Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: استان ایلام در غرب ایران به دلیل کوهستانی بودن دارای مسیرهای ارتباطی پرپیچ و خم زیادی است که متاسفانه نقش بسیار پررنگی در عدم توسعه یافتگی اقتصادی استان دارند.

در حال حاضر این استان یک کیلومتر آزادراه ندارد، از ریل قطار محروم است و میزان بسیار اندکی نیز دارای بزرگراه است، در سال‌های اخیر وعده‌های زیادی برای توسعه زیرساخت‌های این استان داده شده ولی متاسفانه هیچکدام عملیاتی و اجرایی نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی به واسطه برگزاری مراسم اربعین و حضور میلیونی زوار اربعین، وعده‌های فراوانی برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی استان داده شد ولی متاسفانه عمل چیزی اجرایی نشده است.

۲۹ خردادماه سال ۱۳۹۹ بود که با حضور رئیس جمهور، افتتاح و عملیات اجرایی پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی در استان ایلام برگزار شد و در این مراسم عملیات اجرایی راه آهن ایلام آغاز و از طرح آزادراه پل زال-مورموری-دهلران-چیلات رونمایی و همچنین آغاز عملیات اجرایی ساخت ۴۷۰ کیلومتر بزرگراه نیز کلید خورد.

در آن زمان نیز تبلیغات بسیار گسترده‌ای در فضای رسانه‌ای استان مبنی بر آغاز پروژه راه آهن و ساخت آزادراه در استان صورت گرفت و حالا بعد از هشت ماه از برگزاری این آیین که با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهور برگزار شد، هیچکدام از این وعده‌ها توسط وزارت راه و شهرسازی در استان اجرایی نشده است.

پروژه راه آهن ایلام؛ بدون پیشرفت و پیمانکار

پروژه راه آهن که یکی مطالبات مهم مردم استان ایلام به شمار می‌رود و البته یک بار دیگر در سال ۱۳۹۲ توسط رئیس جمهور وقت کلنگ زنی شده بود، هنوز به سرانجام نرسیده است.

علاوه بر سال ۱۳۹۲ که قرار بود استان صاحب ریل قطار شود و هیچ وقت عملیات راه آهن استان اجرایی نشد، در خردادماه ۱۳۹۹ نیز توسط رئیس جمهور دوباره کلنگ این راه آهن به زمین زده شد و حالا بعد از هشت ماه، این طرح نه پیشرفتی داشته و نه اینکه اصلاً پیمانکاری دارد.

قرار بود راه آهن ایلام از مسیر اسلام‌آبادغرب-ایلام، در مرحله اول عملیات ۱۷ کیلومتر آن اجرایی شود که هنوز این مهم محقق نشده است.

روز گذشته احمد معاون عمرانی استانداری ایلام در جلسه کمیسیون راه‌های استان اعلام کرد: امسال ۹۰ میلیارد ریال برای این پروژه در نظر گرفته شد و در بودجه ۱۴۰۰ نیز ۷۰۰ میلیارد ریال دیگر برای ادامه اجرای آن تخصیص یافته است.

وی گفت: از محل توازن نیز بین یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار میلیارد ریال به پروژه اتصال راه آهن ایلام از طریق استان کرمانشاه اختصاص یافته است.

البته علاوه بر مسیر اسلام آباد-ایلام برای اجرای راه آهن استان، قرار بود اتصال ایلام به شبکه ریلی از طریق دهلران به شوش (دو کوهه) به طول ۱۱۸ کیلومتر نیز اجرایی شود، که این پروژه نیز محقق نشده است.

آزادراه پل زال-مورموری-دهلران-چیلات در بلاتکلیفی

دیگر پروژه‌ای که خردادماه امسال از آن رونمایی شد، پروژه بزرگ آزادراه پل زال-مورموری-دهلران-چیلات در استان بود، که اصلاً معلوم نیست چه سرنوشتی در سال ۱۴۰۰ دارد.

در حالی این پروژه رونمایی شده که اصلاً متولی آن مشخص نیست بخش خصوصی است یا دولت، به هر طریق این پروژه به سرانجام نیز نرسیده است.

این پروژه به عنوان امن ترین مسیر مواصلاتی کشور در راستای تردد زوار عتبات عالیات محسوب می‌شود، هنوز ساخت آن هم تعیین تکلیف نشده است.

پروژه آزاد راه نجف اشرف (پل زال-موموری- دهلران-مرز چیلات) به طول ۱۲۶ کیلومتر و با مشارکت بخش خصوصی و چند بانک‌های قرار است در استان ساخته شود.

علاوه بر این، قرار بود ساخت آزادراه حمیل - ایلام - مهران نیز اجرایی شود که این مهم نیز در استان محقق نشده است.

ایلام-مهران هم چهارخطه نشد

علاوه بر پروژه‌های بزرگ، وزارت راه و شهرسازی در اجرایی کردن دیگر وعده‌ها برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی استان نیز کوتاهی کرده و عملیات اجرایی چهاربانده کردن مسیر ایلام-مهران بعد از پنج سال هنوز تکمیل نشده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام دیروز در مورد این پروژه اعلام کرد: قطعه اول احداث بزرگراه ایلام- مهران به طول ۱۱ کیلومتر در دست اجرا است که پنج کیلومتر از مسیر به بهره برداری رسیده و ۶ کیلومتر در دست اقدام است.

عبدالله بهادری بیان کرد: در این مسیر تونل موازی تونل قبلی راه کربلا به طول ۷۱۰ متر حفاری و کف برداری شده و پیمانکار ظرف روزهای آینده عملیات لاینینگ (پوشش بتنی سقف و دیوارها) این تونل را آغاز خواهد کرد و تونل کیلومتر ۵ ایلام- مهران به طول ۸۶۰ متر حفاری شده و پیمانکار در حال عملیات کف برداری این پروژه است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در خصوص قطعه دوم طرح گفت: طول قرارداد این قطعه ۱۹ کیلومتراست که ۱۳ کیلومتر آن تقریباً کامل شده و زیر بار ترافیک قرار دارد و ۶ کیلومتر باقی مانده در دست اجراست.

وی قطعه سوم بزرگراه ایلام- مهران را این گونه تشریح کرد: طول قرارداد این قطعه ۳۰ کیلومتر است، در این قطعه هم اکنون پل‌های بزرگ و ۸ کیلومتر باند دوم کنجانچم در حال ساخت است، در ضمن محدوده کنجانچم مسیر رفت اصلاح شده و مسیر برگشت به طول ۸ کیلومتر در حال اجرا است.

در استان محروم ایلام که زیرساخت‌های ارتباطی مثل آزادراه، ریل قطار و… وجود ندارد، متاسفانه هر سال مسئولان به بهانه‌های مختلف ساخت پروژه‌ها را به سال‌های بعد موکول می‌کنند.

در حال حاضر پروژه‌هایی در حوزه راه روستایی و شهری وجود دارد که بالای ۱۵ سال عمر دارند و هنوز به اتمام نرسیده‌اند، در حالی که این استان نیازمند توجه ویژه مسئولان در بحث اعتبارات ملی است ولی هر سال فقط در سخنرانی‌ها و جلسات اعتبارات شنیده می‌شود، در عمل چیزی مشاهده نمی‌شود.

این استان علاوه بر اینکه برای توسعه اقتصادی نیازمند زیرساخت‌های ارتباطی مناسب است، سالانه محل تردد پنج میلیون زائر است که می‌طلبد مسئولان توجه ویژه ای در بحث اعتبارات و تکمیل پروژه‌ها به این استان داشته باشند.

کد خبر 5169828

منبع: مهر

کلیدواژه: راهسازی ایلام ویروس کرونا کرمانشاه انتخابات 1400 انتخابات شورای شهر و روستا آمار کرونا خطبه های نماز جمعه بوشهر شیراز شیوع کرونا بارش برف عکس استانها شهرستان کرج کرونای انگلیسی برف و کولاک زیرساخت های ارتباطی عملیات اجرایی راه و شهرسازی راه آهن ایلام استان ایلام رئیس جمهور برای توسعه وزارت راه پروژه ها ریل قطار وعده ها پل زال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۱۸۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۱۵ کیلومتر فیبر نوری در شهرهای استان بوشهر اجرا شد

به گزارش خبرنگار مهر، علی سملیان ظهر شنبه در نشست هماهنگی در اجرای طرح ملی اتصال منازل و کسب و کارها به فیبرنوری در استان بوشهر، از همدلی و همکاری فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها و واحدها در تحقق برنامه‌های وزارت متبوع، بخصوص پروژه ملی اتصال منازل و کسب و کارها به فیبرنوری در استان اظهار تقدیر کرد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در پروژه ملی توسعه فیبرنوری FTTx در استان بوشهر به عنوان اولین استان شروع کننده در این بخش، عنوان کرد: توسعه شبکه فیبرنوری در سطح استان یک الزام است و باید با اهتمام ویژه، این مهم را در اسرع وقت اجرایی کرد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان بوشهر با توجه به چالش‌های ارائه شده از سمت اپراتورها، هدف از برگزاری این نشست را انجام هماهنگی و تسهیل امور بیان کرد.

سملیان گفت: تا کنون در شهر بوشهر ۴۲ کیلومتر، شهر برازجان ۲۷ کیلومتر، شهر گناوه ۱۸ کیلومتر، عالی شهر ۱۵ کیلومتر، شهر کنگان ۱۰ کیلومتر و شهر عسلویه ۳ کیلومتر فیبر نوری کار شده است.

وی در پایان به تکلیف شهرداری‌ها، طبق بند (پ) تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی به منظور رعایت تعرفه و صدور مجوز حداکثر ۱۵ روز به پیمانکاران معرفی شده توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد.

کد خبر 6090087

دیگر خبرها

  • توسعه و بهسازی راه‌های استان زنجان با اجرای ۷ پروژه
  • اجرای ۹۶ درصد از مصوبات سفر رئیس‌جمهور به ایلام
  • آخرین وضعیت بزرگراه شهید بروجردی در غرب تهران | این بزرگراه به آزادگان و آزادراه تهران- ساوه متصل خواهد شد
  • ۹۶ درصد از مصوبات سفر ریاست جمهوری به ایلام اجرایی شد
  • ۱۱۵ کیلومتر فیبر نوری در شهرهای استان بوشهر اجرا شد
  • توسعه و بهسازی راه‌های استان با اجرای ۷ پروژه
  • توسعه و بهسازی بزرگراه های استان زنجان با اجرای ۷ پروژه
  • قطعه پنج باند دوم مسیر خاش به زاهدان در حال اجرا است
  • ساخت یک کیلومتر راه اصلی به ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد
  • توسعه و بهسازی بزرگ‌راه‌های استان زنجان با اجرای ۷ پروژه