Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام والمسلمین ارزانی با اعلام آغاز دومین رویداد ملی فهما همزمان با سوم شعبان، گفت: تمدن نوین اسلامی بدون بچه‌های مسجد ساخته نمی‌شود، مدل ما در ستاد فهما برای رسیدن به تمدن، آموزش است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، برنامه «گفتگوی قرآنی» صبح امروز (جمعه، 22 اسفندماه) با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی»، رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری کشور و با موضوع «جایگاه مسجد در تحقق تمدن نوین اسلامی و فعالیت کانون های مساجد در دوران کرونا» روی آنتن زنده شبکه قرآن و معارف سیما رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بنابر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین ارزانی با اشاره به تاسیس ستاد هماهنگی فرهنگی هنری کشور در 26 اسفند ماه سال 1371، اظهار کرد: این اتفاق بر اساس طرحی بود برای جذب بیشتر کودکان، نوجوانان و جوانان به مسجد به عنوان هدف کلان انقلاب اسلامی. مدل اولیه فعالیت این کانون ها نیز در نوع خود جالب است چنان که امام جماعت خود یا شخص دیگری از جوانان فعال را به عنوان مدیرمسئول کانون معرفی می کند و همه فعالیت ها باید در دل مسجد انجام شود اگرچه شعاع آن می تواند در محله نیز گسترش یابد.

 

رئیس ستاد فهمای کشور ادامه داد: این طرح و فعالیت کانون ها با استقبال مواجه شد و امروز بعد از گذشت 28 سال، تعداد کانون ها به 25 هزار و 993 باب رسیده و این کانون ها در همه کشور و میان همه قومیت ها و پیروان مذاهب اعم از شیعه و برادران اهل سنت پراکندگی جغرافیایی دارند و مهم آنکه در تجهیز مساجد به کانون های فرهنگی هنری الزامی وجود ندارد بلکه بنابر درخواست امام جماعت برای انجام فعالیت های فرهنگی هنری، تاسیس می شود.

 

تلاقی مثبت و اعتلایی کانون های مساجد با پایگاه های بسیج

 

وی با اشاره به حضور و فعالیت پایگاه های بسیج در مساجد پیش از تاسیس کانون های فرهنگی هنری، ادامه داد: ارتباط خوبی بین ما و بیش از 30 هزار پایگاه بسیج برقرار است و تلاقی مثبت و اعتلایی و مبتنی بر هم افزایی داریم چنان که در شورای سیاستگذاری ستاد فهما، رئیس سازمان بسیج عضویت دارد. تاکید مقام معظم رهبری در سفر خود به خراسان شمالی در سال 91 نیز بر فعال کردن کانون های فرهنگی هنری با همکاری و هم افزایی بسیج بوده است. در این راستا سال گذشته و همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی تفاهم همکاری بین ستاد فهما و سازمان بسیج منعقد و تفکیک و تقسیم وظایف انجام شد که بسیار کمک کننده بوده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین ارزانی درباره روند راه اندازی کانون ها در مساجد، بیان کرد: ائمه جماعات می توانند در سامانه بچه های مسجد درخواست تاسیس کانون را ثبت کنند تا در ستادهای استانی فهما این درخواست به سرعت بررسی شود و روند مربوطه طی و امکان فعالیت فراهم شود.

 

رئیس ستاد فهما با بیان اینکه اساسنامه ستاد فهما مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است اما زیر نظر ساختار و تامین اعتبار ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می کند، گفت: چراکه رسمیت بخشی به فعالیت های فرهنگی هنری در کشور با این وزارتخانه است. بودجه ستاد فهما نیز از طریق وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین می شود خوشبختانه امسال اگرچه اعتبارات درمجموع کم است اما نسبت به سال گذشته اعتبار نسبتا خوبی در مقایسه با دیگر معاونت های وزارت ارشاد به کانون های مساجد برای سال 1400 اختصاص یافته است.

 

فعالیت مجازی بچه های مسجد در دوران کرونا

 

رئیس ستاد فهمای کشور درباره تغییرات اعمال شده در روند فعالیت کانون های مساجد در دوران کرونا، ابراز کرد: اینکه رهبری معظم انقلاب فرمودند: اگر من رهبر نبودم در فضای مجازی فعالیت می کردم، باعث شد ما قبل از دوران کرونا، به حضور بچه های مسجد در زیست بوم مجازی اقدام کنیم و اگرچه در ابتدا ضعف هایی به ویژه در حوزه اینترنت داشتیم اما با تقویت زیرساخت ها و رفع مشکلات، اکنون بیش از دو میلیون و 400 هزار نفر از بچه های مسجد در سامانه بچه های مسجد حضور و فعالیت دارند و توانستیم تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کردیم.

 

وی با بیان اینکه این زیست بوم زنده و پویا است، ابراز کرد: دولتی اداره نمی شود و قطعات این پازل را بچه های مسجد تشکیل می دهند. در واقع ما زمین بازی را طراحی کردیم و نامش را زیست بوم مجازی فهما یعنی فرهنگ و هنر مساجد ایران گذاشتیم، در این زیست بوم که نوعی زمین بازی است همه عرصه های قابل پرداخت در مسجد شامل فیلم، سرود، نمایش، کارآفرینی، نوآوری، قرآن و عترت (بیشترین میزان حضور بچه های مسجد در این عرصه است) و کارهای کمتر پرداخت شده را تعریف و به تناسب درخواست کانون ها عرصه فعالیت را با حضور استادان زبده و کارآمد ایجاد کردیم.

 

هم افزایی ایمان و عمل به همت بچه های مسجد

 

حجت الاسلام دکتر ارزانی اضافه کرد: مدل ما این است که در مسجد تقوا، ایمان راسخ، صبوری و استقامت و ... را با مهارت و آموزش همراه و همگام کنیم. چنان که در رشته های مختلف جشنواره های ملی و بین المللی بچه های مسجد حضوری درخشان و اثرگذار داشته باشند.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نگاه متعالی مقام معظم رهبری به فعالیت در فضای مجازی، بیان کرد: عقل، پیامبر درون ما است و وقتی تصریح می کند که با حضور در اجتماعات امکان ابتلا به کرونا وجود دارد، باید پرهیز شود وقتی برای مدتی موقت فعالیت در مساجد تعطیل شد ضرورت داشت در فضای مجازی فعالیت شود از این رو، آنجا برای فعالیت های حضوری بدیل تعریف کردیم.

 

وی تاکید کرد: با این رویکرد، استقبال بچه های مسجد امسال در حوزه آموزش چهار برابر شده است، سال گذشته 100 هزار نفردوره بود اما امسال 400 هزار نفردوره در سامانه بچه های مسجد در حوزه آموزش ثبت شده است. همچنین، در حوزه سرود بیش از 1500 اثر به دست ما رسیده که بسیاری از آنها قابلیت پخش ملی دارد و جالب آنکه حتی در مناطق روستایی این سرودها تولید شده و دارای چنین کیفیتی بوده اند!

 

دریافت بیش از 16 هزار اثر در طرح ملی «ایران قوی»

 

وی با بیان اینکه در طرح ملی «ایران قوی» شبکه سرودهای کشور، شبکه نمایش کشور، شبکه تجسمی کشور و ... تشکیل شد، گفت: در این طرح ملی از 25 هزار و 993 کانون 86 درصد شرکت کردند، بیش از 16 هزار اثر به دست ما رسید که در 12 رواق تخصصی ارزیابی و داوری و برترین های آن مشخص شدند که هفته آینده همزمان با سالروز ولادت امام حسین(ع) معرفی می شوند.

 

حجت الاسلام والمسلمین ارزانی با اشاره به حضور 11 عضو در شورای سیاستگذاری ستاد فهما، ابراز کرد: سه تن از وزرا یعنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر ورزش و جوانان و وزیر آموزش و پرورش همچنین رئیس حوزه های علمیه کشور، رئیس سازمان اوقاف، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و .... در این شورا عضویت دارند و هر سه ماه یکبار تشکیل جلسه می دهند.

 

تفاهم با وزارت ورزش و جوانان برای تامین و ارتقای سلامت بچه های مسجد

 

وی درباره هم افزایی با نهادهای مرتبط در موضوع جوانان و نوجوانان تصریح کرد: با برخی از این وزارتخانه ها تفاهم نامه های خوبی داریم برای مثال 18 اسفند با وزرات ورزش و جوانان تفاهم همکاری در حوزه ورزش های همگانی منعقد کردیم تا در کنار فعالیت های عبادی، فرهنگی و هنری در مسجد به تامین و ارتقای سلامت بچه های مسجد نیز کمک شود؛ علاوه بر این، با وزارت آموزش و پرورش به منظور استفاده از شبکه شاد همکاری خواهیم کرد تا از ظرفیت چندمیلیونی دانش آموزان نیزبرای فعالیت های فرهنگی هنری مساجد استفاده شود.

 

بدون مسجد و بچه های مسجد به تمدن نوین اسلامی دست نمی یابیم

 

رئیس ستاد فهمای کشور درباره نقش مساجد در ساخت تمدن نوین اسلامی به عنوان مقدمه ظهور امام زمان(عج)، تاکید کرد: ما نمی توانیم بدون مسجد و بچه های مسجد به تمدن نوین اسلامی دست یابیم، معنویت که از تاکیدات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب است در مسجد تامین می شود همچنین است اخلاق و سبک زندگی اسلامی که پایگاهش در مسجد است.

 

وی با بیان اینکه مدل طراحی شده در کانون های مساجد برای رسیدن به تمدن، آموزش است، ابراز کرد: همچنین است اقدامات فرهنگی و ترویجی تبلیغی همچون اجرای طرح ملی «سه شنبه های تکریم» که ارج نهادن به مقام والای شهدا و تکریم خانواده های معظم آنها است. 19 جلسه این طرح با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و به همه شهدا حتی شهدای ارامنه نیز در این طرح ادای احترام شد. بیش از 35 هزار خانواده شهدا در سه شنبه های تکریم به صورت مجازی و حضوری مورد تکریم قرار گرفتند.

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر ارزانی در پایان خاطرنشان کرد: طرح پایتخت فهما (فرهنگ و هنر مساجد ایران) را در 1400 کلید می زنیم که از سوم شعبان همزمان با سالروز ولادت باسعادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) آغاز می شود و تا 22 بهمن سال آینده ادامه دارد. برای نوروز هم مسابقه کتابخوانی در ارتباط با زن و خانواده از طریق سامانه بچه های مسجد برگزار می شود همچنین است پویش ها و طرح های دیگر و برنامه های مرتبط با ماه مبارک رمضان و ... . باید توجه داشت فهما رنگین کمانی است که در همه مناسبت ها برای بچه های مسجد برنامه دارد.

 

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: رویداد فهما بچه های مسجد تمدن نوین اسلامی کانون های فرهنگی هنری مساجد حجت الاسلام والمسلمین ارزانی کانون های فرهنگی هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی سامانه بچه های مسجد تمدن نوین اسلامی کانون های مساجد بچه های مسجد رئیس ستاد فهما دوران کرونا هم افزایی فعالیت ها زیست بوم کانون ها طرح ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۸۹۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسجد مهمترین پایگاه انقلاب اسلامی و پایگاه همه مردم است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نهضت امام راحل وارد شصت و دومین سال حیات خود شد، این نهضت با مسجد و نام حضرت زهرا (س) آغاز شده است؛ انقلاب اسلامی فاطمی حدوث است و در طول همه سال‌های بعد با نام حضرت اباعبدالله (ع) مانا شده است و حسینی بقاست و این حرکت در مساجد و حوزه‌های علمیه تفسیر عملی می‌شود.

اسماعیلی گفت: در دولت مردمی این حرکت به نام نهضت بازگشت به مساجد نام گذاری شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه زیرساخت‌های فرهنگی در برخی مناطق کم برخوردار محدود است، این موضوعات به طور جدی پیگیری می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: برای آموزش هنر آمادگی داریم در مساجد اقداماتی را انجام دهیم. در مناطق محروم کشور نیز در دو سال اخیر بیش از صد هزار نفر را تحت تعلیم آموزش هنری قرار دادیم و آنها را توانمند کردیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد
  • تدوین سند هوش مصنوعی باید مبتنی‌بر تمدن نوین اسلامی باشد/ پیش بینی بودجه ۵ همتی برای هزینه در هوش مصنوعی
  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی
  • تمدن نوین اسلامی با وحدت محقق می‌شود/ عینت‌بخشی به وحدت اسلامی در دستور کارم بود
  • برگزاری اردوی آموزشی تابستانه اندیشه جامع تمدن نوین اسلامی
  • نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم
  • تحقق تمدن نوین اسلامی در مسیر آموزش و پرورش قرار دارد
  • مساجد البرز به پرچم فلسطین مزین می‌شوند