Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرحناز رافع، رئیس مرکز ملی فرش در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به این که به دلیل از بین رفتن توتستان‌ها و نوغانداری‌ها، ابریشم به میزان کافی در کشور تولید نمی‌شود و به همین منظور نرخ تعرفه واردات ابریشم از ۲۶ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافته، گفت: این موضوع را از جهاد کشاورزی بسیار زیاد پیگیری کردیم، اما به نتیجه‌ای نرسیدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: اکنون تعداد زیادی از توتستان‌های کشور از بین رفته و به همین دلیل نوغانداری ها، نمی‌توانند پیله‌های ابریشم را به میزان کافی تولید کنند. بسیاری از نوغانداری‌ها نیز به همین از بین رفته اند.

رافع بیان کرد: رسیدگی به دلیل این مشکلات، وظیفه وزارت جهاد کشاورزی است. به طور کلی، بخش عمده تامین مواد اولیه برای تولید فرش دستباف، به سایر دستگاه‌های اجرایی کشور مرتبط می‌شود که بخشی از آن بر عهده جهاد کشاورزی است که باید از ما حمایت کند، اما متاسفانه واقعا حمایتی از سوی این دستگاه نمی‌بینیم.

بیشتر بخوانید

راه ابریشم به توتستان‌های ایران ختم شد!

او ادامه داد: در حال حاضر فقط یک کارخانه نخ ریسی ابریشم داریم که نوغان مورد نیازش را از خارج کشور وارد می‌کند و این مسئله دردآور است. چطور می‌توان با این شرایط برای دو میلیون بافنده فرش دستباف، ابریشم تهیه کرد؟ به همین دلیل مجبور به واردات ابریشم و کاهش تعرفه وارداتی آن شدیم؛ در غیر این صورت، این دو میلیون بافنده بیکار می‌شوند!

رئیس مرکز ملی فرش تاکید کرد: بر این اساس، باید برای حل این مشکل برنامه ریزی، مدل سازی، تحقیق و بررسی صورت بگیرد که این مسئله نیاز به یک همکاری بین دستگاهی خیلی عمیق دارد. به همین دلیل در نشستی که با معاون اول رئیس جمهور داشتیم تمام دستگاه‌ها ملزم به همکاری با مرکز ملی فرش شدند.

پشم دام‌های کشور به جای استفاده در تولید فرش دستباف، می‌سوزد!

او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت استفاده از پشم دام در تولید فرش دستباف، بیان کرد: متاسفانه حجم بالایی از پشم، در بسیاری از استان‌های کشور سوزانده می‌شود و همچنین در چینش و شست و شوی پشم نیز مشکلات بسیاری داریم.

رافع در پایان اظهار کرد: مرکز ملی فرش اصرار زیادی دارد که فرآیند اصلاح نژاد دام در کشور صورت بگیرد؛ زیرا نژاد‌های بسیار خوبی در دام کشور مثل افشاری، بلوچی، مهربان و ... داریم که اگر اصلاح نژاد در مورد آن‌ها صورت بگیرد، کیفیت پشم تولیدی نیز بالا می‌رود. حتی با استفاده از نژاد‌های تایید شده خارجی نیز می‌توانند این کار را انجام دهند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: توتستان نوغانداری ابریشم فرش دستباف جهاد کشاورزی تولید فرش دستباف جهاد کشاورزی مرکز ملی فرش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۵۳۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رتبه سوم مهاباد درتولید گوشت دراستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، مسائل و مشکلات فعالان و تولید کنندگان حوزه دام و طیور مهاباد با حضور مسئولان استانی بررسی شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان در این جلسه از هماهنگی برای صادرات مرغ در استان گفت و افزود: استان آذربایجان غربی یکی از استان‌های تولید کننده گوشت مرغ هست که رتبه هشتم کشوری را دارد.

 بستانچی با بیان اینکه برای جلوگیری از خسارت به مرغدارها در برابر تولید مازاد، تشکل‌ها باید پای کار بیایند تا صادرات مستقیم صورت گیرد، اضافه کرد: هم اکنون سهم کل کشوراز تولید مرغ ۷ هزار تن است که ۵ هزارتن آن برای اتحادیه مرغداران و ۲۰۰۰ تن هم مربوط به زنجیره‌هاست.

شریفی مدیر تولید زنجیره یکپارچه  تولید مرغ هم می گوید: مقرر شده امسال تولید گوشت مرغ را  به ۱۵ هزار تن در سال برسانیم و ۲۵۰۰ تن افزایش تولید داشته باشیم.

مدیر جهاد کشاورزی مهاباد هم با اشاره به اینکه در شهرستان مهاباد حدود ۳۳۰ هزار راس دام سبک و۲۱ هزار راس دام سنگین جود دارد افزود: از این میزان سالانه حدود ۴ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز و بیش از ۱۶ هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود.

حقگوی گفت: در شهرستان مهاباد ۷۴ واحد دامداری فعال است که در مجموع بیش از ۳۷ هزار تن محصولات دامی شامل گوشت سفید، گوشت قرمز، عسل، شیر و فرآورده‌های دامی در در آن تولید می‌شود.

بهسازی و نوسازی جایگاه‌های دام روستایی،تامین نهادهای دام و طیور و  جوجه و افزایش پوشش  بیمه ای  واحدهای تولیدی از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید
  • رتبه سوم مهاباد درتولید گوشت دراستان
  • آغاز توزیع تخم نوغان در شهرستان شفت
  • واردات چای از کشور سریلانکا
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است
  • جنگ علوفه شروع شده است
  • فعالیت ۸ سایت تبدیل بقایای کشاورزی به خوراک دام در کشور
  • ‌بازار دائمی صادرات ۱۵ میلیون قطعه‌ای مرغ