Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-09@02:14:25 GMT

کیا چغاله بادام بخورند و کیا نخورند؟

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۳۰۳۸۸

کیا چغاله بادام بخورند و کیا نخورند؟

به گزارش «تابناک» به نقل از نمناک، چغاله بادام (green almond) به میوه‌ی کال یا نارس درخت بادام گفته می‌شود که پوستی سبز رنگ کرک با مزه ترش و مغزی سفید و شیرین دارد. این میوه کال را می‌توان تنها در اوایل فصل بهار یافت. در مدت زمان کوتاهی به طور سریع وارد مرحله تکامل شده و پوسته سبز بیرونی آن، سفت و سخت و دندان شکن می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چغاله متعلق به میوه هلو، زردآلو و بادام است. در کنار فواید بسیاری که دارد مضراتی نیز با مصرف آن جذب بدن می‌شود. بسیاری از خانم‌های باردار ویار چغاله بادام دارند، اما ترس از عوارض آن موجب می‌شود که این سوال را بپرسند، آیا در دوران بارداری مصرف چغاله بادام برای خود و جنین ضرر دارد یا خیر؟

مواد مغذی چغاله بادام
چغاله بادام سرشار از ویتامین C، ویتامین E، آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم، ریبوفلاوین، ال کارنیتین، پروتئین و فیبر است. از چغاله بادام پخته می‌توان در تهیه خورش و از نوع خام آن بر روی سالاد استفاده کرد.
در هر ۱۰۰ گرم چغاله بادام منابع زیر وجود دارد:
کالری:۵۷۳
کربوهیدرات:۲۱.۱ گرم
پروتئین:۲۱ گرم
چربی:۴۹.۴ گرم
فیبر:۱۰ گرم

طبع چغاله:
چغاله بادام دارای طبع سرد است و به دلیل مناسب بودن مزاج چغاله بادام با فصل بهار، برای اغلب طبع ها، بویژه مزاج‌های گرم و خشک بسیار مناسب است. این میوه نارس به نحو مطلوبی می‌تواند موجب کاهش حرارت و گرمی زیاد بدن افراد گرم مزاج شود. چغاله بادام بیشتر برای افراد با طبع گرم مناسب است یا افرادی که مواد غذایی بسیاری که طبع گرم دارند مانند آجیل و شیرینی مصرف کرده اند.
تلفظ سردی، گرمی، تری و خشکی در مزاج با ترشح در اندازه‌های مختلف هورمون‌های تیروئیدی یا هورمون انسولین توصیف شده است. در طب سنتی خوراکی‌هایی مشخص میتوانند بر افزایش یا کاهش ترشح این هورمون‌ها تاثیر داشته باشند. بر هم خوردن جزئی تعادل این هورمون‌ها در بدن موجب حالاتی میشود که به دنبال سردی یا گرمی تجربه می‌شوند. مصرف مواد غذایی با طبع گرم می‌تواند تاثیر خوراکی‌های سرد را در بدن خنثی کند.

چغاله بادام، مضر برای افراد سرد مزاج
چغاله بادام اغلب هضم سنگینی دارد، علاوه بر این باغداران و دلالان با هدف کسب منافع بیشتر، بیش از حد کال و ناررس در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد و افراد در صورت زیاده روی در مصرف آن در اصطلاح عامیانه سردی می‌کنند و گاه دچار عوارضی از قبیل دل درد، تهوع، اسهال و سردرد می‌شوند.
بهترین مصلحات، مخصوصا برای افراد سرد مزاج که به خوردن چغاله بادام علاقه دارند انواع خوراکی‌هایی با طبع گرم همچون پودر زیره، نبات و عسل است که موجب خنثی شدن سردی چغاله بادام می‌شود.

خواص سلامت و درمانی چغاله بادام
سرشار از آنتی اکسیدان
چغاله بادام غنی از آنتی اکسیدان است که می‌تواند با دفع سموم بدن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شود؛ بنابراین برخی از بیماری‌ها و عفونت را می‌توان با استفاده از چغاله بادام رفع کرد.

