Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

بین الملل تابناک| تحولات خاورمیانه: سه راهکار اردوغان برای پایان جنگ سوریه، اصابت چند موشک به پایگاه هوایی آمریکا در شمال عراق، حمله انصارالله یمن به پایگاه ملک خالد عربستان، بیانیه مشترک آمریکا و چهار کشور اروپایی در دهمین سالگرد بحران سوریه و قرار گرفتن نام عربستان در صدر خریداران سلاح در جهان از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سه راهکار اردوغان برای پایان جنگ سوریه

رئیس‌جمهوری ترکیه در دهمین سالروز جنگ سوریه از دولت جو بایدن خواست با این کشور برای حل بحران سوریه همکاری کند.

 رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در مقاله‌ای در روزنامه بلومبرگ آمریکا به مناسبت دهمین سالگرد جنگ سوریه نوشت: در دهمین سالگرد جنگ سوریه باید صدها هزار تن را به یاد بیاوریم که کشته و شکنجه شده و میلیون‌ها نفر آواره شدند. همه به این خاطر بود که آن‌ها خواهان دموکراسی، آزادی و حقوق بشر بودند. تلاش‌های نظام بشار اسد و حامیانش به از بین رفتن آن خواسته‌های مشروع و نتایج هولناک از جمله تروریسم و مهاجرت اجباری منجر شد.

اردوغان گفت: ورود کشورهای زیادی به عذر و بهانه‌های مختلف اصل و مفهوم فاجعه را از بین برد. یکی از مهم‌ترین کشورهای خاورمیانه در میان کشتاری که به نظر می‌رسد پایان ناپذیر است رها شد.

وی مدعی شد: در سایه عدم احترام به تمامیت ارضی و وحدت سیاسی سوریه حل مسالمت‌آمیز دائمی محال خواهد بود.

اردوغان گفت که غرب با سه گزینه برای حل بحران مواجه است که اولین آن پایبندی به سکوت در برابر فاجعه سوریه است که موجب قتل تعداد بیشتری از غیرنظامیان می‌شود. همچنین تهدیدات جدیدی را مثل تروریسم و تضعیف ارزش‌های اخلاقی و مهاجرت غیرقانونی به وجود می‌آورد که به امنیت بین‌المللی و ثبات سیاسی اروپا آسیب می‌رساند.

اردوغان گفت: گزینه دوم برای اروپا به کارگیری تمام تلاش‌های نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک مطلوب برای حل دائمی بحران سوریه است.

وی گفت: گزینه سوم که عقلانی‌تر است حمایت غرب از ترکیه است. غرب باید موضع واضحی درباره یگان‌های مدافع خلق کرد که به مناطق امن حمله می‌کنند، اتخاذ کند. کشورهای غربی باید به مسؤولیت خود برای پایان دادن به بحران انسانی عمل کنند.

اردوغان از غرب خواست در مناطق امن در داخل سوریه که ترکیه آن را ایجاد کرده، سرمایه‌گذاری و از طرح صلح به شکل واضح حمایت کنند.

وی همچنین خطاب به آمریکا گفت: دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا باید با ترکیه برای پایان دادن به این فاجعه در سوریه و دفاع از دموکراسی از طریق عمل کردن به وعده‌های خود همکاری کند.

اصابت چند موشک به پایگاه هوایی آمریکا در شمال عراق

منابع خبری، شامگاه روز دوشنبه، از شنیده شدن صدای انفجار در پایگاه هوایی «بلد» در جنوب استان صلاح الدین عراق خبر دادند.

شبکه «المیادین» به نقل از خبرنگار خود در عراق گزارش داد که در اطراف پایگاه یادشده صدای انفجار به گوش رسیده است.

در عین حال شبکه «اسکای نیوز» هم به نقل از منابعی در عراق گزارش داد که انفجاری در پایگاه هوایی بلد رخ داده است؛ اما هنوز علت آن معلوم نیست.

وبگاه خبری «شفق نیوز» به نقل از یک منبع امنیتی در این خصوص گزارش داد که دو راکت کاتیوشا به بخش شمال غربی پایگاه بلد اصابت کرده است.

