Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@09:39:44 GMT

نخستین کارخانه بازیافت کشور در شهر اصفهان تاسیس شد

تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۹۷۴۰۸

نخستین کارخانه بازیافت کشور در شهر اصفهان تاسیس شد

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان گفت: این استان در حوزه بازیافت زباله پیش قدم بوده و نخستین کارخانه بازیافت در شهر اصفهان توسط صنعتگران این شهر تأسیس شده و دو سال بعد انگلیسی‌ها در منطقه صالح آباد تهران با کپی برداری کارخانه بازیافت را در تهران احداث کردند.

علی اصغر ذاکری هرندی در حاشیه آئین افتتاح و بهره برداری از دو پروژه کارخانه آلیاژ و پردازش شرکت بازیافت لنجان، در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: براساس آمار در ایران روزانه ۵۰ هزار تن زباله تولید می‌شود که از این میزان تنها ۱۰ درصد بازیافت شده و ۹۰ درصد دیگر آن دفن می‌شود در حالی که در کشورهای صنعتی ۱۰۰ درصد زباله صنعتی و خانگی بازیافت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه سرانه تولید زباله ارتباط مستقیمی با درآمد شهروندان دارد، افزود: کوچکی و بزرگی سفره شهروندان در تولید پسماند اثرگذار بوده و باید توجه داشت که سرانه تولید زباله در دنیا ۷۴۰ گرم برای هر نفر بوده که بین ۱۱۰ تا چهار هزار و ۵۴۰ گرم متغیر است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان تصریح کرد: میانگین تولید پسماند برای هر نفر در دنیا ۷۴۰ گرم بوده که نیاز به بازیافت دارد در حالی که سرانه تولید زباله شهروندان استان اصفهان روزانه ۵۰۰ گرم است.

وی ادامه داد: چنانچه به سال ۱۳۳۷ نگاهی گذرا داشته باشیم خواهیم دید که استان اصفهان در حوزه بازیافت زباله پیش قدم بوده و نخستین کارخانه بازیافت در شهر اصفهان توسط صنعتگران این شهر تأسیس شده و دو سال بعد انگلیسی‌ها در منطقه صالح آباد تهران با کپی برداری کارخانه بازیافت را در تهران احداث کردند.

ذاکری اضافه کرد: حال چگونه است استانی که ۶۳ سال قبل شاهد احداث کارخانه بازیافت بوده امروز در این حوزه با چالش‌های متعدد رو به رو است.

تولید روزانه ۲۵۰۰ تن زباله در استان اصفهان

وی عنوان کرد: امروز در استان اصفهان روزانه دو هزار و ۵۰۰ تن زباله تولید می‌شود که تنها پنج تا هفت درصد آن بازیافت می‌شود.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: از تولید دو هزار و ۵۰۰ تن زباله روزانه هزار و ۳۰۰ تن در مناطق ۱۵ گانه اصفهان و هزار و ۲۰۰ تن در دیگر شهرها و روستاهای استان تولید می‌شود و در این میان در شهرستان لنجان روزانه ۲۵۰ تن زباله تولید می‌شود که ۱۰ درصد از تولید زباله استان است.

وی یادآور شد: سرانه جمعیت شهرستان لنجان هفت درصد استان اصفهان است و بر اساس جمعیت تولید زباله در این شهرستان سه درصد از سرانه جمعیت آن بیشتر است که آمار قابل قبولی است.

ذاکری با بیان اینکه امروز بهترین کود کمپوست در شهرستان لنجان تولید می‌شود، گفت: جمع آوری و تفکیک زباله از مبدا در شهرستان لنجان قابل قبول بوده چنان که در زمانی که همچنان در اصفهان تفکیک از مبدا آغاز نشده بود با نگاه شهرداران شهرهای ۹ گانه لنجان این شهرستان در این مسیر قرار گرفته بود.

وی با بیان اینکه تفکیک از مبدا نیازمند همراهی شهروندان است، افزود: در شهر اصفهان همچنان در خصوص تفکیک از مبدا و پسماندهای پزشکی دچار چالش هستیم و عدم تفکیک پسماند پزشکی از پسماند خانگی در مطب‌ها به عنوان یک تهدید شناخته شده و با بحران مواجه هستیم.

ذاکری تصریح کرد: شیرابه‌ها و نفوذ آن در آب‌های زیرزمینی یکی دیگر از بحران‌هایی است که با آن رو به رو هستیم، اما خوشبختانه این مباحث در شهرستان لنجان به خوبی رعایت شده از طرفی در حوزه تفکیک، پردازش و استفاده صحیح از زباله نیز لنجان جز شهرستان‌های پیشتاز استان به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه دفن کردن زباله نابودی محیط زیست را رقم می‌زند، ادامه داد: امروز زباله در شهرستان لنجان تفکیک و به کود کمپوست تبدیل می‌شود البته هنوز در این شهرستان به مرحله ۱۰۰ درصد تفکیک نرسیده‌ایم، اما با افتتاح دو پروژه آلیاژ پلاستیک و سالن پردازش قطعاً شاهد تحقق این مهم خواهیم بود.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان با بیان اینکه توسعه و درآمد پایدار تنها با حضور مردم و سرمایه گذار بخش خصوصی امکان پذیر است، گفت: راه اندازی خط تولید گازوئیل یا پیرولز با مشارکت بخش خصوصی یکی دیگر از اقدامات ارزشمند است که سبب جلوگیری از دفن زباله و رسیدن به توسعه پایدار خواهد شد.

وی خواستار حرکت شهرداری‌ها در مسیر جلب اعتماد سرمایه گذاران بخش خصوصی شد و عنوان کرد: در کشور پول‌های سرگردان بسیاری وجود دارد که می‌توان آنها را به سمت کسب درآمدهای پایدار هدایت کرد، اما برای تحقق این مهم باید شهرداری‌ها و شوراها به سمت جلب اعتماد و ایجاد احساس امنیت برای سرمایه گذاران حرکت کرد و قطعاً با تحقق این مهم شاهد حضور تمام قد این قشر تأثیرگذار در میدان عمل خواهیم بود.

ذاکری خاطرنشان کرد: قطعاً راه اندازی پردازش آلیاژ پلاستیک و تولید گازوئیل در توان مدیر شهری نبوده، اما با تضمین بازگشت سرمایه می‌توان سرمایه گذار را جذب کرد و خوشبختانه شاهد تحقق این مهم و حضور سرمایه گذار بخش خصوصی در این پروژه مهم زیست محیطی و بهداشتی هستیم و امیدواریم این مسیر تداوم داشته باشد.

کد خبر 480763

منبع: ایمنا

کلیدواژه: لنجان مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان بازیافت شهرهاي ايران تفکیک پسماند شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان شهرستان لنجان کارخانه بازیافت شهر اصفهان استان اصفهان تولید می شود تحقق این مهم تولید زباله بخش خصوصی تن زباله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۹۷۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریل ذوب آهن اصفهان پشتیبان توسعه تجارت کشور با جهان

نشست خبری علی نصیری معاون بازرگانی ذوب آهن اصفهان با اصحاب رسانه در ششمین نمایشگاه ایران اکسپو، شنبه هشتم اردیبهشت ماه برگزار شد. - اخبار بازار -

علی نصیری معاون بازرگانی ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینکه برای اولین بار گواهی انحصاری ساخت داخل ریل توسط این مجتمع عظیم صنعتی از وزارت صمت اخذ شده است،گفت : با افتخار اعلام می کنم کلیه پروژه های ریلی کشور با انواع ریل تولیدی ذوب آهن اصفهان در حال توسعه و پیشرفت است.

وی افزود : ریل سخت نیز به عنوان یک محصول جدید از سبد محصولات ریلی این شرکت تولید و به متروی شهر مشهد تحویل داده شد و سایر متروهای کلان شهرها نیز برای این محصول جدید ضد سایش در حال مذاکره با شرکت هستند.

ریل ذوب آهن اصفهان پشتیبان توسعه تجارت کشور با جهان

معاون بازرگانی ذوب آهن اصفهان تصریح کرد : کلیه کوریدورهای ریلی کشور با ریل ذوب آهن در حال تجهیز است و این رویکرد توسعه تجارت ایران با سایر کشورها را نوید می دهد.

علی نصیری اظهار داشت : معادن کشور نیز در راستای انتقال مواد اولیه به واحدهای فولادی از جمله سایر متقاضیان ریل ذوب آهن اصفهان به شمار می روند. به عنوان مثال در این خصوص قرارداد گل گهر در مرحله تولید قرار دارد.

وی ادامه داد : در کنار صادرات سبد متنوع محصولات فولادی ذوب آهن اصفهان، برای صادرات محصول استراتژیک ریل نیز بازاریابی در کشورهای همسایه و اروپای شرقی آغاز نمودیم.

در زمینه ریل تقاضایی وجود ندارد که توان تولید نداشته باشیم

وی خاطرنشان کرد : با توجه به تقاضای بسیار زیاد برای خرید ریل از ذوب آهن پیش بینی تولید حدود 70 هزار تنی انواع ریل در سال جاری را در شرکت داریم. در زمینه ریل تقاضایی وجود ندارد که توان تولید نداشته باشیم.

با تمام توان پشتیبان طرح نهضت ملی مسکن هستیم

معاون بازرگانی ذوب آهن اصفهان اظهار داشت : در کنار ریل، انواع تیرآهن های بال پهن در سایزهای متنوع نیز در ذوب آهن اصفهان تولید می شود و ما پشتیبانی کامل برای تامین فولاد طرح نهضت ملی مسکن را اعلام نمودیم.

کمیت و کیفیت زغال داخلی عامل واردات زغالسنگ

وی در ادامه به تامین زغالسنگ مورد نیاز برای تولید انواع محصولات فولادی در ذوب آهن پرداخت و گفت : معادن زغالسنگ داخل به لحاظ کمیت و کیفیت پاسخگوی نیاز ذوب آهن نیستند همچنین مجموعه میدکو نیز دیگر فولادی کوره بلندی کشور است که به زغالسنگ نیاز دارد. ذوب آهن اصفهان به دنبال واردات زغالسنگ نیست اما کمیت و کیفیت زغالسنگ داخلی سبب می شود لاجرم بخشی از نیاز خودمان را برای فراهم نمودن ترکیب تولیدی از مسیر واردات تامین کنیم. با انجمن زغاسنگ کشور در این خصوص مذاکرات خوبی را در حال انجام هستیم.

دیگر خبرها

  • زباله‌های پلاستیکی؛ معضل دیروز، امروز و فردای استان ایلام
  • برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت پسماند به مناسبت گرامیداشت هفته زمین پاک
  • بازیافت پسماند زباله توسط دانش‌بنیان‌ها و تبدیل به سوخت پاک
  • تلاشگران ذوب آهن اصفهان مغز متفکر برای جهش تولید هستند
  • ریل ذوب آهن اصفهان پشتیبان توسعه تجارت کشور با جهان
  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود
  • اعتصاب کارگران «جهان»، ۵۳ سال قبل
  • لزوم استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام
  • زباله سوز؛ نقطه پایانی رفع ابَرچالش سراوان
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور