Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@03:14:48 GMT

بانک‌های کردستان قانون جدید چک را به مشتریان آموزش دهند

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۶۵۲۷۰

بانک‌های کردستان قانون جدید چک را به مشتریان آموزش دهند

به گزارش ایرنا، جلال الدین سلیمی روز شنبه در نشستی با خبرنگاران استان به امنیت چک در مبادلات تجاری و اقتصادی اشاره کرد و اظهار داشت: بدون شک، چک محور اصلی و مهمترین ابزار مالی در داد و ستد و مبادلات تجاری و اقتصادی خصوص برای خریدهای نسیه و مدت دار است.

وی اضافه کرد: صدور حجم بسیار زیاد چک در معاملات تجاری توسط فعالان اقتصادی و افزایش چشمگیر چک‌های برگشتی در نظام بانکی، اصلاح و بازنگری قانون چک و کارآمد سازی چک در راستای بهره‌مندی عموم از مزایای منحصر به فرد آن بوده که  در دستور کار مسوولان قانون گذار قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر شعب بانک مسکن استان کردستان اصلاح قانون صدور چک را مهمترین عامل بازدارنده از فعالیت‌های اقتصادی فسادزا درحوزه‌های پولی، تجاری، ارزی خواند و گفت: این قانون درراستای اجرای بند۱۹ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبنی بر شفاف‌سازی اقتصاد و سالم‌سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا در حوزه‌های پولی، تجاری، ارزی و غیره مصوب شده است.

سلیمی یادآور شد: این اقدام  پس از انجام حجم گسترده بررسی‌های کارشناسی و آسیب‌شناسی دقیق وضعیت بحرانی چک‌های بلامحل و همچنین بهره‌مندی از تجارب موفق دیگر کشورها در حوزه قوانین چک، تدوین و با رأی قاطع نمایندگان مجلس تصویب شد.

وی اعتبار صدور چک را منوط به ثبت اطلاعات آن در سامانه یکپارچه بانک مرکزی (سامانه صیاد) اعلام کرد و افزود: چک‌های صیادی جدید دارای شناسه یکتای ۱۶ رقمی هستند که افراد می‌توانند براساس این شماره یکتا از طریق سایت بانک مرکزی به آدرس www.cbi.ir و یا از طریق پیامک کردن با ارسال عبارت «شناسه یکتای چک*۱*۱» به شماره ۷۰۱۷۰۱ وضعیت اعتباری صادر کننده چک را استعلام کنند.

مدیر شعب بانک مسکن استان کردستان یادآور شد:با این اعتبارسنجی که به صورت رایگان و نامحدود برای افراد امکان پذیر است می‌توان سوابق چک برگشتی صادرکننده چک را استعلام کرد و نتیجه آن به صورت آنی با وضعیت‌های پنجگانه سفید، زرد، نارنجی، قهوه ای و قرمز به استعلام گیرنده نشان داده می شود.

سلیمی اضافه کرد:  وضعیت سفید به منزله عدم وجود سابقه چک برگشتی فعال برای صادرکننده چک بوده و وضعیت‌های بعدی براساس تعداد و مبلغ تعهد چک‌های برگشتی صادرکنندگان چک تعیین می شود.

وی اطلاع رسانی قانون جدید چک توسط کارکنان شعب را بسیار با اهمیت دانست و افزود: با توجه به اجرایی شدن قانون جدید چک از ابتدای سال ۱۴۰۰، کارکنان شعب بانک‌ها می بایست قانون جدید چک را به مشتریان آموزش دهند.

مدیر شعب بانک مسکن استان کردستان از اطلاع رسانی قانون جدید چک توسط رسانه های گروهی اصحاب رسانه استان تشکر کرد و  یادآور شد: مدیریت شعب بانک مسکن  استان با ارسال پیامک، توزیع بروشور و انتشار موشن گرافیک و اینفوگرافیک‌های قانون جدید چک در بین مشتریان، اقدامات بسیار اثرگذاری را در این حوزه و در راستای اطلاع رسانی قانون چک به ویژه به مشتریان حقیقی و حقوقی حساب جاری انجام داده است.

 قانون جدید چک با هدف اعتباربخشی به چک و به حداقل رساندن صدور چک بلامحل در سال ۱۳۹۷ توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و از ابتدای سال ۱۴۰۰ اجرایی ‌شد.

برچسب‌ها کردستان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران سنندج چک

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران سنندج کردستان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران سنندج چک اخبار کنکور شعب بانک مسکن قانون جدید چک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۶۵۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت بهره گیری از ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان در طرح جوانی جمعیت

مجتبی عبداللهی در گفت وگو با خبرنگار مهر در خصوص لزوم اتخاذ تدابیر ویژه برای افزایش و جوان سازی جمعیت کشور که یکی از مهم‌ترین تکالیف مشخص شده از سوی مقام معظم رهبری بر دوش مدیران است، گفت: باید با اهتمام و جدیت ویژه ای وارد عمل شد و اهداف مد نظر جوانی جمعیت را در قالب قرارگاهی با سرعت بیشتر دنبال کرد.

استاندار البرز با بیان اینکه دولت سیزدهم با توجه به اهمیت موضوع نسبت به اعطای تسهیلات برای ازدواج، فرزند آوری و تأمین مسکن طی ابلاغ به بانک‌ها اقدام کرده است، مطرح کرد: برنامه ریزی برای ازدواج آسان جوانان دغدغه مهمی به شمار می‌رود و باید متولیان امر و خیرین نسبت به اطلاع رسانی از بسته‌های تشویقی و حمایتی اقدام کنند.

وی بیان کرد: تسهیلات ویژه ای برای مسکن، ازدواج و فرزندآوری مصوب شده است اما بیشتر مردم از آن بی اطلاع هستند، از این رو باید اطلاع رسانی در این زمینه از سوی رسانه‌ها و مسؤولان انجام شود. علاوه بر این، به نظر می‌آید باید در قالب طرحی، مدیران دستگاه‌ها با خانواده‌های دارای فرزندان چند قلو دیدار کنند و حمایت‌های لازم انجام شود.

عبداللهی تصریح کرد: ضرورت دارد با بهره گیری از ظرفیت دانشگاهیان و نخبگان در قالب طرح، مقاله، پایان نامه و … در زمینه حمایت از جوانی جمعیت کمک گرفته و حتی در ابعاد ملی طرح‌هایی با قابلیت اجرا ارائه شود. راه اندازی مهدهای کودک در دستگاه‌های مختلف با هدف ایجاد آرامش خاطر برای مادران شاغل در راستای ارائه خدمات مطلوب به مردم باید مد نظر قرار گیرد.

استاندار البرز گفت: در این رابطه شهرداری‌ها می‌توانند با امکانات خود نسبت به راه اندازی مهدهای کودک اقدام و دستگاه‌های اجرایی طبق قانون مکان مورد نظر را پیش بینی یا هزینه‌های مصوب را تقبل کنند. در قانون وظایف بانک‌ها و مصوبات حمایتی مشخص است، از این رو شعب بانک‌های دولتی و خصوصی باید پویاتر باشند و در راستای تسهیل مسیر اخذ تسهیلات همراه‌تر عمل کنند. سخت گیری های بی مورد بانک‌ها تمرد از قانون است و برخورد جدی قانونی را از سوی مراجع ذی صلاح می‌طلبد.

کد خبر 6095838

دیگر خبرها

  • پیگیری وضعیت وام ازدواج با کد ملی
  • معافیت سازمان بیمه سلامت بر اساس قانون از اتصال به حساب خزانه
  • ۱۶۰۰ روستای کردستان از ارتباط پایدار و با کیفیت برخوردار هستند
  • اجرای قانون تامین مالی تولید، اتکا به تسهیلات بانکی را کاهش می‌دهد
  • اجرای قانون تامین مالی تولید، اتکا به تسهیلات بانکی را کاهش می دهد
  • بانک کشاورزی چک الکترونیک سایر بانک‌ها را نقد می کند
  • بیش از ۶۰۵ هزار شماره تلفن ثابت در کردستان دایر شده است
  • ساعت اوج یعنی چه و چرا باید برق کمتری مصرف کنیم؟
  • آخرین وضعیت وام ودیعه مسکن اعلام شد+ جزییات
  • ضرورت بهره گیری از ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان در طرح جوانی جمعیت