بر اساس این گزارش، این دو راکت در میدانی خالی در نزدیکی حصار پایگاه بلد به زمین برخورد کرده‌ و تلفات جانی یا خسارت مادی در پی نداشته‌ است.

برخی منابع امنیتی نیز به خبرگزاری «رویترز» در این ارتباط گزارش دادند که ۵ راکت به پایگاه بلد اصابت کرده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع امنیتی در این خصوص گزارش داد، پایگاه هوایی بلد که نیروهای آمریکایی در آن حضور دارند، هدف ۷ فروند راکت قرار گرفته است.

شبکه «الجزیره» نیز به نقل از یک منبع نظامی عراقی در این ارتباط گزارش دادکه دو راکت کاتیوشا به پایگاه هوایی بلد برخورد کرده و ۵ راکت به اطراف آن اصابت کرده است.

با این حال، خبرگزاری رسمی عراق (واع) گزارش داد که سه راکت به اطراف پایگاه برخورد کرده است.

حدود یک ساعت پس از انتشار این خبر، مرکز اطلاع‌ رسانی امنیتی عراق اعلام کرد که دو راکت به اطراف پایگاه بلد اصابت کرده و خسارت آنچنانی در پی نداشته است.

پایگاه بلد در ۶۴ کیلومتری شمال بغداد قرار دارد و طی سال‌های گذشته مورد استفاده نیروهای آمریکایی قرار گرفته است. پیشتر، با تشدید حملات راکتی گاه و بی‌گاه به این پایگاه، واشنگتن مجبور شد شماری از نیروهای خود را به پایگاه‌های امن‌تر منتقل کند.

طبق گزارش برخی منابع هم‌اکنون ائتلاف ناتو که آمریکا بخشی از آن است، از این پایگاه استفاده می‌کند.

حمله انصارالله یمن به پایگاه ملک خالد عربستان

سخنگوی نیروهای مسلح یمن از حمله پهپادی این نیروها به فرودگاه ابها و پایگاه ملک خالد عربستان خبر داد.

به گزارش شبکه المسیره، سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن وابسته به جنبش انصارالله روز دوشنبه اعلام کرد که یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با استفاده از سه فروند پهپاد فرودگاه ابها و پایگاه نظامی ملک خالد عربستان هدف قرار داد.

وی در این باره گفت: در این حمله از سه فروند پهپاد قاصف k۲ استفاده شد و اهداف مورد نظر به دقت هدف قرار گرفته شدند.

یحیی سریع همچنین خاطرنشان کرد: این عملیات در چارچوب حق طبیعی و قانونی ما برای پاسخ به جنایات ائتلاف متجاوز عربی و محاصره مداوم آن علیه یمن انجام شد.

بیانیه مشترک آمریکا و چهار کشور اروپایی در دهمین سالگرد بحران سوریه

با فرارسیدن دهمین سالگرد بحران سوریه و حمله گروه‌های تروریستی مورد حمایت غرب به مردم و دولت قانونی این کشور، ایالات متحده و چهار کشور اروپایی در بیانیه‌ای به تکرار اتهامات بی‌اساس و نخ‌نما شده علیه دمشق پرداختند.

این بیانیه که توسط «آنتونی بلینکن»، «ژان ایو لودریان»، «دومینیک راب»، «هایکو ماس» و «لوئیجی دی‌مایو» وزرای خارجه آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان و ایتالیا صادر شده، دوباره به حمایت از تروریست‌هایی که بعد از یک دهه چهره واقعی آنها بر کسی پوشیده نیست، پرداختند.

به نوشته وبگاه وزارت خارجه آمریکا، در این بیانیه ادعا شده است: «بعد از سال‌ها درگیری، فساد گسترده و سوء مدیریت اقتصادی، اقتصاد سوریه ویران شده است. بیش از نیمی از جمعیت این کشور یعنی حدود ۱۳ میلیون سوری، به کمک‌های حقوق بشری نیازمند هستند. میلیون‌ها آواره سوری در کشورهای همسایه یعنی ترکیه، اردن، لبنان، عراق و مصر ساکن شده‌اند».

این پنج کشور در حالی داعیه دلسوزی برای مردم و آوارگان سوری را دارند که گویی فراموش کرده‌اند، این خود بودند که با حمایت‌های همه‌جانبه نظامی، سیاسی و اقتصادی از گروه‌های تروریستی مختلف در سوریه، چنین بحران وخیمی را برای این کشور به‌وجود آوردند.

در ادامه این بیانیه با ادعای اینکه جلوگیری از ظهور داعش همچنان اولویت آنهاست، آمده است: «لازم است که رژیم [سوریه] و حامیان آن با جدیت در فرایند سیاسی تعامل کنند... هر فرایند سیاسی باید با حضور تمام سوری‌ها باشد».

وزرای خارجه آمریکا،‌ انگلیس، آلمان، فرانسه و ایتالیا با زیر سوال بردن انتخابات ریاست‌جمهوری که قرار است در سال جاری میلادی (۲۰۲۱) در سوریه برگزار شود، از هم‌اکنون مدعی شدند که این انتخابات «قرار نیست آزاد یا عادلانه» باشد؛ این در حالی است که انتخابات هنوز برگزار نشده است.

این بیانیه ضمن تاکید بر لزوم اجرای راهکار مسالمت‌آمیز برای سوریه برمبنای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل، مجدداََ ادعای متوسل‌شدن دولت سوریه به تسلیحات شیمیایی را مطرح کردند.

کشورهای مذکور ادامه دادند: «ما به درخواست برای آتش‌بس سراسری و دسترسی بدون مانع به مناطق نیازمند کمک،‌ آزادی زندانیان و برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه زیر نظر سازمان ملل ادامه می‌دهیم. برای این منظور، ما حمایت قوی خود از تلاش‌های "گیر پدرسون" نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه برای اجرای تمام بندهای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت را اعلام می‌کنیم».

پدرسون شامگاه دوشنبه خواستار تشکیل یک چارچوب بین‌المللی جدید با مشارکت آمریکا، روسیه، ایران، ترکیه، اتحادیه اروپا و دولت‌های عربی برای حل و فصل مسئله سوریه شد.

پیش از این پنج کشور نیز، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه با تاکید بر اینکه موضع این کشور درباره بحران سوریه از زمان آغاز آن، هنوز تغییری نکرده، مدعی شد آنکارا تمام طرح‌ها و نقشه‌هایی را که به اراده مردم سوریه احترام نگذارد رد می‌کند.

قرار گرفتن نام عربستان در صدر خریداران سلاح در جهان

موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم ( Stockholm International Peace Research Institute)، روز دوشنبه، ۱۵ مارس گزارشی در خصوص کشورهایی که بیشترین واردات اسلحه در جهان را طی سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ داشته‌اند، منتشر کرد.

به نوشته پایگاه خبری شبکه «الجزیره»، بر اساس این گزارش، پنج کشور عربی در میان ۱۰ کشوری که بیشترین سلاح را طی سالهای مذکور وارد کرده‌اند قرار دارند. عربستان سعودی در رده نخست، مصر در رده سوم، الجزائر در رده ششم، قطر در رده هشتم و امارات در رده نهم قرار دارند.

بنا بر این تحقیق، عربستان سعودی در این بازه زمانی در مقایسه با پنج سال پیش از این زمان، واردات اسلحه خود را ۶۱ درصد افزایش داده و میزان خرید عربستان سعودی از تسلیحات فروخته شده در جهان در این بازه زمانی، ۱۱ درصد است. آمریکا در رأس کشورهایی قرار دارد که به عربستان سعودی سلاح فروخته و ۷۹ درصد سلاح‌های خریداری شده سعودی‌ها از آمریکاست. پس از آمریکا، بریتانیا با ۹.۳ درصد و فرانسه با ۴ درصد در رده بعدی فروشندگان اسلحه به ریاض قرار دارند.

پیشتر نیز گزارش‌هایی در خصوص تمرکز دولت سعودی بر خرید اسلحه در این بازه زمانی منتشر شده بود. خبرگزاری آناتولی نوشته بود: بررسی آمار بودجه عربستان نشان می‌دهد با توجه به ورود عربستان به ائتلاف عربی جنگ علیه یمن، مخارج نظامی در بودجه‌های عربستان سعودی طی پنج سال گذشته از میزان مخارج آن در بخش‌های آموزش و بهداشت فراتر رفته است.، مخارج نظامی عربستان از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ بیش از ۲۷۳ میلیارد دلار بوده است و این هزینه‌ها ۲۰.۹ درصد از کل هزینه‌های دولت این کشور را شامل شده است

منبع: تابناک

کلیدواژه: حداقل دستمزد چهارشنبه سوری بمباران شیمیایی حلبچه سید احمد خمینی اعمال ماه شعبان تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین عربستان استقلال حداقل دستمزد چهارشنبه سوری بمباران شیمیایی حلبچه سید احمد خمینی اعمال ماه شعبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۲۹۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر دوربین مداربسته از لحظه حمله پهپادی به میدان گازی در عراق | جزئیات جدید از حمله پهپادی | ویدئو

دریافت 157 KB

به گزارش همشهری آنلاین، رسانه‌های عراقی امروز با انتشار تصاویر لحظه قرار گرفتن میدان گازی کورمور در استان سلیمانیه، جزئیات جدیدی از این حمله منتشر کردند و گزارش دادند که این حمله با یک پهپاد صورت گرفته است.

خبرنگار شبکه العهد در استان سلیمانیه عراق از ورود یک کمیته تحقیق از بغداد به این استان برای بررسی زوایای پنهان حمله عصر روز جمعه به این میدان گازی خبر داد. وی گفت که انگشت اتهام سیاست‌مداران کُرد، به سمت گروه‌های مرتبط با ترکیه است.

طی سه سال اخیر، این پنجمین بار است که میدان گازی کورمور که از سال ۲۰۰۷ احداث شده، هدف حمله قرار می‌گیرد. این میدان گازی در منطقه «قادر کرم» از توابع منطقه چمچمال در استان سلیمانیه قرار دارد که در آن شرکت اماراتی دانه گاز مشغول به کار است.

در پی این حمله، رئیس جمهور عراق ، عبداللطیف جمال رشید، آن را به شدت محکوم کرد و خواستار بررسی ابعاد گوناگون این حمله و مجازات عاملان آن شد.

گروه‌ رسانه‌ای «الاعلام الامنی» عراق نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که بر اساس دستورات فرمانده کل نیروهای مسلح، فرماندهی عملیات مشترک، در راستای کشف ابهامات حمله پهپادی به میدان گازی کورمور کمیته تحقیقات فنی را تشکیل داده است.

فرماندار چمچمال رمک رمضان صبح شنبه (۲۷ آوریل) با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که شمار جان‌باختگان این حادثه به ۴ تن رسیده و ۲ تن نیز به شمار مجروحان اضافه شده است و ۶ کشته و زخمی این حادثه همگی شهروندان یمنی فعال در شرکت دانه‌گاز هستند.

کد خبر 847459 منبع: فارس برچسب‌ها هواپیما - پهپاد خبر ویژه عراق

دیگر خبرها

  • استرداد بیش از ۱۹۰ خانواده عراقی از اردوگاه الهول سوریه به عراق
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • لحظه اصابت و سرنگونی جنگنده پیشرفته آمریکا توسط انصارالله یمن+ ویدئو/ اعلام سفر رئیس موساد به عربستان/ طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر/  حمله عناصر «پ.ک.ک» به نیروهای ارتش ترکیه
  • بیانیه جدید حزب الله درباره شلیک ده‌ها موشک به پایگاه میرون
  • بیانیه جدید حزب الله درباره شلیک ۳۰موشک به پایگاه میرون صهیونیستی
  • تصاویر دوربین مداربسته از لحظه حمله پهپادی به میدان گازی در عراق | جزئیات جدید از حمله پهپادی | ویدئو
  • سرنگونی پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک دو موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • سرنگونی پهپاد 30 میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • تحلیل اندیشکده آمریکایی از توان پهپادی و موشکی ایران
  • توانایی پهپادی و موشکی ایران در اوج