Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشریه فوربس نوشت: جنگنده F-35 با قیمت تقریبی هر فروند ۱۰۰ میلیون دلار جنگنده‌ای بسیار گران است. اگر چه این جنگنده پنهانکار و حاوی سنسورهای پیشرفته است امّا غیرقابل اتکّا می‌باشد.

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو؛ نشریه فوربس (Forbes) آمریکا از مشهورترین مجله‌های اقتصادی جهان در گزارشی با عنوان «نیروی هوایی آمریکا اذعان کرد: پروژه جنگنده F-35 شکست خورده است» و به قلم «دیوید اکس» نوشت: نیروی هوایی ارتش آمریکا خواهان ساخت و توسعه جنگنده‌ای سبک و مقرون به صرفه است تا جایگزین «صدها جنگنده F-16 دوران جنگ سرد» کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«چارلز براون» فرمانده نیروی هوایی آمریکا گفت: نتیجه این کار می‌تواند ترکیبی از «جنگنده‌های گران قیمت نسل پنجم F-22 و F-35»و «جنگنده‌های ارزان قیمت» باشد. 

اگر این طرح آشنا به نظر می‌رسد به این دلیل است که نسل قبلی در نیروی هوایی آمریکا نیز برنامه‌ای توسعه جنگنده‌‎های سبک وزن و ارزان قیمت را جهت جایگزینی جنگنده‌های دوران جنگ سرد راه اندازی کرد و درصدد پیاده‌سازی ناوگان پنهانکار کوچک و پیشرفته [برای آینده] بودند. امّا نتیجه ۲۰ سال تحقیق و توسعه روی جنگنده پنهانکار جدید، تولید جنگنده‌ای سنگین‌تر و گران‌تر از نسل قبلی بود، چرا که شرکت لاکهید مارتین به عنوان سازنده آن و نیروی هوایی آمریکا جنگنده به صورت مستمر با فناوری‌های روز بسته بندی می‌کنند.

بله! ما درمورد جنگنده F-35 حرف می‌زنیم. جنگنده پنهانکار ۲۵ تنی که تبدیل به همان معضلی شد که که قرار بود با این جنگنده حل شود. مقامات نیروی هوایی ایالات متحده عنوان کرده‌اند که «اکنون آمریکا به جنگنده‌های جدید نیاز دارد که معضل جنگنده F-35 را حل کند.»

جنگنده F-35 با قیمت تقریبی هر فروند ۱۰۰ میلیون دلار جنگنده‌ای بسیار گران است. اگر چه این جنگنده پنهانکار و حاوی سنسورهای پیشرفته است امّا غیرقابل اتکّا می‌باشد. «دان وارد» مدیر سابق برنامه‌های نیروی هوایی آمریکا گفت: «جنگنده F-35 جنگنده‌ای سبک و مقرون به صرفه نیست

فرمانده نیروی هوایی آمریکا (فوریه ۲۰۲۱) گفت: «جنگنده F-35 مثل یک فِراری است. شما هر روز با ماشین فِراری خود سرکار نمی‌روید، تنها روزهای یکشنبه (روز تعطیل کشورهای غربی) آن را بیرون می‌آورید. F-35 جنگنده گران قیمت ماست. میخواهیم اطمینان پیدا کنیم که در جنگ‌های سطح پایین از آن استفاده نمی‌کنیم. درصدد آن هستیم که در میزان استفاده از این جنگنده‌ها توازن برقرار کنیم.»

با این تعابیر، نیاز به جنگنده برای عملیات‌‍‌های روزانه وجود دارد. امروز تعداد ناوگان F-16 نیروی هوایی آمریکا با تعداد تقریبی ۱۰۰۰ جنگنده این نیاز را برآورده کرده است. ولی از سال ۲۰۰۱، ارتش آمریکا جنگنده F-16 جدیدی از کمپانی لاکهید مارتین خریداری نکرده است. جنگنده‌های F-16 ارتش آمریکا قدیمی هستند. 

«ویل راپر» مقام ارشد نیروی هوایی آمریکا، ایده سفارش جنگنده‌های جدید F-16 را عملی کرد ولی ژنرال «براون» جلوی آن را گرفت. فرمانده نیروی هوایی آمریکا در این رابطه گفت که جنگنده کلاسیک بیشتری نمی‌خواهد.

ژنرال «براون» گفت: «بسیار مشکل است که جنگنده غیرپنهانکار و ۱۷ تنی F-16 با آخرین نسخه نرم‌افزاری روز ارتقاء پیدا کند.» فرمانده نیروی هوایی آمریکا در ادامه گفت: «ارتش به جای سفارش F-16 جدید باید ساخت جنگنده‌ برای عملیات‌های سطح پایین را آغاز کند.»

اظهارات فرمانده نیروی هوایی آمریکا پذیرش ضمنی این عبارت است: «جنگنده F-35 شکست خورده است.» همانطور که دهه ۱۹۹۰ میلادی تصور می‌شد، مقرر بود ۱۰۰۰ جنگنده F-35 جایگزین تقریباً تمام جنگنده‌های تاکتیکی در سپاه تفنگداران، نیروی دریایی و نیروی هوایی ارتش آمریکا شوند. 

نشنال اینترست - The National Interest؛ ایران توانست جنگنده F-۳۵ آمریکا را رهگیری کند

نیروی هوایی آمریکا به ۱۸۰۰ جنگنده F-35 نیاز دارد تا جایگزین جنگنده‌های قدیمی F-16 و A-10 کند و ناوگان مقرون به صرفه‌ای از ترکیب جنگنده‌های مخصوص عملیات‌های سطح بالا و پایین به همراه ۱۸۰ جنگنده پیشرفته دوموتوره F-22 تشکیل دهد. 

نیروی هوایی آمریکا و کمپانی لاکهید مارتین در پروژه جنگنده F-35 شکست خوردند.  پیچیدگی این جنگنده موجب افزایش هزینه شده است. این هزینه منجر به تاخیر در عملیاتی‌شدن جنگنده می‌شود. تاخیر به کمپانی توسعه دهنده زمان بیشتری می‌دهد که بر پیچیدگی ساخت آن اضافه کند. همین متعلقّات اضافه شده هزینه را بیشتر می‌کند. [و این چرخه به همین ترتیب ادامه دارد.]

نیروی هوایی آمریکا پانزده سال پس از اولّین پرواز F-35 تنها ۲۵۰ فروند از این نوع جنگنده دارد. بی دلیل نیست که ژنرال «براون» F-35 را یک جنگنده‌ گران قیمت و بوتیکی در کلاس جنگنده‌های F-22 دانست. 

رهبران پنتاگون اعلام کردند به عنوان بخشی از تغییر دیدگاه نظامی بر روی تهدیدات همتراز ایالات متحده ـــ منظور کشورهای روسیه و چین است ـــ نیروی هوایی و نیروی دریایی آمریکا باید سهم بزرگتری از بودجه نظامی ۷۰۰ میلیارد دلاری این کشور داشته باشد.

«دان گرازیر» تحلیلگر سازمان «نظارت بر دولت (POGO)» در واشنگتن گفت: «رویکرد F-35 در یک دوراهی قرار گرفته است. اگر می‌خواهیم ماشه را برای تولید یک جنگنده جدید بکشیم، موعد آن رسیده است.» نیروی هوایی آمریکا می‌تواند به تولید F-35 خاتمه دهد و ده‌ها میلیارد دلار را به سمت ساخت یک جنگنده جدید هدایت کند. 

اکنون یک سوال مهم در اینجا مطرح است: آیا نیروی هوایی آمریکا موفق به ساخت و توسعه یک جنگنده ارزان و سبک وزن خواهد شد؟ جنگنده جدید هم می‌تواند به سرنوشت آخرین پروژه ساخت یک جنگنده مقرون به صرفه ـــ منظور F-35 است ـــ دچار گردد و وزن، پیچیدگی و هزینه آن با گذر زمان بیشتر شود.

نویسنده در پایان پیرامون آینده نیروی هوایی آمریکا سناریوی جالبی ترسیم و این احتمال را عنوان می‌کند که پروژه ساخت جنگنده پیشرفته و ارزان قیمت برای سازمان رزم این کشور در یک دور باطل قرار بگیرد: در صورت وقوع این سناریو ـــ همانطور که قبلاً نیز اتفاق افتاد ـــ فرمانده آینده نیروی هوایی آمریکا احتمالاً در سال ۲۰۴۱ به خبرنگاران خواهد گفت: «جنگنده F-35 مثل یک فِراری است. شما هر روز با ماشین فِراری خود سرکار نمی‌روید!» فرمانده آینده نیروی هوایی آمریکا ممکن است درباره جنگنده‌های ۶۰ ساله F-16 اعلام کند: «نیروی هوایی باید جنگنده‌ای سبک وزن و مقرون به صرفه اقتصادی توسعه بدهد!»

ترجمه: ایلیا فروزش

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سیاسی جنگنده F 35 ارتش آمریکا لاکهید مارتین نیروی هوایی آمریکا فرمانده نیروی هوایی آمریکا جنگنده پنهانکار جنگنده F 35 شکست مقرون به صرفه ارتش آمریکا جنگنده ای یک جنگنده ف راری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۴۵۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پدافند هوایی در اوج آمادگی است

امیر سرتیپ علیرضا الهامی جانشین فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران در نیروی پدافند هوایی برای انجام وظیفه به معنای واقعی، جان خود را کف دست گرفته و با احدی برای امنیت مردم و مرز‌ها تعارف ندارد.

وی با تاکید بر اینکه امروز ارتش و به‌ویژه پدافند هوایی در اوج آمادگی است، گفت: امروز با تکیه بر سلاح‌ها و تجهیزات کاملا ایرانی، دانش بومی و اراده پولادین فرزندان غیرتمند و شجاع ایرانی با حرکت در خط ولایت و توکل بر خداوند متعال برای حفظ امنیت کشور ذره‌ای تردید نداریم.

جانشین فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش عنوان کرد: تجهیزات بومی و اراده پولادین ما آماده است تا جواب هر تجاوز و نگاه نامناسبی به کشور را با قدرت و توفنده بدهد و با تمام قدرت از مرز‌های کشور دفاع می‌کنیم.

سرتیپ الهامی با بیان اینکه فرمانده معظم کل قوا در بیانیه گام دوم انقلاب در خصوص «قوی شدن» تذکرات مهمی داده‌اند و راه برون رفت مشکلاتی که دشمن به نظام تحمیل می‌کند را همین مسئله می‌دانند، افزود: نمونه‌ای از اجرای رهبری را در عملیات «وعده صادق» می‌توان دید که هم اقتدار نظام را به نمایش گذاشت و هم مردم را شاد کرد.

وی اضافه کرد: «قوی شدن» تکلیف آحاد مدیران در همه حوزه‌های علمی، فنی و مهندسی به ویژه نظامی است و دستور ولایی فرماندهی کل قوا برای نیرو‌های مسلح لازم‌الاجراست، پس «قوی شدن» برای همگان فرمان محسوب می‌شود لذا هر کسی در حوزه اختیارات و مسئولیت خود باید قوی شود و این یک تکلیف است و اگر کوتاهی کنیم باید پاسخگوی خدا باشیم.

جانشین فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش تصریح کرد: آنچه در اهداف عالیه نظام و تمدن نوین اسلامی ترسیم شده و ما به عنوان نیروی مسلح تضمین کننده تحقق آن وعده رهبر معظم انقلاب هستیم، باید ببینیم امروز ملزومات آن چیست.

امیر سرتیپ الهامی افزود: برای اینکه بتوانیم مأموریت دفاع از حریم آسمان کشور را با شایستگی و اقتدار انجام دهیم از هیچ تلاش و کوششی فروگذار نمی‌کنیم و امروز برای انجام وظایف به هیچ جا وابسته نیستیم.

وی با اشاره به بازدید‌های انجام شده از منطقه پدافند هوایی شرق کشور و قدردانی از انجام اقدامات اثرگذار، ماندگار و وسیع در حوزه‌های مختلف، بیان کرد: اقدامات عمرانی با حجم زیاد در سایت‌ها با کاربری‌های مختلف انجام شده و فعالیت‌های حوزه ورزش و توان رزم نیز چشمگیر است.

جانشین فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش گفت: در حوزه توان رزم اقدامات اثرگذاری برای منطقه پدافند هوایی شرق انجام شده و ساخت و تعمیر خلاقانه برخی قطعات و سامانه‌های راداری که امکان بازآماد آن وجود ندارد، جزو این اقدامات بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دفاعی امنیتی

دیگر خبرها

  • شکست سامانه پدافند هوایی آمریکا در مقابله با عملیات «وعده صادق»
  • سقوط اف ـ۱۶ حامل مواد شیمیایی در آمریکا
  • سقوط اف-۱۶ حامل مواد شیمیایی در آمریکا
  • اعتراف تل‌آویو به شکست پاتریوت آمریکا در برابر موشک ایرانی
  • رژیم صهیونیستی استفاده از سامانه «پاتریوت» آمریکا را کنار می‌گذارد
  • هدف آمریکا از خرید ۸۱ فروند جنگنده روسی از قزاقستان چیست؟
  • پدافند هوایی در اوج آمادگی است
  • تلاش بلینکن برای احیای یک طرح شکست خورده علیه ایران
  • چرا سوخو-۳۵ روسیه از اف-۱۶ آمریکا پیشرفته تر است؟
  • تلاش آمریکا برای احیای یک طرح شکست خورده علیه ایران