Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-02@15:55:41 GMT

سالن‌های تئاتر دوباره باز شدند

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۴۶۹۶۰

سالن‌های تئاتر دوباره باز شدند

زمان با بازگشت محدودیت‌های مجدد در پایتخت به سبب اوج‌گیری دوباره ویروس کرونا، طی رایزنی‌های صورت گرفته فعالیت‌های نمایشی از گروه سه به گروه دو دسته‌بندی مشاغل منتقل شد و با کسب مجوز فعالیت در شهرهای نارنجی، فعالیت هنرمندان این عرصه همزمان با روز جمهوری اسلامی آغاز شد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، هنرمندان تئاتر، سال ۱۳۹۹ را در شرایطی پشت سر گذاشته‌است که فعالیت آن‌ها مانند بسیاری دیگر از مشاغل تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا و اوج‌گیری موج‌های متعدد آن با فراز و فرود‌های مختلفی مواجه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



درحقیقت تئاتر در سال گذشته (۹۹) طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا با قرار گرفتن در گروه مشاغل رده سوم، جزو مشاغل پرخطر شناخته‌شده بود و به‌همین سبب فعالیت هنرمندان این عرصه طی سال گذشته عموماً یا تعطیل‌شده بود و یا به شکل محدود می‌توانستند در بازه‌های زمانی مشخص تولیدات خود را به مخاطبان ارائه دهند و از این طریق معیشت خود و خانواده‌شان را تامین کنند.

خوشبختانه بعد از تجربه و آزمون و خطا‌های مختلف و رعایت دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های متعدد؛ طی زمستان سال ۱۳۹۹ شاهد بازگشایی و فعالیت دوباره سالن‌های تئاتری بعد از آغاز فعالیت‌های نمایشی طی تابستان ۹۹ بودیم. همه این‌ها در شرایطی بود که فصل پاییز مانند فصل بهار سال ۱۳۹۹ به دلیل اوج‌گیری دو موج از ویروس کرونا با تعطیلی فعالیت سالن‌های نمایشی روبرو بود.

اما با کاهش شیب ابتلاء و تلفات این ویروس در پایتخت از ابتدای زمستان ۹۹ با بازگشایی مجدد سالن‌های تئاتری در سایه رعایت شیوه‌نامه‌ها بهداشتی و دستورالعمل‌های مبنی بر فاصله‌گذاری اجتماعی و بهره‌گیری از ظرفیت ۵۰ درصدی سالن‌های نمایشی، هنرمندان عرصه تئاتر شاهد نوید روز‌های خوشایند در نوروز ۱۴۰۰ خورشیدی و تعطیلات آن بودند. هنگام و زمانی که یکی از فصل‌های گرم اجرای آثار نمایشی برای هنرمندان تئاتر کشور شناخته می‌شود.

بعد از آغاز فعالیت هنرمندان تئاتر از هفتم فروردین‌ماه مصادف با روز ملی هنر‌های نمایشی در کشور، به فاصله تنها یک روز بار دیگر اعلام شد به‌سبب صعودی شدن شیب ابتلای ویروس کرونا بار دیگر فعالیت‌های نمایشی در کشور و دیگر مشاغل قرار گرفته در رده سوم تقسیم‌بندی حِرَف و پیشه‌ها در شهر‌های نارنجی بار دیگر فعالیت هنرمندان تئاتر به محاق رفت و این مسئله با توجه به آسیب‌ها و خسارت‌هایی که طی سال گذشته به سبب تعطیلی‌های مکرر فعالیت‌های نمایشی شامل حال هنرمندان این عرصه به‌ویژه در حوزه اقتصاد و معیشت آن‌ها شده بود، مسئولان و دست‌اندرکاران هنر تئاتر کشور را بر آن داشت تا طی تعامل و گفتگو با ستاد ملی مقابله با کرونا فصلی از مطالبات هنرمندان تئاتر مبنی برقرار گرفتن این حرفه و شغل در گروه دوم مشاغل را مدنظر قرار دهند.

در نهایت بعد از رایزنی‌های مختلف و متعدد سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارتخانه و قادر آشنا مدیرکل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم بر آن قرار گرفت تا هنر تئاتر و شغل هنرمندان آن از گروه سه به گروه دو تغییر رتبه دهد. همین عامل باعث شد تا شاهد از سرگیری فعالیت هنرمندان تئاتر در شهر‌های نارنجی باشیم.

درباره روی دادن این اتفاق و تشریح بازگشایی سالن‌های تئاتری در پایتخت که این روز‌ها رنگ نارنجی را بر پیشانی خود در سایه اوج‌گیری مجدد شیوع ویروس کرونا می‌بیند، با قادر آشنا مدیرکل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به گفتگو نشستیم.

