Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@22:32:13 GMT

تئاتر در کوران کرونا به الهامات جدید دست یافت

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۳۲۹۵۶

تئاتر در کوران کرونا به الهامات جدید دست یافت

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا از سفارت ایتالیا در تهران، گفت‌وگوی پایانی درباره مجموعه هشت و نیم کلیپ تئاتری، وضعیت تئاتر پس از کوید- ۱۹ عصر دیروز (دوشنبه، ۲۴ اسفند) در اقامتگاه سفیر ایتالیا در ایران برگزار شد.

مجموعه هشت و نیم کلیپ؛ چطور شیوع کووید-۱۹ زندگی ما را تغییر داد، با حمایت سفارت ایتالیا در ایران و همراهی از راه دور و به وسیله شبکه‌های مجازی دو هنرمند ایرانی علی شمس و دانیال خیری‌خواه و همکاری دو هنرمند ایتالیایی؛ یعنی نیکولا پیانزولا Nicola Pianzola  به عنوان بازیگر و آنا دورا دورنو  Anna Dora Dorno کارگردان ایتالیایی و شرکت تئاتری ایتالیایی اینستبیلی واگانتی/ instabili vaganti  ساخته و در حساب‌های کاربری سفارت ایتالیا در شبکه‌های اجتماعی مختلف از جمله اینستاگرام و دیگر پلتفرم‌های مجازی از اواسط مرداد ماه منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مجموعه که اولین قسمت آن ۱۵ مرداد در دسترسی علاقه‌مندان قرار گرفت، آخرین قسمتش ۱۵ بهمن عرضه شد و دیروز (۲۴ اسفند) اقامتگاه سفیر ایتالیا میزبان بحث ویژه در باره وضعیت فعلی تئاتر و چشم انداز آینده آن، به عنوان حسن ختام مجموعه بود.

این گفت‌وگو که مازیار فکری ارشاد، منتقد سینما و تئاتر اداره می شد از صفحه اینستاگرام سفارت ایتالیا در ایران پخش شد و ناظر حضور هنرپیشه نیکلا پیانزولا و کارگردان آنّا دورا دورنو از ایده‌پردازان و اجرا کنندگان مجموعه فوق با همکاری سفارت نیز بود که توسط اسکایپ از تور هنری خود در اسپانیا با این بحث همراه شد. دانیال خیری‌خواه و علی شمس، روح ایرانی این محصول مشترک و محمد رحمانیان، نویسنده و کارگردان مشهور ایرانی نیز با این بحث همراه شدند. گفت‌وگو در حضور جمع قلیلی از کارگردانان، هنرپیشه ها و منتقدین تئاتری ایرانی، جهت رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار شد.

جوزپه پرّونه، به دلیل دستیابی به نتایج مثبت، به هنرمندان تئاتری در این مجموعه تبریک گفته و ابراز امیدواری کرد با شروع روند واکسیناسیون هنرهای نمایشی نیز به فضاهای نوین دست یابند.

این مجموعه کلیپ‌های تئاتری که به برخی مضامین فیلم مشهور فلینی هشت و نیم اشاره دارد، به شکل مجازی سنت های تئاتری ایتالیایی و ایرانی را در باره موضوعی امروزی و جهانی، یعنی ارتباط ما در زمان همه گیری با عادات روز مره مان را در مقابل یکدیگر مطرح کرد و به این شکل یک همکاری مجازی خارق العاده شکل گرفت که محتوای آن، از عنصر غریب جدیدی در زندگی روزمره، یعنی ماسک، شیفت های شب و ارتباط مدام با عناصر مختلف و ضروری در دوران کرونا شکل گرفته است.

در تئاتر وسایل، فضاها و تماشاگرانی که به جای خودجوش بودن به ضبط کردن روی آورده و عدسی دوربین را جایگزین صحنه کرده اند و مخاطبان صحنه تئاتر به بیننده ناپیدای پشت صفحه نمایش تبدیل شده اند.

کارگردانان و بازیگران تئاتر حاضر در این نشست تاکید کردند چگونه همه گیری، به رغم تاثیر مخرب آن به دلیل بسته شدن تئاترها، به گونه ای نکته‌های مثبت نیز داشت و تولیدات محلی به همکاری‌ها و مخاطبان بین المللی دست یافت. بازیگران و کارگردانان تئاتر از شیوه های نوین پخش تولیدات تئاتری بهره گرفتند و زبان های کلامی و غیر کلامی را در هم ادغام کرده و سرچشمه الهامات نوین شدند و افق های جدیدی در برابر هنرهای نمایشی گشودند.

هر هشت اپیزود مجموعه یادشده؛ شامل فراتر از آینه، شیفت شب، نت‌های فقدان، به من نگویید قهرمان، تنها، حالت پرواز، قطع ارتباط، آغاز دوباره و گفت‌وگوی پایانی بر روی کانال های یوتیوب، حساب کاربری توئیتر و اینستاگرام سفارت ایتالیا در تهران قابل رویت هستند.

برچسب‌ها ایتالیا سفارت ایتالیا نمایش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایتالیا سفارت ایتالیا نمایش ایتالیا سفارت ایتالیا نمایش اخبار کنکور سفارت ایتالیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۳۲۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ کنسرت «اشعار نو از نغمه‌های کهن» در نوزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران در شب‌های پنج شنبه و جمعه، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. در این کنسرت که به سرپرستی محمدرضا برزین و خوانندگی صادق شیخ زاده اجرا شد، تصنیف‌ها و قطعات پیش در آمد اصفهان، شاه ختایی، پنبه جاری، المنت و لله، کهربا، نخجیر، ریشه در خاک، حریم یار، کردی و آفتابکاران با آهنگسازی علی اصغر بهاری، محمد رضا برزین، صادق شیخ زاده و قطعاتی با ملودی‌های قدیمی و محلی بر اساس اشعاری ازهوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، فاضل نظری، علی حاتمی، حامد عسگری و اشعار محلی اجرا شد.

صادق شیخ زاده خواننده درباره این کنسرت گفت‌وگویی با خبرگزاری آنا انجام داده که مشروح آن را می‌خوانید:

لطفا درباره جزییات این کنسرت برایمان توضیح بدهید .

کنسرت نغمه‌های کهن یا اشعاری نو از نغمه‌های کهن یک اجرای دغدغه انگیز برای شنیده شدن نغمه‌های با اصالت است، آنچه که امروزه بیشتر مردم در ارتباط با گذشته با آن در ارتباط هستند. تمام تلاشمان این بود که بتوانیم در قالب یک موسیقی اصیل به بازخوانی نغمه‌هایی بپردازیم که برگرفته از موسیقی فولکلور، موسیقی دستگاهی یا برگرفته از رسوم و آیین‌های مناطق مختلف  هستند تا با اشاعه آنها مردم شعر تازه بشنوند و فضایی تداعی کنیم که اگر چه به جهت کلامی به مردم نزدیکتر است، اما ممکن است نغمه‌های آن در طول سالیان سال فراموش شده باشد.

چطور شد در فرهنگسرای ارسباران اجرا رفتید؟

از سویی به جهت حمایت‌های فرهنگسرای ارسباران و اینکه تصمیم گرفتیم جایی اجرا برویم که مردم هم قدرت خرید داشته باشند و بتوانند در این کنسرت شرکت کنند و خوشبختانه استقبال هم از کنسرت خوب بود به طوریکه یک سانس را به دو سانس در دو شب رساندیم ، امیدواریم این استقبال ادامه پیدا کند و بتوانیم در روزهای دیگر هم اجرا داشته باشیم

درباره قطعات و سازندگان آن هم برایمان توضیح دهید؟

اجرا توسط قطعات تنظیم و یا ساخته شده محمدرضا برزین اتفاق می‌افتد که نوازنده خوبی در ساز سه تار است، سنتور را سوها شمعدانی،‌عود آناهیتا نصیریان، سازهای کوبه‌ای پویان توکلی ، تنبک امیرحسین تات و ساز سه تار با مسعود صادقی است.

با توجه به مبالغ بالای کنسرت‌ها در این ایام، چقدر قدرت خرید مردم و حضور عموم برای شرکت در این کنسرت برایتان اولویت داشت؟

در واقع این نکته برایمان حائز اهمیت بود، چقدر هم خوب است که دولت و حاکمیت بخشی از هزینه‌های کنسرت‌ها را تقبل کند. بدون تعارف این تعداد کنسرتی که هر شب در کشور برگزار می‌شود اگر بخشی از هزینه‌ها را هم دولت بدهد، خیلی استقبال چشمگیر می‌شود، بنابراین سر سفره فرهنگی مردم باید یارانه‌های دولتی با حمایت‌هایی این چنین داشته باشیم که خوشبختانه ما توانستیم از آن برخوردار شویم.

ما امروز می‌بینیم که حتی خواننده‌های شهیر موسیقی ایرانی روی به موسیقی‌های الکترونیک و موسیقی‌های غیر ایرانی می‌آورند، حتی به نظر من آن موسیقی‌ها موسیقی‌های پاپ نیست همانطور که بهتر از من می‌دانید موسیقی پاپ موسیقی مردمی هست بنابراین یک موسیقی می‌تواند موسیقی کلاسیک باشد، فولکلور باشد حتی سنتی باشد به خاطر فرم اجرا ولی پاپ تلقی شود، یعنی جمیع مردم با آن احساس نزدیکی کنند، حتی این موسیقی‌هایی که توسط بعضی از خواننده‌ها اجرا می‌شود و به روی صحنه می‌رود موسیقی‌های پاپ نیستند.

البته برخی هم موسیقی خاص هستند، موسیقی که در ژانر موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک، حتی موسیقی کلاسیک غربی است ولی باز این حرف به این منظور و به این مفهوم نیست که آن‌ها نباید باشد چرا آنها هم باید باشند، اما اقبال صد درصدی خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی به آن موسیقی‌ها منجر به این می‌شود که این سمت ما خیلی خالی باشیم ما خیلی تنها و معدود باشیم امروزه شما می‌شنوید که توسط یک سلسله از هنرمندان عزیز و گرامی ابراز نگرانی درباره تئاتر وجود دارد،‌ این هم به جا است اما واقعا باید بگویم که مظلوم‌ تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است حتی موسیقی سنتی هم نه، موسیقی اصیل ایرانی.

متأسفانه به دلیل ذائقه‌ای که توسط عده‌ای بین مردم ایجاد شده، دافعه نسبت به سازهایی چون سه تار، سنتور،‌عود، سازها کوبه‌ای و آواز ایرانی ایجاد شده است، در صورتی که اینها شاخه‌های موسیقی اصیل ایرانی هستند. 

شما سالهاست که در عرصه آواز ایرانی فعالیت می‌کند، دراین باره چه تجربیاتی دارد و برایمان بگویید.

به عنوان کسی که برنامه های مختلف داشته‌ام می‌گویم، که اتفاقاً مردم در مناسبت‌های آیینی خودشان بسیار هم علاقمند این موسیقی و آواز‌ها هستند، اگر این آواز‌ها درست طراحی شود برای لحظات خلوت آدمی فوق العاده است.

ما انسان‌ها دارای حالت‌های مختلف، متنوع و گوناگونی به جهت روانی هستیم و برای هر کدام از این حالت‌ها موسیقی خاص خود را طلب می‌کنیم و مثل یک نوع تغذیه روحی است، به همین دلیل ما به تمام فرهنگ‌ها که از دل فرهنگ خودمان بیرون می‌آید ادای دین می‌کنیم و به آن اصالت می‌دهیم و در این مواجهه هم نیاز داریم که هر کدام از آنها را مصرف کنیم اتفاقاً موسیقی جدی هم موسیقی مصرفی است، اما موسیقی مصرف شده برای حالات خاص آدمی و هر آدمی البته حالات خاص خودش را دارد اما این طیف حالت‌ها از چند گونه بیرون نیست و من امیدوارم که این نوع اجراها مورد حمایت قرار بگیرد.

بنابراین اگر حمایت درستی صورت گیرد، اقبال مردمی هم زیاد می‌شود و ما با فوجی از مخاطب روبه رو می‌شویم، در حال حاضر کنسرت‌هایی که در سالن‌های مجلل برگزار می‌شوند که بعضا حتی استانداردهای ابتدایی موسیقی را هم ندارند. ما سالن تخصصی اجرای کنسرت کم داریم اما هستند اندازه‌ای که کارمان راه بیافتد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • استوری مشکوک ستاره ایرانی: پایان قصه ایتالیا!
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • پایان غمگین قصه امین اسماعیل‌نژاد در ایتالیا
  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • از رکوردها تا یک تفاهم‌نامه تئاتری و...
  • ستاره ایرانی یک قدم تا پایان خوش در بهترین لیگ دنیا
  • ایتالیا هم زانو زاد: والیبال ایران در جمع ۴ تیم برتر جهان
  • پای «توقف اتانازی» به رادیو نمایش باز شد