Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-08@21:02:00 GMT

خروج برجام از بن‌بست؟

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۵۸۲۳۹

خروج برجام از بن‌بست؟

حواشی‌طرح‌همه‌پرسی‌قانون‌اساسی و بازگشت امریکا به توافق هسته‌ای از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه ۱۴ فروردین ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست خود با تیتر «مخالفان رفراندوم؛ طرفداران فیلترینگ» به بررسی حواشی‌طرح‌همه‌پرسی‌قانون‌اساسی پرداخت و نوشت: ۳۲ سال از آخرین اصلاحات قانون اساسی می‌گذرد و مطالباتی برای رفراندوم قانون اساسی شکل گرفته است. اخیراً رئیس جمهور بر اهمیت رفراندوم تاکید کرد و بسیاری از چهره‌های سیاسی انتقاداتی را در این راستا مطرح کردند. محسن رضایی، مجتبی ذوالنوری و سید امیر سیاح تعدادی از این افراد هستند. این در حالی است که اصل ۵۹ قانون اساسی مسیر را برای این امر باز گذاشته است. معصومه ابتکار نیز بر اهمیت رفراندوم تاکید کرد. آنهایی که مخالف رفراندوم همان‌هایی هستند که یک زمان مخالف برجام و کاسبان تحریم بودند و از سفارت عربستان بالا رفتند و هم طرفدار فیلترینگ. و هراز گاهی سخنانی در محدودیت‌های قانونی هم بیان می‌کنند.

قانون اساسی به عنوان قانون مادر، گسترده‌ترین تاثیر را بر روند اداره کشور دارد. پس برگزاری رفراندوم در ۱۲ فروردین سال ۱۳۵۸ و رای مردم به جمهوری اسلامی با مشارکت حدود ۵۴ درصدی، قانون اساسی بار دیگر در سال ۱۳۶۸ و به فرمان امام خمینی (ره) مورد بازنگری قرار گرفت. در کتاب «مبانی نظری قانون اساسی» اثر شهید سیدمحمد بهشتی متفکر صاحب‌نام انقلاب اسلامی، آمده است: «قانون اساسی قانون تعیین‌کننده نظام حاکم است؛ قانونی که مشخص می‌کند قدرت در کجا متمرکز است، روابط این قدرت حاکم با آزادی‌ها و حقوق افراد ملت چگونه است و این قوای حاکمه اعم از؛ قوه‌مجریه، قوه‌مقننه و قوه‌قضائیه چه اقتدارات و مسئولیت‌هایی در برابر ملت دارند. علاوه بر این قانون اساسی مضامینی مانند پرچم ملی، سرود ملی، نشان ملی، پایتخت کشور و اصول حاکم بر سیاست‌های اقتصادی، برنامه‌های فرهنگی و روابط خارجی کشور را مورد توجه قرار می‌دهد. قانون اساسی عالی‌ترین سند حقوقی یک کشور و راهنمایی برای تنظیم قوانین دیگر است. هیچ قانون و مقرراتی نباید با قانون اساسی مغایرت داشته باشد.» این تعریف مبین اهمیت و تاثیر قانون اساسی در اداره کشور است.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست خود با تیتر «تعدد نامزدها در پازل انتخاباتی اصولگرایان» به بررسی آرایش انتخاباتی جریان اصولگرا پرداخت و نوشت: کمتر از سه ماه به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است و هنوز آرایش انتخاباتی گروه‌ها و جریان‌های سیاسی به درستی معلوم نشده است اما به نظر می‌رسد تعدد نامزدهای احتمالی در جناح اصولگرا که امید زیادی به پیروزی در انتخابات دارد به مسئله دردسرسازی تبدیل شود.
با این همه اما اکثریت احزاب اصولگرا از نامزدی آیت الله رئیسی در انتخابات حمایت می‌کنند و در آن سو محمدباقر قالیباف با توجه به تحرکات انتخاباتی‌اش احتمال حضورش تقویت شده است. هرچند ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف هر دو اعلام کرده‌اند که قصدی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ندارند اما روسای دو قوه قضائیه و مقننه رقابتی نه چندان پنهان را برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آغاز کرده‌اند. رقابتی که البته به نظر می‌رسد حضور ابراهیم رئیسی را کمرنگ‌تر از قالیباف در این کارزار نشان می‌دهد. با این همه اما به نظر می‌رسد معادلات انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ به همین سادگی قابل پیش‌بینی نباشد. چنانکه حضور افرادی جدید مانند عزت ضرغامی، رستم قاسمی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، سردار سعید محمد، سردار حسین دهقان و همچنین حضور متفاوت محسن رضایی بتواند پیش بینی‌ها را در اردوگاه اصولگرایی تغییر دهد.
در آن سو البته اصلاح طلبان همچنان بر سر گزینه‌های احتمالی خود مردد هستند. گزینه‌های احتمالی مانند سید حسن خمینی، اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان، محمدرضا عارف همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارند. اما همچنان رقابت درون گروهی اصولگرایان در نوع خود برای تعیین رقیب از سوی اصلاح طلبان می‌تواند اهمیت پیدا کند.

روزنامه شرق، در صفحه نخست خود با تیتر «استقبال از رفراندوم با تغییر نظام ریاستی» نوشت: اصولگرایان اگرچه همواره به طرح ایده رفراندوم از سوی روحانی واکنش تندی نشان می‌دهند اما این بار یکی از نمایندگان مجلس از این ایده استقبال کرده است. احمد نادری، نماینده مجلس در توییتر نوشت: «‏شروع ایده رفراندوم آقای روحانی می‌تواند رفراندوم برای برگرداندن پست نخست‌وزیری و تشریفاتی‌شدن ریاست‌جمهوری باشد؛ تا بتوان خطاهای فاحش قوه مجریه را با کنارگذاشتن نخست‌وزیر و دولتش اصلاح کرد، تا برخی از حضرات در آستانه هر انتخاباتی به فرافکنی ضعف‌هایشان از طریق دوقطبی‌سازی‌ها نپردازند». سال گذشته هم مدیرمسئول روزنامه جوان در توییتر نوشته بود: «‌از آسیب نظام‌های ریاستی این است که رئیس دولت شعارهایی می‌دهد و رأی می‌آورد. نمایندگان پارلمان هم شعارهایی می‌دهند و رأی می‌آورند. اگر همسو نباشند، رئیس دولت می‌خواهد شعارهایش را عملی کند، مجلس نگاه دیگری دارد. هر دو هم می‌گویند منتخب مردم‌اند. هر دو هم درست می‌گویند؛ راه‌حل نظام پارلمانی است». طرح بحث تغییر نظام ریاستی به پارلمانی به سفر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۰ به کرمانشاه بازمی‌گردد که گفته بودند: «امروز نظام ما نظام ریاستی است؛ یعنی مردم با رأی مستقیم خودشان رئیس‌جمهور را انتخاب می‌کنند؛ تا الان هم شیوه بسیار خوب و تجربه‌شده‌ای بوده است. اگر یک‌روزی در آینده‌های دور یا نزدیک احساس شود به جای نظام ریاستی مثلاً نظام پارلمانی مطلوب است، هیچ اشکالی ندارد؛ نظام جمهوری اسلامی می‌تواند این خط هندسی را به این خط دیگر هندسی تبدیل کند؛ تفاوتی نمی‌کند». چندی بعد یعنی در دی‌ماه ۱۳۹۲، «علاءالدین بروجردی»، رئیس وقت کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، تغییر نظام از ریاستی به پارلمانی را ایده رهبر انقلاب توصیف کرد و گفت: قرار شد در این زمینه کار کارشناسی صورت بگیرد. تیم‌هایی کار خود را شروع کردند که نمی‌دانم به کجا رسیدند. این ایده مقام رهبری باید دقیق بررسی شده و ابعاد مختلف آن به معظم‌له گزارش شود».

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست خود با تیتر «خروج برجام از بن‌بست؟» به بررسی بازگشت امریکا به توافق هسته‌ای پرداخت و نوشت: پرونده توافق هسته‌ای میان ایران و ۱+۴ (بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه) از بن‌بست خارج شد. بیش از دو ماه از تغییر دولت در ایالات متحده امریکا می‌گذرد و جو بایدن، رییس‌جمهور دموکرات این کشور چه در رقابت‌های انتخاباتی و چه پس از راهیابی به کاخ سفید بر بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران تاکید کرده بود، اما عملاً پافشاری تهران و واشنگتن بر لزوم برداشته شدن گام نخست از سوی دیگری به قفلی بر این پرونده تبدیل شد. با این همه مجموعه‌ای از تحولات در چند روز گذشته نشان از حرکت قطار مذاکرات دارد.
روز پنجشنبه، خبرگزاری ژاپنی کیودو در خبری اختصاصی از برگزاری نشست مقام‌های ارشد ایران و اروپا در دوشنبه گذشته در آلمان خبر داد. به گزارش این خبرگزاری، در این دیدار مقام‌های ایران و اروپا درباره ایده‌های احیای مجدد توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) گفت‌وگو کنند. یک منبع نیز به کیودو گفت که ایران ایده‌های جدید سازنده‌ای در نشست فرانکفورت با امید نجات فوری توافق هسته‌ای پیش از بسته شدن «پنجره کوچک فرصت» پیشنهاد داده است.
همزمان با اعلام این خبر، وزارت خارجه فرانسه هم اعلام کرد: «در تلاش تنگاتنگ با شرکای اروپایی به همراه مسکو و پکن بوده و مصمم هستیم تا راه‌حل دیپلماتیکی پیدا کنیم که به ایران اجازه دهد به پایبندی به تعهدات هسته‌ای بازگردد و همچنین بازگشت امریکا به توافق در سریع‌ترین زمان ممکن را فراهم سازد و در حال انجام مذاکراتی با تهران و واشنگتن در این زمینه هستیم. این گفت‌وگوها در حالی بیشتر ضروری می‌شود که ایران با ارتباط مستقیم با اعضای برجام و امریکا که یک ماه و نیم پیش پیشنهاد شد، موافقت نکرده است. به لطف تلاش‌های مان، ما و شرکای‌مان امیدواریم تا قالب‌های جایگزین موثری ایجاد کنیم.»

روزنامه کیهان در صفحه نخست خود با تیتر «مدیر مسئول کیهان: آمریکا سیلی خورده شما چرا گریه می‌کنید؟!» نوشت: حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان با اشاره به فضاسازی‌ها علیه همکاری راهبردی ایران و چین اظهار کرد: رابطه اقتصادی و سیاسی و همکاری چندجانبه با کشورهای دیگر یک اصل پذیرفته‌شده در عرف بین‌المللی است و هیچ کشوری از برقراری این رابطه بی‌نیاز نیست و البته بدیهی است در برقراری این روابط هر یک از طرفین سود و زیان خود را به محاسبه می‌نشینند. این گزاره به‌اندازه‌ای بدیهی و ضروری است که نفی آن با هیچ منطقی سازگار نیست.
شریعتمداری در پاسخ به اینکه برخی مخالفان این توافق راهبردی را با سیاست نه شرقی و نه غربی اعلام‌شده از سوی حضرت امام (ره) مغایر می‌دانند، گفت: در این‌باره اشاره به چند نکته ضروری است. اول آن‌که منظور مبارک حضرت امام (ره) از سیاست نه شرقی و نه غربی عدم وابستگی به شرق و غرب است نه انزوای سیاسی. حضرت امام می‌فرمایند: «ما می‌خواهیم روابط حسنه با احترام متقابل نسبت به همه داشته باشیم و اگر چنانچه ما احتیاج به یک‌چیز داشته باشیم و آنها احتیاج به یک‌چیز داشته باشند تبادل کنیم مگر این‌که دولت‌هایی باشند که با ما خلاف رفتار کنند» و تأکید می‌فرمایند آمریکا شیطان بزرگ است و لایق رابطه نیست.
وی افزود: دوم اینکه منظور حضرت امام (ره) شرق و غرب عقیدتی است نه جغرافیایی و این بلوک‌بندی با فروپاشی شوروی سابق که اردوگاه شرق بود از بین رفته است یعنی دقیقاً همان‌که امام راحلمان پیش‌بینی کرده بودند. حضرت امام در همان مصاحبه، از کسانی که نه شرقی و نه غربی را به عدم رابطه با کشورهای دیگر معنی می‌کنند با عنوان افراد جاهل و یا مغرض یاد کرده و می‌فرمایند: «این معنا که گاهی اهل غرض و جهال آن را بیان می‌کنند؛ یا نمی‌فهمند یا غرضی دارند زیرا تا انسان جاهل یا مخالف با اصل نظام نباشد نمی‌تواند بگوید یک نظام باید از دنیا منعزل باشد. ما با هیچ ملتی بد نیستیم. ما به‌حسب طبع اولیه می‌خواهیم با همه دولت‌ها دوست باشیم». البته حضرت امام (ره) اسرائیل را به دلیل جعلی بودن و آمریکا را به علت سلطه‌گری و دشمنی با ایران اسلامی از این قاعده مستثنا کردند.
مدیرمسئول کیهان در ادامه گفت: این نکته هم قابل‌توجه است که در همان دوران حضرت امام، با شوروی سابق رابطه داشتیم و در همان حال اشغال افغانستان توسط شوروی را به‌شدت محکوم می‌کردیم و حزب توده را که در حرکتی خیانت‌آمیز، اهداف شوروی را دنبال می‌کرد قلع‌وقمع کردیم.

کد خبر 484406

منبع: ایمنا

کلیدواژه: برجام نقض برجام خروج آمریکا از برجام روزنامه آرمان ملی روزنامه روزنامه ابتکار روزنامه کیهان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق صفحه نخست خود با تیتر انتخابات ریاست جمهوری توافق هسته ای قانون اساسی نظام ریاستی حضرت امام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۵۸۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری، برای نخستین‌بار + عکس

در این مکتوبه که پس از تبعید رضا خان و در ابتدای سلطنت محمدرضا پهلوی نگارش شده است امام با مهیا دانستن شرایط برای قیام اسلامی از حق طلبان درخواست می‌کند که منافع شخصی را رها کنند و به فکر حرکت اصلاحی به منظور اعاده اسلام باشند.

یکی از نکات بسیار مهم این نامه امتزاج دقایق عارفانه و آیات قرآنی به منظور انعکاس وظیفه کنشگری عموم و خواص است. از آغاز که با استناد به آیه "قُلْ اِنَّما اَعِظُکُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لله مَثنی وَ فُرادی" کلام پی گرفته می‌شود و با حکایت مبارزات پیامبران ادامه پیدا می‌کند و درنهایت با استناد به آیه " وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً اِلَی الله ِ وَ‏‎ ‎‏رَسولِهِ ثُمَّ یُدرِکْهُ الْمَوتُ فَقَد وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَی الله" سخن پایان می‌پذیرد.

۳۰ سال پس از نگارش این متن توسط امام خمینی در تاریخ ۱۳۵۳/۱/۱۷ آیت‌الله سید علی خامنه‌ای نیز دست خطی را در این دفتر مرقوم می‌کنند که امروز برای نخستین بار توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر می‌شود.

آیت‌الله خامنه‌ای نیز در یادداشت خود با استناد به آیه " وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَاقَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلَا تَکْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْا بِهِ ثَمَنًا قَلِیلًا" از عدم کنشگری متولیان امور دینی و عموم امت اسلامی در قیام برای تحقق اسلام گله کرده و آمدن روزی را آرزو دارد که با کنار رفتن مکاتب مادی و سست پایه، اسلام به عنوان برنامه زندگی و بنیان اساسی نظام اجتماعی به کار گرفته شود.

متن کامل این نامه بدین شرح است:

 زیارت گنجینه گرانبهائی از کتاب و نوشته‌ی اسلامی که محصول کوششی ارجمند است بیننده را به یاد اقیانوس بیکران فرهنگ عمیق و غنی و عریق اسلام عزیز می‌افکند که در روزگار ترکتازی افکار و مکاتب و فرهنگ‌های سست و بی پایه‌ی بشری و در عهدی که پوشالی‌ترین بنیان‌های فکری را در فکر و دل جهانیان مرتبت‌ها و پایگاه‌هاست همچنان و همچنان در عزلتخانه‌ی کتاب‌ها و کتابخانه‌ها زندانی است و در محوطه ئی بسی دور از زندگی و عمل پیروان اسلامی، تبعیدی؛ و متولیان و منادیان و مدعیانش را چیزی که کمتر به خاطر است و بیشتر در نسیان، رسالت و مسئولیت و تعهد خطیری است که قرآن و اسلام بدوش آنان نهاده که: و اذ اخذ الذین اوتو الکتاب لتبیننه للناس و لا تکتمونه. به امید آن روز که امت عظیم اسلام، قرآن و اسلام را همچون برنامه‌ی زندگی و بنیان اساسی نظام اجتماعی به کار گیرند... به امید بیداری‌ها و درس گیری ها... به امید تجلی حماسه‌ی اسلام و تشیع در زادگاه و پرورشگاه اسلام و تشیع در روز دوشنبه ۱۲ ربیع الاول هزار سیصد و نود و چهار هجری قمری در حضرت مؤسس عالیقدر کتابخانه ادوم الله برکات وجوده الشریف نگاشته آمد

منبع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • دو عامل کاهش مشارکت در دور دوم انتخابات
  • خروج شرکت ستاد معاینه فنی تهران از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت
  • ترامپ: زندان را ترجیح می‌دهم
  • خروج معاینه فنی خودروهای تهران از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت
  • خروج شرکت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران از شمول ماده 141 قانون تجارت
  • روزنامه اطلاعات: ملت در چه فکریه؟ دولت در چه کاریه؟
  • خروج ستاد معاینه فنی خودروهای تهران از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت
  • حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران
  • انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری، برای نخستین‌بار + عکس
  • بسیج سازندگی، رکنی اساسی در تحقق آرمان‌های نظام در مناطق محروم