Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، محصول استراتژیک توتون با ارقام «ویرجینیا، بارلی، باسما» در سطح یک‌هزار و 680 هکتار توسط یک‌هزار و 700 توتون‌کار در استان گلستان کشت می‌شود، امسال توتون‌کاران گلستانی یک‌هزار تن رقم باسما را تولید کردند که در مقایسه با سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است به طوری که به گفته  مدیرمجتمع دخانیات گلستان رکورد هفت ساله تولید توتون در استان شکست و سالانه 200 میلیارد تومان گردش مالی با توسعه و کشت این محصول دخانی ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«سیدمحمد حمیدی» مدیرمجتمع دخانیات استان گلستان آخرین وضعیت تولید مواد دخانی در گلستان را در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تشریح کرده است، که خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود.

 

*فارس: وضعیت صنعت دخانیات را چگونه ارزیابی می‌کنید و استان گلستان در این زمینه چه جایگاهی دارد؟

حمیدی: شرکت دخانیات با توجه به ماهیت کاری که دارد زیاد موافق با انجام امور تبلیغاتی برای خودش نیست، فی‌نفسه امر دخانیات و محصولات دخانی از نگاه جامعه منفور است ولی چه کنیم این یک واقعیت مصرفی است مانند سایر مواد غذایی «نوشابه، پفک و ...» که مضراتی برای بدن دارد ولی به دلیل اینکه واقعیت مصرف وجود دارد بالطبع بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی به سمت آن می‌روند و تا جای ممکن ارزآوری برای کشور داشته باشد و نگاه وارداتی به این محصول از بین برود و اصطلاحاً از تولیدات داخلی استفاده کنند.

شرکت دخانیات ایران بالغ ‌بر ۱۰۰ سال قدمت دارد و ساختار اداری آن شکل‌گرفته است، اما کاشت توتون از سال‌ها پیش در کشور ما انجام می‌گرفت و برای نخستین‌بار توسط پرتغالی‌ها وارد ایران شد.

*خصوصی‌سازی بدون برنامه‌ریزی دخانیات

شرکت دخانیات ماهیتاً در راستای تامین نیاز داخلی گام برداشته ‌است، در سال‌های دور شرکت دخانیات انحصاری بوده و در دوران گذشته به نام سازمان انحصار غله و دخانیات فعالیت می‌کرد، بعد از انقلاب این دو از هم جدا شدند و شرکت دخانیات کار خود را با همان انحصار ادامه داد و پس‌ از سال‌هایی که در این عرصه فعالیت‌های خوب تخصصی هم داشت اما بنا به دلایلی؛ سیاست‌های دولت به گونه‌ای شد که براساس اصل ۴۴ قانون اساسی که خصوصی‌سازی را شکل دهند در اقدامی تقریباً غیرکارشناسی، بی‌محابا و بدون برنامه‌ریزی شرکت دخانیات در سال ۱۳۹۲ خصوصی اعلام شد، بر این اساس وظایف انحصاری و تولیدی آن را از یکدیگر جدا کردند.

شرکت دخانیات زمانی‌که دولتی باشد و انحصاری وجود داشته باشد یکسری مزایا خواهد داشت که می‌تواند برای شرکت سودآوری داشته باشد، مثلاً می‌تواند قاچاق را کنترل و از محل آن درآمدهایی برای شرکت حاصل کند و یا عاملانی را معرفی و یا محصولاتی را تولید کند و یا سطح زیرکشت مواد دخانی را سیاست‌گذاری کرده و از محل آن برای دخانیات درآمدزایی داشته باشد، اما زمانی‌که دخانیات خصوصی شد ما فقط وظیفه تولید داریم، نگاه حمایتی ما نسبت به کشاورز از بین رفت، سیاست اینکه مواد دخانی به چه میزان در مناطق کشت شود از دست دخانیات گرفته و سیاست‌های حاکمیتی غالب شدند.

مرکزی در سازمان صمت به نام مرکز «برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات» ایجاد شد، وظیفه این مرکز سیاست‌گذاری برای تولید بود، اینکه دخانیات چه کارهایی باید انجام دهد و چه میزان کشت در مناطق داشته باشد، چه توتونی و به چه میزانی خریداری کند، چه محصولاتی را تولید کند و در کنار این قضایا؛ شرکت‌های رقیب با ایجاد بخش‌های خصوصی وارد شدند، دخانیات هم مثل یک شرکت خصوصی البته با سابقه چندین‌ساله و پرسنل متخصص در قامت سازمان تقریباً شبه دولتی با نظام و ساختاری مشخص وارد این کارزار شد.

اما سایر شرکت‌های خصوصی این وضعیت را نداشتند، شبکه‌ای نبودند و با تعداد کمتر و با نگاه سودآوری بیشتر، بدون نگاه حمایتی به کشاورزان و یا مردم؛ فقط با رویکرد سود محورانه در این زمینه ورود کردند، لذا رقابت شرکت دخانیات با این رقبا خیلی سخت شد، به دلیل اینکه دخانیات؛ چندین سال با نگاه حمایتی و با مسوولیت اجتماعی در کنار مردم و کشاورزان بود، زمانی‌که قرار شد شرکت دخانیات خصوصی شود درک این‌ موضوع برای کشاورزان سخت بود مبنی بر اینکه «چرا باید دخانیات خصوصی‌سازی شود؟ تا دیروز شرکت دخانیات با کشاورزان قرارداد داشت و به آنها کود و سم می‌داد» و این سوالات در ذهن مردم به وجود آمد.

* خصوصی‌سازی و سودآوری یکطرفه/ سهم 10 درصدی دخانیات از بازار کشور

از سال ۱۳۹۲ تا کنون که هفت سال بر ما گذشت دوران بسیار سختی بود، از طرفی توقعات کشاورزان را از شرکت دخانیات داشتیم چراکه یک گذشته‌ای را با خدمات بسیار خوب شرکت تجربه کردند و روزبه‌روز این خدمات و روابط کمتر می‌شد و از طرفی شرکت‌های خصوصی رقیب با یک ساختار کوچک‌تر و با امکانات بیشتر و یک نگاه اقتصادی‌تر وارد گود شدند و کم‌کم داشتند شرکت دخانیات را از چرخه خارج می‌کردند، دراین‌میان روزبه‌روز میزان تولیدات ما روند نزولی پیدا کرد و ارتباط شرکت با کشاورزان کمتر شد.

آمارهای ما نشان می‌دهد از سال ۱۳۹۲ روند نزولی در تولید توتون پیدا کردیم که به واسطه سیاست غلط و عجولانه‌ای که در زمینه خصوصی‌سازی شرکت دخانیات رقم خورد، همان‌طوری که برای شرکت‌های نیشکر هفت‌تپه و اراک اتفاق افتاد و نهادهای قضایی ورود پیدا کردند و به این نتیجه رسیدند که این سیاست‌ها اشتباه بوده و به نادرستی واگذاری اتفاق افتاده ‌است.

 

در مدت هفت سال چالش بزرگی را در راستای خصوصی‌سازی دخانیات به کشاورزان داشتیم، این باور برای مردم سخت بود که چرا دخانیات از آنها فراری است و روز به روز دورتر می‌شود، درصورتی‌که ذات خصوصی شدن این است که فقط به سودآوری خودمان توجه کنیم.

توتونی که در ایران تولید می‌شود فقط مصرفش در ساخت سیگارت‌های ایرانی است، شرکت‌های خصوصی که به موازات شرکت دخانیات فعال هستند از توتون‌های داخلی کشور برای ساخت سیگارت استفاده نمی‌کنند.

بنا به ذائقه‌ای که از سنوات گذشته برای مصرف‌کننده به‌ وجود آمده بود ما فقط ۵۰ درصد از توتون‌های داخلی و ۵۰ درصد از توتون‌های وارداتی استفاده می‌کنیم که آن طعم و ذائقه را به مصرف‌کننده بدهد و مصرف‌کننده فراری نشود.

جالب است بدانید شرکت دخانیات با همه تشکیلاتی که دارد تا به امروز سهم ۱۰ ‌درصدی بازار را به خود اختصاص داده و ۹۰ درصد بازار مواد دخانی در اختیار بخش‌های خصوصی و کمپانی‌های خارجی است.

۹۰ درصد ذائقه مصرف‌کننده مواد دخانی به سمت توتون‌های خارجی است و اگر ما می‌خواهیم ذائقه را به سمت توتون‌های داخلی ببریم محکوم به شکست هستیم بنابراین فعلا مجبوریم تلفیق تولیدات داخلی و خارجی را برای جلب ذائقه مشتری تامین کنیم تا کم‌کم به سمت مصرف صددرصدی محصولات خودمان در تولید سیگار برسیم.

 

* در جا زدن صنعت دخانیات با صدارت مدیران غیرمتخصص

شرکت دخانیات پس از آنکه خصوصی شد، مدیران نامرتبط با این صنعت در سطح هیئت‌مدیره وارد شدند، ما سال‌ها مدیرانی در شرکت دخانیات ایران داشتیم که تخصص آنها امور دام یا ورزش، خودروسازی و کارخانجات الکترونیکی بود این افراد بر ما وارد شدند و اعضای هیئت‌مدیره به تناسب همان آقایان آمدند و نمی‌توانستند نگاه تخصصی به شرکت دخانیات داشته باشند این ایراداتی است که به شرکت دخانیات وارد و آسیب‌هایی که بنده به‌عنوان یک کارشناس در این صنعت مشاهده کردم.

آن زمان همراه خودشان یک تیم مدیریتی از بالا تا پائین آوردند، در مقاطعی؛ یکسری مدیران، آنقدر تندرو و سیاسی بودند که حتی مدیران استانی و ستادی را از بیرون سازمان دخانیات می‌آوردند مثلاً از اداره ورزش، کتابخانه‌ها یا غله که این موارد به صنعت دخانیات آسیب وارد می‌کرد.

سال ۱۳۹۸ یک اتفاق خوبی افتاد و آقای دکتر افضلی از بدنه شرکت دخانیات و از نیروهای باسابقه سکان مدیریتی این بخش را به‌ عهده گرفت و از بدنه تخصصی شرکت استفاده کردند و به تعداد کمتر از انگشتان یک دست نیرو از بیرون آوردند و مابقی بدون استثناء از بدنه داخلی بودند.

با تغییرات جدید در شرکت دخانیات رنگ‌وبوی تحول احساس شد و دیدیم که شرکت دخانیات حرکت رو به جلو می‌کند و نشانه‌های آن مشخص است، نتایج ریل‌گذاری‌ها بعد از یک‌سال دیده شد، معیشت پرسنل به‌کلی تغییر و بهبود پیدا کرد، به ‌ازای هر تولید پاداش و بهره‌وری سه ماهه به تولیدکنندگان داده شد، اشتغال افزایش پیدا کرد، سطح زیر کشت در برخی از محصولات افزایش یافت، تولید محصول استراتژیک شرکت دخانیات که سیگار است به‌ شدت زیاد شد و رکورد ۱۰ ‌ساله را شکست، افزایش دستمزد، توزیع بسته‌های معیشتی و کالاهای اساسی برای پرسنل، پاداش‌های بهره‌وری تولید برای پرسنل از اقدامات و رویکردهای خوب بودند که ایجاد شد.

 

* فارس: چه تعداد نیرو در شرکت دخانیات استان گلستان فعالیت می‌کنند؟

حمیدی: ۳۸۵ پرسنل دائم در مجموعه دخانیات استان گلستان فعالیت دارند در «۶ ماهه دوم سال» و فصل کار بالغ ‌بر ۸۰۰ نفر به این تعداد اضافه می‌شوند که جمعاً شمار نیروی انسانی دخانیات استان به یک‌هزار و ۲۰۰ نفر می‌رسد.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران برای اولین‌بار در تاریخ دخانیات کشور به این ۸۰۰ پرسنل پاره‌وقت نیز توجه کرد و بسته‌های معیشتی و کالایی به آن‌ها نیز تعلق گرفت، اگر اسم این کار را کمک مؤمنانه بگذاریم بزرگ‌ترین کمک مؤمنانه انجام گرفت و بزرگ‌ترین حمایت از پرسنل دخانیات شده ‌است، بسته معیشتی کالا، بسته معیشتی عیدانه، پک مواد بهداشتی، عیدی، پاداش پایان تولید برای افراد در نظر گرفته شد و به ‌ازای هر ماه کارکرد، یکصد هزار تومان به آنها اختصاص یافت که این میزان به‌ جز حقوق افراد بوده است.

* فارس: ریل‌گذاری و سیاست‌های جدید دخانیات چه منافی را برای استان گلستان داشته و چه توسعه‌ای رقم زده است؟

حمیدی: بنده توفیق این را داشتم که بهمن ۱۳۹۸ مدیر مجتمع دخانیات استان شوم، سابقه بدو استخدام را در این استان دارم، اصالتاً گلستانی هستم، دو سال هم به استان مازندران منتقل شدم، آخرین مسولیت بنده در استان گلستان معاونت اداری‌مالی دخانیات بود، دو سال در استان مازندران مشاور مدیر بودم و با سمت سرپرستی به استان گلستان برگشتم، در یک‌سال و یک‌ماهه دوران مدیریتی که در دخانیات استان دارم اتفاقات خوبی حاصل شد.

بعد از دوران رکود خصوصی دخانیات یک اتفاق خوشایند افتاد، امسال رکورد هفت سال گذشته را در تولید توتون شکستیم، دخانیات استان گلستان در سه حوزه کشاورزی، صنعت، بازرگانی و فروش فعالیت می‌کند، در حوزه کشاورزی وظیفه ما است که بر حسب نیاز و برنامه‌ای که شرکت دخانیات اعلام می‌کند در زمینه کشت توتون با کشاورزان قرارداد ببندیم و توتون مورد نیاز را تامین کنیم.

استان گلستان از سنوات دور قطب کشاورزی توتون بود، در سنوات گذشته نزول داشتیم، سال ۱۳۹۸ حدود ۳ هزار و ۵۰۰ تن قرارداد بستیم، آن‌قدر وضع خوب بود که کشاورزان با این‌که با دخانیات قرارداد بسته بودند و نهاده را از شرکت دخانیات گرفتند اما محصول توتون خود را به ما ندادند و به بخش‌های خصوصی دادند، بخش خصوصی احساس خطر کردند که دخانیات با این قدرت وارد عرصه شده و آن‌ها بازار را از دست می‌دهند بنابراین با قیمت بالاتری توتون را از کشاورزان خریدند، کشاورز هم به دنبال پول نقد است، ما هم کشاورزان را اذیت نکردیم و علیه آن‌ها اقدام قانونی انجام ندادیم و سدی مقابل آن‌ها نشدیم.

 

95 درصد توتون باسما کشور در گلستان تولید می‌شود

* فارس: چه ارقامی از توتون در استان گلستان کشت می‌شود؟

حمیدی: ما سه رقم از محصول استراتژیک توتون را در استان تولید می‌کنیم، ارقام «ویرجینیا، بارلی، باسما» که رقم توتون «باسما» برای ما خیلی حائز اهمیت است، کشت کم‌بازده ولی باکیفیت دارد، ارقام «ویرجینیا و بارلی» محصول پربازده هستند در هر هکتار سطح زیر کشت ۳ تن محصول می‌دهند، از لحاظ کیفی پایین‌تر از رقم باسما هستند.

امسال تمرکزمان را روی محصول باسما گذاشتیم برای اینکه محصول بومی استان گلستان است، ۹۵ درصد توتون باسما کشور در گلستان تولید می‌شود، پنج درصد این محصول در مازندران و ارومیه تولید می‌شود.

موضوع مهمتر این‌که تنها کارخانه فرآوری توتون در استان گلستان استقرار دارد، طبیعی است که به این محصول بیشتر توجه شود، چراکه اشتغال را تقویت و چرخ کارخانه را به حرکت درمی‌آورد.

محصولات ویرجینیا و بارلی صرفاً بومی استان نیستند و علاوه در گلستان، در گیلان، کردستان و ارومیه نیز این ارقام تولید می‌شود و فرآوری آن صرفا در استان مازندران انجام می‌شود لذا روی این ارقام تمرکز نکردیم و به سمت تقویت تولید باسما رفتیم در این زمینه موفق هم شدیم، برای نخستین‌بار طی هفت سال گذشته توانستیم رکورد تولید توتون رقم باسما را از مزرعه داشته ‌باشیم.

 

سال جاری یک‌هزار تن توتون رقم باسما از مزارع گلستان برداشت شد، که ۴۰ درصد نسبت ‌به سال گذشته رشد داشتیم، عملکرد استان در تولید باسما در سال ۱۳۹۸ حدود ۶۰۰ تن بود. در درازمدت اگر بخواهیم مقایسه کنیم یک رکورد هفت ساله را در میزان تولید شکستیم، به واسطه کارخانه قرق که تنها کارخانه فرآوری این محصول است، مدت‌زمان فعالیت در کارخانه بیشتر شد، درصد اشتغال آن افزایش پیدا کرد و پرسنل بیشتری مشغول به فعالیت شدند.

روزانه 15 هزار تن توتون در گلستان فرآوری می‌شود/ تولید 510 میلیون نخ سیگار در گلستان

در کارخانه دخانیات قرق ۳۵۰ نیروی حجمی و ۱۵۰ نفر نیروی دائم فعالیت دارد و مجموعا ۵۰۰ نفر در کارخانه قرق مشغول کار هستند، خطوط تولید کارخانه قرق ۱۲ تایی و ظرفیت آن روزانه ۱۵ تن است، علی‌رغم شرایط کرونایی اما کارخانه با ظرفیت بالا فعال بود و فعالیت پرسنل براساس رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام گرفت.

در کارخانه فرآوری نیز این رکورد بعد از هفت سال شکسته شد بالاترین میزان استحصال یا فرآوری توتون باسما را بعد از هفت سال در این کارخانه داشتیم، در کنار کارخانه فرآوری که در قرق داریم یک کارخانه تولیدی سیگار با برند تیر پنج‌ستاره داریم در این‌جا نیز همت مثال‌زدنی پرسنل و همکاران ما باعث شد بعد از ۹ سال از تاسیس این کارخانه «که در سال ۱۳۹۱ ساخته شد و به بهره‌برداری رسید» ما امسال رکورد بزنیم و تولید ۵۱۰ میلیون نخ سیگار را داشته ‌باشیم، در حالی که طی سال‌های گذشته ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیون نخ سیگار تولید می‌شد.

 

پرسنل در شرایط کنونی تا ساعت ۲۱ الی ۲۲ شب کار می‌کنند و تمام تلاش آن‌ها این است که برنامه پیش‌بینی‌شده تولید محقق شود، رکورد ۹ ‌ساله تولید سیگار در گلستان شکسته شد، برنامه ما در سال ۱۳۹۹ تولید ۵۱۰ میلیون نخ سیگار بود که پیش‌بینی می‌شود این عدد به تولید ۵۲۰ میلیون نخ سیگار برسد.

* فارس: در زمینه فروش توتون و مواد دخانی چه اقداماتی انجام دادید؟

حمیدی: برای ما خیلی حائز اهمیت است که بعد از این ‌همه تولید و فعالیت محصولات خودمان را به فروش برسانیم، گلستان در فروش توتون تولیدی؛ رشد ۴۰ ‌درصدی نسبت ‌به سال گذشته را تجربه کرد و به نسبت سال ۱۳۹۷ حدود ۷۰ درصد رشد داشته است و همه این‌ها نتایج زحمات کارکنان دخانیات است.

باعث افتخار است در سال ۱۳۹۹ که به نام «جهش تولید» از سوی مقام‌ معظم رهبری نام‌گذاری شد با افتخار اعلام کنیم که دخانیات گلستان در سه حوزه تولیدی جهش تولید را به ‌معنای واقعی انجام داد که با یک کار جهادی این اتفاق صورت گرفت.

در تولید توتون باسما استحصال و فرآوری تیپ‌های شرقی در تولید سیگارت تیر پنج‌ستاره که برند استان گلستان است جهش تولید داشته و رکورد استان را شکستیم.

 

* فارس: به نظر شما جهش تولید در محصول توتون و مواد دخانی آیا دعای خیر مردم را پشت سر شما و مجموعه دخانیات دارد؟

حمیدی: ببینید یک واقعیت مصرف در جامعه وجود دارد ما اگر سهم ۱۰ ‌درصدی خودمان را ۱۵ درصد و ۲۰ درصد نکنیم کمپانی‌های خارجی از ما می‌گیرند، بخواهیم یا نخواهیم این اتفاق می‌افتد.

سرانه مصرف سیگار در کشور ۷۰ میلیارد نخ است که از این میزان ۷ میلیارد نخ تولید داریم، شما کمتر در دستان افراد سیگاری برند ایرانی می‌بینید اکثرا مارک‌های خارجی است.

صنعت دخانیات کشور باید حمایت شود، یا این واقعیت مصرف نباید وجود داشته باشد که ما دراین‌باره بحثی نداریم و نهادهای متولی افراد دیگری هستند وزارت بهداشت، وزارت صمت می‌توانند در این زمینه ورود کنند.

* واقعیت غیرقابل انکار مصرف سیگار/ دخانیات سومین صنعت پول‌ساز

ما می‌گوییم واقعیت مصرف سیگار در جامعه وجود دارد و سال‌هاست این اتفاق می‌افتد و غیرقابل‌انکار است با از بین رفتن صنعت دخانیات، صنعت کشاورزی هم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و ۱۰ هزار کشاورز بیکار می‌شوند.

صنعت دخانیات، بسیار بزرگ، ارزآور و سودآور در کل کشورهایی است که توانایی تولید آن را دارند کشورهای ترکیه، برزیل و زیمبابوه که صنایع دخانی عالی دارند، روسیه هم به‌عنوان پرمصرف‌ترین کشور سیگار در جهان است چرا ما نباید در این بازارها حضور داشته باشیم؟.

گرچه نگاه منفی تولید سیگار در جامعه وجود دارد ولی ما همیشه در تبلیغ کارمان به محصولات توتون اشاره داریم، توتون به نوبه خودش کاملاً ضرر ده نیست، مصارف دارویی هم دارد و از این ماده به‌عنوان مُسکن هم استفاده می‌شود.

یک سی‌سی و یا یک قطره نیکوتین ۱۰۰ میلیون تومان ارزش دارد، ولی ما در این صنعت ضعیف هستیم چون نمی‌گذارند، صنعت دخانیات مافیای بسیار بزرگی دارد، جزو دومین و یا سومین صنایع ارزآور و پول‌ساز کشورها بعد از نفت و پتروشیمی است ولی آن‌قدر مافیای قوی در این زمینه وجود دارد که اجازه نمی‌دهند اذهان عمومی نسبت ‌به آن آشنا شود ما هم در سال‌های گذشته شاید به نوعی اسیر و قربانی شرکت‌های مافیایی شدیم.

به‌راحتی سیگارهای خارجی در بازار ما جولان می‌دهد ولی اگر برخورد با قاچاق به عهده دخانیات بود، جلوی این‌ها را می‌گرفتند و سیگار خودمان را در کشور رونق می‌دادیم.

