Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به گزارش خبرگزاری فارس درباره وضعیت آی‌تی سازمان بنادر و دریانوردی (اینجا) جوابیه‌ای صادر کرده که اگر چه بخش‌هایی از آن با واقعیت جاری در بنادر کشور مغایر است اما بواسطه شفاف‌سازی مواضع این سازمان و قانون مطبوعات منتشر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در پاسخ به گزارش «در آی تی سازمان بنادر و دریانوردی چه خبر است/ ارتباط میان هک سایبری و خریدهای کلان سخت افزاری چیست» در مورخ 9 اسفند 99 ، جوابیه سازمان بنادر و دریانوردی در تکذیب این گزارش ارسال می گردد.

جوابیه

1) دکتر محمدقائم تاجگردون فارغ التحصیل مقطع دکتری رشته مهندسی فناوری اطلاعات از دانشگاه صنعتی شریف و عضو رسمی هیات علمی وزارت علوم ، از مرداد ماه ۹۷ تا مهرماه ۹۹ به عنوان مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر مشغول به کار بوده است . انتخاب و انتصاب ایشان در این پست از طریق مشورت و به پیشنهاد دانشگاه صنعتی شریف بوده و هدف از بکارگیری ایشان در سازمان بنادر و دریانوردی؛ ایجاد تحول در حوزه فناوری اطلاعات سازمان بنادر و پیشبرد هدف ضروری و راهبردی هوشمندسازی بنادر کشور بوده است .

2)  سازمان بنادر و دریانوردی در خرداد ماه ۹۷ ؛ سند چشم انداز هوشمندسازی بنادر و در آذرماه سال ۹۷ نقشه راه هوشمندسازی را به تصویب هیات عامل سازمان می رساند که در این نقشه راه، تعدادی پروژه اصلی تعریف میشوند. در این نقشه راه عنوان شده که سیاست گذاری و برنامه ریزی برای هوشمندسازی سازمان در کمیته استقرار دولت الکترونیک و هوشمندسازی انجام می پذیرد که ریاست این کمیته بر عهده مدیرعامل سازمان و دبیر این کمیته مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان می باشد . دیگر اعضای این کمیته هیات عامل سازمان، مدیرکل حراست، مدیرکل پدافند و مدیر ارتباطات و بین الملل و کارشناسان خبره حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند وتمامی موارد مربوط به پروژه های هوشمندسازی در این کمیته مطرح و برنامه ها، اولویت ها و زمانبندی اجرای پروژه ها مورد تصمیم گیری جمعی قرار گرفته و حاصل تصمیمات فردی نبوده و نمی باشد.

3)  یکی از پروژه های هوشمندسازی سازمان بنادر، بازطراحی زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات در ستاد و بنادر است. مطابق با مصوبات کمیته مذکور، زیرپروژه ای با عنوان کلود سه نقطه سازمان برای ایجاد بستر امن و مورد اطمینان تعریف می شود و مقرر می شود که نقطه اول در تهران و نقطه دوم در یکی از بنادر کشور باشد. مصوبه جمع آوری تجهیزات و انتقال آنها از بنادر به تهران صرفا در خصوص تجهیزات مازاد و بدون استفاده در بنادر بوده است. هدف از این مصوبه جلوگیری از خرید مجدد تجهیزات و تکمیل نقطه اول کلود بوده که مطابق با روال سازمان به تایید مدیرعامل و هیات عامل سازمان رسیده بود و البته لازم به ذکر است که این مصوبه در بنادر کشور عملی نشد .

از آنجایی که بعد از حمله سایبری به سازمان بنادر در مهرماه ۹۹  مطابق  نظر دستگاه های امنیتی استفاده از تجهیزات و زیرساخت موجود برای ستآپ مجدد نرم افزارها و ارائه سرویس های عملیاتی بندر مقدور نبود، علاوه بر این به دلیل محدودیت در منابع تهران و لزوم تامین تجهیزات مورد نیاز در کوتاهترین زمان ممکن، با دستور مدیرعامل سازمان و موافقت مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان بخشی از تجهیزات بلااستفاده در بندر برای راه اندازی شبکه جدید به تهران منتقل می شود .

4)  همانطور که اشاره شد برای راه اندازی نقطه اول کلود، سازمان نیاز به تجهیزات داشت و فرایند تامین و تهیه این تجهیزات از بیش از یکسال پیش از حمله سایبری آغاز شده بود. تجهیزات موجود مازاد در بنادر، شناسایی و تامین مابقی تجهیزات از طریق سامانه تدارکات الکترونیکی دولت به مناقصه گذاشته شد و شرکت برنده این مناقصه، شرکت دارای رتبه مناسب در شورای انفورماتیک کشور درحوزه زیرساخت است و سابقه قراردادهای مشابه در بنادر و دیگر سازمان های دولتی را دارد .تاییدیه خرید این تجهیزات از وزارت صنعت، معدن و تجارت اخذ و  علاوه بر این،  قرارداد این مناقصه پس از تایید مدیرکل حقوقی سازمان، به تصویب هیات عامل سازمان رسیده بود. اجرا و راه اندازی تجهیزات خریداری شده مطابق با مصوبات کمیته استقرار دولت الکترونیک و هوشمندسازی می بایست از طریق مناقصه دیگری با عنوان بازطراحی شبکه ستاد و بنادر کشور انجام پذیرد که فرایند این مناقصه نیز در حال انجام بود که با وقوع حمله سایبری متوقف شد. بنابراین قراردادی مبنی بر راه اندازی تجهیزات با هیچ شرکتی منعقد نشده است .

5) سرورهای اطلاعاتی از بنادر به تهران منتقل نشده اند بلکه مطابق با سیاست های سازمان از سال ها پیش مبنی بر سرویس دهی متمرکز و با کیفیت به همه بنادر در بستر زیرساخت امن و پرسرعت، انتقال سامانه های عملیاتی به تهران در دستور کار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان قرار داشت. به عنوان نمونه سامانه جامع دریایی سازمان بنادر در سال ۹۶ در تهران تجمیع شد و سرویس دهی به همه بنادر بزرگ و کوچک به صورت یکپارچه از تهران انجام می شود .در ادامه اجرای این سیاست و نیز در راستای انجام تکالیف سازمان به استناد مواد 5 و ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و تبصره های ذیل این مواد، می بایست تجمیع اطلاعات حیاتی سازمان بنادر برای ارائه سرویس های مورد درخواست سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز در زمان کوتاهی انجام می پذیرفت و لذا دو سامانه عملیاتی دیگر نیز بر اساس مصوبات کمیته استقرار دولت الکترونیک و هوشمندسازی با هدف ایجاد یکپارچگی و حفظ و صیانت از داده های حیاتی سازمان در سال ۹۸ در تهران متمرکز شد. علاوه بر سهولت در اجرای تکالیف سازمان، مزیت دیگر تجمیع و انتقال سامانه های عملیاتی در تهران این است که بعد از حمله سایبری به جهت سیاست های حفاظتی سازمان، دارایی های دیجیتال اعم از داده ها و سورس کدها ؛ دچار مخاطره نشد. بنابراین اقدامات انجام شده، نه تنها مصداق ترک فعل و سهل انگاری نیست بلکه اقدامی درست و در جهت نجات سازمان از تبعات حمله سایبری بوده است .

6) در سه سال گذشته تمامی اقدامات انجام شده در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی به سازمان های نظارتی ارائه شده است و نه تنها هیچ اقدامی مبنی بر سهل انگاری در این حوزه به سازمان بنادر نسبت داده نشده است بلکه تمامی اقدامات سازمان مورد تایید مراجع ذیصلاح کشور قرار گرفته است. علاوه بر این؛ دلیل استعفای مدیرکل فناوری اطلاعات سازمان، شرکت در انتخابات میاندوره ای مجلس بوده که استعفا با اعلام رضایت کامل مدیرعامل سازمان از عملکرد ایشان در دوره تصدی ، پذیرفته شده است. آقای تاجگردون پس از استعفا، به عنوان مشاور مدیرعامل در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در خدمت سازمان بنادر بوده است و پس از حمله سایبری نیز به عنوان مسئول ریکاوری سامانه های نرم افزاری، طی یک ماه با طراحی و ایجاد یک  شبکه محرمانه جدید و سرویس های حیاتی و عملیاتی بنادر را راه اندازی کرده است.

7) در پاسخ به ادعای هزینه کرد میلیون دلاری!، اشعار می دارد هدف از هوشمندسازی سازمان در وهله اول، ایجاد راهکاری برای یکپارچگی سامانه های  جزیره ای سازمان بوده  و از آنجا که پروژه های هوشمندسازی سازمان از جنس پروژه های مدیریت تغییر بوده اند ، تصمیم بر این شد که در یک برنامه مشخص سه ساله، سامانه های پراکنده و جزیره ای به سامانه های یکپارچه تبدیل شوند و لذا برای اجرای پروژه های هوشمندسازی؛ نه تنها هیچ بودجه ای خارج از بودجه مصوب دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظر گرفته نشد، بلکه با صرفه جویی در هزینه های پشتیبانی نرم افزارهای موجود، اعتبار لازم برای پروژه های هوشمندسازی از بودجه مصوب تامین شد. اقدامات و هزینه هایی که برای      پروژه های هوشمندسازی سازمان صرف شده است، از نوع سرمایه ای هستند و زیرساخت های بسیار ارزشمندی را برای سازمان فراهم آورده اند.

8)  حمله سایبری به سازمان بنادر و دریانوردی به هیچ عنوان موجب از دست رفتن اطلاعات مالی و عملیاتی سازمان (که بخش عمده ای از سرمایه و دارایی های دیجیتال سازمان محسوب می شوند)، نشده و آسیبی هم متوجه سخت افزارها نکرده است.

9) سازمان بنادر همواره آماده پاسخگویی در خصوص اقدامات خود به تمامی مراجع ذیربط بوده و می باشد؛ کما اینکه گزارش مدونی از عملکرد سازمان بنادر در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به سازمان بازرسی کل کشور و وزارت اطلاعات نیز ارائه شده است.

به گزارش فارس، رخدادهای به وقوع پیوسته در سازمان بنادر در قالب مجموعه گزارشاتی تاکنون در خبرگزاری فارس در استان هرمزگان به انتشار رسیده است و ادامه آن نیز در سال 1400 منتشر خواهد شد. گزارشاتی که بی شک با عزم مجلس در تدارک تحقیق و تفحص از سازمان بنادر و دریانوردی سبب اصلاح رویه این سازمان و حرکت مطلوب‌تر آن به سمت و سوی توسعه خواهد شد.

انتهای پیام/ 88055

منبع: فارس

کلیدواژه: فناوری اطلاعات وزارت علوم حمله سایبری سازمان بنادر و دریانوردی فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی حوزه فناوری اطلاعات پروژه های هوشمندسازی هوشمندسازی سازمان هیات عامل سازمان سازمان بنادر حمله سایبری راه اندازی بنادر کشور پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۶۱۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقیقات اتحادیه اروپا از متا بر سر کنترل اطلاعات غلط

رگولاتورهای اتحادیه اروپا قرار است تحقیقاتی را درباره عملکرد شرکت متا در مقابله با نشر اطلاعات غلط در پلتفرم‌های شبکه اجتماعی این شرکت، آغاز کنند.

به گزارش ایسنا، روزنامه فایننشیال تایمز به نقل از دو منبع آگاه نوشت: رگولاتورهای اروپایی گمان می‌کنند که مدیریت محتوای شرکت آمریکایی متا، برای متوقف کردن نشر تبلیغات سیاسی که فرآیندهای انتخاباتی را در معرض خطر تضعیف قرار می‌دهد، کافی نبوده است.

اما انتظار نمی‌رود کمیسیون اروپا در بیانیه خود، به روسیه اشاره کند و تنها به دستکاری اطلاعات توسط عوامل خارجی، اشاره خواهد کرد. شرکت متا و کمیسیون اروپا در این باره توضیحی ندادند.

پیش از این گزارش شده بود شرکت متا که مالک فیس‌بوک است، تیمی برای مقابله با نشر اطلاعات غلط و سوءاستفاده از هوش مصنوعی در آستانه انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا در ژوئن، تشکیل خواهد داد. مارکو پانچینی، مدیر امور اتحادیه اروپای متا در یک پست وبلاگ اعلام کرد تا نزدیک شدن به زمان انتخابات، ما مرکز فعالیت‌های انتخاباتی را برای شناسایی تهدیدهای احتمالی و خنثی کردن فوری آنها، فعال خواهیم کرد.

بر اساس گزارش رویترز، ده‌ها کشور در سراسر جهان از جمله انگلیس، اتریش و گرجستان، رهبران جدیدی را در سال ۲۰۲۴ انتخاب می‌کنند. انتخابات‌های پارلمان اروپا هم در ژوئن برگزار می‌شود. اما نگرانی‌هایی نسبت به مداخله در انتخابات و انتشار محتوای گمراه‌کننده با کمک هوش مصنوعی،‌ وجود دارد.

رشد سریع هوش مصنوعی مولد که می‌تواند متن، تصاویر و ویدئو را در چند ثانیه تولید کند، این واهمه را ایجاد کرده که فناوری جدید ممکن است امسال، برای مختل شدن انتخابات در سراسر جهان مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تخصیص تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومانی برای سازندگان شهر هوشمند
  • ناکامی متا در مقابله با اطلاعات نادرست پیش از انتخابات
  • تاکید پدافندغیرعامل بر ضرورت ارتقا امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • اینترنت 4G نوکیا به ماه می‌رود
  • اینترنت ۴G نوکیا به ماه می رود
  • تاکید پدافند غیر عامل بر ضرورت ارتقای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • تحقیقات اتحادیه اروپا از متا بر سر کنترل اطلاعات غلط
  • فناوری‌هایی که استاندارد امنیتی ضعیف دارند ممنوع می‌شوند
  • فراهم شدن تجهیزات الکترونیکی برگزاری انتخابات در خرم‌آباد
  • تجهیزات الکترونیکی برگزاری انتخابات در خرم‌آباد فراهم است