تنها با قرار گرفتن در وضعیت قرمز، فعالیت تئاتر تعطیل خواهد بود

قادر آشنا درباره تصمیمات تازه در حوزه فعالیت سالن‌های نمایشی در دوران کرونا به ویژه در شهر‌های نارنجی به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: طبق پیگیری‌های صورت گرفته در نهایت روز ۱۱ فروردین ماه اعلام شد که با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا پرونده انتقال تئاتر و سینما از گروه مشاغل ردیف سه به ردیف دو مورد بررسی قرار گرفته و با این تغییر ردیف موافقت شده است.


بر این اساس و تغییر صورت گرفته کلیه سالن‌های نمایشی می‌توانند در تمامی شهر‌های نارنجی، زرد و آبی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و بهره‌گیری از ظرفیت ۵۰ درصدی فعالیت خود را ادامه دهند. بر این اساس از این پس تنها در شرایط قرمز این فعالیت‌ها تعطیل خواهد شد.

مدیر کل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر آنکه با استناد به این تصمیم‌گیری، فعالیت سالن‌های نمایشی از ۱۲ فروردین‌ماه همزمان با روز جمهوری اسلامی ایران از سرگرفته خواهد شد خاطرنشان کرد: این اتفاق مهمی بود که در حوزه تئاتر رقم خورد. طی این ایام هنرمندان تئاتر سختی‌های متعددی را به ویژه در حوزه معیشت و اقتصاد خود و خانواده‌شان متحمل شده بودند و حال با این تغییر گروه امیدواریم شرایط فعالیت گروه‌های نمایشی کشور بهتر از پیش شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: تئاتر کرونا وزارت فرهنگ فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت های نمایشی فعالیت هنرمندان سالن های نمایشی هنرمندان تئاتر هنر های نمایشی سالن های تئاتر شهر های نارنجی ویروس کرونا فعالیت ها اوج گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۴۶۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت بلاتکلیف بیمارستان مهرگان مشهد

ایسنا/خراسان رضوی بیمارستان مهرگان مشهد بیمارستانی پرحاشیه است که در گذشته بحث‌های بسیاری در زمینه مجوز فعالیت آن مطرح بود. بحث‌های فراوان در خصوص این بیمارستان پس از فوت یک زن بر اثر جراحی زیبایی بالا گرفت و مشخص شد که بیمارستان بدون داشتن مجوز فعالیت در حوزه جراحی زیبایی به این کار اقدام می‌کند.

پس از نظارت‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشکلات بیمارستان تا حدودی مرتفع شد و دیگر خبری از جراحی‌های بدون مجوز نبود. اکنون بار دیگر این بیمارستان حاشیه‌ساز و مالکیت آن با مشکلات زیادی روبه‌رو شده است. دعوا بین گروه شرکت تعاونی پاستور که مجوز فعالیت بیمارستان به نام آن‌ها بوده و گروه دیگری که ورثه نیز در بین آن‌ها قرار دارد به قدری بالا گرفته که از ۷ فروردین ماه شاهد تعطیلی این بیمارستان هستیم.

سارا جعفرپور، مدیر بیمارستان مهرگان در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص آخرین وضعیت این بیمارستان اظهار کرد: پروانه و سند این بیمارستان به دلیل مسائل مالکیتی که داشت، به نام مدیران قبلی بود. بیمارستان از سال ۹۶ در تصرف ورثه بود که ما شکایت کردیم و سال ۹۷ رای قطعی دادگاه صادر شد. سال گذشته توانستیم بعد از صدور رای قطعی دادگاه، بیمارستان را از طریق شورای تامین استان پس بگیریم.

وی بیان کرد: در این ۶ سالی که بیمارستان در اختیار این گروه بود، هزینه دارایی، تامین اجتماعی، بانک و حتی پول آب، برق، گاز، تلفن و پرسنل را پرداخت نکرده بودند و بدهی زیادی داشتند. در یک سالی که بیمارستان در اختیار ما بود، مشکلات زیادی داشت. بانک ۱۰ میلیارد طلب داشت و بیمارستان را به مزایده گذاشته بود. ما دنبال این بودیم که این ۱۰ میلیارد را تهیه کنیم، بنابراین یک گروه سرمایه‌گذار به ما معرفی کردند که نماینده آن‌ها دکتر انجیدنی بود که در گذشته سمت معاون نظارت بر درمان  دانشگاه علوم پزشکی مشهد را داشت.

