Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-29@05:18:47 GMT

کشف موجودات دریایی که 50 سال زیر یخ پنهان بودند

تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۷۰۴۸۳

کشف موجودات دریایی که 50 سال زیر یخ پنهان بودند

حدود دو هفته‌ی پیش کوه یخی عظیم‌الجثه‌ای از یخسار قطب جنوب جدا شد و به آرامی در دریای ودل شناور (Weddell Sea) شد. اکنون محققان توانستند نگاهی به حیات موجود در زیر این کوه یخ بیاندازند که بعد از ۵۰ سال در معرض دید است.

به گزارش ایسنا و به نقل از لایوساینس،کشتی تحقیقاتی آلمانی به نام پولاراسترن (Polarstern) با گذر از مسیر باریک بین کوه‌یخ به تازگی آزاد شده به نام "A-۷۴" و فلات یخ برانت (Brunt) در شمال قطب جنوب ساعت‌ها فیلم و هزاران تصویر از موجوداتی که ۱۸ مایل (۳۰ کیلومتر) زیر سطح آب زندگی می‌کردند ثبت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان گزارش دادند که توانستند جامعه‌ی پرجنب و جوشی از نرم‌تنان، پالیده‌خواران، ستاره‌های دریایی، خیار دریایی و حداقل پنج گونه ماهی و دو گونه‌ی ماهی مرکب کشف کنند.

محققان موسسه‌ی تحقیقات قطبی و اقیانوسی آلفرد وینگر(AWI) در آلمان که مسئول ماموریت پولاراسترن بودند در بیانیه‌ای گفتند:اولین تصاویر از کف اقیانوس سطح شگفت‌انگیزی از تنوع زیستی را در منطقه‌ای که با یخ قطور برای دهه‌ها پوشیده شده بود نشان داد.

یافتن حیات دریایی در نزدیکی کف اقیانوس قطب‌جنوب موضوع عجیبی نیست. صدها گونه‌ی دریایی در آب‌های یخ زده زندگی می‌کنند و گاهی در مکان‌هایی واقعا غیرمنتظره می‌توان آن‌ها را دید.

ماه گذشته محققان گروهی از اسفنج‌های دریایی و پالیده‌خواران را یافتند که بر روی سنگی ۹۰۰ متر پایین‌تر از یخ‌های فلیچنر رون(Filchner-Ronn) به یک تخته سنگ چسبیده بودند. این کشف مانند کشف جدید پولاراسترن کمی دانشمندان را گیج کرد،  علت اصلی آن وجود پالیده‌خواران بود. این حیوانات که شامل اسفنج‌ها و مرجان‌ها است در یک مکان مستقر می‌شوند و منتظر می‌مانند تا مواد غذایی که معمولا نوعی فیتوپلانکتون هستند (نوعی جلبک دریایی میکروسکوپی) به سمتشان بیایند.

لینک کوتاه: asriran.com/003FtH

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۷۰۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از ۵۰ شاعر و شاعره محله دستگرد در «گنج‌های پنهان»

مدیر منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان گفت: به‌مناسبت هفته نکوداشت اصفهان تجلیل از ۵۰ شاعر و شاعره محله دستگرد در ویژه برنامه «گنج‌های پنهان» انجام شد.

جواد کشانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: محله دستگرد یکی از محله‌های هنرمندپرور شهر اصفهان است که هنرمندان و فرهیختگان این محله نه‌تنها در منطقه ۱۳، بلکه در کل شهر، استان و حتی کشور شهرت دارند.

وی افزود: در میان این هنرمندان، شاعران گرانقدری در این محله زیسته‌اند که کلام و اشعار ظریف و دل‌نشینی دارند.

مدیر منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان تصریح کرد: بر همین اساس بر آن شدیم تا به مناسبت هفته نکوداشت اصفهان، در ویژه برنامه «گنج‌های پنهان محله» که با حضور هنرمندان و شاعران استانی در فرهنگسرای دستگرد برگزار شد، با زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شاعران درگذشته همچون مرحوم انواری و مرحوم وحید دستجردی، از ۵۰ شاعر و شاعره محله دستگرد تجلیل کنیم که این برنامه با حضور شهروندان و هنرمندان برگزار شد.

کد خبر 748477

دیگر خبرها

  • قند پنهان در کدام یک از مواد غذایی وجود دارد؟
  • استان مرکزی دارای بیکاری پنهان است
  • انگیزه پنهان آمریکا در مخالفت با تجمع‌های دانشجویی
  • تجلیل از ۵۰ شاعر و شاعره محله دستگرد در «گنج‌های پنهان»
  • تمایل عجیب و تمام نشدنی زمین خواران به محدوده جنوبی تهران | مبارزه با ساخت و ساز غیرمجاز ادامه دارد
  • قند‌های پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آن‌ها را حذف کنید
  • کشف نشانه‌ای تازه در مریخ برای اثبات وجود موجودات فضایی
  • قندهای پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آنها را حذف کنید
  • آیا غذا‌های دریایی سرطان زا هستند؟
  • یک فرضیه در مورد چگونگی حرکت موجودات فضایی بین سیارات