دعا و انتظار، عامل حفظ دین و نجات انسان از هلاکت +فیلم
تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۲۱۲۴۹
به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، حضرت مهدی (عج) تنها فرزند امام حسن عسکری (ع) در سحرگاه نیمه شعبان سال ۲۵۵ یا ۲۵۶ هجری قمری در شهر سامرا دیده به جهان گشودند. حکومت عباسی در دوره امامت امام حسن عسکری (ع) درصدد یافتن فرزند وی به عنوان مهدی و جانشین پدر بود و از این رو تولد امام زمان مخفی نگه داشته شد و جز چند تن از یاران خاص امام یازدهم شیعیان کسی او را ندید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بعد از ظهور امام عصر (عج) هدف اصلی حکومت مهدوی برقراری عدالت در سرتاسر عالم و ریشه کن کردن بی عدالتی است همچنین از دست آوردهای حکومت امام زمان (عج) رفاه و آسایش عمومی است که عامل رشد معنوی و فکری افراد را فراهم خواهد ساخت. پیامبر اکرم (ص) در این باره میفرماید: «وقتی در امت من مهدی (عج) قیام کند، در زمان او مردم به نعمتهایی دست مییابند که در هیچ زمانی به آنها دست نیافته اند. آسمان باران خود را بر آنها فرو میفرستد و زمین برکاتش را آشکار میسازد».
انتظار فرج زمانی جدی است که شخص منتظر، عامل به عدل و گریزان از ستم و تباهی باشد و گرنه انتظار فرج، در حد یک ادعا و شعار بی محتوا باقی خواهد بود. از این رو، در روایات آمده است که انتظار فرج، خود، فرج است؛ زیرا کسی که حقیقتاً منتظر فرج و ظهور حجت خدا و تأسیس حکومت عدل گستر او است، زندگی خود را بر پایه عدل و داد استوار میسازد. او، انسانی است که حضور و غیبت امام، در نحوه رفتار و سیر و سلوکش تفاوتی ایجاد نمیکند و پیش از تشکیل حکومت عدل او، چنین حکومتی را در زندگی خود پایدار ساخته است.
بیشتر بخوانید
سوالی که منتظران امام عصر (عج) هر روز باید از خود بپرسند + فیلمانتظار، سبب استقامت و پایداری مسلمانان برابر فشارها و سختیها میشود و از یأس و ناامیدی آنان، جلوگیری میکند. انتظار فرج به معنای امید به آینده روشن و تحقّق ارزشها و خوبیها است، چنین نگاهی به انسان شور و نشاط و حرکت میدهد؛ به گونهای که هم در پی اصلاح خود اقدام و هم محیط خود را تحت تأثیر قرار میدهد.
انسان منتظر ساکت و ساکن نمیماند، بلکه کارها و تلاشهای خود را برای زمینهسازی در راستای تحقّق ظهور انجام میدهد. چنین فردی در جامعه، نه تنها خود را از انحرافات اعتقادی و عملی به دور نگه میدارد؛ بلکه سعی در ساختن و اصلاح کردن جامعه نیز دارد. بنابراین، انتظار، نه تنها یک عمل فردی که یک کار جمعی و تشکیلاتی است که به طور مداوم، جامعه و افراد را تحت تاثیر قرار میدهد و میتواند ضامن سلامت فکری و عملی فرد و جامعه باشد.
حجت الاسلام و المسلمین محمد صادق کفیل سخنران و کارشناس مذهبی، در گفتوگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، به جایگاه برتر شیعیان در دوران غیبت اشاره کرد و گفت: مردم دوران غیبت به تعبیر امام سجاد (ع) «المُنتَظِرونَ لِظُهُورِهِ أفضَلُ أهلِ کُلِّ زَمانٍ»؛ منتظران ظهور امام مهدى (عج) برترین اهل هر زمان اند. همچنین در روایت دیگری پیامبر (ص) میفرمایند از اصحاب من مردم دوران غیبت بالاترند، زیرا امامشان را ندیده پذیرفتند.
وی افزود: با استناد به احادیث اهل بیت (ع) مشاهده میکنیم همانطور که حفظ دین در آخرالزمان سختتر است، ثواب عبادت نیز در دوران غیبت از همه زمانها بیشتر است. حالا اگر بخواهیم دینمان حفظ شود یکی از راهکارهایش انتظار فرج است. امام سجاد (ع) میفرمایند: «إِنَّ أَهْلَ زَمَانِ غَیْبَتِهِ الْقَائِلُونَ بِإِمَامَتِهِ الْمُنْتَظِرُونَ لِظُهُورِهِ أَفْضَلُ أَهْلِ کُلِّ زَمَانٍ»؛ مردم زمان او که معتقد به امامت وى میباشند و منتظر ظهور او هستند، از مردم تمام زمانها بهترند، زیرا خداوند عقل و فهمى به آنها داده که غیبت در نزد آنها حکم مشاهده را دارد.
این پژوهشگر مذهبی ادامه داد: مقوله انتظار خودش یک حرکت و تلاش جامع به سمت رستگاری است و باعث رشد انسان و عامل حفظ دین است. انسان منتظر دارای برنامه است و برای حفظ دینش کوشش میکند؛ انسان منتظر عمل صالح انجام میدهد، ترک گناه میکند و به دنبال خود سازی است در نتیجه نظام زندگی اش تغییر میکند. امام حسن عسکری (ع) در مورد انسان منتظر میفرمایند «چه کسی در دوران غیبت از هلاکت نجات پیدا میکند؟ کسی که توفیق دعا برای ظهور داشته باشد»؛ در نهایت امام (ع) راه نجات از هلاکت را برنامهریزی برای ظهور با محوریت دعا میدانند.
در ادامه شما میتوانید صحبتهای حجت الاسلام محمد صادق کفیل را مشاهده کنید.
کد ویدیو دانلود فیلم اصلیانتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: نیمه شعبان امام زمان اعیاد شعبانیه انسان منتظر انتظار فرج دوران غیبت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۲۱۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حقیقت بندگی خدا در بیان امام صادق (ع)
حجتالاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی در محفل معارفی شب شهادت امام جعفر صادق علیهالسلام در حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به ویژگیهای اهلبیت عصمت و طهارت علیهمالسلام و مقام امامت در آیات و روایات با بیان این که مقام امامت از تمام مقامهای نبوت و رسالت بالاتر است، گفت: حضرت ابراهیم پس از عبور از آزمونهای سخت الهی به مقام امامت نائل آمدند.
حجتالاسلام والمسلمین آقاتهرانی در ادامه با بیان این که امام در عبودیت و بندگی، شجاعت و تدبیر والاترین انسان است، به مقام عبودیت از دیدگاه امام صادق علیهالسلام اشاره کرد و افزود: امام علیهالسلام در مقام تربیت به همه چیز واقف است، به هر چیزی در جای خود توجه داشته و عدالت والای ایشان مانع واکنش نابجاست.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به جایگاه عمل در آموزههای دینی اشاره و عمل صالح را مکمل ایمان توصیف کرد و گفت: توسل به درگاه الهی با تمسک به اهلبیت علیهمالسلام و آبروی ایشان، گرهگشای مشکلات و حرکت انسان در تقرب به ذات اقدس الهی است.
حجتالاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی به دیدار عنوان بصری و امام صادق علیهالسلام اشاره و بندگی خدا را از برجستهترین کلیدواژههای تجلی اخلاق اسلامی دانست با تأکید بر این که انس و جن برای چیزی جز بندگی خدا خلق نشدهاند، اذعان داشت: امام صادق علیهالسلام در پاسخ به سؤالی دررابطهبا حقیقت بندگی میفرمایند؛ «أن لا یَرَی العَبدُ لِنَفسِهِ فیما خَوَّلَهُ اللّه ُ إلَیهِ مُلکا؛ لِأنَّ العَبیدَ لا یَکونُ لَهُم مُلکٌ، یَرَونَ المالَ مالَ اللّه ِ یَضَعونَهُ حَیثُ أمَرَهُمُ اللّه ُ تَعالی بهِ، و لا یُدَبِّرَ العَبدُ لِنفسِهِ تَدبیرا، و جُملَةُ اشتِغالِهِ فیما أمَرَهُ اللّه ُ تَعالی بهِ وَ نَهاهُ عَنهُ ··· فهذا أوّلُ دَرَجَةِ المُتَّقینَ»
سخنران محفل معارفی حرم مطهر تصریح کرد: در نگاه امام صادق علیهالسلام حقیقت بندگی سه چیز است: این که بنده در آنچه خداوند به او عطا فرموده است برای خود مالکیتی در نظر نگیرد؛ زیرا بندگان [واقعی خدا]مالک چیزی نیستند، مال را متعلّق به خدا میدانند و آن را هر جا که خداوند عزوجلّ فرمان داده است، به مصرف میرسانند.
حجتالاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی با بیان این که حتی زیبایی انسان نیز متعلق خودش نیست و تنها امانتی الهی است که باید در جای درست هزینه شود، عنوان کرد: در مبانی اسلام انسان حتی مالک نفسش نیست و نمیتواند خودکشی کند.
حجتالاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی ضمن ارائه مثالهایی دررابطهبا عدم ملکیت انسان، متصدی بانک را بارزترین مثال برای تبیین عدم ملکیت بر سرمایهای که به دستش میرسد، دانست و گفت: بنده واقعی در عین برنامهریزی برای خود تدبیر و چارهاندیشی نمیکند و در عین تلاش نتیجه هرچه باشد را میپذیرد.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت بیان کرد: تمام اشتغال بنده واقعی خدا به چیزهایی است که خداوند عزوجلّ او را به انجام آنها فرمان داده یا از آنها بازداشته است و این نخستین درجه پرهیزگاران است.
حجتالاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی بیان کرد: انسانی که هیچگاه نسبت به چیزهایی که دارد، خود را مالک نمیداند، فخرفروشی نمیکند و بهراحتی وارد میدان انفاق میگردد؛ کسی که در عین انجاموظیفه و تلاش تدبیر امور را به خدا واگذارد، تحمل مصیبتهای دنیا برایش آسان خواهد بود.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که اگر اشتغال انسان به امر و نهیهای الهی باشد، هیچگاه خود را گرفتار دلمشغولیها و درگیریهای دنیا نمیسازد، یادآور شد: وقتی خداوند بندهاش را به این سه ویژگی بندگی بیاراید؛ دنیا، شیطان و اهل دنیا برایش خار میگردد و هیچگاه به دنبال انباشت سرمایههای دنیا و فخرفروشی حرکت نمیکند و عمرش را به بطالت نمیگذراند.
باشگاه خبرنگاران جوان قم قم