Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  از روز ۳۰ اسفند تا ۱۴ فروردین، «کدومو» با همکاری مرکز رسانه‌ای باران، رویداد آنلاین جشنواره نوروزی را برگزار می‌کند.

در این ایام هر روز انیمیشنی از شبکه پویا پخش می‌شود و در ساعت ۱۸ عصر همان انیمیشن با حضور شرکت کنندگان توسط اساتید تربیتی و رسانه‌ای در سامانه اسکای‌روم و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. بررسی می‌شود.

بیشتربخوانید

نام‌هایی که صدا و سیمایشان خاطره شد/ داغ‌های سال تلخ تلویزیون + تصاویر

آشنایی با مهارت‌های تحلیل انیمیشن در یک دورهمی خانوادگی

این گفتگو‌های خانوادگی یک دورهمی صمیمانه است که مهمترین بخش آن، بررسی انیمیشن از دید خانواده‌هایی است که در جلسه آنلاین حضور دارند. در این رویداد در هر جلسه مجری کدومو و دو کارشناس حضور دارند و در تعامل با شرکت کنندگان به بررسی این انیمیشن می‌پردازند.

در پایان به قید قرعه به کسانی که در همه جلسات حضور فعال داشتند جوایزی اهدا خواهد شد. شرکت در این رویداد رایگان است و ثبت نام از طریق سامانه پیامکی کدومو به شماره ۵۰۰۰۴۶۸۶ با ارسال عدد ۱ و همچنین از طریق شبکه‌های اجتماعی کدومو @Kodoumo انجام می‌شود. در پایان این رویداد، شرکت‌کنندگان با مهارت‌های تحلیل انیمیشن از منظر رسانه‌ای و تربیتی آشنا خواهند بود.

روز اول؛ «لاته و سنگ آب حیاتی»

روز شنبه، ۳۰ اسفند، اولین روز از این رویداد، با حضور حسین غفاری، پژوهشگر و مدرس تربیتی و حسین حق‌پناه، عضو شورای تألیف کتاب سواد رسانه‌ای و معاون کودک و نوجوان مؤسسه تبیان برگزار شد. در این رویداد، خانواده‌ها در کنار اساتید نظراتشان را درباره‌ی انیمیشن «لاته و سنگ آب حیاتی» که از شبکه پویا پخش شده بود بیان کردند.

غفاری در ابتدای این نشست گفت: این انیمیشن به‌لحاظ فنی متوسط است، ایراد‌های فیلم‌نامه‌ای دارد، برای همین هم شخصیت «لاته» تبدیل به ابرقهرمان نشده و چندان دیده نشده، اما در عین حال در درونمایه خود، مفاهیمی مثل دوستی، شجاعت حق دوستی و ... دارد.

این البته از قابل پخش‌ترین انیمیشن‌های ما محسوب می‌شود که در پویا پخش شد و آسیب‌های کمتری دارد که در دوبله هم این آسیب‌ها کمتر شده اند. مثلاٌ موضوع جادوگری در نسخه پویا از انیمیشن حذف شده که این کار خوبی هم هست. در تلویزیون حساسیت بیشتری نسبت به موضوعات آسیب زننده وجود دارد و این برای خانواده مناسب‌تر است.

رفع ایرادات انیمیشن در رسانه ملی

حق‌پناه در ادامه این گفتگو اظهار داشت: خیلی از قصه‌های عامیانه کودکانه ما به لحاظ قصه و فرم از این انیمیشن قوی‌تر هستند. یک نکته جالب دیگر این است که در این انیمیشن، خانواده معتقدند که جادو کارساز نیست، اما در نهایت انیمیشن تأکید می‌کند که اتفاقا جادو کارساز بوده است.

موضوع دیگر، تفاوت جنسیت سنجاب و جوجه تیغی به عنوان دو دوست است که البته باز هم در دوبله تلویزیون رفع شده در حالی که در متن اصلی روی پسر و دختر بودنشان تأکید می‌شود. همچنین در نسخه اصلی جوجه تیغی بر این تأکید می‌کند که من شاهدخت و شاهزاده ام، اما در نسخه پویا این تبدیل به قهرمان کوچک و خانم معلم می‌شود و این هم خلاقانه است.

داستان عموی سوباسا صحت ندارد

یک بازنمایی منفی در این سال‌ها از ممیزی خانوادگی صداوسیما شده مثل داستان عموی سوباسا که می‌گویند بخشی از یک رابطه نامشروع در انیمیشن فوتبالیست‌ها بوده یا درباره اوشین نیز همچین نکاتی می‌گویند، در حالی که خیلی از این گفته‌ها واقعیت ندارد. در شبکه پویا به این توجه می‌شود که حاشیه امنی برای فرزندان ما ایجاد بشود و از آسیب‌ها کم بشود.

حق‌پناه ادامه داد: در سال‌های اخیر موضوع جادو در انیمیشن‌ها زیاد پربسامد شده مخصوصاً برای زیر ۷ سال و به این موضوع، تفاوت نسلی را هم گره می‌زنند و این میان فرزندان هستند که به جادو باور دارند و می‌بینیم که در آخر هم جادو راه حل است.

وی در تکمیل صحبت‌های ارائه شده گفت: همکاری و کارگروهی در این انیمیشن خیلی زیاد تبلیغ می‌شود. اگر حین فیلم نشد، والدین بعد از فیلم از بچه‌ها چندتا سوال بپرسند مثل اینکه به‌نظر تو روابط بین تیوم و لاته چگونه بود؟ آیا توانستند به همکاری به اهدافشان برسند؟ اگر همکاری نمی‌کردند چه اتفاقاتی می‌افتاد؟

این همکاری و کار گروهی ارزشمندترین پیام انیمیشن بود. به‌علاوه، خود اهمیت داشتن آب و طبیعت نیز مهم‌ترین پیام‌های مثبت انیمیشن بود.

طرح بحث شکاف نسلی در انیمیشن‌ها

غفاری در ادامه گفت:، اما بحث شکاف نسلی که در انیمیشن‌ها مطرح می‌شود قابل گفتگو نیست، یعنی معلوم نیست والد چطور باید در این باره با فرزندانش صحبت کند. این آثار، وجود شکاف نسلی را پیش فرض می‌گیرند و می‌گویند تقصیر هم لزوماً از پدر و مادرهاست. این به شکل یک درونمایه پنهان در آثار درآمده.

در این آثار، پدر خوب و مادر خوب کسی است که به نظرات فرزندان تمکین کند و با خواسته فرزندش و با نتیجه‌ی او کنار می‌آید. این نوعی ولنگاری در تربیت است و لزوماً نباید این موضوع تجویز شود.

حق‌پناه هم در پایان گفت: نکته جالب اینجاست که در دنیا مقالاتی راجع به شکاف نسلی وجود دارد که پژوهش‌های ایران نشان داده به معنای علم اش شکاف نسلی نداریم. البته ما تفاوت نسلی داریم و اختلاف نسلی داریم که می‌شود بعداً به آن پرداخت.

در ادامه گفتگو چند نفر از شرکت کنندگان نظراتشان را راجع به انیمیشن گفتند. از نکات مورد توجه آن‌ها این بود که خانواده‌ها می‌توانند مفاهیم مثبت مثل همکاری و اتحاد را با ادبیات ایرانی پیوند دهند و به این بهانه باب گفتگو با فرزندان خود را راجع به این موضوعات باز کنند.

همچنین از دیگر مباحث مورد توجه خانواده‌ها، این بود که در این انیمیشن ظلم پذیر نبودن شخصیت‌های اول و گرفتن حق و حقوق توسط آن‌ها به خوبی نمایش داده شده بود. البته به این نکته هم اشاره شد که این انیمیشن کودکان را به ماجراجویی و ریسک پذیری بیش از حد سوق می‌داد که البته در این انیمیشن به خاطر عدم پذیرش آنان توسط بزرگتر‌ها مطرح شده بود.

این جلسات در هر روز ساعت ۱۸ تا ۱۹:۲۵ با همکاری کدومو و مرکز تربیت رسانه‌ای باران برگزار می‌شود. برای شرکت در این جلسات عدد ۱ را به ۵۰۰۰۴۶۸۶ ارسال کنید و هر روز روی این لینک کلیک کنید.

منبع: فارس

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: انیمیشن انیمیشن ایرانی کودک و نوجوان انیمیشن انیمیشن ها شرکت کنندگان خانواده ها شکاف نسلی رسانه ای حق پناه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۸۶۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکاوی تخصیص «۲ و نیم میلیارد دلار ارز برای مونتاژ ۲۵۰ هزار خودروی چینی» به جای تولید ۷۰۰ هزار خودرو در داخل!

به گزارش تابناک اقتصادی؛ آمار گمرک نشان می‌دهد در یک سال گذشته، حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارز برای دو شرکت بزرگ مونتاژکار خودروی چینی در داخل کشور تامین شده است. بر اساس آمار اعلام شده؛ نخست شرکتی است که با زیرمجموعه مرتبط با خود، بیش از یک میلیارد و ششصد و سی میلیون دلار دریافت کرده است و شرکت دوم نیز با مجموعه مرتبط با خودش، حدود ۸۹۷ میلیون دلار ارزبری داشته است تا خودرو‌های مونتاژی چینی  خود را راهی بازار کند؛ بنابراین با حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار خروج ارز از کشور، به طور تقریبی به مونتاژ ۲۵۰ هزار خودروی گران قیمت در بازار داخلی ختم شده است.

رقم مونتاژ حدود ۲۵۰ هزار خودرو با خروج حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در شرایطی است که مهندسان صنعت خودرو اذعان می‌کنند که با حدود ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار می‌توان یک میلیون خودرو در داخل کشور ساخت؛ این در شرایطی است که برای واردات همین مقدار خودرو (یک میلیون خودروی مشابه و هم کلاس تولیدی در داخل) باید تقریبا ۱۳ میلیارد دلار از کشور خارج شود!

بنابراین با یک حساب و کتاب ساده می‌توان نتیجه گرفت که در ازای خروج ۲.۵ میلیارد دلار برای مونتاژ ۲۵۰ هزار خودرو، می‌توان حدود ۷۰۰ هزار خودرو در داخل تولید کرد. رویکردی که به جهت تقویت تولید ملی و اشتغال زایی در داخل کشور بسیار با اهمیت است و همواره مورد تاکید رهبر انقلاب در راستای جهش تولید داخلی بوده است.

اما آنچه در این شرایط باعث ایجاد حواشی در خصوص سازوکار تخصیص ارز برای مونتاژکاران در مقابل تولیدکنندگان داخلی از جمله قطعه سازان شده، این است که برای سیاست گذار صنعت و حوزه ارز، حمایت از کدام گروه اهمیت دارد؟ مونتاژکار تولیدات کشوری نظیر چین یا قطعه ساز داخلی که علاوه بر تامین نیاز صنعت خودرو ایجاد اشتغال هزاران کارگر ایرانی و حال مشکل معیشت آنان  – کاهش قیمت برای مصرف کننده – تامین قطعات و خدمات بعد از فروش با حداقل هزینه و مهم‌تر از همه بومی کردن دانش خودرو سازی را ممکن کند؟

مساله و حواشی‌ای که حالا به وزارت صمت به عنوان متولی صنعت کشور نیز کشیده شده است و عباس علی آبادی وزیر صمت درباره بیشتر بودن ارز تخصیصی به مونتاژ کاران خودرو نسبت به قطعه سازان گفته است: "من هم این را شنیده ام، اما گزارش دقیقی در این زمینه دریافت نکرده ام. با این حال تیم کارشناسی مامور شده اند که این موضوع را بررسی کنند."

علی آبادی تاکید داشته است: تلاش ما این است که بهره وری را در ظرفیت‌های کشور افزایش دهیم و در استفاده از منابع ارزی هم همین گونه است، بر همین اساس از شرکت‌ها خواسته ایم که پیش برنامه‌ای ارائه دهند و بگویند که ارز را برای چه کاری نیاز دارند، این ممکن است به کدورت برخی تولیدکنندگان انجامیده باشد و احساس کنند روند تخصیص ارز کند شده باشد. اما به نظر من این کار برای اینکه از منابع ارزی استفاده بهتری ببریم لازم و طبیعی است که روند تخصیص ارز را دچار کندی کرده باشد. وزیر صمت افزوده است: به همکاران خود دستورات تازه‌ای دادم که این روند را شتاب دهند تا نگرانی‌های پیش آمده از بین برود.

به گفته علی آبادی وزیر صمت؛ سیاست‌های تخصیص ارز و محدودیت‌های وضع شده در جهت بهبود اوضاع است و هدف ما اینست که ضمن اینکه حداکثر بهره را از ظرفیت‌های داخلی می‌بریم نیاز‌های جامعه را هم برطرف کنیم بنابراین باید در واردات و تولید سیاستگذاری انجام دهیم که در نهایت منفعت مردم را تامین کند.

در این خصوص یادآوری می‌شود سال جاری را مقام معظم رهبری سال جهش تولید با مشارکت مردم نام گذاری و تنها در ۱۵ روز اول سال جاری در سه سخنرانی ایشان نسبت به تبیین ضرورت تولید ملی و تقویت ان با مشارکت مردم بصورت کامل نسبت به اهمیت منافع و ضرورت این موضوع بیان فرمودند.

انتظار می‌رود با عبرت از تخصیص ارز در سال گذشته که مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفت، سیاست‌های جدید برای تخصیص ارز در مسیر تقویت تولیدات بومی در وزارت صمت صورت گیرد.

خاطر نشان می‌شود بر اساس آمار گمرک، در سال گذشته ۶۶ میلیارد و ۲۰۴ میلیون دلار ارز بابت واردات کالا به کشور، تخصیص و تامین شده است. این میزان خروج ارز از کشور برای صد شرکت نخست واردکننده برابر با ۲۴ میلیارد و ۶۰ میلیون دلار است که در این میان، حضور شرکت‌های خودروساز داخلی و شرکت‌های مونتاژکار خودرو حواشی‌ای به همراه داشته است.

 

دیگر خبرها

  • واکاوی تخصیص «۲ و نیم میلیارد دلار ارز برای مونتاژ ۲۵۰ هزار خودروی چینی» به جای تولید ۷۰۰ هزار خودرو در داخل!
  • واکاوی ممنوعیت پخش مجموعه «حشاشین»
  • انیمیشن‌هایی متفاوت برای بزرگترها ؛ انیمیشن‌هایی مفرح برای بچه‌ها
  • تونی کروس تحت هر شرایطی، پاس خود را به مقصد می رساند! / انیمیشن عمر مومنی
  • آموزش و پرورش محوری‌ترین دستگاه در شکل‌گیری هویت نسلی است
  • واکاوی تساوی سپاهان و پرسپولیس؛ سرد، کسل کننده و بی‌روح
  • سازمان مردم نهاد در حوزه HSE تشکیل شود/ تصمیم‌گیری‌های ما مسئولیتی بین‌نسلی است
  • علی مطهری: در خانواده آیت‌الله مطهری با شکاف بین‌نسلی مواجه نیستیم، اما...
  • ۱۰ انیمیشن کوتاه ایرانی در جشنواره روسی
  • شخصیت‌های ماندگار در دنیای انیمیشن‌های نوستالژیک