*فارس: گردش مالی تولید مواد دخانی در سطح استان گلستان چقدر است؟

حمیدی: توتون ماده اولیه محصول دخانی است، امسال در استان گلستان ۸۰ میلیارد تومان توتون از کشاورزان گلستانی خریداری شد، این رقم بودجه‌ای است که بابت خرید محصولات توتونی به استان داده‌ شده است، در کنار آن فروش مواد دخانی هم داریم که در این زمینه هم گردش مالی وجود دارد، ماهانه ۳ میلیارد تومان و سالانه حدود ۴۰ میلیارد تومان گردش مالی ایجاد می‌کند، برای فرآوری نمی‌توانیم قیمت بگذاریم برای اینکه محصولات ما فروخته نمی‌شود،گردش مالی محصولی که در استان تولید می‌شود در زنجیره تامین و تبدیل به مواد دیگری تبدیل می‌شود.

گردش مالی 200 میلیارد تومانی سالانه دخانیات در گلستان

برای تولید سیگارت فرایند اولیه را انجام می‌دهیم و فرایند ثانویه در جای دیگری انجام می‌شود تقریباً برای استان ما با هزینه‌های جاری و پرسنلی سالانه ۲۰۰ میلیارد تومان گردش مالی داریم.

* فارس: مشکل صنعت دخانیات استان گلستان چیست؟

حمیدی: یکی از مشکلاتی که صنعت دخانیات استان با آن مواجه است عدم شناخت کافی مسوولان نسبت ‌به صنعت دخانیات است، ما صنعت دخانیات هستیم و باید از مزرعه تا محصول یک چرخه‌ای را تامین کنیم و این توازن به‌خوبی برقرار شود که به چه اندازه این محصول تهیه و با چه قیمتی تولید و با چه قیمت تحویل مصرف‌کننده قرار بگیرد تا صرفه اقتصادی داشته باشد.

صنعت دخانیات در رسته مواد غذایی دیده ‌شده است و مواد دخانی تغذیه بدن افراد سیگاری محسوب می‌شود.

نگاه منفی جامعه به صنعت دخانیات وجود دارد؛ ما دلال فروش نیستیم ما صنعت دخانیات را به چرخه در آوردیم، اگر این صنعت نباشد کشاورزی توتون نیست و سیگار تولید نمی‌شود، آن‌وقت تولیدِ جانشین، جای آن را خواهد گرفت.

*مسوولان گلستان اعتقادی به صنعت دخانیات ندارند

مشکل بعدی که استان مبتلاءبه آن است و طی سال‌های گذشته ضعیف عمل کرد توجه به توسعه صنعت دخانیات بوده ‌است، ما می‌توانیم از امتیازاتی که استان دارد با وجود نمایندگان و سایر مسوولان در راستای توسعه این صنعت گام برداریم ولی همین نگاه منفی و عدم شناخت کافی باعث شده که مسوولان در راستای حمایت از این صنعت تلاش نکنند.

 

در سال ۱۳۸۸ تجربه صنعتی شدن را فقط توانستیم ادامه دهیم که کارخانه سیگارت را در استان راه‌اندازی کردیم، گرم‌خانه‌های متمرکز را آوردیم، اشتغال را ایجاد کردیم، این صنعت را توسعه دادیم، هم‌اکنون می‌توانیم دو خط تولید سیگارت دیگر به ظرفیت استان اضافه کنیم اما به هر مسوول سیاسی استان گفتیم می‌گویند که سیگار هم می‌شود صنعت؟

این صنعت اشتغالزا است، ۲۰ اشتغال مستقیم و ۲۰۰ اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌کند ترابری و حمل‌ونقل دارد، کارگری دارد، کشاورز توتون بیشتری تامین می‌کند، بنده فکر می‌کنم مسوولان استانی ما تعامل و شناخت خوبی نسبت‌به صنعت دخانیات نتوانستند ایجاد کنند به‌سبب همان نگاه‌های منفی که جامعه و مسوولان دارد از آن فراری هستند و این فرصت را برای مافیا فراهم کرده که با قدرت در این عرصه جولان دهند. مافیا در این صنعت ناشناخته هستند ولی اثرات آن در جامعه قابل‌ لمس است.

دو کمپانی بزرگ در ایران به نام‌های بی‌آی‎تی و جی‌تی‌آی هستند این شرکت ۵۰ درصد سهم بازار ایران را دارد، می‌خواهند بررسی کنند که صنعت دخانیات را بشناسند، می‌آیند یقه دخانیات ۱۰ ‌درصدی را می‌گیرند ولی با مافیای دخانیات کاری ندارند و انگ ناکارآمدی و سوءمدیریت به آنها نمی‌زنند ولی به شرکت دخانیات به‌راحتی این موضوعات را نسبت می‌دهند.

یکی از عمده‌ترین مشکلات ما این است که عدم شناخت و عدم تعامل وجود دارد اگر این صنعت حمایت شود جای رشد بسیار خوبی خواهد داشت.

انتهای پیام/83001

 

منبع: فارس

کلیدواژه: گلستان توتون رکورد هفت ساله گردش مالی 200 میلیارد تومان دخانیات گلستان دخانیات استان گلستان صنعت دخانیات استان گلستان میلیون نخ سیگار شرکت دخانیات کارخانه فرآوری میلیارد تومان تولید می شود واقعیت مصرف تولید سیگار تولید توتون مصرف کننده مواد دخانی خصوصی سازی سال گذشته جهش تولید گردش مالی سیاست ها استان ما هفت سال یک هزار سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۲۱۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیفیت‌سنجی بیش از ۳۵ هزار تُن انواع کود وارده به استان گلستان

سید صمد ضیائی در خصوص نظام کنترل کیفیت کود‌های وارداتی و تولید داخل توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور گفت: علاوه بر آنکه ثبت کود توسط مؤسسه تحقیقات آب و خاک انجام می‌شود، طرحی در کل کشور ازسوی دفتر مرکزی این شرکت به اجرا گذاشته می‌شود تا کل فرآیند را تحت کنترل درآورد.

وی افزود: پارسال از ۱۹۲ پارت، درمجموع ۳۵ هزار و ۷۲۵ تُن انواع کود‌های ازته، فسفاته و پتاسه توسط تیم نمونه برداری انجام و نمونه پس از پلمپ به مرکز تحقیقات کاربردی نهاده‌های کشاورزی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور ارسال شد.

ضیائی به بیان اهمیت نظام کنترل کیفی نهاده‌های کشاورزی در این شرکت تاکید کرد: با این روش خواهیم فهمید که کودشیمیایی در کجا تولید، توزیع و به چه ترتیبی حمل می‌شود، تا اثرات مثبت آن بتواند به همه بهره‌برداران تعمیم داده شود.

وی گفت: این نظام همچون گواهی‌های ایزو که کاملاً استاندارد هستند، کمک می‌کند تا محموله‌های کودی، در صحت و سلامت تولید شود و سپس به دست بهره‌برداران برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور
  • ویپ های ۲ میلیون تومانی در کشور/ چرا سیگارهای الکترونیک در ایران ممنوع نمی شود؟!
  • شرکت مگاموتور در تولید روزانه انواع پیشرانه رکورد زد
  • گردش مالی اوراسیا از مرز ۸.۷ میلیارد دلار عبور کرد
  • رونمایی از برات الکترونیک زنجیره تامین مالی
  • «اشتغال تخصصی و گردش مالی» نوع تقسیم‌بندی دانش‌بنیان‌ها و حمایت‌ها را مشخص می‌کند/ سازوکار‌های حمایتی متناسب‌تر شدند + فیلم
  • برات الکترونیک زنجیره تامین مالی رونمایی شد
  • امیدی که در «هفت‌تپه» زنده شد
  • کیفیت‌سنجی بیش از ۳۵ هزار تُن انواع کود وارده به استان گلستان
  • سابقه چندساله رشد تولید با مشارکت مردم در صنعت نفت