جلوگیری از سرطان معده
چغاله بادام دارای ترکیبات اسیدی است که مانع از آسیب به بافت معده و بروز سرطان می‌شوند. البته این میوه نوبرانه دارای مقدار کمی ویتامین C است.

تقویت لثه و ریشه دندان‌ها
در قدیم اعتقاد بر این بود که چغاله بادام موجب تقویت لثه و ریشه دندان‌ها می‌شود و برای خشکی دهان مفید است.

درمان یبوست مزمن
چغاله بادام سرشار از فیبر است که برای تسهیل عمل هضم و دفع مواد غذایی از دستگاه گوارش بسیار مفید است. فیبر برای درمان یبوست مزمن بسیار ضروری است.

مبارزه با کلسترول بد
تعداد کمی از مواد غذایی مانند چغاله بادام توانایی مبارزه با لیپوپروتئین کم چگالی یا کلسترول بد می‌باشند و در صورت مصرف منظم از این مغز، می‌توان به راحتی سطح کلسترول خون را کنترل کرد.

کاهش وزن
این نوع بادام با اینکه از خانواده مغز‌ها است، اما دارای چربی‌های سالم است که به شکستن و تجزیه چربی‌های اضافه و کاهش وزن کمک می‌کند. کالری‌های چغاله بادام به گروه کمیابی تعلق دارند که به کاهش وزن و لاغر شدن افراد کمک می‌کنند.

جلوگیری از گرفتگی عضلات
یکی از فواید مهم چغاله بادام جلوگیری از گرفتگی عضلات است که در صورت عدم افراط و رعایت برخی نکات بهداشتی می‌توان از آن بهره لازم را برد. این میوه سبز کال و نارس دارای ماده سرشاری به نام کلروفیل است. این ماده به تولید منیزیم در مسیر کانال گوارشی بسیار کمک می‌کند و از آنجا که منیزیم برای کاهش گرفتگی عضلات نقش بسزایی دارد، خوردن متعادل آن می‌تواند تا حدی در بهبود گرفتگی عضلات مفید واقع شود.

تامین مواد مغذی بدن
مصرف به اندازه چغاله بادام تمیز و بهداشتی به صورت کمپوت، خورش یا ترشی تا حدودی مواد مغذی بدن را تامین می‌کند.

حفظ تعادل pH
چغاله بادام یک درمان عالی برای حفظ تعادل pH در بدن است. گاه سیستم کلی بدن به دلیل ترشح مایع اسیدی معده و روده، اسیدی می‌شود که می‌تواند منجر به مشکلات شدیدی مانند پوکی استخوان، کمبود انرژی، ضعف سیستم ایمنی، افزایش وزن و ... شود، زیرا سیستم بدن بیشتر به قلیایی بودن تمایل دارد. بادام سبز یک پروتئین قلیایی است که می‌تواند به قلیایی ماندن بدن کمک کند.

مفید برای سیستم عصبی
چغاله بادام غنی از مواد مغذی مهم است که برای سیستم عصبی بسیار مفید می‌باشد. ال کارتینین و ریبوفلاوین، دو عنصر اصلی موجود در این نوع بادام هستند که موجب تغذیه مناسب سلول‌های مغزی و عصبی می‌شوند؛ بنابراین افزودن این مغز به برنامه غذایی موجب تقویت عملکرد مغز و سطح ذهنی می‌شود.

تنظیم سطح قند بدن
بعد از هر وعده غذایی، سطح گلوکوز (قند) در جریان خون افزایش پیدا می‌کند که برای سلامتی مناسب نمی‌باشد. بادام سبز با خاصیت افزایش ترشح هورمون انسولین و تنظیم سطح قند به بدن کمک می‌کند.
کیا چغاله بادام بخورن و کیا نخورن؟

پاک سازی پوست
همانطور که ذکر شد چغاله بادام غنی از آنتی اکسیدان‌های مفید است. ویتامین E مهم‌ترین آنتی اکسیدان موجود در چغاله بادام است که با دفع کامل رادیکال‌های آزاد و مواد سمی انباشته شده به دلیل آلودگی‌های محیطی می‌تواند موجب پاک سازی بدن شود، درنتیجه پوست، صاف و تمیز با درخششی طبیعی خواهد شد.

درمان جوش، آکنه و جوش‌های سرسیاه
چغاله بادام خواص بی نظیری دارد که شامل پاکسازی بدن، تصفیه خون و نیز درمان مشکلات پوستی از جمله آکنه، جوش، جوش‌های سر سیاه و سایر مشکلات مزمن پوستی می‌شود.

تغذیه پوست
این میوه سبز رنگ دارای مقدار آلفا-توکوفرول (جز اصلی ویتامین E) می‌باشد که یک ماده مفید و بسیار مغذی برای سلامت پوست است. مصرف منظم و مداوم چغاله بادام موجب تغذیه سلول‌های پوست و سلامت آن‌ها می‌شود.

به تعویق انداختن پیری
ویتامین E یک ماده ضد پیری طبیعی است؛ بنابراین با استفاده از ویتامین E موجود در چغاله بادام می‌توان از پیری زودرس پوست و سایر اندام‌های بدن مانند چین و چروک، خال‌های سیاه و رنگی و خطوط عمیق روی پوست جلوگیری کرد. در صورت دوست نداشتن طعم چغاله بادام از روغن آن برای ماساژ پوست بدن و صورت استفاده کنید.

از بین بردن لکه‌های پوستی
اگر چغاله بادام به طور روزانه مصرف شود برای بهبود رنگ پوست و از بین بدن لکه‌های پوستی بسیار مفید است. چغاله بادام خواص بسیاری برای پوست دارد مانند نرم کردن پوست صورت و بدن و حفظ لطافت آن. آنتی اکسیدان‌های موجود در چغاله بادام با محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر فرابنفش خورشید موجب جوانی و شادابی پوست می‌شود.

جلوگیری از ریزش مو
اگر مبتلا به عارضه ریزش مو هستید حتما چغاله بادام را در برنامه غذایی خود قرار دهید. جلوگیری از ریزش مو یکی از خواص چغاله بادام برای سلامت مو‌ها است. این میوه نارس سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌هایی است که موجب تقویت ریشه مو‌ها و جلوگیری از ریزش مو‌ها می‌شود.

کمک به رشد سریع مو‌ها
علاوه بر جلوگیری از ریزش مو، یکی دیگر از خواص چغاله بادام کمک به رشد سریع مو‌ها است. چغاله بادام از پروتئین، ویتامین E، روی و دیگر مواد مغذی، غنی است و این مواد در رشد سریع مو‌ها تاثیر بسیاری دارند. برای داشتن مو‌های بلند و ضخیم، چغاله بادام مصرف کنید.

درخشش و زیبایی مو‌ها
اگر احساس می‌کنید که مو‌های شما کدر و بد رنگ شده است از چغاله بادام یا روغن چغاله بادام استفاده کنید. پروتئین‌های موجود در چغاله بادام باعث افزایش جریان خون در پوست سر می‌شوند که در نهایت منجر به تحریک رشد مو‌ها و نیز درخشش و براق شدن آن‌ها می‌انجامد.

خواص چغاله بادام در دوران بارداری
درمان کم خونی
چغاله بادام سرشار از آهن است که برای درمان کم خونی در دوران بارداری و رفع خستگی زنان باردار مفید می‌باشد.

رشد مغز جنین
ریبوفلاوین موجود در چغاله بادام برای رشد مغز جنین مفید است.

بهبود رشد عضلات و استخوان‌های جنین
چغاله بادام دارای مقادیر بالای کلسیم است که برای بهبود رشد عضلات و استخوان‌های جنین ضروری است. همچنین کلسیم موجب کاهش خطر ابتلا به پره اکلامپسی در دوران بارداری می‌شود.

درمان یبوست در زنان باردار
فیبر زیاد چغاله بادام برای پیشگیری و درمان یبوست در زنان باردار بسیار مفید است.

