Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@23:01:47 GMT

جلسه شورای‌ عالی فضای مجازی امروز برگزار می شود

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۳۳۲۱۲

جلسه شورای‌ عالی فضای مجازی امروز برگزار می شود

به گزارش خبرنگار مهر، قرار است عصر امروز ۲۶ اسفندماه ۹۹ آخرین جلسه شورای‌عالی فضای مجازی در سال ۹۹ با موضوع سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی برگزار شود.

پیش از این به دلیل اتفاقات رخ داده در رسانه‌های اجتماعی علیه امنیت نوجوانان، برخی کارشناسان از عدم تصویب و ابلاغ این سند توسط مرکز ملی فضای مجازی ابراز نگرانی کرده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تدوین سند صیانت از کودکان در فضای مجازی از ابتدای سال ۹۵ آغاز شده و در سال ۹۶ نهایی شد.

این سند در ۳ سال اخیر در صف شورای عالی فضای مجازی قرار دارد. چندی پیش، پیش نویس آن با توجه به فراگیری ویروس کرونا و استفاده روزافزون دانش آموزان از فضای مجازی، مورد بازنگری قرار گرفته است.

در این سند میان تعریف خردسال، کودک و نوجوانان تفاوت قائل شده است و نحوه مواجهه هریک از آنها با فضای مجازی و نحوه برخورد والدین، متفاوت است. در همین حال بحث محیط صیانت شده و فضای مجازی ویژه کودک مطابق با این سند، جدا از فضای مجازی بزرگسال است.

در همین حال همه نیازمندی‌های عمومی و ضروری کودک مورد تاکید در این سند بوده و باید لحاظ شود. این نیازمندی‌ها اعم از موتور جستجو و شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌ها است که باید در یک محیط امن در دسترس کودکان قرار گیرد.

۹ سیاست کلان تعریف شده در این سند برای محافظت از کودکان در برابر آسیب‌های احتمالی فضای مجازی شامل موارد زیر است:

۱. توسعه محیط‌های صیانت شده در فضای مجازی .

۲. رده بندی محتوا و خدمات متناسب با سن و جنسیت و آمادگی جسمی .

۳. ارتقای سواد فضای مجازی و مهارت افزایی کودکان با ابزارهایی در اختیار والدین قرار می‌گیرد تا این فضا برای کودکان مطلوب‌تر شود.

۴. آگاه سازی و هشیارسازی والدین و مربیان به دلیل نقش حمایتی که در این زمینه دارند.

۵. پیشگیری از ارائه محتوای خدمات مضر.

۶. برخورد قضائی با کسانی که علیه کودک و نوجوان اقدام مجرمانه انجام می‌دهند.

۷. مراقبت اجتماعی از کسانی که در این فضا آسیب دیده اند و یا در معرض خطر هستند.

۸. مشارکت محوری بخش خصوصی.

۹. توسعه همکاری‌های بین المللی با کشورهای مختلفی که نسبت به این موضوع دغدغه دارند.

جلسه قبلی شورای عالی فضای مجازی در تاریخ ۲۸ بهمن برگزار شده بود.

کد خبر 5170922

منبع: مهر

کلیدواژه: شورای عالی فضای مجازی سند صیانت از کودکان در فضای مجازی فضای مجازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت دانش بنیان حاکمیت سایبری خودروی برقی پارک فناوری پردیس همراه اول اینترنت فناوری فضایی تحقیقات علمی هوش مصنوعی ویروس کرونا فناوری 5G انگلیس گوگل عالی فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۳۳۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابلاغ ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی»

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله سیدابراهیم رییسی، ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی» که در جلسه ۸۹۷ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۰۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌تصویب رسیده است را به این شرح برای اجرا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای فرهنگ عمومی ابلاغ کرد:

«ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی» که در جلسه ۸۹۷ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۰۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی براساس مصوبه جلسه ۴۶۳ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی (به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) به تصویب رسیده است به شرح ذیل برای اجراء ابلاغ می‌گردد:

«ماده واحده- با استناد به ماده ۲ آیین‌نامه شورای فرهنگ عمومی (مصوب جلسه ۳۹۸ مورخ ۱۳۷۶/۰۳/۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی و اصلاحات بعدی آن)، خانم عاطفه خادمی به عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی انتخاب می‌شود».

کد خبر 6096888 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • جنین‌هایی که از شکم‌ مادرشان در اینستاگرام کار می‌کنند
  • تشکیل ۳ پرونده قضایی در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان رضوی
  • حکم محمود مهرابی قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است
  • بهبود وضعیت بنادر، گمرکات وانبارهای اموال در استان هرمزگان
  • فرصت ۲ ماهه دستگاه‌ها برای تهیه برنامه عملیاتی امنیت غذایی
  • وظیفه دستگاه اجرایی برای تامین امنیت غذایی مردم
  • آموزش حلقه مفقوده حریم خصوصی در اینترنت
  • آلفایی‌ها هنوز به دنیا نیامده، پیج اینستاگرام دارند
  • کشور‌های مختلف برای محافظت از کودکان چه کردند؟
  • ابلاغ ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی»