Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@17:41:58 GMT

فهرج بحرانی‌ترین عرصه فرسایش بادی در کشور

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۲۸۰۷۶

فهرج بحرانی‌ترین عرصه فرسایش بادی در کشور

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، وحید جعفریان مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در حاشیه آغاز عملیات مالچ پاشی در بخش نگین کویر فهرج گفت: تثبیت شن‌های روان یکی از دغدغه‌های مردم این منطقه و یکی از موانع توسعه منابع انسانی در این عرصه از دیرباز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: منطقه فهرج یکی از بحرانی‌ترین عرصه‌های فرسایش بادی و ماسه‌های روان است و هر بار شاهد بسته شدن راه‌های روستایی مردم این منطقه هستیم و تعداد زیادی نیز به واسطه بیماری‌های تنفسی و چشمی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

جعفریان با اعلام اینکه کشاورزی مردم ممکن است با یک طوفان شن نابود شود، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین ایستگاه‌های بیابان زدایی در کشور در همین منطقه است.

او با اشاره به اینکه ما در ستاد سازمان، طیف وسیعی از روش‌های همزیستی با اکوسیستم مناطق بیابانی را در دستور کار داریم، بیان داشت: موضوع تثبیت ماسه‌های روان تنها در شرایطی که حقیقتاً منابع زیست انسانی و اقتصادی در خطر جدی است تحریک می‌شود.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در این رابطه انواع خاک پوشه‌ها، انواع روش‌ها و تل‌های رسوب گیر که اهدا کننده این تکنیک همین استان است، صورت می‌گیرد.

جعفریان افزود: ما پروژه مالچ پاشی را با ملاحظات متعددی در دستور کار داریم و کمتر از یک درصد اکوسیستم بیابانی اجرای این عملیات قرار می‌گیرد و ۹۹ درصد این عرصه‌ها یا با روش‌های دیگر و یا با ملاحظات کامل تنوع زیستی و مباحثی که حقیقتا برای ما ارزشمند هستند، مدیریت می‌شود.

او تصریح کرد: امسال ما با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، عرصه‌هایی را که صرفاً از نظر اینکه به شدت خسارت زا هستند و مردم منطقه را وادار به مهاجرت می‌کنند و بسیاری از پیامد‌های اقتصادی و اجتماعی و حتی ملاحضات امنیتی از این حوزه شامل بشود، طرح مالچ پاشی را انجام می‌دهیم.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به نام گذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام سال "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها" بیان داشت: قطعا فعالیت‌های مقابله با بیابان زدایی یکی از زیربنایی‌ترین فعالیت‌ها برای استمرار تولید و رفع موانع است.

جعفریان افزود: این کار نیاز به یک عزم جدی است و خوشبختانه اعتبارات بیابان زدایی رشد چشمگیری داشته است.

او تصریح کرد: یکی از رویکرد‌های جدی ما اقدامات مشارکتی است تا عرصه‌هایی که احیا می‌شود، به دست خود مردم محلی سپرده شود و در حقیقت مردم ضمن حفاظت از این عرصه‌ها، زنجیره تولید و اقتصاد خودشان را در عرصه‌های احیا شده داشته باشند.

انتهای پیام/ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مالچ پاشی بیابان زدایی شعار سال منابع طبیعی و آبخیزداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۲۸۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معمای فرسایش مداری مشتری‌های داغ حل شد

یک پژوهش جدید از کشف مکانیسم جدیدی خبر داده است که می‌تواند یک معمای دیرینه را درباره فرسایش مداری ستاره‌هایی مانند خورشید حل کند.

این پژوهش نشان می‌دهد که میدان‌های مغناطیسی ستاره‌ای، نقش مهمی را در از بین بردن جزر و مد گرانشی عامل فروپاشی مداری سیارات فراخورشیدی موسوم به «مشتری داغ» (ot Jupiter) دارند.

مشتری‌های داغ، سیارات گازی و پرجرم مشابه مشتری هستند که به طور غیرعادی نزدیک به ستاره‌های مادر خود می‌چرخند و تنها چند روز طول می‌کشد تا یک مدار را کامل کنند. این نزدیکی، هم سیاره و هم ستاره را در معرض جزر و مد‌های گرانشی قوی قرار می‌دهد که انرژی مداری را منتقل می‌کنند و باعث می‌شوند سیارات طی میلیارد‌ها سال به آرامی به سمت داخل حرکت کنند تا در نهایت به پایان برسند.

نظریه‌های جزر و مدی کنونی نمی‌توانند مشاهدات فروپاشی مداری منظومه «WASP-۱۲b» را به طور کامل توضیح دهند. مدار فرسایش‌یافته این مشتری داغ، آن را چند میلیون سال دیگر به سوی ستاره میزبانش موسوم به «WASP-۱۲» می‌فرستد.

گروه پژوهشی شامل دانشمندانی از «دانشگاه دورام» (Durham University)، «دانشگاه لیدز» (University of Leeds) و «دانشگاه نورث‌وسترن» (Northwestern University) به این نتیجه رسیدند که میدان‌های مغناطیسی قوی در ستاره‌های خاص خورشیدمانند می‌توانند جزر و مد گرانشی مشتری‌های داغ را به طور بسیار موثری از بین ببرند.

جزر و مد گرانشی، امواجی را درون ستاره‌ها ایجاد می‌کند. هنگامی که این امواج با میدان‌های مغناطیسی روبه‌رو می‌شوند، به انواع گوناگونی از امواج مغناطیسی تبدیل می‌گردند که به سمت بیرون حرکت می‌کنند و در نهایت ناپدید می‌شوند.

دکتر «کریگ دوگوید» (Craig Duguid) پژوهشگر دانشگاه دورام و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: این مکانیسم جدید، پیامد‌های گسترده‌ای را برای بقای سیاره‌های کوتاه‌مدت به ویژه مشتری‌های داغ دارد. این مکانیسم، یک روزنه جدید را از پژوهش پیرامون جزر و مد باز می‌کند و به راهنمایی ستاره‌شناسان رصدی در یافتن اهداف امیدوارکننده و مشاهده فرسایش مداری می‌پردازد.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که برخی از ستاره‌های نزدیک ممکن است اهداف خوبی برای جستجوی مشتری‌های داغ در مدار‌های در حال فرسایش باشند. اگر ستاره‌های نزدیک پیدا شوند، می‌توانند شواهد بیشتری را درباره چگونگی تأثیرگذاری میدان‌های مغناطیسی بر جزر و مد این جهان‌های بیگانه ارائه کنند. همچنین، این پژوهش می‌تواند نشان دهد که انرژی جزر و مدی پراکنده‌شده در ستاره به کجا می‌رود.

این پژوهش در «The Astrophysical Journal Letters» به چاپ رسید.

منبع: میراث نیوز

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی علوم فضایی و نجوم

دیگر خبرها

  • درخواست اجرایی شدن معافیت تولیدکنندگان از پرداخت ارزش افزوده در منطقه آزاد ارس
  • ضرورت افزایش ظرفیت دکتری جمعیت شناسی در دانشگاه‌ها/ تعامل ستاد جمعیت و فضای دانشگاهی کشور+فیلم
  • آتش سوزی کامیون حامل بیسکویت در محور فهرج ـ زاهدان
  • علم‌الهدی: دستاورد‌های دولت برای مردم ملموس نیست / در شرایط فعلی کشور نیازمند بکارگیری قدرت اقناع هستیم تا حقیقت موضوع برای مردم تشریح شود
  • فرمان علم الهدی به دولت رئیسی درباره گرانی ها
  • معمای فرسایش مداری مشتری‌های داغ حل شد
  • مسائل معیشتی، محور اصلی مطالبات مردم است
  • سرمایه گذاری اوقاف در حوزه دانش بنیان‌ها موجب ایجاد انگیزه می شود
  • تثبیت اقتصاد کشور و معیشت ملت در دستور کار دولت باشد
  • دمای کشور در ۵۰ سال اخیر روندی افزایشی داشته است