Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، فهرست سی و پنجم و سی و ششم لاک‌پشت پرنده، ویژه کتاب‌های کودک و نوجوان که در پاییز و زمستان ۱۳۹۸ به چاپ رسیده‌اند، منتشر شد. در این دو فهرست، هیچ کتابی امتیاز کامل یعنی ۶ لاک‌پشت را به دست نیاورده است. 

حمید اباذری، معصومه انصاریان، محمود برآبادی، جعفر توزنده‌جانی، شکوه حاجی‌نصرالله، مینا حدادیان، شیوا حریری، شادی خوشکار، فاطمه زمانی، علی‌اصغر سیدآبادی، رودابه کمالی، گیسو فغفوری، نلی محجوب، مریم محمدخانی، فرمهر منجزی، رؤیا میرغیاثی و سیدمهدی یوسفی، داوران لاک‌پشت پرنده هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کتاب‌های راه یافته به فهرست به شکل زیر رده بندی شده و امتیاز می‌گیرند:
-کتاب‌هایی با ارزش شش لاک‌پشت، که بیش‌ترین هماهنگی را با معیارهای اعلام شده داشته باشند و افزون بر ‌آن، نکته‌ای ویژه در محتوا یا فرم آن‌ها به چشم بخورد؛
-کتاب‌هایی با ارزش پنج لاک‌پشت، که بیشترین هماهنگی را با معیارهای اعلام شده دارند؛
- کتاب‌هایی با ارزش چهار لاک‌پشت، که هماهنگی نسبی با معیارهای اعلام شده دارند؛
-کتاب‌هایی با ارزش سه لاک‌پشت، که، ضمن برخورداری از ارزش‌های ادبی ذکر شده در این متن، تضادی با معیارهای فرهنگی ذکر شده نداشته باشند.
کتاب‌های کودک و نوجوان هر فصل، بر اساس گروه‌های، ادبیات، علمی و آموزشی، دین و علوم انسانی، هنر و سرگرمی، کتاب‌های زیر پنج سال، دسته‌بندی و بررسی می‌شوند. 

معیارهای راه‌یابی به فهرست لاک‌پشت پرنده و دریافت نشان
-دست‌یابی به سبک شخصی و توانایی در آفریدن جهانی تازه و فضای منحصر به فرد؛
-هماهنگی و تناسب میان اجزای سازنده کتاب، اعم از محتوا، زبان، شکل اجرایی متن، گرافیک، آماده سازی، مواد به کار رفته و چاپ کتاب؛
- توجه به ظرفیت‌های زبان، نوآوری در حوزه‌ زبان فارسی و کمک به گسترش و پویایی آن؛
- پیوند با پیشینه‌ ادبی، امکان فراتر رفتن از سنت‌های ادبی و گشودن افق‌های تازه؛
- نوآوری در ارائه‌ شکل‌های تازه‌ ادبی و پیشنهادهای نو در فضای ادبیات کودک ایران و جهان؛
- توجه به درستی و غیر جانبدارانه و به روز بودن اطلاعات در کتاب‌های اطلاعاتی، اعم از کتاب‌های دینی، علوم انسانی، علمی و آموزشی و… در کنار توجه به نوآوری در شیوه تألیف، گرافیک، نوع مواد و چاپ؛
- احترام به ارزش‌های مردم ایران و پرهیز از طرح مسایلی که در آن‌ها ارزش‌های مردم و اقوام ایرانی مورد تمسخر قرار گیرند؛
- توجه به زیست هم‌زمان کودکان ایرانی در چارچوب مرزهای ملی و عضویت در جامعه‌ جهانی؛
- توجه به روحیه‌ و تفکر انتقادی و برجسته‌سازی پرسشگری؛
- احترام به تفاوت‌های فردی کودکان و مقاومت در برابر یکسان سازی و همسان سازی کودکان و توجه به احساس رهایی آنان؛
- توجه به پیچیدگی‌های دنیای واقعی کودک، خواسته‌ها و نیازهای کودکان امروز و پرهیز از ساده‌سازی و ساده انگاری و هم‌چنین تحمیل دنیای بزرگ‌سالانه به کودکان؛
- احترام به ارزش‌های همه‌بشری، عام و جهان‌شمول مانندِ صلح و امنیت، مدارا و گفت‌وگو، احترام به انسان‌ها و همدلی با آن‌ها، درکنار احترام به دیگر موجودات، مخالفت با هرگونه تبعیض، رعایت حقوق همه‌ انسان‌ها، به خصوص کودکان، هم‌چنین کودکان با نیازهای ویژه و احترام به محیط زیست

برای دریافت فهرست لاک‌پشت پرنده، شماره ۳۵، کلیک کنید.

برای دریافت فهرست لاک‌پشت پرنده، شماره ۳۶ اینجا را ببینید.

به گزارش ایرنا، لاک‌پشت پرنده که از سال ۱۳۹۰ کار خود را با همکاری پژوهشنامه کودک و نوجوان و شهر کتاب آغاز کرده، فهرستی است از کتاب‌های برتر هر فصل، برای کودکان و نوجوانان ایرانی. این کتاب‌ها را گروهی از منتقدان، کارشناسان و نویسندگان کودک و نوجوان، با بررسی کتاب‌های هر فصل، انتخاب می‌کنند.

افزون بر این هیئت‌داوران لاک‌پشت پرنده، کتاب‌های برگزیده‌ هر سال را نیز انتخاب و به کتاب‌های برگزیده نشان‌های طلایی و نقره‌ای اهدا می‌کنند. کتاب‌ها بر اساس شیوه‌نامه‌ای مکتوب و با اصول و معیارهایی روشن به فهرست راه می‌یابند.

هر سال داوران و سیاست‌گذاران فهرست، بر اساس مقتضیات روز و هم‌چنین با توجه دیدگاه‌ها و نقد و بررسی صاحب‌نظران، این معیارها و ملاک‌ها را بازبینی می‌کنند و آن‌ها را در متنی با عنوان اصول، شیوه‌ اجرایی و معیارهای فهرست و نشان‌های لاک‌پشت پرنده اعلام می‌کنند.

برچسب‌ها ادبیات کودک و نوجوان کتاب ادبیات انجمن نویسندگان کودک و نوجوان کتابخوانی حقوق کودک

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ادبیات کودک و نوجوان کتاب ادبیات ادبیات کودک و نوجوان کتاب ادبیات انجمن نویسندگان کودک و نوجوان کتابخوانی حقوق کودک اخبار کنکور کتاب هایی با ارزش کودک و نوجوان لاک پشت پرنده کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۹۵۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام ۱۰۶ عمل کاشت حلزون شنوایی رایگان در زاهدان

 رئیس بیمارستان فوق تخصصی الزهرا (س) زاهدان با بیان این خبر گفت: از سال ۱۳۹۸ با راه اندازی بخش کاشت حلزون در این بیمارستان، تاکنون ۱۰۶ کودک ناشنوا، با کاشت حلزون شنوایی خود را به دست آورده اند.

وی ادامه داد: مناسب‌ترین سن برای شروع فرآیند کاشت حلزون برای کودکان ناشنوا قبل از سه تا پنج سالگی است.

مالکی افزود: در حال حاضر ۲۶ کودک ناشنوای دیگر نیز شناسایی شده و در نوبت کاشت حلزون در این بیمارستان قرار دارند.

دکتر مالکی خاطرنشان کرد: خدمات کاشت حلزون برای کودکان ناشنوا به صورت رایگان انجام می‌شود و بیمار نیازی به انجام مسافرت درمانی و صرف هزینه‌های هنگفت را ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • ارسال ۹۲ تن دارو به افغانستان
  • ناپدید شدن بیش از ۵۰ هزار کودک پناهجو ظرف ۳ سال در اروپا
  • شرایط اخذ ویزای دبی برای کودکان
  • باید و نباید‌های تعامل با کودکان چاق
  • برنامه کودکی نداریم که درباره «جیغ و دست و هورایش» صحبت کنیم
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • مهلت ۲ روزه برای اصلاح و تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده زمستان ۱۴۰۲
  • انجام ۱۰۶ عمل کاشت حلزون شنوایی رایگان در زاهدان
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران