Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@15:48:40 GMT

داستان ادامه‌دار ناتوانی مسوولان برای کنترل بازار

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۷۷۷۳۷

داستان ادامه‌دار ناتوانی مسوولان برای کنترل بازار

مساله گرانی در بازار آذربایجان‌غربی و روند روبه‌رشد در برخی اقلام نشان می‌دهد که مسوولان تدبیر لازم را برای کنترل بازار ندارند و به نوعی در کنترل‌ها و نظارت‌ها ناتوان هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، مدتی است که بازار با کمبود و گرانی کالاهای اساسی به خصوص مایحتاج ضروری مردم مانند روغن و گوشت مرغ مواجه شده اید و مسوولان استانی بارها قول داداند که بازار به سامان برسد و هر روز به بازرسی از بازار پرداخته و وعده توزیع اقلام را در هفته بعد اعلام می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما این وضعیت بهبودی نداشت و مردم در شب عید باید کالای خود را با چند برابر قیمت می‌خریدند یا اینکه از ساعت ساعت ۶ صبح تا ۱۴ عصر در صف خرید می‌ماندند تا بتوانند مرغ یا روغن خریداری کنند.

این روند نشان می‌دهد که مسئولان در مساله نظارت بر بازار ناتوان و دست بسته هستند و این عامل عرصه را برای جولان دادن دلالان و سودجویان باز کرده است.

در این رابطه به سراغ یک کارشناس اقتصادی رفتیم تا نظر متخصصان این بخش را نیز در این رابطه بشنویم.

بی‌برنامگی دولت موجب ایجاد هیجانات در بازار شده است

دکترای اقتصادی گفت: در اقتصاد کشور ما عوامل متعددی بر ٢ عامل عرضه و تقاضا تاثیر گذارند ولی آنچه بسیار مهم و قابل کنترل توسط دولت می تواند باشد، وقفه در تخصیص ارز، حجم بالای نقدینگی، احتکارکالاها، رانت اطلاعاتی و به وجود شبکه مافیا در توزیع کالا می توان اشاره کرد.

مهدی مقدم بیام کرد: ما قبول داریم که جنگ اقتصادی شکل گرفته و اقتصاد کشور سال‌هاست در معرض تلاطم و نوسانات شدید قیمت‌ها قرار گرفته است.

وی بیان کرد: نخستین شوک را نرخ ارز به بازارها و قیمت اغلب کالاها وارد کرد، اثرات این شوک منجر به افزایش قیمت تمام شده تولید بسیاری از کالاها مانند محصولات کشاورزی، دارویی و لبنی شد.

وی بیان کرد: به دنبال این جهش قیمت سفته بازان و سودجویان نیز از فرصت استفاده کرده و اقدام به احتکار و اختفاء کالاها در شب عید کردند این افراد سودجو شرایط بازار را سختتر کرده اند و به راحتی توانستند در بازار شب عید برای هر کالا هیجان ایجاد نمایند و ناگفته نماند زمینه این هیجانات را خود دولت با بی‌برنامگی خود ایجاد کرده است.

این کارشناس اقتصادی معتقد است: جوهر هیجانات بازار وجود نقدینگی است و ما حجم نقدینگی بالایی در کشور داریم که مخرب بازار است و اگر وارد بازار هرکالایی شود مدیریت بازار را به هم می زند.

مقدم افزود: این عامل تقاضای کاذب در بازار ایجاد و بازار را با مشکل مواجه می کند.

وی ادامه داد: کارنامه دولت در خصوص کنترل و مدیریت بازارها چندان قابل دفاع نیست، دولت می توانست با سیاست پولی و مالی مناسب و استمرار عرضه، کنترل شبکه توزیع منتخب و تامین کالا از تولید کننده و وارد کننده تا زنجیره مصرف، بازار را کنترل کند و تعادل نسبی در بازار ایجاد نماید.

دکترای اقتصاد و استاد دانشگاه بیان کرد: می بینیم که مدتی است، قیمت برخی کالاها در مدار صعود قرار گرفته و گویا بنای پایین آمدن نیز ندارند و مبارزه با افزایش قیمت کالاها را می توان دارای ۲ بخش دانست، بخشی که مربوط به مسئولین است و آن ها باید با سیاست ها و برنامه ریزی های مناسب به مبارزه با این گرانی ها بپردازند و بخش دیگر که مربوط به مردم است و مردم خود باید با رعایت برخی مسائل از افزایش قیمت کاذب برخی کالاها جلوگیری کنند.

مقدم اظهار داشت: در چند سال اخیر، همواره افزایش قیمت کالاها باعث شده است که مردم برای خرید آن کالاها هجوم بیاورند و تقاضا را افزایش دهند و در نتیجه باعث افزایش هر چه بیشتر قیمت آن کالاها شوند؛ برای نمونه صف های ایجاد شده برای خرید مرغ و روغن و اکثر کالاهای اساسی ٢ پیام به همراه دارد؛ یکی برای مردم و دیگری برای سودجویان.

وی افزود: پیام اول این بود که مردم عزم جدی و اتحاد لازم برای مبارزه با افزایش قیمت ها ندارند و هر کسی سعی دارد تا نفع شخصی خود را دنبال کند.

وی اضافه کرد: پیام دوم آنکه این صف های طولانی به سودجویان نشان می داد که هنوز هم می توانند قیمت ها را افزایش دهند، چرا که تقاضا برای آن وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه راه حل مردمی مقابله با این وضعیت چیست؟، افزود: وجود یک عزم جدی در مردم و اتحاد آن ها در راستای عدم خرید کالا مازاد بر مصرف روزانه، راه حل بسیار مناسبی جهت مبارزه با گرانی کاذب کالاهاست.

اما برای بررسی عملکرد دولت به سراغ برخی مسوولان رفتیم تا نظر آنها را در خصوص بازار کشور جویا شویم.

باید به مقابله با ویروس گرانی رفت

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان غربی و نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه گفت: رئیس‌جمهور باید در رفتارش مردم را بر خود مقدم بداند چراکه ما مسئولین فدایی مردم هستیم و این رفتارها در شأن رئیس‌جمهور نیست.

حجت الاسلام سید سلمان ذاکر ادامه داد: گرچه برخی مصوبات اجازه خروج رئیس‌جمهور را نمی‌دهد ولی رئیس‌جمهور باید بین مردم باشد. او باید با تولید کنندگان جلسه بگذارد و فعالیت‌ها را افزایش دهد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: کاهش فعالیت‌های رئیس‌جمهور به معنای عقب‌نشینی و تهاجم ویروس به مردم است، روش گوشه‌نشینی و دور کردن خود از مسائل کشور باعث می‌شود که ویروس گرانی، تحریم، بی شغلی، بیکاری و معیشت به مردم بیشتر از کرونا آسیب بزند.

حجت الاسلام ذاکر بیان کرد: رئیس‌جمهور باید سایر ویروس‌ها را نیز مهار کند و واحدهای تولیدی به‌خواب‌رفته را احیا کند.

وی اضافه کرد: او باید ویروس تعهد ارزی و ویروس‌های گریبان‌گیر کشاورزی را حل کند این ویروس‌ها خطرناک‌تر هستند چراکه برخلاف کرونا که تمام می‌شود این ویروس‌ها به‌زودی رفع نمی‌شوند و به دلیل اثرات بلندمدت و آثار بیشترشان، خطرناک‌تر هستند.

گرانی‌های افسار گسیخته مردم را به سختی انداخته است

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی نیز در این زمینه با بیان اینکه حل مشکلات معیشتی مردم و کنترل قیمت‌ها اولویت مسئولان باشد، گفت: مسئولان و مدیران اجرایی در راستای حل مشکلات معیشتی مردم و کنترل قیمت‌ها در جامعه تلاش کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، به وضعیت معیشتی سخت مردم و گرانی‌های موجود در جامعه اشاره کرده و بیان داشت: شرایط بد اقتصادی و گرانی‌های افسار گسیخته در جامعه و درگیری مردم با ویروس کرونا و سختی‌های موجود باعث رنج بیشتر مردم شده و وظیفه مسئولین در تمامی زمینه‌ها رسیدگی و حل مشکلات است.

وی افزود: از مسئولین و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان انتظار می‌رود با همراهی مردم و با تمام توان و تلاش در مسیر حل مشکلات مردم قدم بردارند و در خدمت مردم باشند.

عدم عزم دولت برای رسیدگی به مشکلات معیشتی

نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم عزم جدی برای رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم و وضعیت اقتصادی موجود، گفت: نمی دانم دولتمردان از وضعیت بازار و قیمت ها خبر دارند یا نه؟ آیا می دانند که در کشور چه می گذرد و تورم هست؟ آیا می دانند که یک کالای مشابه به چند قیمت متفاوت فروخته می شود؟ آیا می دانند که قیمت ها روز به روز افزایش می یابد؟

مهدی عیسی‌زاده با بیان اینکه با این وضعیت احساس می کنیم که دولت خود را جدای از مردم می داند، افزود: مردم ولی نعمت ما بوده و در همه صحنه ها حاضر بوده و حماسه آفرینی کرده اند و همین مردم نیز دولت و مجلس را سر کار آورده اند و در واقع هر چه داریم به برکت مردم است و باید به فکر این مردم بود و مشکلات آنها را برطرف کرد.

وی با اشاره متاسفانه اینگونه به نظر می آید که همتی از سوی دولت برای حل مشکلات مشاهده نمی شود، اظهار کرد: در این اوضاع که کرونا نیز مشکلات زیادی را ایجاد کرده است، از رئیس دولت و مسئولان امر انتظار داریم که بازار را به حال خود رها نکرده و به مسائل معیشتی و اقتصادی رسیدگی و مشکلات معیشتی مردم را برطرف کند.

عیسی زاده تصریح کرد: فرماندهان در دوران دفاع مقدس مانند شهید باکری ها و همت ها و باقری ها و خرازی ها و شهیدسلیمانى خط مقدم بودند و امروز نیز در جنگ اقتصادی باید از این فرماندهان دوران دفاع مقدس درس گرفته و مانند آنها در صحنه باشیم و مشکلات را حل و قفل‌ها را بگشاییم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه مسئولان اجرایی باید از خواب بیدار شده و به مشکلات رسیدگی کنند، اظهار کرد: باید مسئولان حضور میدانی داشته باشند چرا که با پشت میز نشستن و یا در محل کار خود را حبس کردن نمی‌توان فهمید که در این اوضاع سخت بر مردم چه می‌گذرد.

عیسی زاده با اشاره به اینکه دولت و مسئولان اجرایی باید اقدام عاجل و فوری در این زمینه انجام دهند، تصریح کرد: قیمت اساسی ترین کالاهای زندگی چند برابر شده است و روز به روز افزایش می یابدو دولت باید چاره ای به این وضعیت بیاندیشد.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: مشکلات معیشتی مردم افزایش قیمت رئیس جمهور حل مشکلات ویروس ها گرانی ها قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۷۷۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئله مردم نرخ رشد نقدینگی نیست، مردم تورم را می‌بینند

در سال ۱۴۰۲ به‌رغم کاهش رشد نقدینگی، رشد پایه پولی همچنان فزاینده بوده و به‌نوعی دولت در بازار پول به‌عنوان رقیب بخش خصوصی فعال بوده است.

به گزارش هم‌میهن، به این مفهوم که دولت همچنان کسری بودجه خود را داشته و این کسری را از منابعی که در بازار وجود داشته از محل فروش اوراق و... تامین کرده و آن نقدینگی که بخش خصوصی و تولید باید استفاده می‌کرد را خود دولت جذب کرده است.

در ادامه گفتگو با داود سوری استاد سابق دانشگاه شریف را می‌خوانید: 

در دو سال‌ونیم گذشته تلاش‌های دولت جهت کنترل تورم نتیجه نداده و تورم از کنترل رشد نقدینگی تاثیر نپذیرفته؛ به نظر شما علت چیست؟

خیلی سخت است که بتوان قضاوت کرد. رابطه رشد نقدینگی و تورم رابطه کوتاه‌مدتی نیست که به محض کاهش رشد نقدینگی در تورم کاهش اتفاق بیفتد. انتظار می‌رود اگر کنترل نقدینگی تداوم پیدا کند در آینده نرخ تورم هم کنترل شود. نکته‌ای که باید توجه کرد این است که کیفیت کاهش نقدینگی به چه صورت بوده است.

آنچه مشخص است اینکه در سال ۱۴۰۲ به‌رغم کاهش رشد نقدینگی، رشد پایه پولی همچنان فزاینده بوده و به نوعی دولت در بازار پول به عنوان رقیب بخش خصوصی فعال بوده است. به این مفهوم که دولت همچنان کسری بودجه خود را داشته و این کسری را از منابعی که در بازار وجود داشته از محل فروش اوراق و... تامین کرده و آن نقدینگی که بخش خصوصی و تولید باید استفاده می‌کرد را خود دولت جذب کرده است. به هر حال باید منتظر ماند و دید نتیجه کاهش روند رشد نقدینگی در سال آتی چگونه خواهد شد.

یعنی سال ۱۴۰۴ باید منتظر تاثیر بر نرخ تورم باشیم؟

نمی‌توانیم یک رابطه یک به یک بین تورم و نقدینگی داشته باشیم. نرخ تورم می‌تواند از جای دیگر هم افزایش پیدا کند. با این وجود به نظر می‌رسد سال بعد باید اثرات کاهش نقدینگی را دید. البته نرخ اعلامی بانک مرکزی به‌طور متوسط در یک سال ۵۲ درصد اعلام شده در حالی‌که این نرخ تورم در فروردین ۸۰ درصد بوده و تا اسفند به ۳۸ درصد رسیده است. از این رو یک روند کاهش وجود داشته و اگر مشکلی پیش نیاید سال بعد می‌تواند بر نرخ تورم مؤثر باشد.

شاید اشاره ابراهیم رئیسی که اخیراً گفته اقتصاددان‌ها متوجه کاری که دولت برای کنترل نقدینگی کرده می‌شوند همین موضوع است.

چیزی که مهم است اینکه نتیجه سیاست‌ها را باید در عمل ببینیم. واقعیت این است که بسیاری از آمار‌ها منتشر نمی‌شود و آمار‌های منتشر شده نیز از دقت کافی برخوردار نیستند؛ لذا نمی‌توان قضاوت درستی داشت. ولی می‌دانیم که تورم وجود دارد. قیمت‌ها را می‌بینیم که مدام در حال افزایش است.

بحث درآمد‌ها و رشد اقتصادی را می‌بینیم. اگر سیاست‌ها در این شاخص‌ها نمود پیدا نکند نمی‌شود درباره مؤثر بودن سیاست‌ها صحبت کرد. مسئله مردم که نرخ رشد نقدینگی نیست. نرخ رشد نقدینگی را ما به دهان مردم انداختیم. مردم تورم را می‌بینند. حالا از هر جا که می‌خواهد ظاهر شود. برای مردم چه اهمیتی دارد نرخ رشد نقدینگی چقدر است. آن‌ها تورم را نگاه می‌کنند.

در نرخ تورم چه سهمی می‌توانیم برای تورم انتظاری قائل شویم؟ مسئولان در گفته‌هایشان بر غیررسمی بودن قیمت‌ها و تورم‌های غیرواقعی و انتظاری بار‌ها تاکید می‌کنند.

انتظارات قاعدتاً تاثیرات کوتاه‌مدت دارد. ممکن است اتفاقی بیفتد و شوکی وارد شود و برای مردم انتظاراتی شکل بگیرد، اما مدتی که گذشت اثر آن اتفاق از بین می‌رود. ولی وقتی یک پدیده‌ای ادامه‌دار است نمی‌توان به انتظار تفسیر کرد. آنچه ما الان آموخته‌ایم و آن را انتظار می‌نامیم این است که فرآیند سیاست‌گذاری و کیفیت سیاست‌گذاری به‌گونه‌ای بوده که هر سال منتظر بدتر شدن شرایط هستیم.

این را آموخته‌ایم که اگر امروز کالایی را خریداری کنیم صرفه بیشتری دارد تا اینکه سال بعد آن را بخریم. همه می‌دانیم که اگر ریال نگه داریم سال بعد زیان دیده‌ایم. این یک یادگیری است که طی سالیان متمادی شکل گرفته و همچنان این فرآیند در حال تداوم است.

هیچ علامتی نیز داده نمی‌شود که این مسیر ممکن است تغییر کند. نه کیفیت سیاست‌گذاری را رو به بهبود می‌بینیم و نه رفتار‌هایی که در جامعه صورت می‌پذیرد متفاوت می‌شود؛ بنابراین دلیلی ندارد که افراد آموخته‌های خود را تغییر دهند.

دیگر خبرها

  • اعتراض شماری از مسوولان فنی و کنترل کیفی کارخانه های مواد غذایی
  • هشدار رئیس مجلس نسبت به ابهامات موجود در مورد یارانه دارو/ مبلغ 74 همت نمی‌تواند باعث کنترل قیمت و بازار دارو شود/ دولت برای کنترل قیمت بازار دارو 180 همت در نظر بگیرد
  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند
  • مسئله مردم نرخ رشد نقدینگی نیست، مردم تورم را می‌بینند
  • رئیسی: رشد نقدینگی و قیمت ارز نیازمند کنترل است
  • استمرار روند کاهشی تورم، رشد نقدینگی و قیمت ارز نیازمند کنترل و مراقبت جدی است
  • استمرارروند کاهشی تورم، رشدنقدینگی و قیمت ارز نیازمند کنترل و است
  • استمرار روند کاهشی تورم و قیمت ارز نیازمند مراقبت جدی است
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز