Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور با اشاره به خانه نشینی افراد در دوران کرونا و پرخوری و کم تحرکی ناشی از آن، بر خطر بروز افسردگی به دنبال پرخوری هشدار داد.

دکتر سیده زهرا شریعت پناهی با توجه به این که خانواده ها در اپیدمی کرونا بیشتر در منزل می مانند بر لزوم توجه به تمام  گروه های مغذی هرم غذایی در آماده سازی وعده های غذایی روزمره تاکید کرد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته دکتر شریعت پناهی اولین طبقه هرم غذایی  شامل گروه کربوهیدارت نظیر نان و غلات است که پایه اصلی غذای ما ایرانیان را تشکیل می دهد و طبقات بعدی شامل گروه های گوشت و مواد پروتئینی، لبنیات (شیر و ماست)، میوه و سبزیجات هستند که وجود تمام این گروه های غذایی به مقدار لازم باید دررژیم غذایی روزانه ما گنجانده شود.

عدم تعادل دریافت درشت و ریز مغذی ها باعث اختلالات خلقی می شوند

این عضو هیئت علمی دانشگاه مصرف روزانه  ۴-۲ واحد میوه و ۳-۲ واحد لبنیات و ۵-۳ واحد سبزیجات برای حفظ سلامتی افراد را الزامی دانست وگفت: مصرف کمتر از این میزان باعث می شود بدن دچار ایمبالانس یا عدم تعادل درشت مغذی ها و ریزمغذی ها شود.

دانشیار تغذیه دانشگاه با بیان این که ایمبالانس مواد مغذی سبب بروز اختلال در عملکرد ارگانهای مختلف بدن می شود افزود: این عدم تعادل به خصوص در دریافت پروتئین و ریز مغذی ها( املاح و ویتامین ها) بر عملکرد سیستم عصبی و مغز و  ساخت نوروترنسمیتن ها تاثیر گذاشته و باعث بروز اختلالات خلقی می شود.

اهمیت تنوع و میزان گروه های مغذی در رژیم غذایی

وی خاطرنشان کرد: این عدم تعادل در دریافت مواد مغذی سبب ایجاد تغییرات خلق و خویی در افراد از جمله افسردگی یا پرخاشگری می شود و همواره باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که میزان و تنوع مواد غذایی  در وعده های روزانه بسیار اهمیت دارد.

به گفته این دانشیار دانشگاه وجود گوشت های قرمز یا ماهی و مرغ  در وعده غذایی روزانه ضروری است اما می توان مقداری از سهم گوشت را با مواد پروتئینی ارزانتر جبران کرد و با مصرف ترکیبی از حبوبات و غلات نیز می توان پروتئین کاملی را دریافت کرد.

وی  تخم مرغ را حاوی پروتئین بسیار کامل  دانست که مصرف روزانه آن به ویژه در کودکان مفید است. بزرگسالان نیز اگر مبتلا به چربی خون بالا نباشند می توانند به صورت روزانه تخم مرغ مصرف کنند اما در صورت داشتن کلسترول و چربی خون بالا نباید مصرف تخم مرغ آنان از بیش از دو تخم مرغ در هفته تجاوز نکند.

پرخوری افسردگی می آورد

به گفته دکتر شریعت پناهی پرخوری افسردگی می آورد و در دوران کرونا نیز به دلیل در خانه ماندن بیشتر متاسفانه شاهد  پرخوری، کم تحرکی و کاهش فعالیت بدنی و در نتیجه اضافه وزن و چاقی افراد خانواده هستیم. این چاقی به علت التهابی که در بدن ایجاد می کند می تواند افسردگی ایجاد کند.

عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه تاکید کرد: افراد باید از پرخوری پرهیز کرده و در منزل ورزش و نرمش کنند. زیرا علاوه بر این که از بروز اضافه وزن جلوگیری می کند باعث افزایش جریان خون سیستم عصبی مرکزی و دستگاه قلبی عروقی می شود که این موضوع نشاط و شادی در فرد ایجاد می کند و برای سلامت ریه ها و پیشگیری از بیماری نیز بسیار خوب است.

تاثیر خوردن دیرهنگام شام در بی اشتهایی صبحگاهی

دکتر شریعت پناهی یکی از مشکلات افراد در اپیدمی کرونا را بی اشتهایی صبحگاهی عنوان کرد و گفت: علت این مشکل تناول دیرهنگام وعده شام است. زمان شام خوردن بسیار اهمیت دارد و بین شام و خوابیدن حداقل ۳-۲ ساعت فاصله باشد و طوری تنظیم شود که هنگام خوابیدن غذا هضم شده و معده پر نباشد.

وی تصریح کرد: این موضوع باعث می شود صبحها هنگام بیدار شدن از خواب فرد نشاط بیشتری احساس کند و افسرده و کسل نباشند. همچنین احساس گرسنگی کرده و تمایل زیادی برای مصرف صبحانه کامل داشته باشد. وعده صبحانه باید از تمام وعده های غذایی کامل تر باشد زیرا جذب در صبح بیشتر است و بیشترین انرژی را به ما می دهد.

دمنوش های گیاهی طبیعی نشاط آورهستند

این دانشیار دانشگاه مصرف دمنوش های گیاهی طبیعی را نشاط آورعنوان کرد و با توجه به این که حاوی مواد ضد التهاب، ضد سرطان و ضد بیماری های مزمن هستند، مصرف این نوشیدنی های گرم  در جمع خانواده را نشاط آور و برای سلامتی خوب برشمرد.

به گفته وی دمنوش های گیاهی بهتر است به صورت طبیعی استفاده شود و مصرف دمنوش ها به صورت تی بگ را به دلیل این که  ممکن است دارای مواد افزودنی باشند را توصیه نکرد.

دکتر شریعت پناهی از دمنوش هایی که می توان به شکل چای استفاده کنیم و آرام بخش و  ضدافسردگی هستند به  چای های بابونه، گل گاوزبان، بهار نارنج ، به لیمو، سنبل الطیب، اسطوخودوس،  گل نسترن،  چای زعفران، چای گل سرخ، عناب، دارچین و زنجبیل  و یا ترکیبی از آنها اشاره کرد.

به گفته این متخصص تغذیه دمنوش های گیاهی علاوه بر این که مایعات بدن را تامین می کنند سبب ایجاد آرامش و نشاط در فرد شده و افسردگی و پرخاشگری را نیز کاهش می دهند و اکثر آنها ضد التهاب نیز هستند.

غذاهای موثر در بروز افسردگی و پرخاشگری

دکتر شریعت پناهی با بیان این مطلب که خوردن برخی مواد غذایی باعث ایجاد افسردگی و پرخاشگری می شود تاکید کرد: بنابراین شاید بتوان گفت نخوردن یکسری مواد غذایی اهمیت بیشتری از این دارد که چه بخوریم تا نشاط بیشتری پیدا کنیم.

وی مصرف فست فودها، کنسروهای غذایی نظیر تون ماهی و غذاهای سرخ کرده را سبب ایجاد افسردگی در افراد برشمرد و گفت: این مواد نشاط افراد را می گیرند زیرا زمان زیادی در معده باقی مانده، هضم آنها طولانی است و باعث افزایش جریان خون معده شده و ایجاد کسالت می کنند.

مصرف تنقلات و بستنی را کاهش دهید

دکتر شریعت پناهی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: تنقلات و بستنی گرچه نشاط آور هستند اما با توجه به کاهش تحرکت و فعالیت های فیزیکی و ورزش در دوران شیوع کرونا و قرنطینه خانگی بهتر است مصرف آنها کاهش یابد چون کالری بسیار زیادی دارند و باعث چاقی و اضافه وزن شده و در نهایت منجر به رخوت و افسردگی می شوند.

این متخصص تغذیه توصیه کرد به جای تنقلات مختلف چاق کننده برای بچه ها می توان از مغزها و میوه های خشک مثل انجیر، توت خشک استفاده کرد که کالری زیادی نداشته و بسیار خوب و خوشمزه هستند.

این دانشیار دانشگاه مشارکت افراد خانواده در تهیه غذا را سبب ایجاد شادی و نشاط دانست و از آن به عنوان یکی از راهکارهای مهم  در ایجاد شادی و نشاط در افراد خانواده به ویژه کودکان یاد کرد که می تواند باعث اشنایی بیشتر فرزندان با مواد غذایی و فواید آنها شود..

توصیه های تغذیه ای در دوران نقاهت بیماری کرونا

دکتر شریعت پناهی در بخش دیگری از سخنان خود به افرادی که دوران نقاهت بیماری کرونا را طی می کنند توصیه کرد:  مصرف دمنوش ها، میوه و سبزی ها به دلیل دارا بودن املاح و ویتامین ها انتخاب خوبی  برای کاهش التهاب در ایام نقاهت کرونا هستند و حالت نشاط آور و توان زایی در این افراد را به دنبال دارد.

به گفته وی بیماران کرونایی در ایام نقاهت بیماری دچار مشکلاتی نظیر کاهش وزن، از بین رفتن بافت عضلانی، کاهش اشتها، مشکلات تنفسی، خستگی، اختلالات بویایی و چشایی می شوند که باید با مصرف غذاهای پرکالری و پروتئین جبران شود.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه افزود:  غذاهایی که از پروتئین بیشتری اعم از گیاهی یا حیوانی نظیر سوپ ها، گوشت ها و لبنیات برخوردار هستند، می توانند کاهش وزن و عضله در دوران نقاهت کرونا را بهبود  بخشند.

این دانشیار دانشگاه مصرف دمنوش ها در ایام نقاهت کرونا را مفید برشمرد و اظهار کرد: مصرف دمنوش ها انتخاب خوبی برای کاهش التهاب در بین بیماران مبتلا به کرونا هستند زیرا  با کاهش التهاب، حالت نشاط آوری و توان زایی در فرد ایجاد می کند.

به گفته وی مصرف میوه و سبزی نیز به دلیل افزایش دریافت ویتامین ها و املاح باید در این دوران بیشتر مصرف شود.

این متخصص تغذیه با اشاره به وجود کم اشتهایی، مشکلات تنفسی و خستگی زودرس در ایام نقاهت بیماران کرونایی گفت: این افراد باید تعداد وعده های غذایی خود را افزایش داده و حجم آنهر وعده  را کاهش دهند. باید هر دو ساعت غذاهای با حجم کم ولی پرکالری و پر پروتئین، مصرف کنند.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه تاکید کرد: بیماران بی اشتها در دوران نقاهت بیماری کرونا باید غذاهایی نظیر شیر و عسل، میوه های طبیعی، عصاره گوشت و سوپ های میکس شده که نیازی به جویدن ندارند و به صورت مایع هستند را مصرف کنند.

دکتر شریعت پناهی خاطرنشان کرد: بیمارانی که با اختلال چشایی مواجه هستند، باید در پخت غذاها، از آبلیمو و ادویه های طعم دار استفاده کنند تا تمایل بیشتری به خوردن غذا پیدا کنند.

این دانشیار دانشگاه در خاتمه سخنان خود تاکید کرد که برای تمامی افرادی که دوران نقاهت بیماری کرونا را سپری می کنند دریافت انرژی، پروتئین و مایعات کافی ضرورت دارد./ دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی

  اضافه‌وزن کودکان در پاندمی کرونا/ سرزنش را جایگزین تغییر عادت‌ها کنید بیشترین فوتی های کرونا در چاق ترین کشورهای جهان این ۴ بیماری زمینه‌ای درمان کرونا را سخت می‌کند تاثیر کمتر واکسن کرونا برای چاق‌ها کرونایی‌ها چطور وزن کم کنند؟ سوپرناقلان کرونا     اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: دوران نقاهت بیماری کرونا عضو هیئت علمی دانشکده دانشیار دانشگاه دمنوش های گیاهی ایام نقاهت مصرف دمنوش ها نقاهت کرونا مواد غذایی اضافه وزن سبب ایجاد عدم تعادل مغذی ها تخم مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۴۲۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید

به گزارش خبرآنلاین، اگر عادت به مصرف داروهایی دارید، که پزشک آنها را تجویز نکرده و دلیل انتخاب‌تان توصیه‌ای دیگران است، باید بدانید که بروز علائم بیماری در همه افراد یکسان نیست و داروها هم پاسخگویی یکسان برای همه ندارند.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: حذف ارز ترجیحی داروها، قیمت‌ داروی بدون و نسخه یعنی OTC‌ها را هم افزایش داده چون پوشش بیمه‌ای ندارند. به‌نظر می‌رسد که این افزایش قیمت تا حدودی افزایش بی‌رویه مصرف داروهای بدون نسخه را کنترل کرده باشد. این نکته را دکتر سیدعلی فاطمی، نایب‌رئیس سابق انجمن داروسازان ایران عنوان می‌کند. به‌گفته این کارشناس حوزه دارو، مسکن‌ها و داروهای سرفه بیشترین مصرف را به‌عنوان داروهای OTC دارند. البته میزان مصرف این داروها در ایران و جهان تقریبا یکسان است و واقعی شدن قیمت‌ این داروها پس از اصلاح سیاست‌های ارزی و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما را هم‌رتبه بقیه کشورها از نظر میزان مصرف قرار داده است.

عوارض حاد و مزمن

فاطمی با اشاره به فرهنگ خرید دارو بدون ردوبدل شدن اطلاعات بیمار عنوان می‌کند: برای فروش دارو به بیمار یا هر فرد مراجعه‌کننده باید شرح حال کامل و مشکل به دکتر داروخانه ارائه شود، اما خرید داروهای بدون نسخه در داروخانه‌های کشور در حالی انجام می‌شود که هیچ شرحی درباره بیماری و داروی مورد نیاز بیماران رد و بدل نمی‌شود. این فرهنگ تقریبا بین مردم جا افتاده و آنها هم نیازی به ارائه این توضیحات نمی‌بییند و مستقیما دارو را مطالبه می‌کنند. داروساز هم براساس ضوابطی که وجود دارد، این داروها را عرضه می‌کند.

او با تاکید بر این که داروهای OTC به‌معنای صددرصد بی‌خطر نیستند، ادامه می‌دهد: این داروها می‌توانند عوارض حاد و مزمن هم داشته باشند. عوارض حاد آنهایی هستند که مصرف‌کننده بلافاصله بعد از خوردن دارو با آن مواجه می‌شود و در عوارض مزمن هم فرد ممکن است سال‌ها بعد با مشکلات ناشی از مصرف این داروها مواجه شود. به‌عنوان مثال اگر کسی مشکلات کلیوی داشته باشد، با مصرف آنها به‌تدریج دچار نارسایی می‌شود.

مصرف آسیب‌زای ۴ استامینوفن

فاطمی با اشاره به مصرف بالای استامینوفن در کشور بیان می‌کند: این دارو را مردم به‌عنوان یک داروی بی‌ضرر یا کم‌ضرر می‌شناسند اما عوارض این دارو هم درصورت مصرف بی رویه قابل توجه است. اگر بیمار ۴ استامینوفن ۵۰۰ میلی‌گرمی در روز استفاده کند دچار مسمومیت کبدی یا کما خواهد شد.

او تاکید می‌کند: همین حالا حدود ۲۰۰ مسکن در فهرست‌ دارویی کشور وجود دارد که همه آنها درصورت خرید بدون نسخه باید طبق دستور و توصیه پزشک داروخانه مورد مصرف قرار بگیرد که شاهد چنین چیزی هم نیستیم.

عفونت را خودسرانه درمان نکنید

این کارشناس دارویی درباره عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه عنوان می‌کند: برخی در مواجهه با اسهال به‌دنبال داروهای بدون نسخه برای رفع مشکل هستند، اما موارد عفونی اسهال را نباید با مصرف خودسرانه دارو، درمان کرد. باید عفونت موجود در بدن فرد درمان شود. در این باره بیمار نباید اقدام به مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها هم کند چون آنتی‌بیوتیک جزو داروهای OTC نیست.

عوارض نسل قدیم سرماخوردگی‌ها

فاطمی با اشاره به این که داروهای OTC برای سرماخوردگی یا حساسیت‌های فصلی نسل قدیم و جدید دارند، توضیح می‌دهد: نسل قدیم این داروها خواب‌آوری شدید دارند و فرد درصورت مصرف بیش‌از اندازه آنتی‌هیستامین‌ها در فعالیت کاری و رانندگی با مخاطراتی مواجه می‌شود. نسل جدید این داروها خواب‌آوری کمتری دارند اما OTC نیستند و باید از سوی پزشک تجویز شوند.

داروی توصیه‌ای نخرید

به گفته این کارشناس دارویی، فرهنگ بد دیگری که در کشور ما وجود دارد این است که فرد دارویی که استفاده و تجربه مصرف آن را دارد، به دیگران توصیه می‌کند.

فاطمی در توضیح بیشتر بیان می‌کند: این فرهنگ غلطی است چون حتی سردرد در افراد یکسان نیست و برای خرید داروی مسکن‌ باید شرح حال از سوی دکتر داروخانه گرفته شود. نکته مهم این است که هر درد یا سردردی با هر مسکنی برطرف نمی‌شود. به همین دلیل انواع و اقسام مسکن‌ها در بازار دارویی کشور وجود دارد و پزشکان یا دکتر داروخانه می‌توانند بر اساس نیاز بیمار آن را تجویز کند. دردهای قاعدگی، مفاصل یا سردرد با مسکن‌های متفاوت، پاسخگویی مختلف دارند، تجویز به‌اصطلاح عمه و خاله برای مصرف داروها، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

نظر پزشک را بپرسید

فاطمی با بیان این که تداخلات دارویی هم باید مدنظر قرار بگیرد، عنوان می‌کند: تداخلات دارویی درباره داروهای OTC اهمیت زیادی دارد. این داروها با داروهای انعقاد خون تداخل مصرف دارند.

او ادامه می‌دهد: فرد مبتلا به بیماری‌های قلبی که داروی وارفارین استفاده می‌کند نباید داروهای OTC را بدون تجویز پزشک مصرف کند. حتی مصرف همزمان آنتی‌بیوتیک و مسکن هم می‌تواند کارایی آنها را تحت‌تأثیر قرار دهد.

به گفته این کارشناس دارویی، اوتی‌سی‌ها همچنین می‌توانند جذب ویتامین را مختل کنند و به همین دلیل کسانی که مصرف بالایی در داروها دارند باید از دکتر داروخانه درباره تداخلات دارویی اطلاعات لازم را بگیرند تا اثربخشی داروی اصلی که استفاده می‌کنند کمتر نشود و مشکلاتی برای بیماران ایجاد نکند.

فاطمی با بیان این که خواندن بروشورهای دارویی هم اهمیت زیادی دارد، عنوان می‌کند: البته فرهنگ خواندن بروشور یا دستور مصرف داروها در ایران کم‌رنگ است و به نوعی مردم توجهی به آنها ندارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که درصد کمی از مردم هنگام خرید دارو، بروشور آن را مطالبه و مطالعه می‌کنند یا درباره دارو اطلاعات کامل را از مسئول فنی یا دکتر داروخانه می‌گیرند. درحالی‌که این مسئله اصل ضروری خرید دارو است و باید از عوارض جانبی، میزان مصرف‌ و احتمال تداخل آن با داروهای دیگر مطلع شد.

او تاکید می‌کند: توصیه جدی این است که هر نوع داروی بدون نسخه الزاما از داروخانه و با نظر دکتر داروخانه تهیه شود. درصورت عدم‌دسترسی به بروشور داروها، سایت های معتبر در اینترنت منابع خوبی برای کسب اطلاعات لازم هستند. این منابع معتبر به راحتی در دسترس مصرف‌کنندگان قرار دارد و می‌توان هشدارهای دارویی را در آنها مطالعه کرد.

این کارشناس دارویی هشدار می‌دهد که استفاده طولانی‌مدت از داروهای OTC توصیه نمی‌شود چون می‌تواند هم عوارض جانبی داشته باشد و هم برخی از آنها به‌تدریج اثربخشی خود را از دست خواهند داد.

اثر معکوس برخی داروها

اینطور گفته می‌شود که مصرف مداوم داروها باعث کاهش اثربخشی آنها می‌شود و فاطمی در این باره می‌گوید: این مسئله درباره همه داروهای OTC صدق نمی‌کند. مثلا درباره آنتی‌بیوتیک‌ها اگر بدون نسخه تهیه و بدون تجویز پزشک مصرف شود، باکتری‌های بدن با آنها سازگاری پیدا می‌کند و باید آنتی‌بیوتیک‌های قوی‌تر تجویز شود.

او ادامه می‌دهد: در برخی داروهای ضداسهال و ضداحتقان بینی هم این مسئله وجود دارد و اگر زیاد استفاده شود می‌تواند اثر معکوس هم داشته باشد. داروهای ضدیبوست هم می‌توانند این شرایط را به‌وجود بیاورند. عمده آنها گیاهی هستند و بهتر است هر چند وقت یک‌بار تغییر کنند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900064

دیگر خبرها

  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • پنج راه برای تکمیل «چرخه استرس» و جلوگیری از فرسودگی یا افسردگی
  • توضیح گلر جوان پرسپولیس درباره شوت عبدالکریم!
  • ۵ ماده غذایی که می توانند اثری مشابه داروهای لاغری داشته باشند
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • چربی مهمی که در هنگام لاغر کردن نباید بسوزانید
  • بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید
  • روایتی از حذف قند و عوارضش، جزو پربازدیدترین‌های توییتر شد/ عکس
  • برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید
  • هشدار مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه