Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@06:26:00 GMT

تخصیص آب سد آزاد به استان های همجوار در دستور کار نیست

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۲۹۲۵۵

تخصیص آب سد آزاد به استان های همجوار در دستور کار نیست

آرش آریانژاد در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سامانه انتقال آب سد آزاد با هدف تأمین آب شرب شهر سنندج، آب مورد نیاز صنعت و شرب شهرستان‌های قروه و دهگلان طراحی شده است.

وی افزود: با توجه به اسناد موجود و تخصیص اعلام شده از سوی وزارت نیرو، تمامی اهداف سد آزاد برای استان کردستان تعریف شده؛ که این اهداف شامل تأمین آب کشاورزی باغات پایین دست، تأمین آب شرب شهر سنندج به وسیله انتقال مستقیم به تصفیه خانه این شهرستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آریانژاد تصریح کرد: از طریق انتقال به سد میان راهی قوچم، تأمین آب شرب شهرستان‌های قروه، دهگلان و روستاهای تابعه، تأمین آب صنعت بخشی از زنجیره فولاد از دیگر اهداف سد آزاد بوده و بر این اساس تخصیص مازادی وجود ندارد تا به استان‌های همجوار اختصاص یابد لذا کل آب تخصیص یافته در حوزه‌های شرب، صنعت و کشاورزی در استان کردستان مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: شهرستان‌های قروه و دهگلان و برخی از روستاها با کمبود آب شرب مواجه هستند و انتقال آب از سد آزاد به این شهرستان‌ها در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد.

آریانژاد اظهار داشت: اهداف اصلی طرح سامانه انتقال آب، مهار ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب در سال، انتقال آب به دشت‌های شرقی استان، تأمین آب شرب سنندج و روستاهای مسیر و بخش کشاورزی منطقه است و هیچ گونه اهداف دیگری خارج از این برنامه برای سد آزاد در نظر گرفته نشده است.

وی با اشاره به سهم روستاهای اطراف از این سد، گفت: آب شرب برخی از روستاهای «نگل»، «دریله»، «برقرو» و شهر شویشه از پایین دست سد با خط لوله آب شرب انتقال می‌یابد و قرار است در مسیر نیز ۵۰ روستای دیگر از آب این سد بهره‌مند شوند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان به مبادله سه تفاهم نامه در بهمن ماه ۱۳۹۹ مابین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و شرکت منابع آب و نیروی ایران برای آبرسانی از سد قوچم به شهرستان دهگلان و قروه و همچنین تفاهم نامه‌ای بین قرارگاه خاتم الانبیا و شرکت آب منطقه‌ای استان برای آبرسانی از سد سیازاخ به شهرهای بیجار و حسن آباد اشاره کرد.

وی افزود: شرکت آب منطقه‌ای از دستگاه‌های بزرگ اجرایی است و یکی از دغدغه‌های مدیران این دستگاه تأمین آب شرب، صنعت و کشاورزی پایدار و سالم هم استانی‌هایمان است.

آریانژاد با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۰ درصد منابع آبی مورد نیاز مردم کردستان از محل آب‌های سطحی و سدها و ۴۰ درصد نیز از طریق سفره‌های زیرزمینی تأمین می‌شود اظهار کرد: هم اکنون آبرسانی به شهر سقز از سد چراغ‌ویس، شهر بانه از سد عباس‌آباد، شهرهای بیجار و یاسوکند از سد سیازاخ، شهر مریوان از سد گاران، شهرهای قروه و دهگلان از سد قوچم و طرح آبرسانی به کامیاران از سد گاوشان در دست برنامه‌ریزی یا اجراست.

کد خبر 5177741

منبع: مهر

کلیدواژه: سنندج آب منطقه ای کردستان سدسازی حقابه ویروس کرونا شیوع کرونا نیمه شعبان کرمانشاه آمار کرونا خطبه های نماز جمعه بوشهر گرگان سانحه تصادف امام زمان حضرت مهدی عج عکس استانها اردبیل مسافران نوروزی تردد وسایل نقلیه تأمین آب شرب انتقال آب شرب شهر سد آزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۲۹۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلسه شورای اداری باشت با دستور کار اجلاسیه شهدای این شهرستان


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، نادر گرامی در نشست شورای اداری باشت گفت: در همین راستا هر گونه مرخصی اداری تا پایان اجلاسیه ممنوع می‌باشد و مدیران و کارکنان مربوطه موظف به همکاری تا پایان اجلاسیه هستند.
وی اضافه کرد: اجلاسیه شهدای این شهرستان در راستای برگزاری دومین کنگره ملی شهدای استان برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • اصحاب رسانه به جای «اعتبار» برای اصفهان مطالبه «اختیار» کنند/همه چیز درباره پروژه انتقال آب، اتباع و فرونشست
  • نیاز ۲۰ میلیاردی برای تکمیل شبکه آبیاری «حوضیان»
  • پلمب سه شرکت حمل و نقل بار و مسافر در قروه
  • جلسه شورای اداری باشت با دستور کار اجلاسیه شهدای این شهرستان
  • پیش‌نیازهای تحقق شعار سال در مناطق آزاد
  • دستور مهم رئیسی؛ تخصیص ۳میلیون یورو برای دیوارکشی مرزهای ایران | اعلام جزئیات جدید از انسداد مرزها؛ اولویت‌ با کدام مرزهاست؟
  • ۱۲۸ کلاس درس در شهرستان تنگستان ساخته می‌شود
  • تأمین آب اراضی کشاورزی روستای سرتنگ محمودی
  • دستور لازم برای رفع مشکلات آزاد راه پیامبر اعظم(ص) داده شده است
  • توسعه بهداشت ودرمان