Web Analytics Made Easy - Statcounter

روز مَبْعَث، روزی است که حضرت محمد مصطفی(ص)، به درجه پیامبری برگزیده شد و مأمور شد که بت‌پرستی را از زمین بردارد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، روز مَبْعَث، روزی است که حضرت محمد مصطفی(ص)، به درجه پیامبری برگزیده شد و مأمور شد که چندخداپرستی و بت‌پرستی را از زمین بردارد و خداپرستی را رواج دهد و پیام وحی را به مردم برساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حضرت محمد (ص) در این زمان چهل سال داشت و در مکه زندگی می‌کرد.

 

 

حجت الاسلام میرصادقی؛ از اساتید برجسته حوزه علمیه در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت:در کتاب تاریخ طبری هم آمده که:پيمبر صلى الله عليه و سلم هر سال يك ماه برای عبادت به غار حرا می رفت و اين جزو رسوم قريش بود كه در جاهليت داشتند و در آن ماه كه در حرا بود هر كس از مستمندان پيش وى مى‏رفت به او طعام می‏داد و چون ماه به سر مى‏رسيد به طرف كعبه مى‏رفت، و هفت بار يا هر چند بار كه خدا مى‏خواست طواف مى‏كرد و به خانه برمی گشت.

 

وی افزود:  چون آن هنگام رسيد كه خدا مى‏خواست او را به پيمبرى برگزیند. در ماه رمضان بود، پيغمبر به طرف حرا رفت و چون شب وحى رسيد جبريل آمد. پیغمبر فرمود: جبرئیل آمد و صفحه‏اى از ديبا به دست داشت كه در آن نوشته بود و گفت: «بخوان» گفتم: «چه بخوانم؟» جبريل مرا چنان فشرد كه پنداشتم مرگ است، بعد گفت: «بخوان.» گفتم: «چه بخوانم؟» و اين را گفتم كه باز مرا نفشارد.

 

حجت الاسلام میرصادقی عنوان کرد: خداوند متعال از طریق جبراییل به پیامبرش گفت: «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ  تا آخر سوره علق.» و من خواندم جبرئیل رفت و من از خواب بلند شدم مثل اینکه نوشته‏اى در خاطرم بود. و چنان بود كه شاعر و مجنون را سخت دشمن داشتم و نمى‏خواستم به آنها بنگرم و با خويش گفتم هرگز قرشيان نگويند كه شاعرى يا مجنونى‏ شده‏ام، بر فراز كوه روم و خويشتن را بيندازم تا بميرم و آسوده شوم. و به اين قصد بيرون آمدم و در ميان كوه صدايى از آسمان شنيدم كه مى‏گفت: «اى محمد تو پيغمبر خدايى و من جبريلم.» گويد: و سر برداشتم و جبريل را به صورت مردى ديدم كه پاهايش در افق آسمان بود و مى‏گفت: «اى محمد، تو پيمبر خدايى و من جبريلم.» گويد: و من ايستاده بودم و جبريل را مى‏نگريستم و از مقصود خويش باز ماندم و قدمى پس و پيش نرفتم و روى از جبريل بگردانيدم و ديگر آفاق آسمان را نگريستم و هر جا نظر كردم او را بديدم، و همچنان ايستاده بودم و قدمى پيش و پس نرفتم تا خديجه كس به جستجوى من فرستاد كه به مكه رسيدند و سوى او بازگشتند و من ايستاده بودم، بعد از آن جبريل رفت و من سوى خویشان خود بازگشتم و به نزد خديجه رسيدم، و پهلوى وى نشستم كه گفت: «اى ابو القاسم، كجا بودى كه فرستادگان خويش را به جستجوى تو روانه كردم و سوى مكه آمدند و بازگشتند.» گفتم: «به شاعرى يا جنون افتاده‏ام». گفت: «اى ابو القاسم، تو را به خدا مى‏سپارم كه خدا با تو چنين نمى‏كند كه راست گفتارى و امانت‏گزار و نيك صفت، و با خويشاوندان نكو رفتار، اى پسر عم، شايد چيزى ديده‏اى؟» گفتم: «آرى.» و حكايت خويش را با وى بگفتم.

 

وی افزود: خديجه گفت: «اى پسر عم، خوشدل باش و پايمردى كن، قسم به آن خدايى كه جان خديجه به فرمان اوست اميدوارم پيغمبر اين امت باشى.» آنگاه برخاست و لباس به تن كرد و پيش ورقه بن نوفل بن اسد بن عبدالعزی پسرعموی حضرت خدیجه سلام الله علیها رفت كه نصرانى بود و كتب خوانده بود و از اهل تورات و انجيل سخنها شنيده بود و حكايت با وى بگفت. ورقه بن نوفل بن اسد بن عبدالعزی گفت: «قدوس! قدوس! به خدايى كه جان ورقه به فرمان اوست اگر سخن راست مى‏گويى ناموس اكبر آمده است (و مقصودش از ناموس، جبريل بود) همان ناموس كه سوى موسى آمده بود، و او پيغمبر اين امت است، به او بگوى پايمردى كند.» خديجه پيش پيغمبر صلى الله عليه و سلم آمد و سخنان ورقه را با وى بگفت و غم وى سبك شد.

و چون اقامت حرا را به سر برد سوى كعبه رفت و طواف برد و ورقه بن نوفل بن اسد بن عبدالعزی او را بديد و گفت: «برادر زاده آنچه را ديده‏اى و شنيده‏اى با من بگوى.» و پيغمبر صلى الله عليه و سلم حكايت خويش با وى بگفت.

 

حجت الاسلام میرصادقی خاطرنشان کرد: ورقه بن نوفل بن اسد بن عبدالعزی گفت: «به خدايى كه جان من به فرمان اوست تو پيغمبر اين امتى و ناموس اكبر كه سوى موسى آمده بود سوى تو آمده است، ترا تكذيب كنند و آزار كنند و از ديار خويش بيرون كنند و با تو جنگ كنند و اگر من زنده باشم خدا را يارى مى‏كنم» «آنگاه سر پيش آورد و پيشانى پيامبر را ببوسيد.» پس از آن پيامبر خداى صلى الله عليه و سلم به خانه خويش رفت و از گفتار ورقه بن نوفل بن اسد بن عبدالعزی ثباتش بيفزود و غمش برفت.

پایان پیام/296

منبع: شبستان

کلیدواژه: جشن بزرگ عید مبعث پیامبر پیامبر اکرم ص خبرگزاری شبستان صلى الله علیه و سلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۸۱۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت اولویت قرار دادن حسن تدبیر دانشجویان عمره‌گزار

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت در همایش عمره دانشجویی در سالن شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد در جمع دانشجویان عمره گزار با اشاره به کلیدهای اصلی موفقیت در سفر به سرزمین وحی اظهار داشت: برای اینکه سفر خوب و پرباری داشته باشید برنامه ریزی و حسن تدبیر را در اولویت قرار دهید.

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه نزدیک به ۶ میلیون عمره گزار برای این سفر معنوی در صف انتظارهستند، اظهار داشت: لطف خدا شامل حال شما دانشجویان شده است، با نیت خالص به این سفر بروید و در انجام اعمال خود دقت کنید و از فیوضات آن بهره مند شوید.

وی با بیان اینکه اخلاص در سفر عمره از جانب خداوند به طور جداگانه توصیه شده است، کلید موفقیت دیگر سفر به سرزمین وحی را معرفت دانست و خطاب به حاضران گفت: آداب و مناسک عمره را فرا بگیرید و با آگاهی اعمال و مناسک را انجام بدهید. پیامبر بزرگ الهی هم از خداوند طلب راهنمائی در مناسک کرد: أَرِنَا مَنَاسِکَنَا.

وی بر لزوم بازشناسی تاریخ و جغرافیای حج و اماکن مقدس سرزمین وحی تاکید و به دانشجویان توصیه کرد که درباره جنگ‌های پیامبر (ص) در این سرزمین مطالعه کنند و به بازشناسی درس های وقایعی که در عصرحضرت رسول (ص) اتفاق افتاده است، پرداخته و از خود سوال کنیم چقدر در کارهایی که انجام می دهیم به اعمال رسول اکرم (ص) و یاران آن حضرت شبیه است؟

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به واقعه جنگ اُحد ادامه داد: مردم در این جنگ شش گروه شدند، برخی ازآنها در مسیر از پیامبر جدا شدند و پیامبر را همراهی نکردند. گروه دوم تیراندازان مستقر در جبل عینین بودند که به آنان فرمودند در ارتفاعات چه پیروز شدیم چه شکست خوردیم بمانید، اما گروهی از ارتفاعات پایین آمدند و دنبال جمع کردن غنائم بودند. گروه سوم شهدای سرفراز بودند که در نزد خداوند روزی دارند و خشنود شدند. گروه چهارم فراریان از جنگ بودند که حتی پشت سر خود را نگاه نکردند. علاوه براین یک گروه هم منافقین و ششمین گروه جانبازانی بودند که همراه پیامبر در روز بعد در تعقیب دشمن به حمراء الاسد رفتند و به دعوت پیامبرجواب مثبت دادند. با توجه به این شرح حال جایگاه ما در مسائل سیاسی و اجتماعی کجا قرار دارد؟ توجه و تفکر به این موضوعات کلیدهای استفاده کردن از سفر به سرزمین وحی است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پایان سخنان خود از دانشجویان خواست که در این سفر از روحانیون کاروان بهره ببرند و افزود: زائر جایگاه ویژه‌ای نزد خدا دارد. درجمع شما برخی افراد هستند که پدرند یا در آینده پدرخواهند شد، در کنار کعبه برای پدران و فرزندانتان دعا کنید و دعای ۲۴ و ۲۵ صحیفه سجادیه را در مسجدالحرام به طور ویژه بخوانید.

سیدسلمان سیدافقهی قائم مقام بنیاد ملی نخبگان دیگر سخنران این همایش بود که در باره نقش مهم سفر به اماکن زیارتی در جهان اسلام در یکپارچگی و افزایش ایمان مومنان سخن گفت.

وی افزود: اسلام دینی است که پاسخ نیازهای بشریت برای سعادت را در خود دارد، آنچه که دین اسلام به آن دعوت کرده عبور از ظواهر و رسیدن باطن امور است که در نهایت به تدبیر در امور و رسیدن به راه‌حل درست منتهی خواهد شد.

در این همایش که حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و چند تن از مسئولان ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان حضور داشتند اعلام شد که یک کاروان ۱۶۴ نفره از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس برای سفر ده روزه در قالب کاروان های عمره گزار فردا چهارشنبه (۱۲ اردیبهشت) همزمان با سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم به سرزمین وحی اعزام خواهند شد.

کد خبر 6093532

دیگر خبرها

  • آیت‌الله جزایری از هیچ تلاشی برای اهداف انقلاب فروگذاری نکرد
  • ‌معلم چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟ + فیلم
  •  برنامه ریزی و حسن تدبیر را در اولویت قرار دهید
  • حسن تدبیر دانشجویان عمره‌گزار را در اولویت قرار دهید
  • ضرورت اولویت قرار دادن حسن تدبیر دانشجویان عمره‌گزار
  • حیات و جاودانگی امروز کشور مرهون خون شهدا است
  • نگاه اسلام به جامعه کارگری همراه با رأفت و احترام است
  • نگاه دیدن اسلام به جامعه کارگری، نگاه رأفت همراه با احترام است
  • امروز با صائب تبریزی: شرم یوسف مانع رسوایی یعقوب ماست
  • حفظ و احیای معماری اسلامی و ایرانی در یزد ضروری است