جعفرپور افزود: شرط این گروه سرمایه‌گذار این بود که دکتر انجیدنی مدیر بیمارستان باشند. هیات مدیره قبول کردند که اگر این ۱۰ میلیارد را پرداخت نکنند، مدیریت ایشان منتفی است. بعد از اینکه موفق نشدند این مبلغ را تهیه کنند، ادامه همکاری با دکتر انجیدنی منتفی شد.

مدیر بیمارستان مهرگان مشهد ادامه داد: یک ماه بعد از این ماجرا پرسنلی که شورای تامین استان بیمارستان را از آن‌ها گرفته بود و زمانی که بیمارستان در اختیار ورثه قرار داشت، حکم‌های غیر قانونی برای خودشان زده بودند، به دلیل داشتن حکم‌های رسمی به اداره کار رفتند و حکم توقیف اموال را گرفتند که در نهایت یک گروه ۳۰ نفره برای توقیف اموال با مامور وارد بیمارستان شدند که بیمارستان در اختیار آن‌ها قرار گرفت. ما شکایت کردیم و قاضی نامه داد که این افراد از بیمارستان خارج شوند.

بازرس تعاونی بیمارستان مهرگان اضافه کرد: رای قطعی دادگاه مبنی بر این بود که سند و پروانه به نام شرکت تعاونی شود، بنابراین پروانه بیمارستان به نام شرکت تعاونی صادر و مسئول فنی بیمارستان از طرف تعاونی انتخاب شد اما بعد از مدتی بار دیگر بیمارستان را تصرف کردند که ما نیز دوباره شکایت کردیم که در حال پیگیری است.

جعفرپور خاطرنشان کرد: از ۷ فروردین که بیمارستان در اختیار این گروه قرار گرفته ما به بخش‌های مختلفی مراجعه کردیم و هیچ کس هنوز کار مثبتی در این زمینه انجام نداده است. از این تاریخ بیمارستان را تعطیل کردند و منتظر این هستند بیمارستان را بفروشند. ۲۵۰ نفر پرسنل بیکار شدند و ۸۵۰ نفر سهامدار تعاونی نمی‌دانند چه کاری انجام دهند، فقط بیمارستان را به تباهی می‌کشند.

در پیگیری از محسن داوری، فرماندار مشهد، وی در خصوص آخرین وضعیت بیمارستان مهرگان عنوان کرد: ما مجوز بیمارستان را از دانشگاه علوم پزشکی گرفتیم و دانشگاه باید ادامه روند را انجام دهد. متولی نظارت بر بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی است و باید پاسخگو باشد.

در ادامه به سراغ دکتر کاظم غفاریان، مدیر نظارت بر درمان و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد رفتیم. وی تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد و وزارت بهداشت وظایفی در خصوص بیمارستان مهرگان دارند که یکی از وظایف آن‌ها صدور یا تمدید پروانه بیمارستان است که ۶ ماه پیش به مدت ۶ ماه تمدید شد، وظیفه دیگر تعیین مسئول فنی است.

وی بیان کرد: براساس آنچه به ما گفتند قبل از عید گروهی با یک حکم قضایی بیمارستان را از دست شرکت تعاونی خارج کردند که ۳۰ ساعت پس از شکایت شرکت تعاونی این گروه را از بیمارستان خارج کردند اما دوباره بعد از عید در بیمارستان مستقر شدند که باید از مقام قضایی پیگیری شود.

غفاریان افزود: ما از نظر قانونی صلاحیت دخالت در این زمینه را نداریم و این گروه نیز از نظر ما قانونی نیستند. افرادی به صورت قانونی اجازه فعالیت دارند که نام آن‌ها پشت پروانه بهره‌برداری بیمارستان باشد.

مدیر نظارت بر درمان و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در حال حاضر بیمارستان در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارد، برخی روزها فعالیت داشته و برخی روزها نیز تعطیل است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بسیج سازندگی پای کار مسکن محرومین
  • جشنواره‌ هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان در همدان
  • وضعیت بلاتکلیف بیمارستان مهرگان مشهد
  • پایان جشنواره نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم
  • حضور ۱۴ گروه در جشنواره نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم
  • راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد
  • هنرمندان صنایع دستی در اکسپو ۲۰۲۴/ حضور فارس با بسته‌های گردشگری
  • ساماندهی خودرو‌های عرضه غذا در تهران
  • ۵۲ گروه راهداری در جاده‌های استان همدان فعالیت دارند
  • ۱۴ محله اردبیل میزبان رویداد «یک صدا ایران» خواهد بود