالبه‌شان را مطرح کنند.

به همین علت است که امروز نظارت همگانی فضای مجازی، جایگزین نظارت میدانی شده است. یک نفر مطالبه می‌کند، یک جمع مطالبه‌اش را تکرار می‌کنند و در نهایت مسئول مربوطه باید به این مطالبه جواب بدهد. این روند نظارتی مجازی اکنون توانسته برخی از مشکلات مردم خصوصا در مناطق محروم را بیش از گذشته منعکس کند تا دستگاه‌ها برای آن‌ها تدبیر بیندیشند.

چند ماه قبل تصاویری از دانش آموزان و معلمان مناطق جنوبی منتشر شد که هر کدام از آنها حکایت از عدم اتصال روستای‌شان به اینترنت داشت. مسئله‌ای که آموزش‌شان را مختل کرده بود. ‌این عکس‌ها در فضای مجازی منتشر شد. همه از وزیر ارتباطات مطالبه این را داشتند که چرا این روستاها به اینترنت متصل نشده‌اند.

اینترنت

«محمدجواد آذری جهرمی» اوایل دی‌ماه همراه با معاونان خود به مدت ۱۰ روز در سیستان و بلوچستان مستقر شد و اتصال یک هزار و ۲۰۰ روستا در دستور کار قرار گرفت. جمعیت بالای روستایی، فواصل زیاد بین روستاها و مشکلات برق، توسعه ارتباطات در سیستان‌وبلوچستان را با مشکل مواجه کرده بود اما تهمیداتی که اندیشیده شد، قطار توسعه ارتباطات در این منطقه را روی ریل انداخت. 

۴۵ درصد از جمعیت استان سیستان و بلوچستان روستایی است، فاصله روستاها از یکدیگر زیاد است و به شدت پراکنده‌اند. در اغلب شهرهای دیگر معمولا روستاها به یکدیگر متصل هستند و این مسئله کار توسعه ارتباطی را راحت می‌کند اما در استان سیستان و بلوچستان خبری از این نکته مثبت نیست.

روستاهای دورافتاده و جمعیت اندک در این روستاهای پراکنده، باعث شده خدمت‌رسانی بسیار سخت شود. وزارت ارتباطات بیشترین اعتبار برای توسعه ارتباطی روستا را برای این استان در نظر گرفته اما به دلیل همین مشکلات، توسعه ارتباطات با سرعتی که انتظار داشتیم انجام نشد. حالا با گذشت حدود دو ماه از آغاز توسعه ارتباطات در این روستاها، شاهد لبخند کودکانی هستیم که نیاز به ارتباطات به مسئله جدی زندگی‌ و تحصیل‌شان تبدیل شده است.

حالا وزیر ارتباطات چند روزی است که راهی هرمزگان و بندرعباس شده است. شهرستان بشاگرد و روستاهای آن اطراف مقر اصلی مسئولان حوزه ارتباطات برای برقراری اتصال به اینترنت است. تیم فنی مستقر در این منطقه از  ۴ ماه اقدامات مهمی برای محرومیت زدایی از بشاگرد و برقراری عدالت ارتباطی انجام دادند و به همین واسطه امروز پوشش بشاگرد از متوسط کشوری بالاتر رفته و می‌توان گفت بشاگرد از محرمیت ارتباطی خارج شده است.

برای اتصال روستاهای باقی‌مانده در این منطقه ۱۰ روز در نظر گرفته شده تا با احداث ۲۲ سایت، قبل از آغاز سال جدید تمامی روستاهای این منطقه به اینترنت متصل شوند.

در این مدت ۱۸۵ سایت در استان نصب و ارتقاء داده شد که در شهرستان‌های مختلف همچون بشاگرد، بندرعباس، حاجی آباد، بندرلنگه، بستک، رودان و سایر شهرستان‌ها نصب می‌شود./ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: توسعه ارتباطات اتصال به اینترنت نظارت میدانی فضای مجازی تبدیل شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۷۶۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جنوب تهـران!

خبرآنلاین نوشت: سید ابراهیم رئیسی در جریان بازدید از محلات جنوب غرب شهر تهران در امامزاده حسن علیه‌السلام حاضر شد و در اجتماع مردم سخنرانی کرد.

حال امروز فیلمی از سخنان نامفهموم ابراهیم رئیسی در جمع مردم جنوب تهران منتشر شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • اختلالی در اینترنت مناطق مرکزی تهران نداریم
  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جنوب تهـران!
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • اجرای عمليات پليس فتا عليه فروشندگان سلاح در اینترنت
  • امکان ارسال پیوست بدون اینترنت در واتس‌اپ
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید
  • پربیننده‌ترین مسابقات ورزشی تاریخ در اینترنت
  • سوژه جدید فضای مجازی؛ اشک‌های سردار رادان در قم بعد از یک شعار! | فیلم
  • اتصال ۲۳۲ روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت