Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@13:57:36 GMT

توزیع ۸۴۵ هزار اصله نهال توت در کشور آغاز شد

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۸۳۱۳۸

توزیع ۸۴۵ هزار اصله نهال توت در کشور آغاز شد

عدیل سروی زرگر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این میزان نهال توت اصلاح شده امسال در استان های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی و شمالی، همدان و آذربایجان شرقی تولید شده است.

وی با اشاره به افزایش تولید نهال توت در سال جاری نسبت به سال گذشته خاطر نشان کرد: پارسال ۱۸۷ هزار اصله نهال توت در کشور تولید شده بود اما امسال این میزان بیش از ۴.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ برابر رشد داشته است.

سروی با بیان اینکه دریافت نهال توت رایگان است و کشاورز تنها هزینه حمل از محل تولید به محل توزیع را پرداخت می کند، یادآور شد: توزیع نهال توت در اداره نوغانداری شهرستان ها انجام می گیرد، در مناطقی که اداره نوغانداری ندارند این توزیع از طریق ادارات جهادکشاورزی انجام می شود.

وی افزود: برای تولید نهال در سطح کشور ابتدا باید نهاده اولیه شامل سرشاخه و قلمه در اختیار باشد در این ارتباط در مزرعه فومن مرکز توسعه نوغانداری و در آهنگر کلاء قائمشهر مازندران توتستان پایه مادری هر یک به وسعت ۶ شش هکتار ایجاد شده و نهال ها در اختیار استان های تولید کننده قرار می گیرد.

وی خاطر نشان کرد: نوغانداران برای افزایش ظرفیت پرورش پیله کرم ابریشم به برگ توت بیشتری نیاز دارند بنابراین تولید نهال اصلاح شده و توزیع آن در بین نوغانداران موجب افزایش ظرفیت توتستان ها می شود.

پرورش پیله ابریشم متناسب با شرایط آب هوایی هر استان از اوایل فروردین تا اواخر خرداد انجام می شود،  ۴۱ درصد پیله تر ابریشم ایران در گیلان تولید می شود.

با پرورش هر جعبه تخم نوغان به طور متوسط ۳۵ کیلوگرم پیله تر ابریشم تولید می شود، از هر پنج کیلوگرم پیله تر پس از فرآوری یک کیلوگرم نخ ابریشم خام نیز حاصل می شود.

٣١ استان کشور در زمینه صنعت نوغانداری فعالیت دارند اما در این میان گیلان قطب تولید پیله تر ابریشم و خراسان رضوی علاوه بر برخورداری از رتبه دوم تولید پیله تر با تولید ۸۵ درصد نخ ابریشم کشور، پایتخت ابریشم کشی ایران به شمار می رود.

افزون بر ۹ هزار خانوار در استان گیلان به پرورش کرم ابریشم مشغول هستند که سالانه حدود ۵۰۰ تن پیله ابریشم تولید می کنند.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی رشت گیلان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی رشت گیلان وزارت جهاد کشاورزی رشت گیلان اخبار کنکور نهال توت پیله تر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۸۳۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پویش کاشت یکهزار و ۵۰۰  اصله نهال زالزالک در پیرانشهر

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز مهاباد؛ در مراسمی با حضور مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، فرماندار شهرستان پیرانشهر و جمعی از مسئولان این شهرستان در راستای طرح نهضت ملی و مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سراسر کشور، پویش کاشت یکهزار و ۵۰۰ اصله نهال زالزالک با همکاری همیاران و فعالان طبیعت در تپه گردشگری شهر پیرانشهر انجام گرفت.

تداوم کاشت نهال زالزالک با همکاری اداره منابع طبیعی، شهرداری و همیاران طبیعت، در روز‌های آینده در فضا‌های سبز و معابر شهر پیرانشهر نیز انجام خواهد شد.

دیگر خبرها

  • آغاز توزیع بیش از ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان
  • فراز و فرود نوغانداری در گیلان /تجارت پر سودی که از رونق افتاد
  • توزیع تخم نوغان در گیلان
  • پویش کاشت هزار و ۵۰۰ اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • کاشت ۲۰۰ اصله نهال در گلپایگان
  • ساخت ۱۰ تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی
  • پویش کاشت یکهزار و ۵۰۰  اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • برنامه ریزی برای توزیع ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان در گیلان
  • پویش کاشت ۱۵۰۰ اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • آغاز توزیع تخم نوغان از شنبه در گیلان/ قیمت هر جعبه ۲۸ هزار تومان