Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-05@21:25:02 GMT

رشد مجدد دندان‌های دائمی ممکن است؟

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۵۷۷۴۰

رشد مجدد دندان‌ها تنها در کودکی و آن هم پس از کشیدن دندان‌های شیری امکان پذیر است. دندان‌های دائمی انسان‌ها پس از کشیدن دندان‌های شیری جایگزین آن‌ها می‌شوند. پس از جایگزینی دندان‌های شیری با دندان‌های دائمی، ما قابلیت نوسازی دندان را از دست می‌دهیم.

خبرگزاری میزان - ایسنا نوشت: از دست دادن دندان یک مشکل بزرگ برای افراد بزرگسال است و در حال حاضر راه حل‌های این مشکل استفاده از دندان مصنوعی و ایمپلنت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخیرا محققان دانشگاه کیوتو و دانشگاه فوکوئی ژاپن به نتایجی دست یافته‌اند که می‌تواند رشد مجدد دندان‌ها را امکان پذیر کند. آن‌ها با مطالعه بر روی حیوانات دریافتند که سرکوب ژن USAG-۱ با استفاده از آنتی بادی خودش می‌تواند به طور موثری به رشد دندان کمک کند.

محققان در مطالعه اخیرشان که در مجله "Science Advances"منتشر شد اظهار کردند مولکول‌های موثر در رشد دندان قبلا شناخته شده بودند. "کاتسو تاکاهاشی" (Katsu Takahashi) یکی از نویسندگان اصلی این مطالعه و مدرس ارشد دانشگاه کیوتو، گفت: ریخت زایی تک تک دندان‌ها به تعاملات چندین مولکول از جمله BMP یا پروتئین ریخت‌زایی استخوان و سیگنالینگ Wnt بستگی دارد. USAG-۱ با پروتئین ریخت‌زایی استخوان و سیگنالینگ Wnt ارتباط برقرار می‌کند و محققان بر این باورند که سرکوب کردن آن به رشد دندان کمک می‌کند.

محققان طی این مطالعه اثرات چندین آنتی بادی مونوکلونال را که اغلب برای درمان سرطان‌ها و در تولید واکسن استفاده می‌شوند، برای بررسی USAG-۱ آزمایش کردند. یکی از آنتی بادی‌ها بدون هیچ گونه عارضه جانبی قادر به برهم زدن ارتباط USAG-۱ با پروتئین ریخت‌زایی استخوان بود.

هنگامی که محققان این آنتی بادی را آزمایش کردند، مشخص شد که سیگنالینگ پروتئین ریخت‌زایی استخوان برای تعیین تعداد دندان‌ها در موش‌ها ضروری است و به طور شگفت آوری با تجویز یک واحد می‌توان یک دندان کامل تولید کرد. این یافته‌ها امیدوار کننده است، زیرا راسو‌های اهلی دارای الگوی دندانی مشابه انسان هستند. محققان در مطالعات آینده قصد دارند آنتی بادی‌ها را روی حیواناتی مانند خوک و سگ آزمایش کنند.

بیشتر بخوانید: ۶ نوشیدنی سرشار از آنتی اکسیدان

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: دندان اخبارسلامت

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: دندان آنتی بادی دندان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۵۷۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رده نهم، بهترین رتبه تیم‌های میکس تفنگ بادی

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از ایسنا، در جریان مسابقات تیراندازی جام جهانی در باکوی آذربایجان نمایندگان ایران در میکس تیمی تفنگ در رده‌های نهم و سی و پنجم قرار گرفتند و به فینال راه نیافتند.

 تیم دو ایران متشکل از شرمینه چهل‌امیرانی و امیرمحمد نکونام با رکورد ۶۲۹ در رده نهم و تیم یک ایران متشکل از فاطمه امینی و پوریا نوروزیان با رکورد ۶۲۲ در رده سی و پنجم ایستادند.

مسابقات تیراندازی جام جهانی از ۱۳ تا ۲۱ اردیبهشت در سه رشته تفنگ، تپانچه و اهداف پروازی به میزبانی باکو آذربایجان انجام می‌شود. ایران در این مسابقات تنها در بخش تفنگ و تپانچه نماینده دارد. 

امتیاز مسابقات جام جهانی در رنکینگ المپیکی تیراندازان تاثیرگذار است.

پیش از این در تپانچه بادی زنان هانیه رستمیان با رکورد ۵۷۲ در رده هجدهم و گلنوش سبقت‌اللهی نیز با رکورد ۵۶۰ در رده پنجاه و هفتم ایستاده بودند.

همچنین در تپانچه بادی مردان سجاد پورحسینی سی و سوم شد. در میکس تپانچه نیز تیم ایران با ترکیب گلنوش سبقت‌اللهی و سجاد پورحسینی با رکورد ۵۶۶ در رده بیست و چهارم ایستاد و از صعود به فینال بازماند. 

دیگر خبرها

  • آزمایش خون ممکن است آرتروز زانو را پیش‌بینی کند
  • موافقت رئیس‌جمهور با پیشنهاد استاندار کرمانشاه
  • دلیل اختلال در پروازهای خرم آباد ؛ یک عروسی شهر را بهم ریخت !
  • تغییرات آب و هوایی می‌تواند منجر به افزایش ویروس‌هایی مانند کووید شود
  • رده نهم، بهترین رتبه تیم‌های میکس تفنگ بادی
  • ۵ خوراکی که سلامت دندان را تهدید می‌کند
  • امام صادق(ع) نهضت علمی بزرگی را در جهان اسلام پی‌ریخت
  • تولید دارویی که از دیابت جلوگیری می‌کند
  • اختراعی که «مرد عنکبوتی» را بی‌اعتبار می‌کند!
  • علت اصلی سیاه شدن لثه و درمان فوری تیرگی لثه با طب سنتی