Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@16:58:20 GMT

کرونا نباید مانع پیگیری و درمان بیماران سرطانی شود

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۱۳۳۸۲

کرونا نباید مانع پیگیری و درمان بیماران سرطانی شود

به گزارش روز یکشنبه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر آسیه ‌سادات فتاحی ‌معصوم افزود: در ایام بحران کرونا اگر افراد دچار علائم مشکوک به سرطان ‌شوند باید بلافاصله با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک و دستکش برای بررسیهای اولیه و معاینه پزشک به مراکز تخصصی سرطان مراجعه کنند و شرایط کرونایی نباید باعث عدم مراجعه آنان شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اگر علائم خطر یا مشکوک سرطان مانند تغییر وزن ناگهانی، تغییر وضعیت گوارشی، اشکال بلع غذا، مشاهده خون در خلط یا محتویات گوارش یا هرگونه توده یا ضایعه جدید در پوست بافت نرم پستان مشاهده ‌شود باید با پزشک مشورت کرد تا تشخیص احتمالی بیماری به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده دچار تأخیر نشود.

فلوشیپ جراحی سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بسیاری از پزشکان و مراکز درمانی به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا مشاوره تلفنی، مجازی یا از طریق سایت را فعال کرده‌اند و امکان درخواست اولیه برای مراجعان و اطلاع از نیاز به مراجعه یا عدم مراجعه به مراکز درمانی برایشان فراهم شده است که یک نمونه آن مرکز خود مراقبتی و آموزش به بیمار بیمارستان تخصصی بیماران سرطانی امید در دانشگاه علوم پزشکی مشهد است.

فتاحی افزود: درصورتی که تشخیص سرطان برای نخستین بار داده شد لازم است اقدامات درمانی مانند جراحی یا شیمی درمانی یا پرتو درمانی صورت پذیرد پزشک معالج ابتدا بررسیهای مقدماتی برای کووید ۱۹ را درخواست می‌کند و در صورت شک به وجود کرونا تست‌های تخصصی ویروسی یا تصویربرداری انجام شده و در صورت تأیید، بیماران مثبت کووید ۱۹ به مراکز معین کرونا اعزام می‌شوند تا پس از بهبودی کرونا، درمان سرطان را از سر گیرند.

وی ادامه داد: در صورتی که بیمار سرطانی برای درمان نیاز به بستری داشته باشد توصیه می‌شود که این کار را بدون تأخیر انجام دهد.

دانشیار گروه جراحی عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که اخیراً مطالعات نشان داده استفاده از ۲ تا ماسک و حتی ماسک پارچه‌ای روی ماسک ۳ لایه تا ۹۵ درصد از ورود ویروس به بدن جلوگیری می‌کند حتی اگر طرف مقابل ماسک نداشته باشد.

فتاحی افزود: توصیه می‌شود که در مراکز درمانی از ۲ ماسک استفاده شود ضمن این که شست ‌و شوی دست یا ضدعفونی کردن آن با الکل را بعد از تماس با سطوحی چون میز، صندلی اتاق انتظار یا پزشک در مراکز درمانی نباید فراموش کرد.

دبیر انجمن علمی جراحان شاخه خراسان گفت: اگر بیمار برای معاینه به پزشک مراجعه و پزشک برای وی آزمایش یا عکس تجویز کرد از نزدیکان خود درخواست کند نتایج را برای پزشک ببرند یا با استفاده از ظرفیت فضای مجازی آن را ارسال کند که تعداد دفعات مورد نیاز به حضور وی در مطب کاهش یابد.

فتاحی افزود: توصیه می‌شود حتی اگر بیمار مرحله حاد جراحی یا شیمی درمانی را پشت سر گذاشت از حضور در تجمعات و فضاهای شلوغ بپرهیزد چون کاهش ایمنی تا مدتی بعد از درمان‌های سرطان باقی است و شانس ابتلا به کووید این افراد بیشتر از افراد معمول است.

بنا بر آخرین اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با فوت ۸۸ تن از مبتلایان به بیماری کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۶۱ هزار و ۲۳۰ تن رسیده است.

برچسب‌ها ویروس کرونا مشهد کووید-19 دانشگاه علوم پزشکی مشهد سرطان پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا مشهد کووید 19 ویروس کرونا مشهد کووید 19 دانشگاه علوم پزشکی مشهد سرطان اخبار کنکور دانشگاه علوم پزشکی مشهد مراکز درمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۱۳۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان «ارس» تنها پلنگ باغ وحش شهرستان مشهد پیگیری می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، جواد نباتی اظهار کرد: اواخر سال ۱۴۰۲ لنگش تداوم دار در دست این گونه ارزشمند مشاهده شد که علت آن تشنج ارس در ادامه بیماری عصبی‌اش تشخیص داده شد.

سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: در عین حال گرفتن عکس از دست حیوان تحت بیهوشی در دستور کار قرار گرفت و طبق عکس اخذ شده، شکستگی دست چپ ارس مشاهده و توسط رادیولوژیست تأیید شد.

وی گفت: با توجه به جوش خوردگی نسبی استخوان و وضعیت خاص حیوان با سابقه تشنج و نظر به طولانی بودن مدت عمل و مراقبت‌های خاص بعد از جراحی که ریسک بالایی دارد تلاش می‌شود تصمیم به این کار ناشی از خرد جمعی دامپزشکان تیم درمان باشد.

نباتی ادامه داد: هر تصمیمی چه عمل جراحی و چه ادامه حیات با این حال خطرات و ریسک‌های خودش را به همراه دارد.

کد خبر 6090689

دیگر خبرها

  • توسعه و ارتقا مراکز درمانی موقوفه از اولویتهای سازمان اوقاف است
  • دعوت برای اهدای خون به بیماران مبتلا به سرطان
  • بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور؛ مرکز کشت حلق بیماران CF
  • فراخوان اهدای خون به بیماران مبتلا به سرطان
  • نیچر: یک کشف مهم درباره سرطان روده بزرگ که به دهان مربوط می شود
  • بهره‌برداری از بیمارستان رزن نیازمند اهتمام دانشگاه علوم پزشکی
  • ارایه خدمات رایگان تخصصی سلامت روان در البرز
  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!
  • مراجعه بیش از یک هزار بیمار تنفسی به مراکز درمانی خوزستان
  • درمان «ارس» تنها پلنگ باغ وحش شهرستان مشهد پیگیری می‌شود