Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس‌زدگی فاضلاب و آبگرفتگی معابر در شهرهای خوزستان قصه جدیدی نیست و با اینکه طی سال‌های گذشته اعتبارات بسیاری به رفع این مشکل اختصاص یافته؛ اما در عمل اقدام خاصی صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، هانا چراغی؛* فاضلاب‌گرفتگی و آبگرفتگی معابر شهرستان اهواز در فصول پاییز و زمستان، قصه جدیدی نیست و سال‌هاست که مردم این منطقه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با اینکه اهواز در مرکز استان خوزستان به عنوان قلب توسعه و مهمترین استان کشور واقع شده، شبکه فاضلاب این شهرستان به حدی فرسوده است که بعد از بارش چند ساعته باران، اغلب راه‌های ارتباطی آن مسدود می‌شوند و مخلوط آب و فاضلاب به داخل خانه‌های مردم نفوذ می‌کند.


اهوازی‌ها معتقدند که مشکلات امروز این شهرستان در زمینه پس‌زدگی و بالازدگی فاضلاب حاصل سوءمدیریت برخی از مدیران و ناکارآمدی مسئولان استانی است. مشکل فاضلاب‌گرفتگی در اهواز به حدی جدی است که بارش باران برای اهالی این شهرستان به چالشی بزرگ تبدیل شده و کار را به جایی رسانده که مردم بجای اینکه برای بارش باران دعا کنند، برای نباریدن آن دست به دعا می‌شوند.

 


در سیل فروردین ۱۳۹۸ شاهد بودیم که آبگرفتگی معابر در استان خوزستان و بخصوص شهرستان اهواز بر اثر نبود شبکه فاضلاب مناسب برای مردم دردسر ساز شد و به واسطه آن منازل مسکونی به لجن‌زاری تبدیل شدند و مردم چاره‌ای جز دور انداختن وسایل زندگی خود نداشتند. بعد از وقوع آن سیل و فروکش کردن آب، مسئولان استانی و کشوری وعده‌های بسیاری برای حل مشکلات آب و فاضلاب استان خوزستان و بخصوص شهرستان اهواز دادند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این وعده‌ها عملیاتی نشدند.

 

ناگفته نماند که به دنبال وقوع سیلاب در فروردین ۱۳۹۸ و خسارات بسیاری که این بلای طبیعی برای جنوبی‌ها به بار آورد، مقام معظم رهبری در همان زمان دستور ویژه‌ای مبنی بر اختصاص ۱۰۰ میلیون یورو اعتبار از صندوق توسعه ملی برای حل مشکل فاضلاب اهواز دادند. اختصاص این اعتبار باعث امیدواری اهوازی‌ها برای حل یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های هر ساله‌شان شد، اما بر خلاف آنچه که انتظار می‌رفت، این اعتبار هم گره‌گشا نبود و به واسطه سوءمدیریتی که در این شهرستان حاکم است، مشکل فاضلاب حل نشد و این مسئله به قوت خود باقی ماند و در سال ۱۳۹۹ هم بار‌ها شاهد بودیم که معابر اهواز دچار آبگرفتگی شدند و آب به داخل خانه‌ها نفوذ کرد.

 

بیشتر بخوانید:

اهواز غرق در فاضلاب / اعتباراتی که بین لجن‌ها گندید وقتی خوزستان ونیز می‌شود / فاصله وعده تا عمل مسئولان برای حل مشکلات شبکه فاضلاب

 

خالی از لطف نیست به این موضوع اشاره کنیم که بانک جهانی هم در اوایل دهه ۸۰ اعتبار کلانی را به رفع مشکل فاضلاب اهواز اختصاص داده، اما شواهد نشان می‌دهد که این اعتبارات خرج فاضلاب نشدند؛ حجت‌الاسلام سیدعبدالنبی موسوی‌فرد، امام جمعه اهواز هم ۲۹ آذرماه ۱۳۹۸ در خطبه‌های نماز جمعه این موضوع را تایید و اعلام کرد: بانک جهانی اعتبار کلانی را برای رفع مشکل فاضلاب اهواز و برخی نقاط کشور اختصاص داده، اما متاسفانه این اعتبارات در این شهرستان هزینه نشد و باید تلاش کنیم تا اعتبارات اختصاص داده شده به درستی مدیریت شود.