جلوگیری از لخته شدن خون
چغاله بادام حاوی فسفر است که می‌تواند از لخته شدن خون در دوران بارداری جلوگیری کند.

عوارض مصرف چغاله در بارداری
نکته‌ی مهمی که در ادامه‌ی این بخش از سلامت نمناک لازم دانستیم عنوان کنیم در مورد عوارض مصرف چغاله بادام در دوران بارداری است، خانم‌های بارداری که ویار چغاله بادام دارند باید در خوردن آن احتیاط کنند، زیرا مصرف بیش از اندازه چغاله بادام، مشکلات گوارشی مانند نفخ و اسهال در خانم‌های باردار ایجاد می‌کند که بیش از هر زمان دیگری خطرناک است. همچنین در این دوران، مصرف نمک را نیز باید کنترل کنند تا دچار فشار خون نشوند.

مصرف چاغاله در دوران شیردهی
مادرانی که فرزند شیرخوار دارند نباید مواد غذایی نفاخ مانند چغاله بادام را مصرف کنند، زیرا عوام نفاخ در این گونه مواد غذایی از طریق دستگاه گوارش جذب می‌شود و از طریق خون وارد شیر مادر می‌شود، بنابراین کودک پس از خوردن شیرمادر دچار نفخ و دل درد می‌شود که با توجه به حساسیت این دوره از مراحل رشد برای کودک خطرناک می‌باشد.

عوارض مصرف چغاله بادام
بروز بیماری‌های گوارشی
شستشوی غیر صحیح فروشندگان دوره گرد با آب جوی یا چاه می‌تواند عامل بروز بیماری‌های گوارشی مانند حصبه شود. این بیماری نوعی عفونت باکتریایی است که قابل انتقال از طریق مصرف آب یا غذای آلوده به انسان می‌باشد. بیماری حصبه در کودکان و افراد بالای ۶۰ سال رایج‌تر است. عوارض بیماری حصبه شامل خونریزی دستگاه گوارش، کاهش شدید آب و املاح بدن، سوراخ شدن روده ها، هپاتیت و عفونت استخوان‌ها می‌باشد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: اعمال ماه شعبان نوروز 1400 نیمه شعبان آزاده نامداری تولید پشتیبانی ها مانع زدایی ها سند همکاری 25 ساله ایران و چین چغاله بادام نوبرانه بهار فواید مضرات اعمال ماه شعبان نوروز 1400 نیمه شعبان آزاده نامداری تولید پشتیبانی ها مانع زدایی ها سند همکاری 25 ساله ایران و چین جلوگیری از ریزش مو چغاله بادام دوران بارداری گرفتگی عضلات آنتی اکسیدان درمان یبوست مواد غذایی موجب تقویت بسیار مفید مصرف چغاله مواد مغذی ویتامین E طبع گرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۳۰۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا غذاهای فوق‌ فراوری‌ شده برای سلامت زیانبار هستند؟

به گزارش همشهری آنلاین کارلوس مونتیرو و همکارانش برای درک علت این پدیده داده‌ها درباره الگوهای خرید خانوارهای برزیلی را بررسی کردند تا ببینند در سال‌های اخیر دستخوش تغییر شده‌اند یا نه.

این پژوهشگران دریافتند که مردم به میزان کمتری شکر، نمک، روغن‌های پخت‌وپز و مواد اصلی غذایی مانند برنج و لوبیا می‌خرند و در مقابل میزان خرید غذاهای فرآوری‌شده مانند نوشابه، سوسیس، نودل فوری، نان‌های بسته‌بندی‌شده و کلوچه‌ها به‌وسیله آنها بیشتر شده است.

مونتیرو و همکارانش برای توصیف این دسته دوم از غذاها اصطلاح جدیدی را وارد نوشته‌های علمی‌ کردند: غذاهای فوق‌فراوری‌شده (ultraprocessed foods) یا UPF. آنها بعداً مصرف HPFها را با افزایش وزن در کودکان و بزرگسالان در برزیل مربوط کردند.

از آن زمان، دانشمندان ارتباط بین UPF ها و طیف وسیعی از بیماری‌ها ازجمله بیماری قلبی، دیابت نوع ۲، چاقی، بیماری‌های گوارشی و افسردگی، و همچنین مرگ زودرس را یافته‌اند.

کارشناسان می‌گویند که این وضعیت نگران‌کننده است، زیرا غذاهای فوق فرآوری شده به بخش عمده‌ای از رژیم غذایی مردم در سراسر جهان تبدیل شده‌اند. برای مثال، این نوع غذاها ۶۷ درصد از کالری مصرفی کودکان و نوجوانان در آمریکا را تشکیل می‌دهند.

غذاهای فوق فرآوری شده

مونتیرو و همکارانش به منظور بررسی غذاها بر اساس شیوه فرآوری آنها، یک نظام طبقه‌بندی مواد غذایی به نام Nova را ایجاد کردند، کلمه‌ای که از واژه‌های پرتغالی و لاتین به معنای «جدید» گرفته شده است. این طبقه‌بندی اکنون به‌وسیله پژوهشگران در سراسر جهان پذیرفته شده است.

سیستم Nova غذاها را به چهار دسته تقسیم می‌کند:

یک - غذاهای فرآوری نشده یا به طور حداقل فرآوری شده: مانند میوه‌ها و سبزی‌های تازه یا منجمد، لوبیا، عدس، گوشت، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، شیر، ماست ساده، برنج، ماکارونی، کنجاله ذرت، آرد، قهوه، چای و گیاهان و ادویه‌ها.

دو - مواد فرآوری شده آشپزی مانند روغن‌های پخت‌وپز، کره، شکر، عسل، سرکه و نمک.

سه - غذاهای فرآوری شده که از ترکیب غذاهای دسته ۱ با مواد رده ۲ و نگهداری یا اصلاح آنها با روش‌های نسبتاً ساده مانند کنسرو کردن، بطری کردن، تخمیر و تنوری کردن. این گروه شامل نان تازه پخته‌شده، اکثر پنیرها، سبزی‌های کنسرو شده، لوبیا و ماهی است. این غذاها ممکن است حاوی مواد نگهدارنده‌ای باشند که عمر مفید آنها را افزایش می‌دهند.

چهار - غذاهای فرآوری شده با استفاده از روش‌های صنعتی و موادی که معمولاً در خواربارفروشی‌ها پیدا نمی‌کنید - مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا، روغن‌های هیدروژنه و پروتئین‌های غلیظ مانند شیره سویا.

این نوع غذاها اغلب حاوی افزودنی‌هایی مانند طعم‌دهنده‌ها، رنگ‌ها یا امولسیفایرها هستند تا جذاب‌تر و خوش‌طعم‌تر به نظر برسند. ازجمله این غذاها می‌توان به نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های انرژی‌زا، چیپس، آب‌نبات، ماست‌های طعم دار، مارگارین، ناگت مرغ، هات‌داگ، سوسیس، گوشت ناهار، ماکارونی و پنیر جعبه‌ای، شیر خشک‌های مخصوص نوزادان و اکثر نان‌های بسته‌بندی‌شده، شیرهای گیاهی، جایگزین‌های گوشت و غلات صبحانه اشاره کرد.

اگر به فهرست مواد تشکیل‌دهنده یک ماده غذایی نگاه کنید و چیزهایی را مشاهده کنید که در آشپزی خانگی از آنها استفاده نمی‌کنید، احتمالاً با یک غذای فوق‌فراوری‌شده مواجه هستید.

نکته بارز این است که سیستم Nova به‌ویژه غذاها را بر اساس مواد مغذی مانند چربی، فیبر، ویتامین‌ها یا مواد معدنی طبقه‌بندی نمی‌کند. بنابراین روش با رده‌بندی‌های معمول تغذیه‌ای سازگار نیست.

این موضوع به بحث بین متخصصان تغذیه در مورد مفید بودن این روش رده‌بندی برای توصیف سلامت یک غذا منجر شده است، تا حدی به این علت که بسیاری از UPF‌ها - مانند نان‌های غلات کامل، ماست‌های طعم دار و شیرخشک‌های مخصوص نوزادان - می‌توانند مواد مغذی ارزشمندی را در اختیار ما بگذارند.

آیا غذاهای فوق‌فرآوری شده برای سلامت مضر هستند؟

بیشتر پژوهش‌هایی که UPF ها را به زیان رساندن به سلامت مرتبط می‌کنند، بر اساس بررسی‌های مشاهده‌ای هستند که در آن پژوهشگران از افراد در مورد رژیم غذایی‌شان می‌پرسند و سپس سلامت آنها را طی سالیان متمادی دنبال می‌کنند.

دانشمندان در یک بازبینی بزرگ بررسی‌ها که در سال ۲۰۲۴ منتشر شد، گزارش دادند که مصرف UPF با ۳۲ مشکل بهداشتی همراهی دارد و قانع‌کننده‌ترین شواهد برای مرگ‌های مرتبط با بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و مشکلات بهداشت روان مانند اضطراب و افسردگی است.

چنین بررسی‌هایی ارزشمند هستند، زیرا می‌توانند گروه‌های بزرگی از افراد را در طول سال‌های بسیار زیادی که ممکن است ایجاد بیماری‌های مزمن طول بکشد، دنبال کنند- بررسی سال ۲۰۲۴ شامل یافته‌های مربوط به نزدیک به ۱۰ میلیون نفر است

یافته شدن مداوم ارتباط میان UPF و مشکلات بهداشتی در بررسی‌ها گوناگون اطمینان بیشتری در کارشناسان درباره وجود مشکل واقعی در چنین غذاهایی ایجاد کرده است.

اما بررسی‌های مشاهده‌ای محدودیت‌هایی نیز دارند. درست است که بین این غذاها و بیماری‌های مزمن همبستگی وجود دارد، اما این بدان معنا نیست که UPF‌ها مستقیماً باعث مشکلات بهداشتی می‌شوند.

برخی از کارشناسان این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا قرار دادن غذاهایی بسیار متفاوت از یکدیگر- مانند توئینکی‌ها (کیک‌های اسفنجی پرشده با خامه وانیلی) و غلات صبحانه - در یک دسته مفید است یا خیر. انواع خاصی از غذاهای فوق فرآوری شده، مانند نوشابه‌ها و گوشت‌های فرآوری شده، به وضوح زیان‌بارتر از سایرین هستند. از سوی دیگر، UPF ها مانند ماست‌های طعم دار و نان‌های سبوس‌دار با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط هستند.

برای اینکه ثابت شود UPF‌ها مستقیماً باعث ایجاد مشکلات بهداشتی می‌شوند، لازم است کارآزمایی‌های بالینی انجام شود. اما تا به حال فقط یک کارآزمایی بالینی که آن هم کوچک و دارای محدودیت بوده است، دراین‌باره انجام شده است.

چرا UPF ها ممکن است مضر باشند؟

گرچه درباره علت ناسالم بودن غذاهای فوق‌فراوری‌شده «نظراتی قوی» ابراز می‌شود، اما در واقع «علم دقیق» چندانی درباره سازوکارهای این تأثیر زیان‌بخش وجود ندارد.

آنجایی که UPF ها اغلب ارزان، راحت و در دسترس هستند، احتمالاً مصرف آنها با حذف غذاهای سالم‌تر را از رژیم غذایی هم همراه می‌شود.

اما بسیاری از دانشمندان معتقدند این غذاها می‌توانند تأثیرات مستقیم‌تری بر سلامتی داشته باشند. پرخوری این نوع غذاها آسان‌تر است - شاید به این دلیل که حاوی ترکیباتی از کربوهیدرات‌ها، قندها، چربی‌ها و نمک هستند که افراد کمتر می‌توانند در برابر وسوسه خوردنشان مقاومت کنند، کالری بالایی دارند و جویدن آنها آسان است.

همچنین ممکن است افزایش قند خون ناشی از آن ممکن است به شریان‌ها آسیب برساند یا التهاب را تشدید کند، یا برخی از افزودنی‌های غذایی یا مواد شیمیایی موجود در آنها ممکن است با هورمون‌ها تداخل داشته باشند، باعث ایجاد روده «نشتی» یا اختلال در میکروبیوم روده شوند.

در مورد غذاهای فوق فرآوری شده چکار باید بکنیم؟

مونتیرو کارشناس برزیلی در سال ۲۰۱۴، به نوشتن دستورالعمل‌های غذایی جدید برای این کشور کمک کرد که به مردم توصیه می‌کرد از غذاهای فوق فرآوری شده پرهیز کنند.

سازمان‌های بهداشتی کشورهای دیگر مانند مکزیک یا کانادا نیز به صراحت به مردم توصیه کرده‌اند از مصرف UPF یا غذاهای بسیار فرآوری شده" خودداری کنند یا مصرف آنها را محدود کنند.

دستورالعمل‌های رژیم غذایی در آمریکا هنوز حاوی چنین توصیه‌ای نیست، اما یک کمیته مشاوره در حال حاضر در حال بررسی شواهدی است که نشان می‌دهد چگونه UPF‌ها ممکن است بر افزایش وزن تأثیر بگذارد و در نتیجه یافته‌های این بررسی می‌توانند بر دستورالعمل‌هایی که در سال ۲۰۲۵ در این کشور منتشر خواهند شد، تأثیر بگذارند.

فراوانی این نوع مواد غذایی و وابستگی افراد با درآمد کمتر به آنها برای تأمین غذاهای خود اقدام در زمینه تدوین دستورالعمل‌هایی در این زمینه مشکل‌تر می‌کند.

درحالی‌که تحقیقات ادامه دارد، نظرات کارشناسان در مورد نحوه برخورد افراد با UPF ها متفاوت است.

کارشناسانی مانند مونتیرو می‌گویند ایمن‌ترین راه این است که به‌کلی از مصرف آنها را کنار گذاشت – برای مثال، ماست طعم‌دارشده میوه‌ای را کنار گذاشت و به جای آن ماست ساده و میوه خورد، یا به جای نان بسته‌بندی‌شده از نانوایی محلی نان تازه گرفت.

برخی دیگر از کارشناسان راهبردهای معتدل‌تری را پیشنهاد می‌کنند که بر محدود کردن UPF‌هایی که مواد مغذی ارزشمندی ندارند مانند نوشابه و کوکی‌ها متمرکز است. آنها همچنین مصرف بیشتر میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات کامل (چه فراوری‌شده و چه فراوری‌ نشده)، حبوبات، آجیل و مغزهای خوراکی را توصیه می‌کنند.

توصیه کلی این است که تا جایی که می‌توانید در خانه غذا بپزید و از مواد غذایی کمتر فرآوری شده برای پختن غذاها استفاده کنید.

منبع: خلاصه‌شده از نیویورک‌تایمز

کد خبر 850249 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها خبر مهم تغذیه سالم فست فود تغذیه

دیگر خبرها

  • مصرف شیر و لبنیات و پاسخ به چند ابهام
  • آیا غذاهای فوق‌ فراوری‌ شده برای سلامت زیانبار هستند؟
  • چرا نباید قهوه ناشتا بخوریم؟
  • با این 8 روش بدن‌تان را پاکسازی کنید
  • ویتامین‌هایی که کمبود آن‌ها سبب سر درد می‌شود
  • مصرف روزانه یک مشت آجیل چه فوایدی دارد؟
  • ماءالشعیر طبی و خواص باورنکردنی آن + طرز تهیه خانگی
  • افرادی که آلرژی بهاری دارند چه غذاهایی بخورند؟
  • برای رفع یبوست این میوه را مصرف کنید
  • خطرات مصرف ویپ و پاد برای افراد