Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس ـ همدان: طرح «شهید سلیمانی» در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری و پیرو تفاهم‌نامه سازمان بسیج مستضعفین و وزارت بهداشت، در سه حوزه مراقبت، حمایت و نظارت با هدف قطع زنجیره ویروس کرونا از اواخر آبان‌ماه سال جاری در نقاط مختلف کشور آغاز شد.

در این طرح کارمندان ادارات، سپاه، بسیج اقشار، هلال‌احمر و اورژانس، سازمان‌های مردم‌نهاد، سفیران سلامت، اصحاب رسانه، فرمانداران، شهرداران، بخشداران و دهیاران و در یک کلام آحاد جامعه در یک پایگاه جهادی و در یک صف مشترک برگرفته از روحیه جهادی سردار «قاسم سلیمانی» برای دفاع از سلامت مردم و به خصوص حمایت از مبتلایان به کرونا به مبارزه با این ویروس منحوس به میدان آمدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرح «شهید سلیمانی» نمونه مشخصی از جلب مشارکت مردم، هماهنگی بین بخشی، برنامه‌ریزی بر اساس نیاز محلات و استفاده بهینه از توان نظام شبکه‌های بهداشتی درمانی کشور  است که بدون شک شرط موفقیت این طرح تمرکز بر ویروس و ارائه خدمات فعال و خانواده‌محور بوده است.

این طرح جهادی در استان همدان نیز به مانند سایر نقاط کشور به صورت محله‌محور و در نهایت خانه به خانه اجرایی شد که اثرات خوب و قابل توجهی داشت، دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا و بسیج در راس تمام این اقدامات بودند که در این راستا به سراغ مسوولان این دو مجموعه رفتیم تا بیشتر از اقدامات بدانیم.

پوشش ۵۰ درصدی حمایت از گروه‌های در معرض خطر

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا قطع زنجیره انتقال ویروس با افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، رهگیری و رصد فعال حداقل به میزان ۸۰ درصد در یک ماه و ۹۰ درصد در سه ماه، کاهش بستری حداقل به میزان ۳۰درصد در یک ماه و ۵۰ درصد در سه ماه، کاهش مرگ حداقل به میزان ۱۰ درصد در یک ماه و ۴۰ درصد در سه ماه، پوشش حمایتی از گروه‌های در معرض خطر به میزان ۵۰ درصد در یک ماه و ۹۰ درصد در سه ماه را از اهداف طرح برشمرد.

منوچهر کرمی بیان کرد: ارائه مراقبت‌ها و خدمات ضروری بهداشتی به صورت حضوری و غیرحضوری و شناسایی زودهنگام کووید-۱۹ و افراد در معرض تماس نزدیک در خانواده و محل کار، قرنطینه خانگی و غیرخانگی و مراقبت از گروه‌های در معرض خطر، توسعه درمان سرپایی و ارتقای کیفیت مراقبت‌های بستری از سیاست های این طرح است.

وی به تشدید نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی و اعمال قانون، تست گسترده، هدفمند و هوشمند در این طرح اشاره کرد و گفت: بیماریابی فعال، قرنطینه و رهگیری هوشمند، آموزش و فرهنگ‌سازی حفاظت از گروه‌های آسیب‌پذیر شامل سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای تعیین و اعلام هوشمند و هدفمند محدودیت‌ها و تقویت فرایند درمان سرپایی و کاهش حداکثری موارد بستری از راهبردهای پیش‌بینی شده بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا یادآور شد: در این طرح جداسازی بیماران در خانه، بیمارستان و نقاهتگاه، رهگیری بیماران و افراد دارای تست مثبت و افراد مشکوک و نیز تماس نزدیک، محدودسازی تردد افراد بیمار و تست مثبت و جداسازی یا قرنطینه خانگی و غیرخانگی مدنظر قرار گرفته است.

حفاظت از گروه‌های آسیب‌پذیر در طرح شهید سلیمانی

وی با اشاره به اینکه در راستای حفاظت از گروه‌های آسیب‌پذیر شامل سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای داروهای مورد نیاز بیماران مبتلا به بیماری زمینه‌ای تامین شده است افزود: انجام تست در منزل، تامین خدمات مورد نیاز سلامت در خانه و  حمایت معیشتی، فرهنگی، معنوی و تامین وسایل حفاظت فردی از دیگر موارد مورد توجه بوده است.

کرمی با تاکید به شناسایی نقاط تجمع و اعمال محدودیت تردد به این نقاط افزود: شناسایی و دسته‌بندی به روز شهرستان‌های با احتمال بالای انتقال بیماری، برنامه‌ریزی دقیق برای اعمال محدودیت‌های هوشمند در تعطیلات و تعطیلی فعالیت‌های شغلی با احتمال افزایش انتقال بیماری حائز اهمیت بوده است.

وی به سازماندهی تیم‌های اجرایی به عنوان بازوی اجرایی کمیته محله و مسؤول اجرای برنامه‌ها  شامل تیم‌های مراقبتی، حمایتی و نظارتی اشاره کرد و گفت: تیم‌های مراقبتی با مشارکت اقشار بسیج، سازمان‌های مردم نهاد به منظور شناسایی و مراقبت افراد در معرض تماس نزدیک، تیم‌های دو نفره با مشارکت سفیران سلامت خانوار، رابطان سلامت محله تشکیل داده و زیر نظر پزشک مرکز خدمات جامع سلامت منطقه فعالیت دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با اشاره به اقدام تیم‌های حمایتی مکلف به توزیع کمک‌های مردمی و سازمان‌ها و نهادها در بین جمعیت آسیب‌پذیر و در معرض خطر بالا افزود: تیم‌های نظارتی دیگری برای نظارت از مراکز ارائه خدمات، تهیه و توزیع مواد غذایی و واحد های صنفی تشکیل شدند.

وی به اشاره به فعالیت سامانه تلفنی۴۰۳۰ راهنما و آموزش دهنده مردم در حوزه پیشگیری و مراقبت فردی، مراقبت‌های لازم برای مادران باردار، سلامت روان، تغذیه سالم در دوران کووید-۱۹ و اطلاع‌رسانی مراکز اختصاصی کرونا گفت: فعالیت بهورزان در جمعیت روستایی و  مراقبین سلامت در پایگاه‌های سلامت در شهر نیز تعریف شده است.

کرمی با بیان اینکه بهورز و مراقب سلامت به محض اطلاع از مثبت شدن تست کووید-۱۹ هر فرد از جمعیت زیر پوشش خود از طریق سامانه‌های پرونده الکترونیک سلامت باید با فرد مذکور تماس گرفته، از رعایت جداسازی، قرنطینه خانگی و غیر خانگی اطمینان یابد خاطرنشان کرد: از این طریق توصیه‌های بهداشتی مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی ارائه و با اطلاع‌رسانی به تیم های مراقبت هماهنگی رهگیری افراد در معرض تماس نزدیک انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در صورت تامین تست‌های سریع باید از افراد علامت‌دار در معرض تماس نزدیک در درب منزل تست صورت گیرد و نتیجه در همان زمان اعلام شود تا از تردد افراد مشکوک به کرونا در سطح شهر جلوگیری شود گفت: افراد نیازمند دریافت خدمات بیمارستانی با هماهنگی اورژانس پیش بیمارستانی (۱۱۵) به بیمارستان‌های منتخب کووید-۱۹ ارجاع داده می‌شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا یادآور شد: بیمارانی که داروی سرپایی مطابق پروتکل کشوری دریافت می‌کنند نیز باید وضعیت آنها ۶ بار در طول ۱۴ روز توسط بهورز یا مراقب سلامت به صورت تلفنی پیگیری تا از رعایت جداسازی و قرنطینه خانگی اطمینان یابیم.

طرح شهید سلیمانی اقدام بزرگ بسیج

جانشین فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان نیز با بیان اینکه اجرای طرح "شهید حاج قاسم سلیمانی" از اقدامات بزرگ بسیج است که طی آن غربالگری به شکل جدیدتر و به صورت محله‌محور، خانه پایه و با هماهنگی علوم پزشکی انجام می‌شود اظهار کرد: در این طرح در محلات با هماهنگی مراکز بهداشت کار اساسی برای قطع زنجیره کرونا شکل گرفت.

سردار مهدی فرجی با اشاره به شناسایی مبتلایان در حمایت، مراقبت و پیگیری و نظارت تا پایان قرنطینه و عدم حضور آنها در اجتماعات محل گفت: می‌توانیم از طرح شهید سلیمانی در قطع زنجیره کرونا همچنان بهره‌مند شویم و استفاده از ظرفیت بسیج در اجرای آن قابل توجه است.

وی با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از نیروهای بسیج در اجرای طرح "شهید حاج قاسم سلیمانی" آموزش دیده‌اند افزود: در این طرح هر گروه با ۱۵ نفر شامل یک پزشک، چهار پرستار و ۱۰ نیروی بسیجی آموزش دیده فعال هستند.

جانشین فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان با اشاره به اینکه در قالب طرح شهید سلیمانی خانواده‌های آسیب دیده از کرونا توسط گروه‌ها کمک می‌شوند خاطرنشان کرد: تهیه مواد غذایی، لوازم بهداشتی و حتی مراقبت از افراد مسن در اجرای این طرح پیش‌بینی شده بود.

وی با تأکید بر اینکه در استان همدان به لحاظ نگاه و رویکرد مسؤولان به خوبی از ظرفیت بسیج استفاده شده است یادآور شد: توجه ویژه و اعتماد به جایگاه بسیج در استان وجود دارد البته ظرفیت بسیج بیش از این است.

 فرجی با بیان اینکه اگر مسؤولان بخواهند از ظرفیت بسیج در سایر مباحث نیز استفاده کنند این ظرفیت وجود دارد اظهار کرد: بسیج در هر عرصه‌ای ورود کرده موفق بوده چراکه ورود به تمام عرصه‌ها بدون نگاه مادی بوده است.

فعالیت ۶ هزار و ۴۹۲ نفر جهادگر در طرح شهید سلیمانی

جانشین فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان با اشاره به خدمات درمانی و بهداشتی گروه‌های جهادی در طرح شهید سلیمانی نسبت به مقابله با ویروس کرونا گفت: در این طرح یک‌هزار و ۵۴۸ گروه جهادی حضور داشتند و تعداد جهادگران ۶ هزار و ۴۹۲ نفر بودند.

وی با بیان اینکه تعداد جهادگران در تغسیل و تدفین فوتی‌های کرونایی ۱۰۵ نفر بودند افزود: ۱۸۲ جهادگر عمومی در بیمارستان‌ها فعالیت داشتند.

فرجی با اشاره به فعالیت ۸۵ پزشک، ۴۲۷ پرستار و یک‌هزار و ۱۱ بهورز عنوان کرد: ۲۸۳ ایستگاه سلامت فعال بوده و ۲ هزار و ۱۵۳ نقطه نیز ضدعفونی شده است.

وی تعداد کارگاه تولید ماسک را ۴۸ مورد دانست و گفت: ۶۴۴ هزار و ۹۵۰ عدد ماسک تولید و ۳۲۸ هزار و ۴۴۰ عدد ماسک توزیع شده است.

جانشین فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان با اشاره به نهضت کمک مومنانه در طرح شهید سلیمانی و خدمات حمایتی و معیشتی که ۵ هزار و ۵۵۱ بیمار کرونایی توسط بسیج شناسایی شده است گفت: ۱۷ هزار و ۶۴ سبد معیشتی در قالب این طرح توزیع شده است.

وی از توزیع ۳ هزار و ۷۳۵ بسته کمک آموزشی و لوازم‌التحریر سخن گفت و افزود: ۲ هزار و ۴۸۰ پوشاک و کفش بین نیازمندان توزیع شده است.

ایجاد ۸۸۲ شغل در طرح شهید سلیمانی

فرجی با بیان اینکه ۳۸ هزار و ۳۹۴ بسته بهداشتی، ۴ هزار و ۶۴۷ قلم دارو و ۱۲۵ عدد تجهیزات پزشکی توزیع شده است، به توزیع ۴۸ سری جهیزیه و آزادسازی ۳ زندانی اشاره کرد و گفت: ۶۱ هزار و ۴۵ خدمت آموزشی (نفرساعت) ارائه شده و برای ۸۸۲ نفر اشتغال ایجاد شده است.

وی با اشاره به ۸۵ مورد احداث، مرمت و بازسازی مسکن محرومان؛ در اهمیت طرح شهید سلیمانی بیان کرد: وقتی حرکات همه با هم هم‌راستا شود که هم کادر بهداشت و درمان در میدان حضور داشته باشند و هم نیروهای مردمی و بسیج خوب همکاری کنند، موفقیت‌های خوبی را تجربه می‌کنیم که امروز این موفقیت را خوشبختانه می‌بینیم.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی همدان هم که مسؤولیت کمیته اجرایی طرح شهید حاج قاسم سلیمانی همدانی را برعهده دارد با بیان اینکه تمرکز ما در طرح شهید سلیمانی بر حوزه پیشگیری از کروناست و در سه سه فاز اصلی مراقبت، حمایت و نظارت اجرایی می‌شود اظهار کرد: در طول یک سال گذشته بسیجیان جامعه پزشکی با شروع بیماری منحوس کرونا با ایمان به خدا و عشق به مردم، خطرات را به جان خریده‌اند تا مردم در این عرصه آسیب کمتری ببینند.

حمید بهرامی‌خو گفت: با طراحی طرح شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، نخبگان بسیجی جامعه پزشکی به مبارزه و مقابله با این ویروس منحوس در کوچه‌ها و محله‌ها پرداختند که شاهد تاثیر بسزایی در کنترل این بیماری بوده‌ایم.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای بسیج جامعه پزشکی از شهدای بهداری دفاع مقدس و جبهه مقاومت تا شهدای مدافع سلامت عنوان کرد: مدافعان سلامت طی یک سال اخیر با بذل جان خود از خاکریزهای سلامت صیانت کرده‌اند که قدردان زحمات آنها هستیم.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان بیان کرد: از خداوند منان درخواست داریم با همدلی و همراهی مردم استان و پرسنل حوزه سلامت، شاهد ریشه‌کنی بیماری منحوس کرونا باشیم.

انتهای پیام/89026/

منبع: فارس

کلیدواژه: سلامت سازمان بسیج منوچهر کرمی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا طرح سردارسلیمانی جانشین فرمانده سپاه انصارالحسین طرح شهید سلیمانی حاج قاسم سلیمانی درصد در یک ماه درصد در سه ماه قرنطینه خانگی توزیع شده استان همدان جامعه پزشکی معرض خطر قطع زنجیره ظرفیت بسیج آسیب پذیر کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۲۲۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردمی کردن بازسازی عتبات، ایده‌ شهید حاج قاسم سلیمانی بود

ایسنا/کرمان مدیرعامل مجمع خیّران حرم‌ساز کشور گفت: در طول تاریخ همواره اسم سلاطین و پادشاهان در عرصه‌های بازسازی عتبات ثبت شده اما به همت شهید حاج قاسم سلیمانی امروز حرم‌های مطهر شیعیان با رویکرد مردمی در حال توسعه و بازسازی هستند.

احمدرضا عاملی امروز هشتم اردیبهشت ماه در جمع اعضای هیئت مدیره مجمع خیّران حرم‌ساز استان کرمان اظهار کرد: کرمان سرمایه‌های معنوی عظیمی دارد که به فعلیت درآمده و بر اساس تفکر شهید حاج قاسم سلیمانی پیش رفته است.

وی با بیان این نکته که برخی شهرها به عناوینی مشهورند مانند اصفهان که به پایتخت فرهنگی ایران و شیراز به پایتخت شعر و ادب معروف است، افزود: طی بازدیدی که از نمایشگاه خدمات استان کرمان در بازسازی عتبات داشتم، من فکر می‌کنم کرمان پایتخت عشق و ارادت به ائمه علیهم‌السلام است.

عاملی، این توفیق را نتیجه‌ تفکر شهید سلیمانی در بحث مردمی کردن بازسازی عتبات دانست و گفت: در طول تاریخ همواره اسم سلاطین و پادشاهان در عرصه‌های بازسازی عتبات ثبت شده اما به همت شهید حاج قاسم سلیمانی امروز حرم‌های مطهر شیعیان با رویکرد مردمی در حال توسعه و بازسازی هستند.

وی تاثیرات وسیع شهید سلیمانی را در عرصه‌های مختلف به ویژه عتبات عالیات، شگفت‌انگیز برشمرد و بیان کرد: حاج قاسم از سال ۱۳۸۳ محوریت بازسازی حرم مطهر ائمه علیهم‌السلام را از دوش سلاطین برداشته و بر دوش مردم گذاشت.

رئیس مجمع خیّران حرم ساز کشور افزود: بحث نذورات برای بازسازی عتبات، جنبه‌ فرهنگی هم دارد چرا که معتقدیم هر کس برای این کار مراجعه می‌کند، مورد عنایت ائمه علیهم‌السلام قرار گرفته است.

عاملی در ادامه تصریح کرد: محبت به اهل بیت علیهم‌السلام فقط به ذکر و گفتن صلوات نیست، بلکه خدماتی هم که به آستان ائمه(علیهم السلام) می‌شود، ذکر است.

وی افزود: نگاه حاج قاسم به مردم، نگاه به گنجینه بود و مجمع خیّران حرم‌ساز نیز تشکیلاتی مردمی است و همین خصیصه، پشتوانه‌ آن است.

عاملی بیان کرد: در راستای هرچه بیشتر مردمی کردن توسعه و بازسازی عتبات، مجمع خیّران و کانون‌های حرم‌ساز راه‌اندازی شده است.

رئیس مجمع خیّران حرم ساز کشور تاکید کرد: شهید حاج قاسم سلیمانی عتبات را بستر تمدن اسلامی می‌دانست و در همین راستا برای توسعه و بازسازی آن تلاش می‌کرد.

در این نشست محمد سلطان‌زاده مدیرعامل مجمع خیران حرم‌ساز استان کرمان طی سخنانی اظهار کرد: هدف از تشکیل کانون‌های خیّران حرم‌ساز علاوه بر جمع‌آوری نذورات، ترویج و نشر فرهنگ حسینی، زینبی و عاشورایی است.

وی راه‌اندازی کانون‌های فوق را زمینه‌ساز جذب خادمان ائمه علیهم‌السلام و فعالیت در راستای ایجاد شور و نشاط در جامعه، جذب نذورات و هدایای مردمی و شناسایی خیّران و ساماندهی آن‌ها دانست.

سلطان‌زاده از فعال شدن ۱۰۰ کانون ۲۲ نفره در استان کرمان خبر داد و گفت: از ابتدای سال‌جاری ۳۰ کانون در حال جمع‌آوری و واریز وجوهات هستند.

وی دولتی نبودن این طرح را مورد تاکید قرار داد و افزود: این طرح در ارتباط چهره به چهره و رفاقتی در حال پیشبرد است.

در ادامه جانشین مدیرعامل مجمع خیران استان کرمان نیز طی بیاناتی از راه‌اندازی ۴۶ کانون خیرین حرم‌ساز در شهرستان کرمان خبر داد و افزود: با شناسایی فعالان اجتماعی و جذب و توجیه آن‌ها، کانون‌ها راه‌اندازی و فعال می‌شوند.

اکبر یزدی‌زاده اضافه کرد: هر کانون حداقل ۲۲ و حداکثر ۳۰ عضو دارد که هر یک از اعضا متعهد می‌شوند ماهانه حداقل ۵۰ هزار تومان به حساب ستاد توسعه و بازسازی عتبات واریز و فیش آن را به مسئول کانون ارائه کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • واکسیناسیون ۲۶ هزار رأس دام سبک و سنگین در مناطق محروم چهارمحال و بختیاری
  • قدرت امروز ایران به دلیل روحیه استکبارستیزی و مقاومت ملت ایران است
  • نقش روحیه بسیجی و استکبارستیزی در صدور انقلاب اسلامی
  • مردمی کردن بازسازی عتبات، ایده‌ شهید حاج قاسم سلیمانی بود
  • بسیج همراه مردم در جبران خسارت های سیل
  • امداد رسانی گروه‌های جهادی بسیج در سیل بم
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • گشایش دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری
  • شهید مهدی شاه آبادی نمونه مدیر جهادی دهه ۶۰ + فیلم
  • معلم تراز در جمهوری اسلامی باید روحیه انقلابی و جهادی داشته باشد