امام جمعه اهواز: بانک جهانی اعتبار کلانی را برای رفع مشکل فاضلاب اهواز و برخی نقاط کشور اختصاص داده، اما این اعتبارات در این شهرستان هزینه نشده است.


با اینکه تخصیص اعتبارات کلان برای حل مشکل فاضلاب اهواز، به دلیل سوءمدیریت‌های موجود راهکاری قطعی نبوده، غلامرضا شریعتی استاندار سابق خوزستان اوایل شهریورماه سال گذشته مدعی شد: حل مشکل فاضلاب اهواز نیازمند اختصاص ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار است و با اختصاص این بودجه، ظرف سه سال آینده شرایط اهوازی‌ها از نظر فاضلاب گرفتگی بهبود می‌یابد. 

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی اظهارات استاندار سابق خوزستان درباره آبگرفتگی معابر


اما گویی استاندار سابق خوزستان فقط سعی در جذب اعتبارات داشت و اساسا به دنبال حل مشکل فاضلاب نبود چرا که مدتی بعد از درخواست اختصاص ۴۰۰۰ میلیارد اعتبار مذکور، اواسط آذرماه در گفتگویی تلویزیونی در خصوص مشکل فاضلاب گرفتگی اهواز گفت: اهواز سیستم جمع آوری آب‌های سطحی ندارد و سال هاست با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند و حل این مشکل جزو وظایف شهرداری است، اما شهرداری توان مالی کافی برای رفع آن را نداشته است. از سویی، موسی شاعری شهردار سابق اهواز هم (اواسط آذرماه) در گفتگویی تلویزیونی در این باره گفت: دولت یک ریال پول بابت آب سطحی به شهرداری اهواز پرداخت نکرده است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی اظهارات شهردار سابق اهواز در خصوص اختصاص بودحه برای اصلاح شبکه فاضلاب


اظهارات ضد و نقیض مسئولان استان خوزستان برای حل مشکلات فاضلاب اهواز به مسئله‌ای عادی برای اهوازی‌ها تبدیل شده، اما آنان همچنان خواستار رسیدگی به این مصائب هستند. ناگفته نماند که اواسط آذرماه ۱۳۹۹ هم برای بار دیگر شهرستان اهواز دچار آبگرفتگی شد و این مسئله صدای مردم را درآورد تا جایی که رئیس قوه قضائیه به حجت‌الاسلام حسن درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور دستور داد به منظور پیگیری مشکلات و معضلات آبگرفتگی اهواز و دیگر شهر‌های خوزستان به این منطقه عزیمت کند.


حجت‌الاسلام درویشان هم ۱۷ آذرماه ۱۳۹۹ به این استان سفر کرد و در خصوص مبلغ ۱۰۰ میلیون یورو اختصاص‌یافته به مسئله فاضلاب اهواز از محل صندوق توسعه ملی، گفت: برخی مدیران استانی گله داشتند که این رقم کاهش یافته که همین جا اعلام می‌کنیم مبلغی که با تشخیص رهبر انقلاب اسلامی برای رفع مشکل فاضلاب اهواز اختصاص یافته، باید ۱۰۰ درصد و به قیمت روز اختصاص یابد و کسی امکان کاهش این مبلغ را ندارد.

 


رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: به همه مدیران استانی و شهرداری‌های خوزستان اعلام می‌کنم تکرار معضل آبگرفتگی در خوزستان به هیچ‌وجه قابل قبول و پذیرش نیست و اگر در این زمینه کوتاهی شود، قطعاً برخورد متفاوتی با مقصران و مسببان صورت می‌گیرد. خسارت‌های ایجاد شده برای مردم نیز باید در سریع‌ترین زمان ممکن و با رقم مناسب پرداخت شود تا آسیب‌های وارد شده به آن‌ها تا حدودی کاهش یابد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور: تکرار معضل آبگرفتگی در خوزستان به هیچ‌وجه قابل قبول و پذیرش نیست.


بعد از آن هم، به دلیل کم‌کاری مسئولان در زمینه آبگرفتگی معابر، اواسط آذرماه با حکم استاندار خوزستان شهردار بندر امام خمینی و یکی از شهرداران اهواز برکنار شد و رئیس آبفا بندر امام خمینی (ره) نیز بازداشت شد. اما رئیس سازمان بازرسی در این باره اعلام کرد: با افرادی که در موضوع آبگرفتگی و فاضلاب در خوزستان اهمال و ترک فعل کرده اند، برخورد قانونی می‌شود و در این خصوص تاکنون چند نفر نیز بازداشت شده اند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی توضیحات استاندار سابق و مدیرعامل آبفای استان خوزستان در مورد مشکل فاضلاب اهواز


لازم به ذکر است که مشکلات شبکه فاضلاب استان خوزستان و به‌خصوص شهرستان اهواز همچنان حل نشده و با اینکه وعده‌های بسیاری برای رسیدگی به آن از سوی مسئولان مختلف داده شده، هنوز هم در عمل اقدام خاصی صورت نگرفته است. خالی از لطف نیست به این موضوع اشاره کنیم که خبرگزاری دانشجو، در چندین گزارش به مسئله پس‌زدگی فاضلاب و آبگرفتگی معابر خوزستان و به خصوص شهرستان اهواز به عنوان مرکز این استان پرداخته و همچنان پیگیر این مسئله است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فاضلاب اهواز آبگرفتگی معابر سیل استاندار سابق خوزستان بانک جهانی رفع مشکل فاضلاب اهواز خصوص شهرستان اهواز رئیس سازمان بازرسی آبگرفتگی معابر حل مشکل فاضلاب استان خوزستان استاندار سابق فاضلاب گرفتگی اواسط آذرماه برای حل مشکل شبکه فاضلاب اختصاص داده اهوازی ها برای رفع وعده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۳۰۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بنی‌تمیم: اکنون زمان حمایت همه‌جانبه از سه تیم لیگ برتری خوزستان است

ایسنا/خوزستان مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان گفت: با توجه به شرایط حال حاضر سه تیم خوزستانی در لیگ برتر اکنون وقت حمایت است و همه باید برای حفظ سهمیه‌های استان حمایت همه جانبه داشته باشیم.

حمید بنی تمیم در نشست مشترک با رئیس هیئت فوتبال خوزستان که امشب در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: تلاش کردیم در کنار رئیس هیات فوتبال خوزستان، اوضاع فوتبال استان بهبود پیدا کند. ما کنار هم قدم برداشتیم تا شاید اختلافاتی که به ظاهر وجود داشت به فوتبال خوزستان آسیب نزند.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به پروژه‌های عمرانی ورزش خوزستان، عنوان کرد: در بحث تخصیص اعتبارات تعداد قابل توجهی از نمایندگان نقش داشتند و ما به عنوان قوه مجریه کار اجرایی را بر عهده داشتیم. همچنین جا دارد از تلاش‌های استاندار خوزستان  سازمان برنامه و بودجه و وزارت ورزش که در تامین بخشی از عتبارات به ما کمک داشتند، قدردانی کنم.

بنی تمیم افزود: سال گذشته، ۵۲ پروژه تحت عنوان احداث تکمیل و بازسازی استادیوم در سال گذشته داشتیم، ضمن این که ۷۰ روکش چمن مصنوعی در سطح استان اجرا شد که ۵۷ عدد روکش چمن مصنوعی در روستاها، مناطق محروم و مرزی انجام شد. همچنین ۲۵ چمن طبیعی در حال اجرا یا پیمان سپاری است که ۱۵ پروژه در مناطق محروم و کم برخوردار است. ۷۶ پروژه ورزشی نیز مرتبط با فوتبال در اعتبارات سال ۱۴۰۲ داشتیم که شامل بازسازی و بهسازی چمن‌های طبیعی و مصنوعی و دکل‌های روشنایی است.

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان خاطرنشان کرد: استادیوم تختی اهواز از نظر روشنایی محوطه، مسیر پیاده‌روی، بهسازی سرویس‌های بهداشتی و ساختمان مدیریت تغییرات بسیاری پیدا کرد و تنها دکل‌های روشنایی آن باقی مانده است که با توجه به اینکه اعتبار آن ۱۶ فروردین ماه سال جاری ابلاغ شد فعلاً در فرایند مناقصه است که امیدوارم هرچه سریعتر این مهم مقرر شود و این استادیوم به چرخه خدمت برگردد.

او با اشاره به آخرین وضعیت ورزشگاه غدیر اهواز، عنوان کرد: ورزشگاه غدیر پس از ۶ سال که به حالت متروکه بود، با پای کار آمدن باشگاه استقلال خوزستان و گروه ملی به چرخه خدمت بازگشت.

بنی تمیم در ادامه، خاطرنشان کرد: دکل‌های روشنایی ورزشگاه‌های ماهشهر، شوش، رامهرمز، باغملک، ایذه، هندیجان و ملاثانی انجام شد، ضمن اینکه امیدواریم شرایط ورزشگاه ملاثانی به صورتی پیش برود که استقلال آبی پوش ملاثانی بتواند از فصل آینده در شهر خود از حریفانش میزبانی کند.

بنی تمیم با بیان اینکه خوشبختانه اتحاد و همدلی خوبی بین خانواده فوتبال و مجموعه ورزش استان ایجاد شده است، گفت: امیدوارم شرایط به صورتی پیش رود که با همدلی بیشتر نقاط ضعف برطرف شود. ما به صورت مستقیم دخل و تصرفی در باشگاه‌های استان خوزستان نداریم ولی با توجه به شرایط حال حاضر سه تیم خوزستانی در لیگ برتر اکنون وقت حمایت است و همه باید برای حفظ سهمیه‌های استان حمایت همه جانبه داشته باشیم.

او درباره حمایت از تیم فوتبال استقلال آبی پوش ملاثانی نیز خاطرنشان کرد: ما پای این تیم بوده و هنوز هستیم. حتی به این تیم کمک مالی هم داشته‌ایم و در مقطعی من به همراه آقای طالقانی اجازه ندادیم امتیاز این تیم از استان خوزستان خارج شود.

مدیر کل ورزش و جوانان خوزستان در پاسخ به سوالی که قرار بود این اداره کل در مجموعه ورزشی غدیر اهواز شرایط ایجاد یک زمین تمرینی برای استقلال خوزستان را فراهم کند، گفت: طبق قول و قراری که در این زمینه داشتیم مقرر شد باشگاه استقلال خوزستان زیرساخت آن را و ما هم خود زمین چمن را فراهم کنیم و هنوز هم پای کار هستیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آبشک به‌دنبال اتفاقی شیرین در قلب اهواز
  • پزشک متخلف در اهواز محکوم شد
  • بنی‌تمیم: اکنون زمان حمایت همه‌جانبه از سه تیم لیگ برتری خوزستان است
  • ترمیم آسفالت خیابان بنفشه درخواست شهروندان اهوازی شد
  • تجمع دانشجویان اهوازی در حمایت از دانشجویان آمریکایی
  • ساخت ۲۳۰ واحد برای جا به جایی ساکنین منبع آب اهواز
  • وعده یک تهیه‌کننده برای از سرگیری کنسرت‌ها در خوزستان
  • حل مشکل تردد دانشجویان بزرگترین دانشگاه اهواز با ساخت پل عابر پیاده
  • بازی همیشگی‌مان را مقابل آلومینیوم انجام ندادیم
  • هوا در خوزستان گرم‌تر می‌شود