Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@09:46:38 GMT

سیزده فروردین به احترام طبیعت در خانه بمانیم

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۴۵۲۶۵

سیزده فروردین به احترام طبیعت در خانه بمانیم

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، سیزده فروردین ماه روز طبیعت یا بنا به گفته عامیانه سیزده  بدر است، ناخودآگاه همه دلتنگ شدیم، دلتنگ روزهایی که همه دور هم بودند روزی پر از خنده، شلوغی و سروصدا از گره زدن سبزه تا رسم و رسوم دیگر این روز در طبیعت که این رزها تبدیل به آرزویی محال شده و دورهمی‌هایی که اکنون تبدیل به رویا شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.

شیوع ویروس کرونا اسفند ماه سال گذشته موجب شد طبیعت کمی نفس تازه کند در کنار جمعیت محدود خیلی‌ها تلاش کردند با قرنطینه خانگی به قطع زنجیره کرونا کمک کنند ولی ادامه روزهای کرونایی و گذشت چهارده ماه از شیوع این ویروس موجب خستگی مردم شده و همین موضوع موجب شد مردم کوله‌بار سفر ببندند.

روزهای پایانی اسفند و با برداشت ممنوعیت تردد از محورهای شمال شاهد افزایش ۱۰۰درصدی تردد در محورهای شمالی بودیم که همچنان نیز ادامه دارد و این موضوع درحالی رخ داده که شاهد گسترش شیوع ویروس کرونای انگلیسی در شهرهای استان مازندران هستیم.

با توجه به شرایط جوی و از سویی حضور مسافران در طبیعت استان لازم است به توصیه‌ها توجه کنند البته حضور مردم و مسافران در پارک‌های جنگلی، تفرج‌گاه‌ها ممنوع شده که لازم است توصیه‌ها جدی گرفته شود؛ چرا که همه این توصیه‌ها و هشدارها برای سلامت مردم و خانواده‌ها است.

*گرما و وزش باد گرم مهمان ۲ روز آینده آسمان مازندران

براساس هشدار هواشناسی با شکل‌گیری جریانات گرم جنوبی شاهد افزایش دمای هوا و وزش باد گرم در استان هستیم که این موضوع اجتمال ریزش و رانش و سقوط سنگ، حریق در جنگل‌ها را افزایش می‌دهد که تاکید شده همه به توصیه‌ها توجه کنند.

 

*مردم و مسافران حواس‌شان به طبیعت باشد 

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: متاسفانه مسافران زیادی باوجود توصیه‌ها و هشدارها وارد طبیعت استان شدند که از جمله معضلات تولید زباله فراوان در استان مازندران است.

وی با اشاره به اینکه جمعه روز طبیعت است که لازم است مسافران و مردم از حضور در طبیعت خودداری کنند، گفت: در صورت حضور در طبیعت از روشن کردن آتش پرهیز کنند و سرشاخه درختان را نشکنند و روی درختان یادگاری ننویسند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران بیان کرد: مردم مراقب نهال‌های کف جنگل باشند و  حواس‌شان به طبیعت باشد و در این فرصت باقی‌مانده هوای محیط زیست  را داشته باشند.

*ممنوعیت بازدید از مناطق حفاظت شده محیط زیست مازندران 

براساس اطلاعیه اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران نیز  بازدید از تمامی پناهگاه‌های حیات وحش، مناطق حفاظت شده، آثار طبیعی ملی و همچنین پارک‌های ملی استان مازندران در روز ۱۳ فروردین(روز طبیعت) ممنوع است.

با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و تاکید ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا استان مازندران برای حفظ سلامت مردم جهت حفظ سلامت مردم و همچنین دستورالعمل صادر شده از سوی ستاد مرکزی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، بازدید از تمامی پناهگاه‌های حیات وحش، مناطق حفاظت شده، آثار طبیعی ملی و همچنین پارک‌های ملی استان مازندران در روز ۱۳ فروردین(روز طبیعت) ممنوع است.

در پایان این اطلاعیه آمده است، هموطنان برای حفظ سلامت خود، از مراجعه به این مناطق در روز طبیعت خودداری کرده و با در خانه ماندن به حفظ سلامت خود و دیگران کمک کنند.

*ممنوع بودن حضور در روز طبیعت در پارک‌های جنگلی مازندران

مجید ذکریایی فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری نیز در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: باتوجه به ابلاغ ستاد ملی کرونا، ورود به پارک‌های جنگلی سطح استان ممنوع اعلام شده است.

وی افزود: درست است بحث ممنوعیت را در دستور کار داریم اما برخی از مردم و مسافران وارد روستاها می‌شوند؛ حتی برخی از روستاها در دل جنگل‌ها قرار دارند که درخواست ما این است هشدارها را جدی بگیرند.

 

* در روز طبیعت باید با طبیعت مهربان باشیم

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری با بیان اینکه در روز طبیعت باید با طبیعت مهربان باشیم، اضافه کرد: در روز طبیعت مهمان طبیعت هستیم و باید حرمت میزبان حفظ شود.

این مسؤول بیان کرد: توصیه ما به عنوان حافظ طبیعت این است که مردم از ریختن زباله، پلاستیک و شیشه در عرصه و از شکستن سرشاخه درختان پرهیز کنند.

*آماده‌باش ۱۰۰درصدی جنگل‌بانان در روزهای  ۱۲ و ۱۳ فروردین 

ذکریایی با اشاره به آماده‌باش ۷۰ درصدی نیروهای منابع طبیعی مازندران از روزهای پایانی اسفند ماه و طی تعطیلات نوروزی، تصریح کرد: روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین ماه امسال نیروهای منابع طبیعی مازندران به‌صورت آماده‌باش صد درصدی هستند و نگهبانان ورود و خروج مسافران را کنترل می‌کنند .

وی با تاکید بر پرهیز از حضور مردم و مسافران در طبیعت مازندران، خاطرنشان کرد: در صورت حضور از روشن کردن آتش خودداری کنند.

 

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری یادآور شد: از ابتدای فروردین ماه امسال تاکنون ۹ مورد حریق در سطح منابع طبیعی مازندران ـ منطقه ساری گزارش شد که گرمای بی‌سابقه، وزش باد و رطوبت کم و وجود گردشگران در طبیعت به این حوادث دامن زد.

ذکریایی ادامه داد: البته بیشترین وسعت حریق مربوط به شهرستان بهشهر بوده که ۵ هکتار اراضی جنگلی در آتش سوخت دلیلش هم اینکه حریق شب رخ داده و مابقی حریق‌ها از سطح پایینی کمتر از یک‌هزار متر برخوردار بوده چرا که حضور جنگل‌بانان موجب جلوگیری از پیشروی حریق شد.


ممنوعیت هر گونه تجمع و دورهمی در روز طبیعت

بر اساس تصمیم ستاد استانی پیشگیری و مقابله با ویروس کرونای استان، هر گونه تجمع و دورهمی در بوستان‌ها و فضای سبز در روز سیزده فروردین ممنوع است.

لذا با توجه به امکان ورود بخشی از جمعیت در روز طبیعت به عرصه‌های جنگلی و فضا‌های سبز و باغات اطراف روستا بخشداران با برگزاری نشست با دهیاران و هماهنگی با نیروی انتظامی تمهیدات لازم را برای جلوگیری از شکل‌گیری دورهمی‌ها انجام دهند و موارد را اطلاع‌رسانی کنند.

همچنین با توجه به اهمیت رعایت شیوه‌نامه‌های کرونایی در تالار‌های پذیرایی و رستوران‌ها با توجه به فقدان سیستم تهویه مناسب، مقرر شد به منظور کنترل شیوع بیماری کرونا، در سطح استان برنامه‌های تمامی تالار‌ها تعطیل و فعالیت رستوران‌ها نیز صرفاً در قالب بیرون بر صورت گیرد.

به گزارش فارس،چه خوب است در کنار نگرانی‌های کرونایی و احترام گذاشتن به مردمی که طی چهارده ماه گذشته مسافرت نرفته سیزده بدر امسال را در منزل بگذرانیم و با این کار به قطع زنجیره کرونا کمک کنیم.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: روز طبیعت در مازندران مازندران ـ منطقه ساری محیط زیست مازندران حفاظت محیط زیست استان مازندران روز طبیعت ویروس کرونا منابع طبیعی ۱۳ فروردین حفظ سلامت توصیه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۴۵۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطع درختان و تخریب طبیعت در الیمالات دغدغه مازندرانی‌ها شد + فیلم

الیمالات یکی از تفرگاه های طبیعی شهرستان نور استان مازندران محسوب می شود یکی از جذابیت های این منطقه وجود دریاچه است که در میان جنگل محصور است و به همین جهت از زیبایی ویژه ای برخوردار است.

به گفته شهروندخبرنگار ما مدتی است جنگل این منطقه گردشگری توسط عده ای در حال تخریب است و اقدام به قطع درختان کرده اند. با توجه به اینکه محافظت از جنگل‌ها و مراتع به عنوان یکی از سرمایه‌های ملی محسوب می‌شود و تخریب آن می‌تواند خسارت جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد، اما در برخی از مواقع برخی از افراد این موضوع مهم را نادیده بگیرند.

شهروندخبرنگار ما فیلمی ارسال کرده است که مشاهده می‌کنید که مشاهده می‌کنید.

منبع: علایی - مازندران

بیشتر بخوانید:

نابودی و تخریب بخشی از جنگل‌های هیرکانی در روستای ده نالاج + تصاویر

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • ۱۳ نیروگاه برق‌آبی در مازندران ساخته می‌شود
  • جوجه ریزی ۱۰۰ میلیون قطعه‌ای در مرغداری‌های مازندران
  • صادرات ۱۴۷ هزار تن انواع کالا از گمرکات مازندران
  • صادرات ۷۰ قلم کالا از مازندران
  • ۱۹ کارگر در استان سمنان جان خود را از دست دادند
  • قطع درختان و تخریب طبیعت در الیمالات دغدغه مازندرانی‌ها شد + فیلم
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌های پلاستیکی
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌ها پلاستیکی
  • دستگیری متخلفان شکار و صید در مازندران
  • پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