Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-01@04:50:33 GMT

تلوزیون و پرخاشگری کودکان

تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۰۰۱۴۴

تلوزیون و پرخاشگری کودکان

تلویزیون می‌تواند عامل موثری در رشد و تحول نظام‌های ارزشی و شکل دهنده‌ی رفتار باشد، ولی متاسفانه بسیاری از برنامه‌های تلویزیون مروج خشونت هستند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، زهرا وزینی راغب؛ همه جوامع باید راه هایی را بیابند تا مانع از آن شوند که اعضای آن به هم آسیب برسانند. همه مردم رفتار پرخاشگرانه را تا اندازه ای کنترل می کنند، ولی از لحاظ ارزشی که برای آن قائل اند و میزان محدود کردن آن، با هم فرق دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای مثال در میان سرخ پوست آمریکایی، کومانچی ها و آپانچی ها کودکانشان را جنگجو بار می آورند، حال آنکه هوپی ها و زونی ها به فرزندانشان صلح جویی و رفتار غیر پرخاشگرانه می آموزند. اصولا در فرهنگ آمریکا برای پرخاشگری و سرسختی ارزش قائل اند.

 

تلویزیون می تواند عامل موثری در رشد و تحول نظام های ارزشی و شکل دهنده ی رفتار باشد، ولی متاسفانه بسیاری از برنامه های تلویزیون مروج خشونت هستند. با تحقیق در مورد تاثیر برنامه های خشونت آمیز تلویزیون بر کودکان و نوجوانان معلوم شده است که آن ها:

۱_ از خشونت ترس ندارند

۲_ به تدریج می پذیرند که خشونت راهی برای حل مشکل است

۳_ به تقلید خشونت می پردازند

۴_ نا خودآگاه با شخصیت های خاصی، چه قربانیان و چه قربانی کنندگان همانند سازی می کنند. لازم به فکر است که همانند سازی، ناآگاهانه و بسیار خطرناک است ولی الگوبرداری آگاهانه است.

 

 مشاهده خشونت در برنامه های تلویزیونی باعث پرخاشگری در کودکان می شود. گاهی اوقات حتی دیدن یک برنامه خشونت آمیز می تواند پرخاشگری را افزایش دهد. کودکانی که  مکرراً نمایش هایی پر از خشونت را تماشا می کنند و از این کار منع هم نمی شوند، به احتمال زیاد به آنچه می بینند می پردازند. اثر خشونت تلویزیونی ممکن است فوراً در رفتار یا گفتار کودک نمودار شود و یا سال ها بعد خود را نشان دهد.

 

البته خشونت تلویزیونی تنها علت پرخاشگری یا رفتار خشونت آمیز نیست، ولی از عوامل مهم تلقی می شود. والدین می توانند با استفاده از راه های پیشنهادی زیر کودکان را از خشونت  مفرط برنامه های تلویزیونی محافظت کنند:

 

به برنامه هایی که کودکان می بینند توجه کنید و بعضی از آن ها را همراه کودک خود ببینید. چنانچه کودک خود را به هنگام تماشای برنامه های خاص تلویزیونی همراهی کنید، می توانید سوال های او را بهتر برایش توضیح دهید و جلوی کج فهمی او را بگیرید.

 

زمان تماشای برنامه های تلویزیونی را محدود کنید. توجه داشته باشید که تلویزیون را نباید در اتاق خواب بچه ها قرار دهید. با این عمل باعث می شود که کودک با اثرات منفی برنامه های خشونت آمیز تلویزیونی به خواب نرود. همچنین نظم ساعت خواب و بیداری او مختل نمی شود.

 

به کودکان خود تذکر بدهید که اگر چه هنرپیشه حقیقتا مجروح نشده یا به قتل نرسیده است لیکن این گونه خشونت ها در دنیای واقعی یا بسیار دردناک است یا به مرگ منجر می شود.

 

هنگامی که برنامه های خشونت آمیز بخش می شوند یا کانال را عوض کنید یا تلویزیون را خاموش کنید. توضیح دهید که مشکل این برنامه چیست و به گونه ای با منطق در خور فهم کودک، آسیب و ضرر آن برنامه را توضیح دهید تا میل کودک یو اصرار او برای تماشای این گونه برنامه ها کاهش یابد. در حضور بچه ها صحنه های خشونت آمیز را تایید نکنید و تاکید کید که بدترین شیوه برای حل یک مشکل، روش  خشونت آمیز است.

 

تاثیر همسن و سالان و دوستان و هم کلاسی ها باید به حداقل برسد. به این منظور با والدین بچه های دیگر تماس بگیرید و در مورد نوع برنامه های تلویزیون و مدت زمان مناسب برای تماشای تلویزیون توافق کنید.

 

والدین با استفاده از این روش ها می توانند از اثرات مخرب تلویزیون در دیگر حیطه های زندگی، از قبیل شکل گیری ها و قالب پذیری های جنسیتی یا نژادی نامناسب پیشگیری کنند. مدت تماشای تلویزیون توسط کودکان، جدا از محتوای آن باید کم باشد. چون کودکان را از پرداختن به فعالیت های مفید دیگر از قبیل مطالعه، بازی با دوستان و رشد و پرورش علاقه های خود باز می دارد.

 

زهرا وزینی راغب - دانشجوی دانشگاه پردیس شهید باهنر همدان

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: رسانه ملی تلوزیون کودکان یادداشت دانشجویی برنامه های تلویزیون خشونت آمیز برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۰۰۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل جامعه معلولان از یک برنامه تلویزیونی/«نامیرا» فرهنگسازی کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اومافیلم، آیین قدردانی و تشکر از عوامل سازنده مستندمسابقه «نامیرا» روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت در موسسه جامعه معلولان ایران صورت گرفت.

در این مراسم، با رونمایی از قسمت هایی از مسابقه، هم اندیشی مدیران جامعه معلولان و اهالی هنر صورت گرفت.

مجموعه مسابقه «نامیرا» یک رئالیتی شو با محوریت معلولان است که ایام نوروز امسال، روی آنتن شبکه نسیم رفت. این مسابقه در مرکز سیمرغ صدا و سیما و موسسه فیلمسازی اومافیلم، به تهیه کنندگی سیدجمال عودسیمین تولید شده است.

امیر منیری کارگردان «نامیرا»، بیان کرد که ضمن ساخت برنامه، با سبک زندگی و مشکلات مصداقی از زندگی افراد دارای معلولیت روبه‌رو شده اند که این مهم باعث شد نوع برخورد با شیوه رفتاری با آن ها، در قالب برنامه، فرهنگ سازی شود.

در این نشست علی همت محمودنژاد مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان بیان کرد که اگر در سایر مسابقات تلویزیونی از قبیل مسابقات فکری، اطلاعات عمومی و ... نیز از افراد دارای معلولیت استفاده شود، بازخورد خوبی خواهیم داشت.

در این نشست آیین قدردانی از عوامل برنامه «نامیرا» با حضور مسؤولان و مشاوران انجمن های مرتبط با معلولان انجام گرفت.

آرشیو مستند مسابقه «نامیرا» از تلوبیون قابل مشاهده است.

کد خبر 6092241 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • حمله خشونت‌آمیز پلیس نیویورک به دانشجویان حامی فلسطین در «کلمبیا»
  • صدای داور روی آنتن تلویزیون؛ هاوارب وب برای شفافیت VAR وارد عمل شد
  • اجتماع دانشگاهیان خاش در حمایت از دانشجویان و دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی طرفدار غزه
  • برنامه کودکی نداریم که درباره «جیغ و دست و هورایش» صحبت کنیم
  • تجلیل جامعه معلولان از یک برنامه تلویزیونی/«نامیرا» فرهنگسازی کرد
  • نقد و بررسی برنامه تلویزیونی محفل در قم
  • بیان ساده مفاهیم قرآن از نوآوری‌های برنامه «محفل» بود
  • ضبط برنامه تلویزیونی نامزد‌های انتخابات میان دوره‌ای مجلس
  • کنعانی: صدای خُرد شدن استخوان‌های صهیونیسم جهانی بیش از هر زمان دیگری به گوش می‌رسد
  • نامه غریب‌آبادی به کمیسر عالی حقوق بشر برای سرکوب خشونت‌آمیز جنبش‌های دانشجویی حامی فلسطین