Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@03:25:55 GMT

شائبه‌ها در خصوص ساخت و ساز در حریم قلعه فردانبه

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۲۰۶۳۵

شائبه‌ها در خصوص ساخت و ساز در حریم قلعه فردانبه

ایسنا/چهارمحال و بختیاری حفاظت از بناهای تاریخی و فرهنگی از اهمیت بالایی برخوردار است و همواره این موضوع از دغدغه‌های دوستداران آثار تاریخی و کارشناسان این حوزه بوده است، این بناها حافظه‌های تاریخی هر شهر و روستایی هستند و اگر نسبت به حفاظت و نگهداری از آن‌ها بی‌تفاوت باشیم، قطعا در سال‌های آینده چیزی از این بناها باقی نمی‌ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، قلعه تاریخی ضرغام السلطنه فرادنبه واقع در شهرستان بروجن واقع شده است، این قلعه قدمتی بیش از ۱۵۰ سال دارد و در سال‌ ۱۳۸۷ ثبت ملی شد و روند مرمت آن نیز از سال ۱۳۹۰ آغاز شده است.

به گفته مردم محلی فردانبه بخشی از این قلعه در سالیان گذشته توسط یک فرد خریداری شده و هم‌اکنون این بخش از قلعه در تملک شخصی این فرد است، در حریم این قلعه یک مسجد نیز در حدود ۷۰ سال قبل احداث شده بود و مالک این خانه حدود ۵۰ متر از خانه خود را برای گسترش مسجد وقف می‌کند.

اکنون تعدادی از دغدغه‌مندان حفاظت از میراث فرهنگی در شهر فرادنبه معتقدند این وقف و واگذاری قانونی نیست و نباید ساخت و سازی در حریم این قلعه تاریخی باتوجه به همجواری با این قلعه تاریخی انجام شود، زیرا این ملک در گذشته بخشی از این قلعه بوده است، بنابراین این موضوع را از مسئولان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بروجن جویا شدیم.

ساخت و ساز تا ارتفاع ۷.۵ متر در حریم قلعه مجاز اعلام شده است

بهادر نوروزی مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بروجن در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: قلعه تاریخی ضرغام السلطنه فرادنبه در حال حاضر دارای ۹۶ مالک شخصی است و بین مالکان نیز اختلافاتی برای تملک و ... وجود دارد، این قطعه همچنین ثبت میراث فرهنگی شده است.

وی با اشاره به مسجد واقع در حریم قلعه تاریخی ضرغام السلطنه، گفت: این مسجد حدود ۷۰ سال قبل ساخته شده است و با قلعه همجواری ندارد، بلکه ملک شخصی در بین قلعه و مسجد واقع شده، صاحب این ملک شخصی، بخشی از زمین خود را برای گسترش مسجد واگذار کرده است.

نوروزی ادامه داد: باتوجه به اینکه این مسجد در حریم قلعه تاریخی ضرغام السلطنه قرار دارد، استعلام‌های لازم برای ساخت و ساز در حریم این مسجد و بنای تاریخی انجام شد، باتوجه به حساسیت موجود پس از صدور مجوزات لازم مجددا چند کارشناس در حوزه میراث فرهنگی و ابنیه تاریخی از این بنا و محل ساخت و ساز بازدید به‌عمل آورند و مجوز برای ساخت و ساز صادر شد.

مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بروجن یادآور شد: طبق قوانین و مقررات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ساخت و ساز تا ارتفاع ۷.۵ متر در حریم قلعه مجاز اعلام شده است.

وی با اشاره به اینکه در بناهایی که ثبت ملی شده‌اند دخل و تصرف ممنوع است، بیان کرد: این بخش واگذار شده برای ساخت و سایز از ملک شخصی واقع در جنب قلعه است و اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نمی‌تواند مانع این کار شود و تنها بر رعایت حرایم باید نظارت کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری منطقه چهارمحال و بختیاری میراث فرهنگی ابنیه تاریخی قلعه قلعه تاریخی ضرغام السلطنه گردشگری و صنایع دستی شهرستان بروجن میراث فرهنگی حریم قلعه ساخت و ساز ملک شخصی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۲۰۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: کشف شواهدی از آثار تاریخی در عمق ۱.۵ متری زمین، روند اجرای عملیات پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر را به طور موقت متوقف کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از همدان، محسن معصوم علیزاده امروز _دوشنبه هفدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به قرار گرفتن خیابان باباطاهر در مرکز شهر و تاریخی‌ترین بافت همدان و پیش‌بینی کشف آثار تاریخی در این مکان، کارشناسان میراث‌فرهنگی از ابتدای اجرای طرح پیاده‌راه‌سازی بر روند اجرای کار نظارت داشتند.

وی افزود: به دنبال اجرای این طرح، روز گذشته و هنگام خاکبرداری شواهدی از آثار تاریخی در این محدوده نمایان شد که به صورت موقت تا اعلام نظر دقیق کارشناسان ادامه اجرای کار متوقف شده است و هنوز ابعاد مختلف این اثر شناسایی نشده و در نخستین فرصت در صورت نیاز نسبت به کاوش آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان ادامه داد: تلاش داریم در کنار حفظ آثار تاریخی مانع فعالیت‌های عمرانی شهر نشویم و به همین دلیل تیم کارشناسی بررسی ابعاد مختلف این اثر تشکیل شده تا هرچه زودتر نسبت به انجام مراحل کار کارشناسی و ادامه روند اجرای طرح تصمیم‌گیری شود.

معصوم‌علیزاده اضافه کرد: تصمیم داریم در صورت کشف اثر تاریخی، از آن به عنوان یک ظرفیت گردشگری در کنار فعالیت‌های عمرانی و شهرسازی شهرداری برای شهر همدان استفاده کنیم.

وی گفت: همانطور که در همه نقاط استان از میراث فرهنگی حفاظت می‌شود، یگان حفاظت میراث فرهنگی ناظر پروژه است تا از هرگونه آسیب و دخل و تصرف در آن جلوگیری شود.

کد خبر 751136

دیگر خبرها

  • آغاز مرمت و بازسازی مسجد تاریخی یوردشاهی ارومیه
  • توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی
  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • تکذیب صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان استان اردبیل
  • خبر صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان کذب است
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان پارس آباد صحت ندارد
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است
  • گام‌های لرزان برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه