Web Analytics Made Easy - Statcounter

چهارمین انتخابات متوالی کنست رژیم صهیونیستی در حالی برگزار شد که باز هم هیچ یک از جناح های سیاسی توان ایجاد ائتلاف برای تشکیل کابینه را نداشته، برگزاری انتخابات پنجم، محتمل ترین گزینه ممکن در عرصه این رژیم است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، 23 مارس 2021 چهارمین انتخابات متوالی کنست رژیم صهیونیستی طی 2 سال گذشته برگزار شد و نتایج آن باز هم به گونه ای رقم خورد که هیچ یک از دو جناح رقیب توانایی تشکیل کابینه را نخواهند داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس اعلام نهایی کمیته انتخابات رژیم صهیونیستی نتایج ذیل از انتخابات کنست به دست آمده است که طبق آن 13 حزب توانستند با کسب دست کم 4 کرسی وارد کنست شوند:

 

نام حزب

تعداد کرسی

1

لیکود (نتانیاهو)

30

2

یش عاتید (یائیر لاپید)

17

3

شاس (آریه درعی)

9

4

آبی سفید (بنی گانتس)

8

5

یمینا (نفتالی بِنِت)

7

6

کار (میراف میخائیلی)

7

7

یهودیان توراتی (یعقوب لیتزمن)

7

8

اسرائیل خانه ما (آویگدور لیبرمن)

7

9

فهرست مشترک عربی (ایمن عودة)

6

10

امید نو (گدعون ساعر)

6

11

صهیونیزم دینی (بتسلئیل اسموتریچ)

6

12

مِرِتس (نیتسان هوروویچ)

6

13

فهرست متحد اسلامی جنوب (منصورعباس)

4

 

براساس نتایج فوق هیچ یک از جناح‌های رقیب امکان تشکیل کابینه را نخواهند داشت. چرا که حزب یا ائتلافی از احزاب می‌توانند کابینه را تشکیل دهند که دست کم نصف به علاوه یک کرسی کنست (61کرسی) را در اختیار داشته باشند.

راستگرایان حامی نتانیاهو

چپگرایان و میانه‌های مخالف نتانیاهو

لیکود: 30 کرسی

یش عاتید: 17 کرسی

شاس: 9 کرسی

آبی سفید: 8 کرسی

یمینا: 7 کرسی

کار : 7 کرسی

یهودیان توراتی: 7 کرسی

اسرائیل خانه ما : 7 کرسی

صهیونیسم دینی: 6 کرسی

فهرست مشترک عربی : 6 کرسی

 

امید نو : 6 کرسی

 

مرتس : 6 کرسی

مجموع: 59 کرسی

مجموع: 57 کرسی

 

به دلیل آنکه فهرست مشترک عربی به دلیل دیدگاه‌های چپگرایانه‌اش در مجموعه مخالفان نتانیاهو قرا گرفته و هیچ یک از احزاب رژیم صهیونیستی حاضر به ائتلاف با آنها برای تشکیل کابینه نیستند، امکان تشکیل کابینه توسط مخالفان نتانیاهو را منتفی می‌کند. در حقیقت با جدا کردن فهرست مشترک عربی از مجموعه مخالفان نتانیاهو باید گفت این مجموعه 51 کرسی را در اختیار دارد.

اما راه برون رفت نتانیاهو و راستگرایان از بن بست فعلی این است که حزب فلسطینی «فهرست متحد» به ریاست «منصور عباس» وارد ائتلاف راستگرایان شود. نتانیاهو پیش از برگزاری انتخابات رایزنی‌هایی را با «منصور عباس» انجام داده است. اما «نفتالی بنت» اعلام کرده است در صورتی که فلسطینی‌ها در ائتلاف حضور داشته باشند از ائتلاف نتانیاهو خارج خواهد شد.

نتیجه منطقی این مواضع این است که هیچ یک از دو جناح رقیب سیاسی امکان تشکیل ائتلاف کابینه را نداشته، رسیدن به انتخابات پنجم محتمل‌ترین گزینه ممکن است.

چه کسی مأمور تشکیل کابینه خواهد شد؟

یک هفته پس از برگزاری انتخابات کنست، رائووین ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی هنگام دریافت نتایج نهایی انتخابات از رئیس کمیته انتخابات این رژیم، اعلام کرد تا هفته آینده، یکی از رؤسای احزاب را مأمور تشکیل کابینه خواهد کرد. او در خصوص ویژگی‌های وی گفت کسی را مسئول تشکیل کابینه خواهد کرد که وحدت ایجاد کند. او گفت: جامعه اسرائیل به کابینه‌ای نیاز دارد که بودجه را تصویب کند. مسئله‌ای که مسیر حل مشکلات مؤسسات و شهروندان خسارت دیده است و نهادهای دولتی را از بن بست رهایی خواهد داد تا وحدت را به صفوف جامعه بازگردانده ، مانع موج‌های مشکلات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی شود.

این اظهارات موجب نگرانی هم حزبی‌های نتانیاهو شد چرا که این برداشت را به همراه داشت که ریولین قصد دارد شخصی غیر از نتانیاهو را مسئول تشکیل کابینه کند. کابینه‌ای که نتانیاهو ریاست کنونی آن را به عهده دارد به دلیل عدم تصویب بودجه سالانه از هم پاشید. این مسئله در حالی اتفاق افتاد که کنست به این کابینه فرصتی 3 ماهه علاوه بر فرصت 100 روزه تصویب بودجه داده بود.

با این شرایط گزینه‌ای که احتمال می رود برای تشکیل کابینه معرفی شود «نفتالی بنت» است. اما سؤال اینجا است که «بنت» چگونه می‌تواند ائتلافی را ایجاد کند در حالی که خودش تنها 7 کرسی را در اختیار داشته، یکی از موانع تشکیل ائتلاف کنونی نتانیاهو محسوب می شود. از سوی دیگر هیچ یک از مخالفان نتانیاهو برای حضور در کنار بنت در ائتلاف نتانیاهو اعلام آمادگی نکرده‌اند.

تشتت اجتماعی و احتمال جنگ داخلی

بن بست کنونی که در بالا از آن سخن رفت، فضای اجتماعی رژیم صهیونیستی را متشتت کرده است. به گونه‌ای که طی روزهای گذشته نقاط مختلفی از سرزمین های اشغالی شاهد اعتراضات متعدد در خصوص وضعیت سیاسی کنونی و عدم تشکیل کابینه بوده است.

عدم تشکیل کابینه موجب شده برخی از وزارت خانه‌های رژیم صهیونیستی، همچون وزارت دادگستری به دلیل نداشتن وزیر و اداره شدن با سرپرست امکان انجام امور روزمره خود را نداشته باشند. از سوی دیگر به دلیل عدم تصویب بودجه سالانه از سال 2018 تا کنون وضعیت اقتصادی هر روز در حال افول بیشتر است.

اعتراف صهیونیست‌ها به عمق بحران سیاسی/ 6 چالش اضطراری که اسرائیل قادر به حل آنها نیستانتقاد شدید گانتس از نتانیاهو و هشدار درباره بروز جنگ داخلی در رژیم اسرائیل

محاکمه نتانیاهو و بحران کابینه

در همان روزی که «ریولین» ، رئیس رژیم صهیونیستی قصد دارد گزینه نهایی تشکیل دهنده کابینه را معرفی کند نتانیاهو با حضور در دادگاه باید به سؤالات قاضی و دادستان 3 پرونده خود پاسخگو باشد. برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی استمرار بن بست سیاسی کنونی را نتیجه اقدامات نتانیاهو برای فرار از پرونده‌های قضایی توصیف می‌کنند. نتانیاهو از قاضی و دادستان خواسته تا بدون حضور خود او در دادگاه و تنها با حضور وکلایش به پرونده‌اش رسیدگی شود اما دادستان و قاضی تأکید دارند که او این بار باید برای پاسخگویی به برخی سؤالات در حضور شهود پرونده در دادگاه حاضر باشد.

مجموع مسائلی که در بالا به آنها اشاره شد استمرار بن بست سیاسی در کنار بحران اقتصادی برآمده از عدم تصویب بودجه و تشتت اجتماعی را با خود به همراه داشته است. فضای توصیفی صهیونیست‌ها را در تنگنایی قرار داده که انتخاب هر راهی برای برون رفت، آنها را در عرصه‌ای دیگر متضرر خواهد کرد و آنها هر راهی را انتخاب کنند باید هزینه‌های قابل توجهی را بپردازند. با این وجود افقی پیش روی هیچ یک از این مسیرها وجود ندارد و موجی از ناامیدی ساکنان سرزمین‌ اشغالی را به شدت نسبت به آینده خود نگران ساخته است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بنیامین نتانیاهو رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین بنیامین نتانیاهو رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین مخالفان نتانیاهو فهرست مشترک عربی رژیم صهیونیستی تشکیل کابینه تصویب بودجه هیچ یک بن بست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۶۵۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درگیری لفظی در جلسه کابینه رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی از درگیری لفظی میان مقامات صهیونیست در جلسه کابینه این رژیم خبر داد.

به گزارش این شبکه صهیونیستی «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به دلیل آنچه توقف جنگ در غزه عنوان کرده، خواهان برکناری «یوآف گالانت» وزیر جنگ این رژیم شده است.

بر اساس این گزارش، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پاسخ به بن گویر گفته است: نصیحت‌های شما را نمی‌خواهم. ما به زودی وارد رفح خواهیم شد.

از سوی دیگر تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که «یوآف گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در جلسه کابینه جنگ این رژیم از نتانیاهو خواسته است که با توافق مبادله اسرا موافقت کند.

مطابق گزارش این رسانه صهیونیستی گالانت ضمن تشویق نتانیاهو به امضای توافق مبادله اسرا و آتش‌بسی که روی میز است، به نتانیاهو اعلام کرده این توافق، یک توافق خوب و فرصتی برای بازگرداندن اسرای صهیونیست است.

کد خبر 6097699

دیگر خبرها

  • چرا نتانیاهو نمی‌خواهد جنگ در غزه تمام شود؟
  • تصویب حمله به رفح در کابینه نتانیاهو/ مقاومت فلسطین هشدار داد
  • لاپید کابینه رژیم صهیونیستی را به باد انتقاد گرفت
  • گیر کردن نتانیاهو در میان آرواره‌ها
  • تصویب ممنوعیت فعالیت شبکه «الجزیره» در کابینه رژیم صهیونیستی
  • درگیری لفظی در جلسه کابینه رژیم صهیونیستی/ بن گویر خطاب به نتانیاهو: گالانت را برکنار کن
  • درگیری لفظی در جلسه کابینه رژیم صهیونیستی
  • گزارش یدیعوت آحارونوت درباره بن‌بست نظامی صهیونیست‌ها در غزه
  • کابینه جنگ اسرائیل امروز تشکیل جلسه می‌دهد
  • اختلاف در ارکان رژیم صهیونیستی بالا گرفت