Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@03:35:06 GMT

مصرف قند کمتر به ترمیم عضله کمک می‌کند

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۷۱۲۰۹

مصرف قند کمتر به ترمیم عضله کمک می‌کند

پژوهشگران ژاپنی در بررسی جدید خود دریافته‌اند که مصرف قند کمتر می‌تواند به ترمیم عضله کمک کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینمگ، پژوهشگران "دانشگاه متروپولیتن توکیو"(Tokyo Metropolitan University) در بررسی جدیدی نشان داده‌اند سلول‌های ماهواره‌ای ماهیچه اسکلتی که نقش مهمی در ترمیم عضله دارند، در محیط کم گلوکز بهتر تکثیر می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این برخلاف دانش متعارف است که ادعا می‌کند هنگامی که قند بیشتری برای تأمین فعالیت سلول‌های پستانداران وجود دارد، سلول‌ها بهتر عمل می‌کنند. از آنجا که محیط دارای گلوکز بسیار کم، امکان تکثیر سلول‌های دیگر را فراهم نمی‌کند، شاید پژوهشگران بتوانند به کشت خالص سلول‌های ماهواره‌ای بپردازند که به طور بالقوه می‌تواند یک بهبودی قابل توجه برای پژوهش‌های حوزه زیست پزشکی باشد.

عضلات سالم، بخش مهمی از زندگی سالم به شمار می‌روند. عضلات ما به خاطر ساییدگی و پارگی ناشی از استفاده روزانه، خود را به صورت مداوم ترمیم می‌کنند تا در شرایط مطلوب قرار بگیرند. دانشمندان در سال‌های اخیر سعی کرده‌اند تا نحوه ترمیم عضله را در سطح سلولی درک کنند.

پژوهشگران دریافته‌اند که سلول‌های ماهواره‌ای ماهیچه اسکلتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. آنها نوع خاصی از سلول‌های بنیادی به شمار می‌روند که بین دو لایه "سارکولما"(sarcolemma) و "تیغه پایه‌ای"(Basal lamina) قرار گرفته‌اند که سلول‌های میوفیبر را در فیبرهای عضلانی جداگانه می‌پوشاند. 

هنگامیکه سلول‌های میوفیبر آسیب می‌بینند، سلول‌های ماهواره‌ای بیش از اندازه فعالیت می‌کنند و تکثیر می‌شوند و نهایتا با سلول‌های میوفیبر ترکیب می‌شوند. این کار نه تنها به ترمیم آسیب کمک می‌کند، بلکه به حفظ توده عضلانی نیز می‌انجامد. درک این موضوع که چگونه عضلات را به خاطر بیماری، کم‌تحرکی یا افزایش سن از دست می‌دهیم، به آگاهی در مورد مکانیسم‌های خاصی نیاز دارد که یک چالش مهم برای علم پزشکی به شمار می‌روند.

پژوهشگران دانشگاه متروپولیتن توکیو در این پروژه، به بررسی این موضوع پرداخته‌اند که چگونه سلول‌های ماهواره‌ای ماهیچه اسکلتی در خارج از بدن تکثیر می‌شوند.

پژوهشگران با مشاهده سلول‌های تکثیر شده در پتری‌دیش که در محیط رشد قرار داشتند، متوجه شدند که مقادیر بالاتر گلوکز بر میزان رشد سلول‌ها تأثیر منفی دارد. این موضوع، برخلاف اطلاعات موجود است زیرا معمولا گلوکز، یک عامل مهم برای رشد سلول در نظر گرفته می‌شود. با وجود این، پژوهشگران تایید کرده‌اند که سطح پایین گلوکز، به تولید سلول‌های بیشتری می‌انجامد که همه نشانگرهای بیوشیمیایی مورد نظر برای تکثیر سلول را دارا هستند.

پژوهشگران تاکید دارند که این موضوع در مورد همه سلول‌ها صدق نمی‌کند اما آنها با موفقیت توانستند از آن استفاده کنند. آنها با پایین نگه داشتن سطح گلوکز توانستند شرایطی را به وجود بیاورند که سلول‌های ماهواره‌ای بتوانند تکثیر شوند اما سلول‌های دیگر امکان تکثیر نداشته باشند. این شرایط موجب می‌شود که کشت خالصی از سلول‌های ماهواره‌ای ماهیچه اسکلتی صورت بگیرد.

این یک پیش نیاز اصلی برای بررسی سلول‌های ماهواره‌ای در زمینه‌های گوناگون از جمله داروهای احیاکننده است. بنابراین، آیا مقدار گلوکز در آزمایش اصلی آنها به نوعی درست بوده است؟

پژوهشگران برای رسیدن به سطح پایین‌تر گلوکز و پرورش سلول‌های ماهواره‌ای در محیط خالی از گلوکز، گلوکز اکسیداز را که یک آنزیم هضم‌کننده گلوکز است، اضافه کردند. به نظر می‌رسید که سلول ها به صورت شگفت‌آوری کاملا خوب عمل می‌کنند و به طور طبیعی تکثیر می‌شوند. پژوهشگران نتیجه گرفتند که به نظر می‌رسد این سلول‌های بنیادی ویژه، انرژی خود را از یک منبع کاملا متفاوت دریافت می‌کنند. آنها سعی دارند که این منبع انرژی را مشخص کنند.

پژوهشگران خاطرنشان کردند که سطح قند مورد استفاده در آزمایش‌های پیشین، با قندی که در بیماران دیابتی یافت می‌شود، مطابقت دارد. شاید همین موضوع، دلیل کاهش عضله‌ای باشد که در بیماران مبتلا به دیابت دیده می‌شود و شاید پیامدهای قابل توجهی برای حفظ سلامت عضلات در بلندمدت داشته باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عضله سلول گلوكز تکثیر می شوند ترمیم عضله سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۷۱۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گچساران ایستگاه اصلی تولید بذر در منطقه گرمسیری و نیمه گرمسیری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت: پردیس تحقیقات و آموزش کشاورزی و سایت ملی دیم گچساران با مساحت بیش از ۱۴۰ هکتار آغاز به کار کرد.
حیدرپور بیان کرد: این سایت به عنوان سایت اصلی به نژادی، معرفی و تکثیر ارقام مختلف گیاهان زراعی شامل گندم نان، گندم دوروم، جو، عدس و نخود، گیاهان روغنی، علوفه و ... برای کاشت در دیمزار‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری کشور است.
نصرت اله حیدرپور افزود: این پردیس تاکنون با مشارکت سایر ایستگاه‌های تحقیقات کشاورزی کشور بیش از ۵۰ رقم مختلف محصولات زراعی را معرفی و در حال حاضر ۱۳ رقم گندم نان و دوروم، ۱۲ رقم جو، دو رقم عدس، دو رقم نخود، یک رقم کلزا، یک رقم خلر، یک رقم ماشک علوفه‌ای در طبقات مختلف بذری تکثیر و بذر پرورشی دو و سه برای تکثیر گسترده به ۱۷ استان کشور منتقل می‌شود.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: در حال حاضر بیش از ۱۵ لاین در حال معرفی در این پردیس وجود دارد که پس از طی مراحل مربوط به عنوان ا رقام جدید معر فی خواهند شوند.
حیدرپور ادامه داد: ویژگی ارقام معرفی شده در این پردیس نیاز آبی کمتر در مقایسه با ارقام آبی و تحمل بیشتر به شرایط تنش گرمایی انتهای فصل است و با یک تا سه آبیاری تکمیلی می‌توانند عملکردی برابر و گا‌ها بیشتر از ارقام آبی داشته باشند.
وی اضافه کرد: سطح نفوذ بالای ارقام معرفی شده این پردیس به دلیل استقبال کشاورزان در دیمزار‌ها و حتی در اراضی آبی شده و این پردیس به عنوان یکی از سایت‌های اصلی تولید بذور هیبرید ذرت در جنوب کشور است و هرساله بخش قابل توجهی از نیاز بذری ذرت کاران در جنوب کشور از بذر تولید شده از این پردیس تامین می‌شود.

دیگر خبرها

  • آسیب‌دیدگی و کشیدگی عضله محمد محبی
  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی
  • پیشگیری از بیماری‌های احتمالی بعد از سیل چابهار
  • گچساران ایستگاه اصلی تولید بذر در منطقه گرمسیری و نیمه گرمسیری
  • رشد کمتر از انتظار اقتصاد ژاپن
  • پایش مزارع خرمشهر پژوهشگران
  • یک روش ساده برای تکثیر درخت کاج در خانه (فیلم)
  • میدان مغناطیسی زمین ۳.۷ میلیارد ساله است