Web Analytics Made Easy - Statcounter

خطیب نماز جمعه قم گفت: انتخابات لیله القدر سرنوشت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور و جلوه گاه حضور آزادانه مردم است.

آیت الله علیرضا اعرافی در خطبه اول نماز جمعه این هفته قم، با اشاره به اینکه دعا و مناجات یک مقوله راهبردی و بسیار مهم در تعالیم دین و اندیشه اسلامی است، عنوان کرد: دعا در ادیان توحیدی ریشه تاریخی دارد و آیات قرآن نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم با دعا ارتباطات دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بابیان اینکه اگر دعا را از منظومه فکری اسلام جدا کنیم بخش بزرگی از منظومه فکری اسلام فرو خواهد ریخت، اظهارکرد: دعا روح عبادت، نردبان ترقی، سکوی پرش انسان و وسیله تکامل بشر است و انسان با دعا در پیشگاه خدا حضور پیدا می کند.
خطیب نماز جمعه قم اشاره به اینکه همه ائمه درباب دعا دارای میراث عظیمی هستند و حدود سه هزار دعا و مناجات کوچک و بزرگ در قلمروها و شرایط مختلف از ائمه جمع آوری شده است، ادامه داد: از امام سجاد نیز 270 دعا جمع آوری شده است.
وی با بیان اینکه امام سجاد (ع) در میان اولیا دین، قهرمان دعا و نیایش است و دعا در مکتب امام سجاد(ع) چند ویژگی دارد، افزود: اولین ویژگی این است که دعا شیوه ای برای بیان همه معارف دین شد و منظومه فکری دین در دعاهای صحیفه سجادیه تجلی پیدا کرده است و به همین علت با توجه به صحیفه سجادیه یک دوره معارف اسلام را می توان فرا گرفت.
مدیر حوزه های علمیه درباره ویژگی دوم اظهارکرد: امام سجاد(ع) در شرایط بحرانی آن دوران، از دعا به عنوان کرسی و منبر برای نشر معارف الهی استفاده می‌کرد و دعا در مکتب امام سجاد(ع) از حالت فردی ارتباطات انسان با خدا، به سمت تاثیرگذاری درجامعه، تربیت سیاسی و اجتماعی ارتقا پیدا کرد.
وی بااشاره به اینکه امام سجاد(ع) پیام آور و صیانت کننده عاشورا بود، بیان کرد: عاشورا مکتب اسلام ساز، مکتب نهضت های الهی و الهام بخش مقاومت دربرابر ستم بود که در اوج مظلومیت رقم خورد و اگر حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) نبودند حقیقت عاشورا به نسل های بعد منتقل نمی شد و ایشان در همه در دوران امامت خود، خط انتقال پیام عاشورا قطع  نکردند و با رفتار و کلام خود حقیقت تابناک عاشورا را حفظ کردند.
وی ادامه داد: بعد از عاشورا جامعه اسلام دچار فروپاشی شد و شورش های و نهضت های درست و نادرست فراوانی رخ داد؛ اما امام سجاد(ع) هیچگاه به صورت مطلق با آنها همراهی نکرد؛ زیرا اگر امام وارد این شورش ها می شد، عاشورا در امتداد آنها خلاصه می شد و امام با این کارهم پیام عاشورا منتقل کرد و هم این اینکه نگذاشت عاشورا در ظرف های زمانی و مکانی محدود شود.
آیت الله اعرافی در خطبه دوم نماز جمعه با اشاره به آیه 102 سوره آل عمران عنوان کرد: تقوا یک مقوله محدود ویک درجه ای نیست، بلکه نردبانی با چندین پله است که به بی نهایت راه دارد و هرچه در تقوا پیش بروید بازهم حق خدا ادا نشده است همچنین تقوای بدست آمده ممکن است با یک هجمه شیطان ازبین برود و عاقبت به خیر نشویم.
وی با اشاره به اینکه انتخابات لیله القدر سرنوشت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور و جلوه گاه حضور آزادانه مردم است، بیان کرد: در انتخابات شورا باید هوشمندانه عمل کرد و باید آدم هایی پاک دست، متدین و پایبند به قوانین شرع و اخلاق انتخاب شوند و هم مردم و هم گروه هایی که آن را معرفی می کنند باید به این امر توجه کنند.
آیت الله اعرافی با بیان اینکه منتخبین باید کارشناس و متخصص باشند، اظهار کرد: منتخبان باید دید راهبردی داشته باشند و آسیب های اجتماعی شهر را بشناسند و فرهنگ و ارزش‌های اخلاقی را مهم بشمارند.
وی ادامه داد: رئیس جمهور دومین مقام کشور است و وجود ویژگی هایی مانند هوشمندی، اخلاص، انقلابی بودن، مجاهدت در راه خدا و...در رئیس جمهور بسیار مهم است و خطا در این زمینه آسیب های بزرگی ایجاد میکند.
مدیر حوزه های علمیه با اشاره به اینکه انتخاب رئیس جمهور روی فرهنگ، اقتصاد، جامعه و سیاست تاثیر می‌گذارد، بیان کرد: اگر فردی شجاع، دارای فکر و برنامه، حکیم و مقاوم انتخاب شود بسیاری از مشکلات قابل رفع و کاهش است.
 وی در رابطه با برجام عنوان کرد: حرف های بی حساب را نشنونید و باور نکنید؛ زیرا تجربه نشان داده اگر ما کوتاه بیایم آنها کوتاه نخواهند آمد همچنین سیاست مداران اشتباه تحلیل نکنند و به خورد مردم ندهند.
وی بابیان اینکه رسیدگی به فقرا وظیفه همه است خطاب به دولت مردان گفت: کنترل قیمت و مواظبت از بازار بسیار مهم است و دیدن مردم در صف مرغ انسان را آتش میزند و این صحنه های آزار دهنده باید برداشته شود و این ها قابل تحمل برای وجدان دلسوز نیست.

منبع: الف

کلیدواژه: امام سجاد ع نماز جمعه آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۶۶۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقاط حادثه‌خیز شهر قم اصلاح شود/ لزوم احداث پارکینگ مورد نیاز

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار رییس پلیس راهور استان قم که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه کشور برگزار شد، اظهار کرد: فراجا مسوولیت‌های متعددی و ترکیبی دارد که از این رو باید از آن‌ها حمایت شود.

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: اقداماتی مانند «طرح نور» از جمله کارهای ویژه است که به عنوان حوزه از آن حمایت می‌کنیم و به طور ویژه از فعالیت های فراجا در عرصه امنیت اخلاقی تقدیر و تشکر داریم.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه کار در قم حساس، سخت و ارزشمند است، عنوان کرد: مسئله فرهنگ ترافیک در رعایت قوانین بسیار مهم است که حوزه، دانشگاه، آموزش و پرورش، خانواده و نهادهای مختلف اجتماعی در آن مسئولیت دارند.

وی با اشاره به اینکه همه باید به گونه‌ای تربیت شویم که قانون را رعایت کنیم، خاطرنشان کرد: تربیت از خانواده آغاز شده، در مدرسه به تثبیت رسیده و در ادامه در سایر نهادها تقویت می‌شود.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه توجه به این فرهنگ‌سازی در آمارهایی مانند تصادفات اثرگذار است، تصریح کرد: یک بخش مهم و پایه‌ای در فرهنگ‌سازی خانواده‌ها است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه بخش مهم دوم آموزش و پرورش است، یادآور شد: فرهنگ‌سازی در آموزش و پرورش باید توسط معلمان و کادر مدرسه انجام شود و این جزو وظایف آن‌ها است.

امام جمعه قم با بیان اینکه باید هم‌افزایی برای کاهش آسیب‌ها صورت بگیرد، گفت: همچنین نقاط حادثه‌خیز شهری نیز باید اصلاح شده و تغییر پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ ایجاد پارکینگ نیز یک موجود مهم است، بیان کرد: باید هر مسجد و مدرسه‌ای که ساخته می‌شود در کنار آن یک پارکینگ نیز احداث شود.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه استفاده از فناوری‌های پیشرفته نیز اهمیت ویژه‌ای دارد، اظهار کرد: گاهی بسیاری از مشکلات با استفاده از این فناوری‌ها حل خواهد شد.

وی اضافه کرد: معقوله راهنمایی و رانندگی یکی از نمادهای فرهنگی شهر است و از این جهت مردم و مسئولین نسبت به این موضوع باید اهتمام لازم را داشته باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه اخلاق برخوردی ماموران راهنمایی و رانندگی نیز بسیار مهم است، مطرح کرد: همچنین اقدامات مطالعاتی، تحقیقاتی و ارزیابی نقش بسیار موثری دارد.

کد خبر 6090500

دیگر خبرها

  • نقاط حادثه‌خیز شهر قم اصلاح شود/ لزوم احداث پارکینگ مورد نیاز
  • پیام تسلیت مدیر حوزه های علمیه درپی درگذشت همسر آیت الله سیدمصطفی خمینی
  • زن و خانواده مرز مواجهه جمهوری اسلامی با غرب است
  • آیت‌الله اعرافی: فرهنگ‌سازی در تغییر آمار تصادفات مؤثر است
  • آیت‌الله اعرافی: در ‌معماری و شهرسازی الگوهای ویژه نداریم
  • دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
  • (ویدئو) مقایسه‌های دردآور مهران مدیری از قیمت‌های امروز با ۲۰ سال گذشته / مسئولین با دیدن این ویدئو بایدآب شوند!
  • شهادت هزاران نفر از مردم فلسطین، دستاورد غرب وحشی و مدعی دموکراسی است
  • (عکس) هزینه ۱۲۵ میلیون تومانی گلزار برای دیدن لبرون جیمز | گلزار در جایگاه VIP و پشت‌سر پادشاه NBA
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)