Web Analytics Made Easy - Statcounter

رسانه‌ها از طیف‌های سیاسی اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدالی ۲۵ اسفند ۱۳۹۹، همزمان با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بحث‌های مربوط به انتخابات را بازتاب دادند. در ادامه به منظور بازتاب دیدگاه‌ها و نظرات منعکس شده در درباره انتخابات پیش‌رو در رسانه‌های گروهی، مطالب مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، گزیده‌وار انتخاب و گردآوری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهمترین محورهای انتخاباتی از نگاه رسانه‌های اعتدالی، اصلاح‌طلب و اصولگرا 
رسانه‌های اعتدالی در مطالب امروز خود درباره انتخابات ۱۴۰۰، بیش از هر چیز بر اهمیت مشارکت مردمی در انتخابات و راه‌های افزایش آن تاکید کردند.
این در حالی بود که رسانه‌های اصلاح‌طلب در همین بازه زمانی ضمن تاکید بر لزوم تجدیدنظر اصلاح‌طلبان در رویکردهای‌شان، خواستار بازگشت آنان به آرمان‌های واقعی اصلاح‌طلبی برای حفظ جایگاه و نقش‌آفرینی این گروه در عرصه‌های سیاسی شدند.
در این میان رسانه‌های اصولگرا در اخبار و تحلیل‌های‌ انتخاباتی‌شان ظرف ۲۴ ساعت گذشته، بیش از هر چیز به انتقاد از اصلاح‌طلبان پرداختند و کوشیدند اصلاح‌طلبان را مقصر کاهش احتمالی مشارکت در انتخابات پیش رو جلوه دهند و همچنین این رسانه ها در تحلیل هایی، حضور نظامیان در انتخابات را بررسی کردند.

رسانه‌های اعتدالی
لزوم مشارکت فعال در انتخابات
روزنامه ایران در یادداشتی با عنوان انتخابات به مثابه مانور قدرت و اقتدار بر لزوم مشارکت در انتخابات تاکید کرد. در ادامه مهم‌ترین محورهای این یادداشت آمده است:

** انتخابات سال آینده مسیر آتی ایران را در حوزه داخلی و خارجی مشخص خواهد کرد.
**فارغ از اینکه چه کسی به عنوان رییس جمهوری انتخاب می‌شود، شکل‌گیری مشارکت حداکثری اهمیت به مراتب  بیشتری خواهد داشت.
**رقابتی شدن انتخابات با حضور سلیقه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، فکری و اجتماعی گوناگون ممکن است. 

 انتخابات غیررقابتی و ردصلاحیت دو دغدغه اصلاح‌طلبان
تارنمای خبری و تحلیلی خبرآنلاین به گفت‌وگو با محمد عطریانفر چهره شاخص حزب کارگزاران درباره شرایط امروز اصلاح‌طلبان پرداخت. در ادامه به اصلی‌ترین نقطه نظرهای عطریانفر در این ارتباط اشاره شده است:

** دغدغه انتخابات غیررقابتی و ردصلاحیت شورای نگهبان دو مانع اصلی اصلاح طلبان برای ورورد به پاستور ۱۴۰۰ است.

** اصلاح‌طلبان که برخلاف اصولگرایان طی ماه‌های گذشته به یک نهاد اجماع ساز تحت عنوان جبهه اصلاح طلبان ایران برای رسیدن به کاندیدای واحد رسیده‌اند، سال‌ها است از داشتن مانیفست محروم‌اند.
** اشکالی که در جریان دوم خرداد پیدا شده این است که به جای تاکید روی مختصات و اصول اصلاح طلبی و تعیین ملاک‌های مورد انتظار جامعه، همواره روی افراد دست گذاشته و بعضا بلاوجه آنها را نماد تمام عیار اصلاح طلبی معرفی کرده ایم و ناخواسته جامعه را دچار سردرگمی کرده ایم.
** اگر بخواهیم منطق و عقلانیت را بر رقابت هایمان حاکم کنیم ابتدا باید مبانی را تعریف و معیارها را روشن کنیم، اگرمعیارها شفاف شد چه بسا می‌رسیم به این نکته که شاید نظریاتی که روزی با عنوان شاخص‌های مهم اصلاح‌طلبی مدنظر بنده و دیگران بوده است، واقعا با معیارها فاصله بسیار دارد.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

شرایط اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات

روزنامه شرق در مطلبی انتخاباتی، درباره شرایط اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات نوشت:
** احزاب اصلاح‌طلب و نیروهای مطرح این جریان در انتخابات ۱۴۰۰ با چالش‌های عمیقی چون احتمال رد صلاحیت و احتمال کاهش مشارکت مواجهه اند.

** اصلاح‌طلبان با توجه به تجربه اسفند ۹۸ در تنگنای سختی هستند و هنوز سیاست‌های کلی خود را در برخورد با انتخابات اعلام نکرده‌اند.
** شکست‌ یا رد صلاحیت اصلاح‌طلبان در این انتخابات شرایط بغرنجی را در مقابل اصلاح‌طلبان می‌گذارد و گذر از این شرایط برای اصلاح‌طلبان کمی مبهم است؛ زیرا مشخص نیست کاهش مشارکت صحنه سیاسی را به چه شکل تغییر خواهد داد.

فرصت تشکیل دولت ملی
روزنامه آرمان ملی در یادداشتی با عنوان فرصت تشکیل «دولت ملی» در انتخابات ١٤٠٠، با تاکید بر مفید بودن تشکیل یک دولت ملی این اتفاق را نیازمند الزاماتی دانست. در ادامه به بخش‌های مهمی از این یادداشت اشاره شده است:

** انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ پیش رو است و جریانات سیاسی نیز همگام با دستگاه‌های اجرایی و نظارتی در پی برنامه‌ریزی جهت حضور هر چه مفیدتر در انتخابات خردادماه هستند.

** عده‌ای ایده دولت ملی را مطرح می‌کنند؛ ایده‌ای که پیش از این نیز چندین بار مطرح شد اما صرفا در همان نظریه‌پردازی ماند و به مرحله اجرا و عمل نرسید.
** برخی معتقدند انتخابات پیش رو می‌تواند زمینه‌ای برای تشکیل دولت ملی باشد و نخستین رئیس‌جمهور دولت ملی برآمده از همه جریانات سیاسی بر کرسی ریاست‌جمهوری تکیه زند.
** آنچه مسلم است دولت ملی ایده مهم، قابل اجرا و به عبارتی نیاز کشور است اما انجام و تشکیل آن نیز مستلزم بایسته‌هایی است که وجود آن بایسته‌ها می‌تواند این همه را رقم زند.

**اکثر دولت‌هایی که پس از انقلاب روی کار آمدند با اینکه با حمایت یک جریان سیاسی خاص به قدرت رسیدند اما همه داعیه ملی بودن داشتند و خود را دولتی ملی معرفی می‌کردند.

نامزدهای احتمالی ریاست‌جمهوری از نگاه فضای مجازی
روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان زورآزمایی نامزدان احتمالی ریاست ‌جمهوری، نتایج تحلیل حضور کاندیداها در شبکه‌های اجتماعی طی ۴ ماه را منتشر کرد. در بخش‌هایی از این مطلب می‌خوانیم:

** یافته‌های به دست‌ آمده از شبکه اجتماعی نشان می‌دهد که در میان سایر گزینه‌های مطرح تا اوایل بهمن‌ ماه محمدجواد ظریف بیشتر مورد توجه کاربران توییتر بوده است که البته علت آن، نه مسائل انتخاباتی که مباحث و مسائل سیاست خارجه بوده است.
** از اوایل بهمن‌، ناگهان اخبار مرتبط به اسحاق جهانگیری و محمدباقر قالیباف، دو کاندیدای احتمالی دیگر انتخابات پیش‌رو افزایش پیدا کرد و از سوی دیگر مطالب راجع به ظریف روندی نزولی طی کرد.
** از اسفند ماه، میزان محتوای منتشر شده راجع به کاندیداهای احتمالی شرایط متفاوتی پیدا کرده است؛ به نحوی که تا نیمه اسفند، میزان محتوای تولید شده راجع به سعید محمد بیش از سایر گزینه‌های احتمالی کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری بوده است. پس از سعید محمد، بیش از همه راجع به سعید جلیلی، سیدابراهیم رییسی و محمدباقر قالیباف توییت شده است.
** افزایش ناگهانی توییت‌ها راجع به سعید محمد و سعید جلیلی در مقایسه با سیدابراهیم رییسی، محمدباقر قالیباف نشان می‌دهد نه ‌تنها کاربران توییتر آنها را جدی‌تر گرفته‌اند، بلکه احتمالا از این بستر برای تبلیغ درخصوص آنها نیز استفاده می‌شود و برخی از گروه‌ها برای جلب‌ توجه بیشتر راجع به این دو نفر هزینه‌هایی می‌کنند.
** این در حالی است که دیگر گزینه‌های بررسی شده، از جمله حسین دهقان که از مدت‌ها پیش اعلام کاندیداتوری کرده بود، چندان مورد توجه کاربران توییتر قرار نگرفته‌اند.
 
ناطق نوری؛ پشت اصلاح‌طلبان
بیژن مقدم فعال سیاسی در گفت‌وگو با تارنمای خبری و تحلیلی نامه نیوز، به بیان نظراتی درباره تحرکات سیاسی اصلاح‌طلبان پرداخت. در ادامه بخش‌هایی از این سخنان آمده است:

** پشت صحنه تحرکات انتخاباتی اصلاح‌طلبان ناطق نوری است.

**آقای ناطق به لحاظ شخصیتی تمایلی به حضور در عرصه سیاست ندارد و اگر تمایلی وجود داشت، نیروهای سیاسی به خصوص اصلاح‌طلبان سراغش می‌رفتند.

** اصلاح‌طلبان ریسک حمایت از جهانگیری را به جان نمی‌خرند.
**کارگزاران به نظر جمعی اصلاح‌طلبان تمکین می‌کند.

ضرغامی و کاندیداتوری مستقل در انتخابات
عزت‌الله ضرغامی رییس پیشین صدا و سیما که خود را کاندیدای مستقل ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ معرفی کرده، در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل فضای انتخابات و عملکرد جریانات سیاسی کشور گفت:

** رییس جمهور آینده زیر میز ساختارهای ناکارآمد بزند.
** همه ما منتقد هستیم و هر کدام یک حدی در مقابل جریان رسمی نظام موضع داریم.
** من مستقلم. با بقیه فرق می کنم. جزو آن نامزدهایی هستم که هیچ نسبتی با جریانات سیاسی ندارم.

** آماده‌ام که هر لحظه نیاز باشد در هر موقعیتی بازیگری کنم. هر چه جلوتر می‌رویم، وظیفه خود را برای ثبت نام در انتخابات سنگین‌تر احساس می‌کنم و وقتی صحنه و آرایش را می‌بینم، بیشتر احساس تکلیف می‌کنم.
** پیش از اینکه شعار «اصلاح‌طلب، اصول‌گرا، دیگه تمومه ماجرا» سر داده شود من به این موضوع باور داشته و معتقد بودم که اصولگرا و اصلاح طلب پوست خربزه زیر پای ملت بوده است.

رسانه‌های اصولگرا
لزوم مشارکت در انتخابات
روزنامه صبح نو در یادداشتی بر اهمیت شرکت در انتخابات تاکید کرد و در بخش‌هایی از این یادداشت نوشت:

** «انتخابات ریاست‌جمهوری» یکی از مهم‌ترین و راه‌گشاترین انتخاب‌هایی خواهد بود که اگر با انتخاب آگاهانه و توأم با شناخت شاخص‌ها همراه باشد، قطعا ثمره و نتیجه آن را مردم در جامعه و زندگی خود لمس خواهند کرد.
** امروز «علاج ناکارآمدی»ها فقط در «فرصت انتخابات» ۱۴۰۰ است تا مردم فردی را که دارای توان مدیریتی و کارآمدی لازم است به عنوان رییس‌جمهور خود انتخاب کنند.
**هر تصمیم و انتخاب مستقیم یا غیرمستقیم بر کیفیت زندگی ما اثر می‌گذارد، بنابراین وقت بی‌تفاوتی نیست و امروز سرنوشت ما در دست خودمان است.

**باید با تفکر و تأمل دست به انتخاب زد؛ انتخابی برای تغییر تا علاوه بر اقتدارآفرینی برای کشور، راه را برای بهبود زندگی خود فراهم کنیم.


تلاش غرب برای اثرگذاری در انتخابات!
خبرگزاری فارس در مقدمه یک گفت‌وگوی انتخاباتی نوشت:

** دشمنان انقلاب  در کنار تلاش برای حضور حداقلی راهبردی دیگر را نیز مورد هدف قرار داده اند و آن اینکه تلاش کنند ورای اینکه چه میزان مردم در صحنه انتخابات حضور می یابند، فردی انتخاب شود که علاوه بر گرایش به غرب در حوزه های مدیریتی و اقتصادی ناکارآمد باشد و همین بر مشارکت مردم اثر بگذارد.

رقابت تخریبی اصولگرایان
تارنمای خبری و تحلیلی تابناک در خبری، روایت میرسلیم از شکل‌گیری رقابت تخریبی بین اصولگرایان را بازتاب داد. در ادامه بخش‌هایی از سخنان میرسلیم آمده است:

** اصولگرایان هر بار که رقیب ضعیف بوده یا در صحنه نبوده به رقابت درون جریانی روی آورده اند.
** این فرآیند شناخته شده‌ای است که هرگاه اقلیت، ضعیف باشد بین اکثریت تفرقه می‌افتد.

**از همین امروز شاهد بروز نوعی رقابت در میان اصولگرایان هستیم، رقابتی که جنبه تخریبی آن غلبه دارد.

**در بسیاری از این رقابت‌ها متاسفانه اصول زیر پا گذاشته می‌شود.

مشارکت بالای مردم در انتخابات باعث خنثی شدن توطئه‌های دشمن می‌شود

خبرگزاری تسنیم به نقل از ماموستا فایق رستمی نوشت:

** مشارکت حداکثری مردم و رأی دادن باعث خنثی شدن توطئه‌های دشمن، عمران، آبادانی، حفظ انقلاب، عدالت، استقلال و عظمت کشور خواهد شد.

آیا اصولگرایان با سعید محمد به اجماع می‌رسند؟

ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا در گفت وگو با خبرگزاری ایمنا، اظهار داشت:
**اصولگرایان از کاندیدایی حمایت کنند که بین مردم محبوب باشند.
** سردار سعید محمد شاخصه‌های کاندیدای ریاست جمهوری اصولگرایان را دارد، اما در صورتی که بخواهند محمد را به عنوان کاندیدای مورد حمایت خود انتخاب کنند، قطعاً با کاندیداهای شاخص دیگر این جریان مقایسه خواهد شد.

** حضور نظامیان در انتخابات ریاست جمهوری هیچ منع قانونی ندارد؛ بنابراین اصولگرایان نیز هیچ حساسیتی نسبت به حمایت از کاندیداهای نظامی در انتخابات ریاست جمهوری ندارند.

** اصولگرایان قطعاً از کاندیدایی حمایت خواهند کرد که پتانسیل حل مشکلات کشور به ویژه مسائل اقتصادی را داشته باشد.

این خبرگزاری همچنین نظرات حسین کنعانی مقدم عضو شورای ائتلاف اصولگرایان را نیز در ارتباط با حضور سعید محمد در انتخابات جویا شد، گزیده هایی از نظرات این فعال سیاسی را از نظر می گذرانیم:

** اصولگرایان باید از چهره‌هایی که باعث ایجاد مشارکت حداکثری در انتخابات می‌شوند و پتانسیل حل مشکلات کشور را دارند حمایت کنند.

** نظامیانی که قصد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را دارند باید با یکدیگر ائتلاف کنند. 

**اصولگرایان حدود ۳۰ شاخص را برای حمایت از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در نظر گرفته‌اند و بر اساس سابقه و کارایی کاندیداها تصمیم‌گیری خواهند کرد.

**ارزیابی اصولگرایان هنوز روی کاندیداها نهایی نشده و منتظر اعلام نظر شورای نگهبان هستند.

**سعید محمد نیروی ارزشی است و ویژگی‌های مختص به خود را دارد، اما شاید حداکثر در حد یک وزیر بتواند فعالیت کند.

**اصولگرایان باید تجربه حمایت از احمدی نژاد را به یاد داشته باشند و در حمایت از سعید محمد با احتیاط عمل کنند.

**بهترین گزینه نظامی، محسن رضایی است.

** اگر رقیب ما قوی باشد و جریان اصلاحات هم با تمام قوا وارد گود رقابت شود، از آن استقبال خواهیم کرد.

**باید به سمت وحدتی برویم که نامزدهای انتخاباتی ما بدون رقیب داخلی باشند، اما اگر اصلاح طلبان کنار بکشند قاعدتاً موضوع رقابت در بین خود جریان اصولگرایی اتفاق خواهد افتاد و حداقل سه نامزد خواهیم داشت.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ اصولگرایان جبهه پایداری انتخابات ریاست جمهوری اصلاح طلبان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ اصولگرایان جبهه پایداری انتخابات ۱۴۰۰ اصولگرایان جبهه پایداری انتخابات ریاست جمهوری اصلاح طلبان اخبار کنکور انتخابات ریاست جمهوری ریاست جمهوری ۱۴۰۰ انتخابات پیش رو اصلاح طلبان جریانات سیاسی بخش هایی اصلاح طلبی گفت وگو اصلاح طلب سعید محمد رسانه ها دولت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۲۴۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست خبری معاونت علمی ریاست جمهوری

عکاس امیر حسین جامه بزرگ

دیگر خبرها

  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • جبهه پایداری به دنبال تصاحب هیات رئیسه مجلس است
  • سامانه دهک ریاست جمهوری فعال نشده است | مردم از باز کردن لینک ارسالی خودداری کنند
  • ایسنا: تکذیب خبر فعال شدن سامانه دهک ریاست جمهوری
  • تکذیب خبر فعال شدن سامانه دهک ریاست جمهوری
  • نشست خبری معاونت علمی ریاست جمهوری
  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!
  • تصمیمات نادرست در وزارت کار، چرا دستمزد ۱۴۰۳ اصلاح نمی شود؟!
  • پاشنه آشیل مجلس دوازدهم از نگاه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه /جریان رائفی پور به دنبال هدایت و مدیریت مجلس است